Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Samuel_LJackson skrev:
Han skriver iofs inte att det är cannabis som är beroendeframkallande... vad jag vet är det inte helt ovanligt o bli beroende av alkohol... något som mycket riktigt sällan tas upp i diskussioner som dessa...

Tog det från den andra tråden där han var negativt inställd till o poffa..

Röstade JA, för att:

1. Läs www.knarkkorven.tk sen in på texter... läs några
2. Det r itne värre än alkohol, och jag tror inte att problemen fördubblas, utan att vissa går över till cannabis och vissa blir kvar vid alkohol.
3. Hur ofta har det förekommit att det har blivit bråk med mera vid bruk av cannabis, då menar jag när man itne använder det tillsammans med alkohol.

EDIT: 4. Cannaberoendet är psykiskt, och det går att sluta relativt lätt. Men hur svårt är det inte att sluta dricka när man väl fastnat och är alkoholist?

:)

nej. det ställer till med så mycket elände för samhället. det är resurskrävande att åtgärda haschpsykoser och missbruk.

det borde dessutom vara olagligt att fuska med sin handhygien.

/ssk-stud.

anja skrev:
nej. det ställer till med så mycket elände för samhället. det är resurskrävande att åtgärda haschpsykoser och missbruk.

/ssk-stud.

Jag tror inte så jättevärst många drabbas av psykos hörrö :7peta
I allafall lägre procenttal än vad som blir alkoholister...

*Det lustiga är att i många (alla?) sånna här diskutioner ställer man upp alkohol mot drogerna. Sen när är inte alkohol en drog?

*Varför är det alltid dom som aldrig provat som kommer med dom värsta rövarhistorierna?

*Varför tror alla att all narkotika är fysiskt beroende framkallande? ...och varför läggs all vikt vid detta? Nikotin: för att bli av med det fysiska beroendet av nikotin ska ta ett par dagar, enl. vad jag hört. Låt säga att det är lite överdrivet, och det tar ett par veckor. Varför sitter suget kvar i månader?
Underskatta aldrig ett psykiskt beroende

*Kan ngn hänvisa till en forskning rapport som stödjer fenomenet "Flashback"? Jag har aldrig hört talas om att någon någonsin fått det av cannabis. Skulle vara intressant att veta hur det verkligen ligger till & hur stor sannolikheten verkligen är.

Jag röstade inte alls. Jag anser att om man brukar cannabis eller vilken drog det nu må vara, så har man egentligen inga problem med att det inte är lagligt. Undantag finns givetvis.
Missbrukar man däremot är det säkert till viss fördel att det inte är legalt.

Dessutom behöver egentligen inte svenskarna en drog till, anser vi så pass dåliga på att dricka att det räcker gott & väl.

/ Chris

Jag tycker inte det ska bli lagligt med hasch eller majja. Som någon nämde, varför legalisera det när man vet att det är farligt. Genom att hålla det olagligt så kanske många avstår. Sedan att majja ialla fall e lika hälsovådligt som att dricka är en aspekt. Men det skulle bli svårt att förbjuda alkohol så då förbjuder man något som man vet inte är lika accepterat av samhället. Att det sedan skulle vara upp till var och en är en dum grej att hävda. Då skulle det vara upp till mig att bränna ner en korvkiosk,stjäla pengar ur kassan på jobbet,slå någon på käften och liknande. Visst att röka på skadar mest en själv även om folk som är mycket påverkade kan ge sig på andra. Men kroppen mår inte bra av alkohol heller och att som många gör supa varje helg bara för att det ska supas på helger är en form av beroende. Att dricka när man egentligen inte har någon anledning är ett beroende även om det kanske håller sig på den nivån och aldrig blir mer. Finns många alkoholister som sköter sitt missbruk bra och bara dricker på helger osv men dom e fortfarande missbrukare. Dock så tänker man ofta inte på den gruppen av personer när man pratar om missbrukare.
Ni som röker hasch! Hur roligt tror ni det är om ni får en psykos o bara sitter o glor rakt in i väggen för resten av livet. Finns folk som provat första gången och har otur och råkar ut för detta. Det är inte något som man försöker skrämmas med. Psykoserna finns där och det gör även riskerna för att få dom.Sedan att chanserna för att råka ut för dom inte är särskilt stora har inget med saken att göra.Finns chanserna där så varför röka på!?
Så NEJ till att släppa knarket fritt!

