Lättare att luta år vänster än åt höger

Övning ger färdighet, hitta en stor parkeringsplats där du succesivt kan lägga ner hojen i ringar längre och längre ner för varje varv tills du har i knät. Känns kanske obehagligt i början men det är bra att veta hur mkt du kan lägga ner.

Jag tror det är samma som med hockey/golf/cykel etc etc. Jag kan sladda med cykeln i vänstersväng men åt höger så funkar det inte bara.

Däremomt känner jag ingen större skillnad när jag kör med hojen i lite mer normal hastighet, ska det knäskrapas så föredrar jag nog vänstersväng :gnissla

Nej, du är nog inte så konstig som du tror. Det är ganska vanligt att det är lite lättare att svänga åt ena hållet än det andra.

En förklaring, eller åtminstone något att fundera på, är ju att man gör olika saker med höger och vänster hand när man kör hoj. Det gör i sin tur att det kan vara lättare att slappna av när man svänger åt ena hållet än åt det andra.

Kan det vara så att du sitter olika i höger- respektive vänstersvängar? Ut och kör och känn efter. Ta med dig en polare som kan åka bakom och titta, eller ännu hellre åka med en videokamera så att du kan titta själv...

Skriv gärna och berätta för oss andra vad du kommer fram till när hojen kommer ut igen framåt vårkanten.

Hade samma problem med krypkörningen där vänstervändning var mkt lättare än höger och de flesta andra kände likadant!

9 av 10 människor är vänstervridna, bara ut på en tom (annars krockar du med andra) isbana o kolla vilket håll du åker på... idrottsutövare samma sak, kan inte komma på nån sport som går i högervarv????

9 av 10 människor är vänstervridna, bara ut på en tom (annars krockar du med andra) isbana o kolla vilket håll du åker på... idrottsutövare samma sak, kan inte komma på nån sport som går i högervarv????

De flesta RR banor går ju i högervarv.

Får testa att springa höger varv runt stångenäsvallen då. Kanske kan bidra till bättre balans åt höger...

Jag är en av dom få som gör ringar åt höger. Fast jag verkar vara helt kn##lad För jag gör sittandes ringar åt vänster och wc. ss ringar med mera åt höger. Dom flesta gör ju allt åt samma håll.

Det har inte med rondellkörning att göra?

Något annat som jag själv märkt är att jag har mkt lättare att positionera mig på hojen i vänsterkurvor. Det beror nog mest på att det är svårt att burka åt höger samtidigt som man sköter gasen som man skall.

Det har inte med rondellkörning att göra?

Något annat som jag själv märkt är att jag har mkt lättare att positionera mig på hojen i vänsterkurvor. Det beror nog mest på att det är svårt att burka åt höger samtidigt som man sköter gasen som man skall.

Cyklar har inge gas... Tetsa sladda åt vänster/höger så ser du att det är lättare åt vänster ! Med cykel alltså

Last edited:
Hmm tror inte du är ensam om det. Jag har till exempel mycket lättare för högersvängar, kan lägga ner min riktigt snävt åt höger på grus underlag och dra en kontrollerad sladd men åt vänster...näh då åker jag åt helvete. Har känt samma sak i kurvor på asfalt. Men det är väl bara att träna upp antar jag...

Jag hade samma problem ör flera år sedan, jag for till england och körde vänstertrafik...:tummenupp
Men, det var inte den enda orsaken visade det sej. En kompis tipsade om att jag skulle kolla om bakhjulet spårade. Det var rakt enligt markeringarna på svingen men diffade vid mätning nästan 1,5 cm vilket gjorde att det blev lite motstånd åt det håll som jag upplevde som "fel"...:)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla