Kvaliten på japshojarna sämre å sämre?

Motorcyklar började hålla dåligt cirka 1996, när alla tillverkare (Kawasaki undantagna :tungvikt)skulle följa i Hondas Fireblade-spår. Allt skulle plötsligt vara så lätt som möjligt. GSX-R750 höll faktiskt inget vidare way back when. Jag hade en sån då, och saker gick sönder på löpande band. Den gick så in i HELVET när den var hel, så jag var ganska nöjd ändå.

Nu är det ju än värre, när hojarna inte får väga nånting och helst ska ha 200 hk.

ekCligt bra analys. Eller så håller man på att bli förgammal och därmed förståndig förhoppningsvis...

@trådstartaren, Iom du kör literhojar på bana och jag förutsätter att du iaf kan svänga och köra på hyfsade tider...

Var i ligger felet med Suckorna?

Btw, racing kostar pengar, har alltid gjort, så där ligger väl ändå inte problemet:gnissla:rolleyes:

GSX-R 1000 01-02. Jag är inne på min femte nu, och dom har faktiskt hållt
jävligt bra. Riktigt bra tryck i motorn också.

Håller med 01-02 är slitvargar som tål mycket. Bästa modellen sukka byggt.

Min 01 väger mindre än min 08 årsmodell.:va

ekCligt bra analys. Eller så håller man på att bli förgammal och därmed förståndig förhoppningsvis...

@trådstartaren, Iom du kör literhojar på bana och jag förutsätter att du iaf kan svänga och köra på hyfsade tider...

Var i ligger felet med Suckorna?

Btw, racing kostar pengar, har alltid gjort, så där ligger väl ändå inte problemet:gnissla:rolleyes:

nja inget fel på suckorna. men hade en lagom kittat k5a som gått 600 mil bana med mig senaste 2 åren. och eftersom den e såld vill ja ju guvetvis ha något bättre. Och de va då jag började kolla på just r1-07-08, cbr1000rr-08->, suzuki k7 k8. Men de ja kom fram till va nog att så länge man itne tävlar på elitnivå så duger en k5a bra. mycket efter 06 har just bara fått barnsjukdommar:) därför ville jag väl snarare höra om erfarenhetet från er än om hur hojjarna var på 90 talet.

zx10 08 har den några svagheter? verkar ju gå utav helvete iaf? har bar akört en sådan 10 varv på mantorp, men den var 25 mil gammal och i gatutförande så laddade inte. synd de för han som ägde den vurpade några varv efter mig....

Ska vi sammanfatta det hela?
Jag gör ett försök:
70 talet: Japshojarna hade undermålig effekt som stämde väl med dom dåliga bromsarna och dom gummiaartade ramarna

80-85 Effekten steg och blev för mycket för dom dåliga däcken och mjuka ramarna

85-90 Ramarna och bromsarna blev bättre och började matcha effekten

90-95 Hojarna var ganska bra

95-framåt Kvaliten började sjunka?

zx10 08 har den några svagheter? verkar ju gå utav helvete iaf? har bar akört en sådan 10 varv på mantorp, men den var 25 mil gammal och i gatutförande så laddade inte. synd de för han som ägde den vurpade några varv efter mig....

Jag har bara bra erfarenheter av ZX-10R modellerna och vad jag vet har dom inga "sjukdommar" heller och inga direkta problemområden men köper man å andra sidan en hoj som garantifel är åtgärdade på så är ju den oxå av med problemen får man hoppas.

Jag har bara bra erfarenheter av ZX-10R modellerna och vad jag vet har dom inga "sjukdommar" heller och inga direkta problemområden men köper man å andra sidan en hoj som garantifel är åtgärdade på så är ju den oxå av med problemen får man hoppas.

problemet med främst anhojjar är jiu att de många gånger är oreggade. och i de fallet är de ju svårt å få historik på dom hur vida garaniåtgärder är gjorda etc...

kanske skulle prova en zx10 i år:)

Fabrikationsfel på hojar har väl alltid funnits och kommer antagligen finnas så länge vi lever. Jag tycker snarare kvaliteten har ökat sedan mina första hojar från tidigt 80-tal och före 80-talet hade väl alla MC-åkare en verktygsväska med sig?

Utveckla gärna.

Jag vet inte, har bara fått uppfattningen att italienskt = dyrare och sämre hållbarhet till förmån för exlusiviteten när jag läser bike etc.
Exempelvis är den enda testade duccen (en 999) absolut sämst utav alla testade märken och cyklar i motorrads långdistanstest. Men jag är ju långt ifrån en expert

Jag tror han menar han bara har kört japs hoj i sitt liv :näsblod

Nej, men jag har inte kört en italienare i mitt liv. Skulle jag vara visare på något sätt om jag hade kört en?
Jag försöker vara så objektiv som möjligt, och jag tycker det jag baserar mina åsikter på är lite mer pålitliga än "jag har ägt en ducce ett tag och den gick inte sönder så mycket" (jag antar lite fräckt det var den inställningen blandat med lite fan-boyism som ledde till din trötta pik, om inte så kan du välkommen att rätta mig :))

Fabrikationsfel på hojar har väl alltid funnits och kommer antagligen finnas så länge vi lever. Jag tycker snarare kvaliteten har ökat sedan mina första hojar från tidigt 80-tal och före 80-talet hade väl alla MC-åkare en verktygsväska med sig?

Couldn't agree more! :tummenupp

Motvilligt så måste jag hålla med, det var mindre sämre förr.

Inget var bättre förr...
Men så djävla dåligt som det är nu, det har det aldrig varit!

Ska vi sammanfatta det hela?
Jag gör ett försök:
70 talet: Japshojarna hade undermålig effekt som stämde väl med dom dåliga bromsarna och dom gummiaartade ramarna

80-85 Effekten steg och blev för mycket för dom dåliga däcken och mjuka ramarna

85-90 Ramarna och bromsarna blev bättre och började matcha effekten

90-95 Hojarna var ganska bra

95-framåt Kvaliten började sjunka?

Ganska "rätt" Men jag vill påstå att kvaliteten har gått framåt stadigt sedan 95 oxå.

Men jag skulle vilja göra en distinktion:

De flesta märken (med Yamaha i spetsen på detta korståg) har ökat sin kvalite såpass bra, att de NUMERA börjar komma ikapp.

Honda.

Last edited:
Tja, jag tror det kan ligga lite problem med (som många redan antytt) effekt/vikthysterin som literhojarna är drabbade av. Någonstans måste ju gränsen mellan hållbarhet och effektuttag passeras?

Däremot tror jag absolut inte att en modern Honda Hornet eller Suzuki Bandit t ex är sämre än en liknande 20 år äldre hoj. Tvärtom.

När det gäller italienska hojar och att dom alltid går sönder lever nog på lite mycket gamla fördommar ibland. Visst, t ex Ducati har en diger historia med spruckna ramar, felhärdade kolvar och diverse trista saker. Men en modern maskin har inte speciellt (inte alls enligt mig) mer fel än en japansk. Detsamma anser jag gälla Triumph, brittiska hojar var ju lite plockepinn längs vägen allt som oftast. Har dock aldrig ägt en Trajja, än...

Personligen tycker jag det är bra att Ducati har ett taskigt kvalitétsrykte så man slipper bli en i mängden... :D

Sedan nämndes ju Motorrads långtest, det leds ju av en HD. De har väl också alltid haft ett ganska dåligt kvalitietsrykte? :tungan

Sedan nämndes ju Motorrads långtest, det leds ju av en HD. De har väl också alltid haft ett ganska dåligt kvalitietsrykte? :tungan

Näe, det dåliga kvalitetsryktet kommer från en period på 70-80 talet när det var välförtjänt, det som gjordes innan dess och efter det håller hur länge som helst.

ÅAS så plockar dom väl ut 12hk/liter slagvolym och maxvarvar vid 3000, hur svårt är det att få en sån maskin att hålla?

Plocka bort alla jävla powercommanders och titanium helsystem för 20 papp och även sportluftfilter och alla annan skit så ska ni få se att det håller 5 minuter längre.

Plocka bort alla jävla powercommanders och titanium helsystem för 20 papp och även sportluftfilter och alla annan skit så ska ni få se att det håller 5 minuter längre.

Ja, och kanske framförallt, kör motorcykeln på två hjul så mycket som möjligt, att hålla på att koppla upp hojjen , crossväxla på bakan och dunka ner är nog ingenting hojarna dimensioneras för från början.

Vissa hojar får ju inte ens smörjning utan att överfyllas med olja.

Förövrigt saknar jag gnället på växelfjäder mojängen på Yamaha som brukar ge upp i listan på fabrikationsfel.

Jag kan inte mer än hålla med att det känns som Japan har tappat lite.

Sen som industrijobbare så kan jag inte hjälpa att lägga märke till alla dåliga svetsar o slarv. Går jag hemma i mitt garag där det står några 80talare tex så finns det inte alls något sådnat. Iaf inte på minna.

Något som tex jag tyckte var dåligt var när man gick och spanade efter något intressant o kom fram till 1098R i bromölla och så att de hade bränt ett stort hål i alu svingen sen slarvigt hade lappat över det. Men Ducati är knappast ensamma med sådant slarv. Tyckte bara att med den prislappen borde sådant inte finnas.

Sen tänkte man. Har de slarvat någonstans inne i motorn så kommer livslängden vara kraftigt reduserad.

När japan först började erövra världen med sina motorcyklar så sattes de på stenhårda prov för att knäckas men de var verkligen evighetsmaskiner då. Känns som den tiden är förbi.

Men fick inte Sukkas Gixxer 1000 k7 jävligt bra betyg på 5000 mila testet i motorrad? Cykeln hade ju körts som fa--an, bänkats cirkus 150 ggr med mera med mera... och när de rev skiten så va motordelar inom tillverkningstolerans. Visst de hade bytt styrlager och bakhjulslager men det skulle troligtvis berott på ivrigt högtryckstvättande. Jävligt bra kvalité på den hojjen måste det ju vara! Men sen är det väl som GUW säger också, tror inte hojjarna dimensioneras efter bakhjulsåka med hårda nedslag, koppla upp hojen mm.

Last edited:
Ser man till listan på Motorrads 5000-mila test så är den uppe i 23 testade hojar. Om man utgår ifrån de som utvecklar över 100hk/liter så ligger Triumph Sprint ST på första plats (egentligen 4:a) med 120hk/liter, BMW K 1200 S på andra plats (egentligen 5:a) med 138hk/liter och Honda VFR 800 på tredje plats (egentligen 7:a) med 134hk/liter.

Ser man till hojar med t.ex. över 160hk/liter så ligger Yamaha R1 2008 på första plats (egentligen 8:a), Suzuki Gsxr på andra plats (egentligen 10:e) och Kawasaki ZX-10R på tredje plats (egentligen 13:e).

Nu är det ju så att testet bygger på en del kriterier så som förbrukning, värdeminskning, slitage och oplanerade verkstadsbesök. Om man enbart går efter oplanerade verkstadsbesök (även om slitage kanske bäst visar om hojen orkar 5000mil till) så är faktiskt R1 och VFR 800 de absolut bästa av alla de övriga 23st med enbart ett oplanerat besök vardera.

Går man efter slitage på motor, växellåda osv. och över 160hk/liter så ligger ZX10R på första plats med 27poäng av 30 (den hojen råkade ut för ett mindre haveri, därav den låga placeringen annars). GSXR fick 23/30 och R1 fick 22/30.

HDn har INTE haft minst slitage av dom testade hojarna, däremot leder det (eller åtminstone ledde senast jag orkade läsa motorad för ett halvår sedan) deras totala poängräkning, främst pga det förväntade kvarvarande värdet som ju är väldigt bra för HD.

Skulle rent generellt säga att alla japanska (och tyska och engelska) sporthojar på 2000-talet har klarat sig bra. Det kan man inte säga om duccarna (både 999 och 1098).

Läser man deras historia om gamla listor från 90 tal så verkade det finnas många hojar som klarade sig sämre än idag (och i början tror jag det var ett 30000km, inte 50000km test)

Angående att Honda ännu skulle ha högre kvalitet än dom andra japsarna så vete tusan om det stämmer för dom värsta sporthojarna under 2000-talet, både cbr600rr och 1000rr har haft problem under detta årtionde. När Bike 2004 publicerade en undersökning av antalet reklamationer 03 så hade Kawasaki lägst antal, troligtvis för att dom hade minst uppdaterat modellprogram det året (tror enbart zx6r var helt ny). Den femåriga garantin som vissa märken spelade mindre roll, för dessa märken var ändå 95+% av reklamationerna på hojar < 2 år gamla.

Last edited:
Motorads långtester tycker jag visar ganska tydligt hur det ligger till med kvalitén på olika hojar.

Från nr 1 2009:

Ducati 1098, körsträcka 28 036km

Fel:belysning nummerplåt fixad, elbortfall, defekt relä till bränslepump, ny givare lufttemperatur, batterihållare lossnat, SPRUCKEN KOLV(!), mellanrör och lambdasond trasig, battreihållare bytt (igen).

Honda cbr 1000, körsträcka: 21 848km

fel: -

Nog har Ducati en bit kvart trots allt!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...