Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Chris Ash skrev:
Fast en tråd med 500 inlägg visar väl inte på en direkt ovilja att diskutera? :confused:

Kan man verkligen kalla tråden för en diskussion än så länge? Tycker mest folk har kastat skit på varandra och kommit med påståenden ryckta ur luften. Hela tråden igenom har oviljan att fördjupa sig i ämnet varit stor, och så fort någon har sagt något som inte passar in i de andras tankesätt så har det avfärdats genom otaliga anklagelser med mera.

Jag ska när jag får tid, böka runt lite i de förmodar jag knarkliberala länkarna. Men det finns alltså folk som menar att det inte finns ett klart samband mellan att knarka knark och att ha tomtar på loftet? :D

von reisen skrev:
Men det finns alltså folk som menar att det inte finns ett klart samband mellan att knarka knark och att ha tomtar på loftet? :D

För att man röker en spliff lite då och då behöver man inte ha tomtar på loftet.
Visst finns det samband t.ex. hipopkulturen -> cannabis och folk som vill fly verkligheten -> cannabis.
Men långt ifrån majoriteten röker brajj för att fly eller vara tuffa.

TheDiversion skrev:
Kan man verkligen kalla tråden för en diskussion än så länge? Tycker mest folk har kastat skit på varandra och kommit med påståenden ryckta ur luften. Hela tråden igenom har oviljan att fördjupa sig i ämnet varit stor, och så fort någon har sagt något som inte passar in i de andras tankesätt så har det avfärdats genom otaliga anklagelser med mera.

En diskussion måste inte vara varken sansad eller saklig. Dock finns det de som varit det även i denna tråd.

floodi skrev:
jag säger helt enkelt nej därför att vi betalar tillräckligt till dom med alkoholproblem.......

Vem säger att problemen ökar om man skulle legalisera?
Problemen kanske rent av minskar?

Om vi legaliserade så slipper alla svenskar som röker cannabis springa till slummet och köpa CB, där langaren försöker få dom till att testa andra droger med! Istället kunde man gått till systemet och handlat samtisigt som staten hade fått kontrolle över förbrukningen. Alla nöjda och glada :)

TheDiversion skrev:

Om vi legaliserade så slipper alla svenskar som röker cannabis springa till slummet och köpa CB, där langaren försöker få dom till att testa andra droger med! Istället kunde man gått till systemet och handlat samtisigt som staten hade fått kontrolle över förbrukningen. Alla nöjda och glada :)
Det är ingen lätt fråga det här. Det skulle ju bli mer kontrollerat men jag tror att allt fler skulle börja röka. Vilket inte är bra..

Bart skrev:
Det är ingen lätt fråga det här. Det skulle ju bli mer kontrollerat men jag tror att allt fler skulle börja röka. Vilket inte är bra..

Många skulle nog byta ut spriten mot cannabis vilket skulle leda till att mer folk skulle jobba för du kan ju jobba dagen efter, tror mycket sjukdagar går åt till folk som druckit sprit. Man får ju inga skador heller som man får av sprit så mindre pengar till sjukvård. Dessutom så skulle brottsligheten få mindre pengar då man skulle köpa av staten eller odla själv och mindre skulle komma i kontakt med de tyngre drogerna eller helt enkelt nöja sig med att bara röka hövding. I kristiania har dom väl inte haft problem med tunga droger sen dom började typ.

von reisen skrev:
Men det finns alltså folk som menar att det inte finns ett klart samband mellan att knarka knark och att ha tomtar på loftet? :D

Man flyttar inte till piteå för att äta palt utan man äter palt för att man bor i piteå.

De som är helt vanliga människor dvs väldigt många av de som brukar cannabis hör man aldrig om.

Edit: undrar om vi blir bannade nu för vissa på forumet har ju blivit väldigt arga då jag diskuterat drogpolitik förut.

TheDiversion skrev:

Du undrar varför folk inte diskuterar? Det är därför att svaret är självklart. När spriten blev billigare, började folk dricka mer. Ju större tillgänglighet, desto fler användare. Vill vi ha fler användare av droger i vårt samhälle? Ganska självklart inte, eftersom det försämrar den produktiva förmågan. Och där var det slut på den diskussionen.

TheDiversion skrev:

Ställ CB Jämte kaffet på konsum, så man får poäng också. :D
Stackars lille svensson när han pinnar iväg med svansen mellan benen till den lokale langaren för att köpa lite röka, stygge stygge langaren lurar på svensson ett halvkilo heroin i samma veva. :tomten

Macho Woman skrev:
Du undrar varför folk inte diskuterar? Det är därför att svaret är självklart. När spriten blev billigare, började folk dricka mer. Ju större tillgänglighet, desto fler användare.

