licens för att träna?

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
ska köpa en banhoj nu o tänkte bara höra om jag måste ha tagit tävlingslicensen för att överhuvudtaget få träna på banorna? eller finns det några banor där du inte måste ha den för att få köra?

Showtime skrev:
2273716 ska köpa en banhoj nu o tänkte bara höra om jag måste ha tagit tävlingslicensen för att överhuvudtaget få träna på banorna? eller finns det några banor där du inte måste ha den för att få köra?
Licens är ett krav om du inte gatreggar hojen.

/Micke SVEMO

Dock skall det sägas att det finns massor av bankörningar att köra på om du har gathoj och körkort. Så det beror lite på vad du menar med att träna. Annars är det som Micke säger.

Magnus skrev:
2273794 Dock skall det sägas att det finns massor av bankörningar att köra på om du har gathoj och körkort. Så det beror lite på vad du menar med att träna. Annars är det som Micke säger.
Man behöver väl varken ha licens eller gathoj för att få komma o köra i oförsäkrad grupp på en vanlig bankörning?

Sedan finns det en amatörlicens som enligt svemo gäller vid träning och enklare tävling innom sverige men det är en licens som de flesta arangörer inte gillar alls är tydligen en mycket sämmre försäkring i den. Så på vissa banor tex falkenberg är den inte giltlig.

Så upp med 2400 sedan är det bara att köra.

HanneZ skrev:
2273797 Man behöver väl varken ha licens eller gathoj för att få komma o köra i oförsäkrad grupp på en vanlig bankörning?
Körkort eller Licens, hur ska man annars veta att kompetens finnes att hantera en MC.

Lawner skrev:
2273800 ...är tydligen en mycket sämmre försäkring i den.
Det där är en myt som Svemo nog är mycket tacksam att du sprider. Maxbelopp 400' eller 500' är inte "mycket" sämre tycker jag. De flesta torde (borde) väl också ha en privat försäkring (via jobbet t ex).

GSXR1100R skrev:
2273834 Körkort eller Licens, hur ska man annars veta att kompetens finnes att hantera en MC.
Jo det är klart, men det har jag ju inte skrivit nåt om... Jag skrev ju med oreggad hoj samt utan licens.

GSXR1100R skrev:
2273834 Körkort eller Licens, hur ska man annars veta att kompetens finnes att hantera en MC.
med körkort och en banhoj, går det köra i oförsäkrad grupp på allmänna bandagar då?
självklart ska ja ta licensen vill ju tävla lite med.. men tills ja får den menar jag..

Showtime skrev:
2274370 med körkort och en banhoj, går det köra i oförsäkrad grupp på allmänna bandagar då?
självklart ska ja ta licensen vill ju tävla lite med.. men tills ja får den menar jag..
Säkrast är att kontakta arrangören, ibland får man inte ha slicks i vissa grupper.

Neutral skrev:
2273863 Det där är en myt som Svemo nog är mycket tacksam att du sprider. Maxbelopp 400' eller 500' är inte "mycket" sämre tycker jag. De flesta torde (borde) väl också ha en privat försäkring (via jobbet t ex).

Hur är det då?

Min tanke när jag gick licenskursen var att jag bara skulle träna och hade läst mig till att det fanns en amatörförsäkring för ca 1000 kr / år perfekt tänkte jag i stället för att betal a ca2400. På licenskursen sa dom att det fans en amatör licens men att det i den var så dåligt försäkringsskydd (personskada) så att dom inte ville ha med den mer utan att det bara var den fulla licensen som var bra att ha.

Jag var sedan på en bankörning(gatgrupp) då jag hörde när dom skulle dela upp licensåkarna i två grupper då visade det sig att det var en kille med amtaör licens där det verkade inte som att arangörerna på banan viste att det fanns en sådan licens. två veckor efter det snackade jag med en annan kille som även han tecknat en amatörlicens och efter det så var amatörlicensen inte giltlig på den banan.

Så vad skiljer licenserna åt ? mer pengar till svemo?

Ps jag har en egen personförsäkring som kostar ca 1500 / år och ger ett ok skydd känns inte som att det blir mycket pengar till försäkringen på den tusenlappen man betalar in till svemo när administrativa kostnader, licenskortet mm är klart.

MVH Oskar

Lawner skrev:
2274507
Så vad skiljer licenserna åt ? mer pengar till svemo?
Förutom skillnaden i ersättning som enligt min uppfattning är liten, se Neutrals inlägg, är skillnaden att en amatörlicens endast ger behörighet för att delta i enklare tävlingar, alltså klubbtävlingar. För att delta i nationella tävlingar, alltså SM och B-tävlingar, krävs den ordinarie licensen, alltså A- eller B-licens, alternativt kan man komplettera amatörlicensen med en engångslicens för det enskilda tillfället.

Regelverket för att köra på bana är det en djungel, där varje arrangör har sin egen regelbok. Licens eller ej, olika typer av licens, försäkring eller ej för person och hoj, olika typer av däck, bullerkrav, hojens utförande etc. Det finns inga genvägar, du måste kontakta varje enskild arrangör och själv ta reda på vad som gäller vid det tillfället.

Att Svemo själva alltid säger att amatörlicensen innehåller ett "mycket begränsat" skydd gör ju säkert sitt till att folk drar sig för att använda den (utan att kolla hur det ligger till), sedan att folk på licenskurser sprider felaktigheter gör det ju inte bättre heller. Skulle jag bli nekad att träna någonstans med en amatörlicens skulle jag be dem visa mig skriftligt hur de har stöd för den saken och be dem kolla det med Svemo. Även klubbar kan vara ignoranta. Att jag betalar 1500 mer gör väl mig inte till en säkrare förare på banan? Idiotiskt.

Neutral skrev:
2275201 Att Svemo själva alltid säger att amatörlicensen innehåller ett "mycket begränsat" skydd gör ju säkert sitt till att folk drar sig för att använda den (utan att kolla hur det ligger till), sedan att folk på licenskurser sprider felaktigheter gör det ju inte bättre heller. Skulle jag bli nekad att träna någonstans med en amatörlicens skulle jag be dem visa mig skriftligt hur de har stöd för den saken och be dem kolla det med Svemo. Även klubbar kan vara ignoranta. Att jag betalar 1500 mer gör väl mig inte till en säkrare förare på banan? Idiotiskt.
Kanske dags att döpa om amatörlicens till träningslicens samt B-licens till träning & tävlingslicens.

Neutral skrev:
2275201 Att Svemo själva alltid säger att amatörlicensen innehåller ett "mycket begränsat" skydd gör ju säkert sitt till att folk drar sig för att använda den (utan att kolla hur det ligger till), sedan att folk på licenskurser sprider felaktigheter gör det ju inte bättre heller. Skulle jag bli nekad att träna någonstans med en amatörlicens skulle jag be dem visa mig skriftligt hur de har stöd för den saken och be dem kolla det med Svemo. Även klubbar kan vara ignoranta. Att jag betalar 1500 mer gör väl mig inte till en säkrare förare på banan? Idiotiskt.

Det är detta som är så roligt...........

Jag tänkte inte tävla ngt i år utan bara träna samt ev. köra ngn "enklare tävling" (i mitt fall KM Knutstorp). Ansöker om amatörlicens, kryssar i "Roadracing" på blanketten och får några dagar senare min licensbricka.
Sedan får jag info från Karlskoga och Falkenberg att du inte ens får TRÄNA med amatörlicens. Enligt Tony, Karlskoga, så är det SVEMO som sagt att den licensen inte existerar längre och råder klubbarna att inte tillåta den på träning (med motiveringen tidigare nämnda försäkringsskydd - som man kan ha hur stort som helst privat). VARFÖR I H*LVETE UTFÄRDAR DE DÅ AMATÖRLICENS?

Ta bort amatörlicensen så vet man i alla fall vad som gäller. Hellre betala 2400 för ngt som funkar än 1000 kr för något som är oanvändbart.

Tony skulle kolla med SVEMO och jag höra av mig till honom om någon vecka.
(Då ang. vad som gäller för Bikeweek).

Kom ihåg att uppdatera oss på vad som händer i ditt ärende. Det verkar ju vara ett "major clusterfuck" som Clintan skulle ha sagt.

Neutral skrev:
2275591 Kom ihåg att uppdatera oss på vad som händer i ditt ärende. Det verkar ju vara ett "major clusterfuck" som Clintan skulle ha sagt.
Jag pratade med swemo om just amatörlicensen för inte så länge sen.
Det du skrev om ers + det som skrevs om träning/tävling + att tävlingslicensen även gäller utomlands och för hemresa vid olycksfall utomlands. Va de grejjer som skilje enligt dem)
Men de tyckte att om jag bara skulle träna så skulle det ju räcka med en amatörlicens.
Så uppdatera gärna då det verkar va för många kockar på ytterligare ett ställe :)

Hitecfrollo skrev:
2275629 Jag pratade med swemo om just amatörlicensen för inte så länge sen.
Det du skrev om ers + det som skrevs om träning/tävling + att tävlingslicensen även gäller utomlands och för hemresa vid olycksfall utomlands. Va de grejjer som skilje enligt dem)
Men de tyckte att om jag bara skulle träna så skulle det ju räcka med en amatörlicens.
Så uppdatera gärna då det verkar va för många kockar på ytterligare ett ställe :)
Hallo
Du behöver inte ha varken tävlingslicins eller amatörlicens för att få träna ,endast godkänd licenskurs. (i allafall på LMS )därimot behöver man för sin egen del en försäkring som gäller för risksporter som dom kallar det på försäkringsbolaget (tex. länsförsäkringar) där kan man få en försäkring som är MYCKET bättre en den som ingår i tävlingslicinsen för en ganska billig peng.
Peter

Sucka skrev:
2284250 Hallo
Du behöver inte ha varken tävlingslicins eller amatörlicens för att få träna ,endast godkänd licenskurs. (i allafall på LMS )därimot behöver man för sin egen del en försäkring som gäller för risksporter som dom kallar det på försäkringsbolaget (tex. länsförsäkringar) där kan man få en försäkring som är MYCKET bättre en den som ingår i tävlingslicinsen för en ganska billig peng.
Peter
Jag vet jag har kört på pappret i några år, men ska välköra på fler banor än så..
Även åsen har godkännt det vid tillfällen.
Men jag ringde swemo för att få klarhet i hur de t är.
Men det verkar inte ens de ha.
:)
P.s. har olyckfalls försäkring uttöver man kör ju mer saker än bara rr :banana D.s.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back