Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Tysken skrev:
Släpp det fritt så man slipper smussla med skiten, det är nog där den största anledningen till övergången till andra, tyngre droger ligger.

Jag tror du har lite rätt där faktist. (Fast jag är emot det)
Om man måste smyga med det, precis som med tyngre droger så kanske man stöter på dom tyngre drogerna också.
Eftersom om lättare droger faktist inte är accepterat av samhället så måste man kliva över en viss tröskel för att ta det första blosset t.ex. om man nu har gjort det kanske man gör samma sak med de tyngre drogerna...

PollySmurf skrev:
Det hade ju varit bättre om systemet sålde isf i bra kvalitet, så man hade sluppit puffa gräs utblandat med massahälsofarliga ämnen, som smugglarna blandar i.
Men trots allt, så hade ju konsumptionen ökat nåt enormt.

Javisst! Systemet, Haschbolaget, whatever, bara man kunde handla det öppet så!

Sälj det dyrt som fan på bolaget, så dom som vill testa nåt speciellt får punga ut 2000 kr grammet

EDIT: håller inte heller på men har dock gjort det

"Psykiska tecken: Omotiverade lyckokänslor med skrattanfall, pratsamhet och livlighet. Förändrad uppfattning av tid, rymd och avstånd. Förhöjd självkänsla, minskad självkritik och sviktande omdöme som kan resultera i ansvarslösa handlingar. Sämre inlärningsförmåga, koncentrationsproblem, försämrat när- och långtidsminne, sömnrubbningar, långsamma reflexer och koordinationsrubbningar.
I svårare fall ses oro, desorientering och aggressivitet. Efter stora doser cannabis kan det uppstå hallucinationer och psykoser. Känsligheten är individuell och inte förutsägbar.
Efter en längre tids missbruk kommer bestående störningar som långdragen trötthet ("seghet"), bristande intresse för omvärlden, misskött hygien, förvrängd logik och genomgripande personlighetsförändringar."

"Hormonbalansen kan påverkas, både hos män och kvinnor. Hos ungdomar kan detta hindra att kroppen utvecklas normalt. Hos högkonsumenter avtar produktionen av det manliga könshormonet testosteron och den sexuella lusten försämras. Hos kvinnor kan de hormoner som styr ägglossningen förändras. Menstruationscykeln kan rubbas, vilket kan påverka fruktsamheten. "

"Många ungas liv förändras totalt av hasch, inte minst för att det är en inkörsport till hårdare droger. "Det här verkar ju inte så farligt – jag kan nog pröva något annat också."

"Ny forskning från bland annat Sverige visar att cannabismissbruk i tonåren ökar risken för schizofreni senare i livet med i genomsnitt 30 procent. För de som rökt cannabis mer än 50 gånger, är risken att drabbas av schizofreni över sex gånger så stor som normalt."

Det var lite samlade klipp från nätet som tydligt förklarar varför jag såklart röstade nej.

Itacha75 skrev:
Jag tror du har lite rätt där faktist. (Fast jag är emot det)
Om man måste smyga med det, precis som med tyngre droger så kanske man stöter på dom tyngre drogerna också.
Eftersom om lättare droger faktist inte är accepterat av samhället så måste man kliva över en viss tröskel för att ta det första blosset t.ex. om man nu har gjort det kanske man gör samma sak med de tyngre drogerna...

En annan aspekt är folket man sponsrar iom att man köper narkotika, smuggel varor (iaf i vissa fall), stöldgods osv. Vad tror ni dom kostar samhället, och hur mkt ger dom tillbaka till samhället i form av pengar?

Kapetalistiska som många utav oss är borde detta väga tungt

Chrilles_syrra skrev:
"Psykiska tecken: Omotiverade lyckokänslor med skrattanfall, pratsamhet och livlighet. Förändrad uppfattning av tid, rymd och avstånd. Förhöjd självkänsla, minskad självkritik och sviktande omdöme som kan resultera i ansvarslösa handlingar. Sämre inlärningsförmåga, koncentrationsproblem, försämrat när- och långtidsminne, sömnrubbningar, långsamma reflexer och koordinationsrubbningar.
I svårare fall ses oro, desorientering och aggressivitet. Efter stora doser cannabis kan det uppstå hallucinationer och psykoser. Känsligheten är individuell och inte förutsägbar.
Efter en längre tids missbruk kommer bestående störningar som långdragen trötthet ("seghet"), bristande intresse för omvärlden, misskött hygien, förvrängd logik och genomgripande personlighetsförändringar."

"Hormonbalansen kan påverkas, både hos män och kvinnor. Hos ungdomar kan detta hindra att kroppen utvecklas normalt. Hos högkonsumenter avtar produktionen av det manliga könshormonet testosteron och den sexuella lusten försämras. Hos kvinnor kan de hormoner som styr ägglossningen förändras. Menstruationscykeln kan rubbas, vilket kan påverka fruktsamheten. "

"Många ungas liv förändras totalt av hasch, inte minst för att det är en inkörsport till hårdare droger. "Det här verkar ju inte så farligt – jag kan nog pröva något annat också."

"Ny forskning från bland annat Sverige visar att cannabismissbruk i tonåren ökar risken för schizofreni senare i livet med i genomsnitt 30 procent. För de som rökt cannabis mer än 50 gånger, är risken att drabbas av schizofreni över sex gånger så stor som normalt."

Det var lite samlade klipp från nätet som tydligt förklarar varför jag såklart röstade nej.

21 års-gräns? Då har man väl utväcklats klart?

(e itne extremt mkt för legalisering fast det kan verka så)

Chrilles_syrra skrev:
*Nedkapat citat*En massa fakta som utan tvekan stämmer till 100%

Har du samma fakta om alkohol? Jag tror inte det skiljer så mycket faktiskt.

Chrilles_syrra skrev:

Du färstår tat det är propaganda va?
I Sverige är motståndsrörelsen väldigt stark, men det börjar spricka en del nu.

Här är från en sida om alkoholfakta:

Alkoholberoende (Alkoholism)
Alkoholproblem är den vanligaste formen av beroende- och missbruksproblem i västvärlden.

I Sverige beräknar man att mellan 300 000 och 500 000 personer har problem med alkohol. Men få söker vård för sina problem.

Alkoholproblem kan vara allt från lindriga till mycket svåra. Ett tidigt varningstecken är att du dricker allt större mängd alkohol. Då är du en riskkonsument. Hög konsumtion av alkohol kan göra att du drabbas av bland annat högt blodtryck, problem med mage, sömnproblem, ångest och depression.

Den som dricker mycket alkohol under en längre tid kan få svåra alkoholproblem och riskerar allvarliga skador och sjukdomar som drabbar lever, hjärta, blodkärl, muskler samt hjärna och nervsystemet.

Beroende eller missbruk
I vården skiljer man mellan beroende och missbruk av alkohol. Det handlar inte om hur mycket man dricker utan om vilka följder drickandet får för den drabbade och hans eller hennes omgivning.

När man talar om alkoholberoende så handlar det om både fysiska och psykiska följder för den som dricker. Hjärnan och kroppen vänjer sig vid alkoholen och man har svårt att klara sig utan.

Ett missbruk påverkar livssituationen genom att man missköter sitt arbete, kan hamna i farliga situationer som slagsmål eller bli sexuellt utnyttjad eller kör bil när man är påverkad. Relationen till familj och närstående påverkas också av missbruket.

Symtom
Ett av de viktigaste tecknen vare sig det gäller beroende eller missbruk är att du fortsätter dricka trots att det får negativa följder.

Andra symtom på att du är beroende, eller är på väg att bli beroende, är:

ökad tolerans – du tål allt mer alkohol
återställarbehov – du känner sug efter att dricka dagen efter och mår bättre av det
minnesluckor – du minns inte allt som hänt
lättväckt alkoholbegär – en liten mängd alkohol skapar sug efter mer
kontrollförlust – du tappar kontrollen över ditt drickande eller över ditt beteende när du har druckit.
du dricker oftare eller mer än du tänkt
förnekelse – du förnekar sitt beroende för dig själv och din omgivning, och hävdar att du har kontroll.

Tycker inte det är så värst mycket värre än cannabis :va
INSE: staten har lurat er...

Silwer skrev:
Du färstår tat det är propaganda va?
I Sverige är motståndsrörelsen väldigt stark, men det börjar spricka en del nu.

Självklart är en viss del propaganda, men jag är övertygad om att det mesta är fakta. Trots att jag kan vara trött på att alltid ha lagar för allt, så tycker jag samhället har nog med att ta hand om alla problem som de redan lagliga drogerna lett till.

Skulle vara intressant att se vad V**mers, M**kus och dom andra wannabe-blåblodiga har att säga om det här. Dom är ju mot förtryckarsamhället OCH missbrukare...

Chrilles_syrra skrev:
Självklart är en viss del propaganda, men jag är övertygad om att det mesta är fakta. Trots att jag kan vara trött på att alltid ha lagar för allt, så tycker jag samhället har nog med att ta hand om alla problem som de redan lagliga drogerna lett till.

Jo men ingen legalisering kommer heller ske.
Jag är dock övertygad om att majoriteten av cannabisanvändarna skulle kunna sköta sin drog bra.

Silwer skrev:
Jo men ingen legalisering kommer heller ske.
Jag är dock övertygad om att majoriteten av cannabisanvändarna skulle kunna sköta sin drog bra.

Visst är det så.

Mycket propaganda i denna tråd. Oftast från folk som inte ens provat själva och inte har en aning om hur ruset upplevs. Man ser inga blå smurfar, man tror inte att man kan flyga, man fastnar inte i psykoser. Det är lika lätt att bli beroende av alkohol om inte mer folk fastnar i alkohol. Dock tror jag inte det är där problemet ligger utan jag tror att den som blir beroende av ex spel, alkohol, droger, sex osv blir beroende av något dom pysslar med, sen så skulle nog en alkolist blivit beroende av att röka hasch om det hade vart det han började med. Att lyssna på propaganda från ett håll är lite ignorant, lyssna på båda sidor innan du bestämmer dig för att tycka något om en sak.
Som någon tidigare i tråden sa så tror jag att eftersom den som köper gräs i Sverige idag måste gå till en langare och smyga o smussla med det han/hon håller på med så blir det lättare att få tag i andra tunga droger med. Det hade förmoderligen sett likadant ut om alkohol vart den drog man var tvungen att köpa av en langare, ´Dom som då ville ha alkohol skulle nog lättare få tag på andra droger med eftersom langaren mest bara vill tjäna pengar och skiter i vad det är han/hon säljer. Skulle dessutom vilja tillägga att det är betyderligt fler som röker och garranterat massor i er bekantskapskrets än ni vet om som röker då och då. Jag vet flera som röker som ingen skulle tro för en sekund gör det.
Det kommer alltid att vara olagligt i Sverige vilket är synd för då tvingas folk till att smussla o smyga med det och gå till skumt folk för att handla.
Skillnaden mellan rus i alkohol och röka är att man inte blir borta i skallen av att röka som man kan bli av för mycket alkohol, man får dessutom ingen dryg baksmälla. Det finns mycket fakta ang röka att finna om man är intresserad fakta som inte är propaganda från ovetande muppar i kostym sittandes bakom sitt skrivbord med skygglapparna på.

(Får be om ursäkt för min dåliga svenska, jag fick klagomål ang den i en annan tråd)

Chris Husky skrev:
En annan aspekt är folket man sponsrar iom att man köper narkotika, smuggel varor (iaf i vissa fall), stöldgods osv. Vad tror ni dom kostar samhället, och hur mkt ger dom tillbaka till samhället i form av pengar?

Kapetalistiska som många utav oss är borde detta väga tungt

Jag tror (?) du förstår mig fel, jag är emot att lättare droger skall legalliseras, ville bara dra upp en minus punkt också.
Man måste vara lite kritisk åt båda hållen. :tummenupp

Tysken skrev:
Visst är det så.
Kan så vara, och visst har vi stora alkoholproblem. Men vad händer om vi legaliserar maja nu (tycker vi ska skilja på maja och hasch...). Om fem år när en del potentiella alkoholister "gått över" till att dra en hövding per dag, maja är socialt accepterat osv. Kommer det inte då att höjas röster för att nästa drog på "farlighetsskalan" oxå borde släppas fri?? Eller ska man släppa alla droger helt fria? Inte nåt jag skulle se fram emot.

Jag tycker det är OK att dra en gräns och hålla den. I sverige drar vi den vid alkohol. Alkohol är en del av vår folksjäl, för holländarna ingår andra saker, fine. Vi behöver inte fler droger i samhället, vi behöver färre... (och kanske ett bättre samhälle...)

Last edited:
HansJ skrev:
Kan så vara, och visst har vi stora alkoholproblem. Men vad händer om vi legaliserar maja nu (tycker vi ska skilja på maja och hasch...). Om fem år när en del potentiella alkoholister "gått över" till att dra en hövding per dag, maja är socialt accepterat osv. Kommer det inte då att höjas röster för att nästa drog på "farlighetsskalan" oxå borde släppas fri?? Eller ska man släppa alla droger helt fria? Inte nåt jag skulle se fram emot.

Jag tycker det är OK att dra en gräns och hålla den. I sverige drar vi den vid alkohol. Alkohol är en del av vår folksjäl, för holländarna ingår andra saker, fine. Vi behöver inte fler droger i samhället, vi behöver färre... (och kanske ett bättre samhälle...)

Det är ju just det som är grejen Majja är inte nästa steg på farlighetsskalan.

"Att lyssna på propaganda från ett håll är lite ignorant, lyssna på båda sidor innan du bestämmer dig för att tycka något om en sak."

Det är väl en självklarhet! (får man hoppas...) De erfarenheter jag själv har via vänner osv gör ändå att jag ännu mer vill rösta nej

Jag tycker inte att det ska släppas fritt...

Jag har varit i Holland flera gånger och det man har sett där så finns det mycket fler knarkare och annat slödder, dom finns ju överallt där nere... inget vidare kul att möta höga pundare som har fått snetändning. Visst det kanske inte är av majan men det är väl det som ofta är inkörsporten till värre droger.

Och för er som tror att det är ofarligt och inte tror på psykoser och snetändningar av att röka på kan ju tänka om .
En FD polare till mig hängde med fel gäng ett tag och dom rökte på ganska mycket och ofta... det hela slutade med att han och 3 andra snubbar blev portade på ett uteställe så de gick hem, rökte på, tog knivar, rökte mer och hetsade varann till att springa ner på stan och hugga ner dörrvakten.. tror att vakten fick 19 knivhugg i sig men som tur var så överlevde han, och det slutade med att alla inklusive polaren fick 1,5 års fängelse för typ mordförsök samt att han satt på torken innan straffet avtjänades... Det ska till läggas att innan han började röka på så var han hur trevlig som helst, slogs aldrig eller något sånt men efter ett tag med rökat så spårade han ur totalt... Detta utspelades sig i ett samhälle som har ca 10 000 invånare, där typ alla känner alla.

Så när ni som är för att det ska bli lagligt kanske tänker om när det händer någon av era polare...

Last edited:
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...