Som sagt det skulle knappast bli fler användare eftersom att de flesta skulle byta ut spriten eller blanda. Dessutom så ökar drickandet även av arbetslöshet, ser du sambandet som jag ser?

honkiie skrev:
Många skulle nog byta ut spriten mot cannabis vilket skulle leda till att mer folk skulle jobba för du kan ju jobba dagen efter, tror mycket sjukdagar går åt till folk som druckit sprit. Man får ju inga skador heller som man får av sprit så mindre pengar till sjukvård. Dessutom så skulle brottsligheten få mindre pengar då man skulle köpa av staten eller odla själv och mindre skulle komma i kontakt med de tyngre drogerna eller helt enkelt nöja sig med att bara röka hövding. I kristiania har dom väl inte haft problem med tunga droger sen dom började typ.

Man flyttar inte till piteå för att äta palt utan man äter palt för att man bor i piteå.

De som är helt vanliga människor dvs väldigt många av de som brukar cannabis hör man aldrig om.

Edit: undrar om vi blir bannade nu för vissa på forumet har ju blivit väldigt arga då jag diskuterat drogpolitik förut.

Möjligt att den traditionella bakfyllan försvinner men enligt mina "referenser" blir man slö och glömsk av att röka på, knappast en fördel på jobbet... Alkohol är ofta ett problem, ser dock inte fördelen att kombinera med andra droger. Sen tycker jag illa om folk som skaffar en livsstil som gör att samhället får stå för fiolerna. Om man hobbyknarkar och sköter sin försörjning är väl allt gott och väl egentligen, tror dock inte det är ett vinnande koncept.

Bart skrev:

Jag tror att folk väljer antingen eller; alkohol/cannabis. Jag vet inte av många som både röker OCH dricker mycket. Och jag tror inte det hade drabbat samhället om folk rökte istället för att supa.

TheDiversion skrev:
Jag tror att folk väljer antingen eller; alkohol/cannabis. Jag vet inte av många som både röker OCH dricker mycket. Och jag tror inte det hade drabbat samhället om folk rökte istället för att supa.
Hmmm... jag känner många som gör båda delarna mkt, men när jag var igång så rökte jag bara.. drack kanske bara några gånger om året. Har varit ren i 8 mån nu. Jag har rökt i 8 år så jag vet vad det handlar om, och enligt mina erfarenheter så mår man bäst utan droger! klart som fan att det ger skador om man röker varje dag, minnet sviktar,humörsvängningar mm.

Bart skrev:
Hmmm... jag känner många som gör båda delarna mkt, men när jag var igång så rökte jag bara.. drack kanske bara några gånger om året. Har varit ren i 8 mån nu. Jag har rökt i 8 år så jag vet vad det handlar om, och enligt mina erfarenheter så mår man bäst utan droger! klart som fan att det ger skador om man röker varje dag, minnet sviktar,humörsvängningar mm.

Jo det är klart. Men om du då hade druckit sprit varje dag i 8 år, hade du då mått så bra som du gör nu?

Allting är skadligt i för stora mängder. Men röker man en jolle som ersättning för ölen på fredagskvällen, osv håller det på en lagom nivå så är det knappast mer riskfyllt än att dricka alkohol.

Last edited:
TheDiversion skrev:
Jo det är klart. Men om du då hade druckit sprit varje dag i 8 år, hade du då mått så bra som du gjör nu?

Allting är skadligt i för stora mängder. Men röker man en jolle som ersättning för ölen på fredagskvällen, osv håller det på en lagom nivå så är det knappast mer riskfyllt än att dricka alkohol.
Nej det är det inte.. men det kan vara svårt att hålla det bara till en jolle på fredagskvällen. Skulle nog säga att det är mer skadligt med alkohol. Men det rättfärdigar det inte ändå tycker jag.

Visst, alla preparat påverkar oss.. men man ska ändå få välja själv om det är värt det. Gillar inte att andra bestämmer åt mig om jag ska få röka, och gillar inte att det är så förbannat höga straff på att använda droger. Det skadar ju ingen annan än dig själv. No victim - No crime!

TheDiversion skrev:
Visst, alla preparat påverkar oss.. men man ska ändå få välja själv om det är värt det. Gillar inte att andra bestämmer åt mig om jag ska få röka, och gillar inte att det är så förbannat höga straff på att använda droger. Det skadar ju ingen annan än dig själv. No victim - No crime!
Ok.. då kan man ju resonera så om typ heroin åxå.. om man tycker att det är värt det..du resonerar lite omoget tycker jag, det kan skada många mer än dig själv. Tänk på alla barn som har föräldrar som är fast i ett missbruk tex.

Back