Last edited:
PollySmurf skrev:
Jag tror inte så jättevärst många drabbas av psykos hörrö :7peta
I allafall lägre procenttal än vad som blir alkoholister...
Fråga nån som jobbar på en psykakut hur många det är av de intagna som faktiskt har haschpsykoser...
Har en farsa som varit knarkspanare, har trots alla visdoms ord testat ett par gånger, men gillade inte den "kemiska" berusningen, ena sekunden klar, nästa garvar som fan för att sedan fundera på vad som var så jävla kul... Tacka vet jag en ordentlig fylla, är man väck är man väck, kalva en halvtimme så mår man bra ::)

Chris Husky skrev:
*Kan ngn hänvisa till en forskning rapport som stödjer fenomenet "Flashback"? Jag har aldrig hört talas om att någon någonsin fått det av cannabis. Skulle vara intressant att veta hur det verkligen ligger till & hur stor sannolikheten verkligen är.
dett verkar med största sannorlikhet vara skitsnack, kanske har det varit på annat sätt störda personer som påstås fått dem.

Varför släppa fritt..?? världen har redan en mer än tillräcklig mängd av knäppa individer.
Att alkohol är legalt hör inte hit, två fel gör inte ett rätt.
Dessutom, varför blir alla "kemiska-drogförespråkare" så aggressiva när deras sniffande/sprutande/knaprande kommer på tapeten..??

anja skrev:

/ssk-stud.
Antalet haschpsykoser i Sverige i dagsläget per år kan du nog räkna på dina egna fingrar. Antalet leverskador orsakade av alkohol per år i ett normalt hyreshus kan du räkna på dina egna fingrar. (rena spekulationer)

Mina åsikter i frågan:
* Ja till grönsakerna.
* Nej till haschet.
* Sälj under kontollerade former som t.ex. på systembolaget och all annan försäljning ska vara illegal.
* Ingen privat import.
* Man ska kunna få odla hemma enbart för eget bruk.

Är det någon som har exakta siffror på antalet bekräftade haschpsykoser i Sverige per år? Procent per capita totalt sett på alla innevånare? Och samma uppgifter för Holland?

http://www.swecan.org

Dom som vill ha majja kan ju flytta till Holland/Amsterdam efter plugget som jag kommer att göra ifall det finns möjligheter att få jobb där! :lol
Och där finns otroligt fina vägar också :D

Cannabis är enligt mig inte farligare än alkohol eller dylikt.
Släpp det fritt så man slipper smussla med skiten, det är nog där den största anledningen till övergången till andra, tyngre droger ligger.

PollySmurf skrev:
Dom som vill ha majja kan ju flytta till Holland/Amsterdam efter plugget som jag kommer att göra ifall det finns möjligheter att få jobb där! :lol
Och där finns otroligt fina vägar också :D

bra. då blir vi av med dig.

Tysken skrev:
Släpp det fritt så man slipper smussla med skiten, det är nog där den största anledningen till övergången till andra, tyngre droger ligger.

Det hade ju varit bättre om systemet sålde isf i bra kvalitet, så man hade sluppit puffa gräs utblandat med massahälsofarliga ämnen, som smugglarna blandar i.
Men trots allt, så hade ju konsumptionen ökat nåt enormt.

Silwer skrev:
dett verkar med största sannorlikhet vara skitsnack, kanske har det varit på annat sätt störda personer som påstås fått dem.

Ja, det är ju iaf lätt att få den uppfattningen.

BTW, så kan jag upplysa alla som trodde ngt annat att cannabis inte är en kemiskt framställd drog. Det är ett ogräs som råkar innehålla bl.a. ett ämne som kallas THC, vilket gör dig påverkad.

Tysken skrev:
Här har du rätt, måste man var olaglig kan man lika gärna dra till med nåt värre.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman