Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Licens är ett krav om du inte gatreggar hojen.Showtime skrev:2273716ska köpa en banhoj nu o tänkte bara höra om jag måste ha tagit tävlingslicensen för att överhuvudtaget få träna på banorna? eller finns det några banor där du inte måste ha den för att få köra?
tackar då vet jagGSXR1100R skrev:2273720Licens är ett krav om du inte gatreggar hojen.
/Micke SVEMO
Man behöver väl varken ha licens eller gathoj för att få komma o köra i oförsäkrad grupp på en vanlig bankörning?Magnus skrev:2273794Dock skall det sägas att det finns massor av bankörningar att köra på om du har gathoj och körkort. Så det beror lite på vad du menar med att träna. Annars är det som Micke säger.
Körkort eller Licens, hur ska man annars veta att kompetens finnes att hantera en MC.HanneZ skrev:2273797Man behöver väl varken ha licens eller gathoj för att få komma o köra i oförsäkrad grupp på en vanlig bankörning?
Det där är en myt som Svemo nog är mycket tacksam att du sprider. Maxbelopp 400' eller 500' är inte "mycket" sämre tycker jag. De flesta torde (borde) väl också ha en privat försäkring (via jobbet t ex).Lawner skrev:2273800...är tydligen en mycket sämmre försäkring i den.
Jo det är klart, men det har jag ju inte skrivit nåt om... Jag skrev ju med oreggad hoj samt utan licens.GSXR1100R skrev:2273834Körkort eller Licens, hur ska man annars veta att kompetens finnes att hantera en MC.
med körkort och en banhoj, går det köra i oförsäkrad grupp på allmänna bandagar då?GSXR1100R skrev:2273834Körkort eller Licens, hur ska man annars veta att kompetens finnes att hantera en MC.
Säkrast är att kontakta arrangören, ibland får man inte ha slicks i vissa grupper.Showtime skrev:2274370med körkort och en banhoj, går det köra i oförsäkrad grupp på allmänna bandagar då?
självklart ska ja ta licensen vill ju tävla lite med.. men tills ja får den menar jag..
Neutral skrev:2273863Det där är en myt som Svemo nog är mycket tacksam att du sprider. Maxbelopp 400' eller 500' är inte "mycket" sämre tycker jag. De flesta torde (borde) väl också ha en privat försäkring (via jobbet t ex).
Förutom skillnaden i ersättning som enligt min uppfattning är liten, se Neutrals inlägg, är skillnaden att en amatörlicens endast ger behörighet för att delta i enklare tävlingar, alltså klubbtävlingar. För att delta i nationella tävlingar, alltså SM och B-tävlingar, krävs den ordinarie licensen, alltså A- eller B-licens, alternativt kan man komplettera amatörlicensen med en engångslicens för det enskilda tillfället.Lawner skrev:2274507
Så vad skiljer licenserna åt ? mer pengar till svemo?
Kanske dags att döpa om amatörlicens till träningslicens samt B-licens till träning & tävlingslicens.Neutral skrev:2275201Att Svemo själva alltid säger att amatörlicensen innehåller ett "mycket begränsat" skydd gör ju säkert sitt till att folk drar sig för att använda den (utan att kolla hur det ligger till), sedan att folk på licenskurser sprider felaktigheter gör det ju inte bättre heller. Skulle jag bli nekad att träna någonstans med en amatörlicens skulle jag be dem visa mig skriftligt hur de har stöd för den saken och be dem kolla det med Svemo. Även klubbar kan vara ignoranta. Att jag betalar 1500 mer gör väl mig inte till en säkrare förare på banan? Idiotiskt.
Neutral skrev:2275201Att Svemo själva alltid säger att amatörlicensen innehåller ett "mycket begränsat" skydd gör ju säkert sitt till att folk drar sig för att använda den (utan att kolla hur det ligger till), sedan att folk på licenskurser sprider felaktigheter gör det ju inte bättre heller. Skulle jag bli nekad att träna någonstans med en amatörlicens skulle jag be dem visa mig skriftligt hur de har stöd för den saken och be dem kolla det med Svemo. Även klubbar kan vara ignoranta. Att jag betalar 1500 mer gör väl mig inte till en säkrare förare på banan? Idiotiskt.
Jag pratade med swemo om just amatörlicensen för inte så länge sen.Neutral skrev:2275591Kom ihåg att uppdatera oss på vad som händer i ditt ärende. Det verkar ju vara ett "major clusterfuck" som Clintan skulle ha sagt.
HalloHitecfrollo skrev:2275629Jag pratade med swemo om just amatörlicensen för inte så länge sen.
Det du skrev om ers + det som skrevs om träning/tävling + att tävlingslicensen även gäller utomlands och för hemresa vid olycksfall utomlands. Va de grejjer som skilje enligt dem)
Men de tyckte att om jag bara skulle träna så skulle det ju räcka med en amatörlicens.
Så uppdatera gärna då det verkar va för många kockar på ytterligare ett ställe![]()
Jag vet jag har kört på pappret i några år, men ska välköra på fler banor än så..Sucka skrev:2284250Hallo
Du behöver inte ha varken tävlingslicins eller amatörlicens för att få träna ,endast godkänd licenskurs. (i allafall på LMS )därimot behöver man för sin egen del en försäkring som gäller för risksporter som dom kallar det på försäkringsbolaget (tex. länsförsäkringar) där kan man få en försäkring som är MYCKET bättre en den som ingår i tävlingslicinsen för en ganska billig peng.
Peter
D.s.|
|
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj
BBM Hiro – ett helt nyutvec... |
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife