Kvaliten på japshojarna sämre å sämre?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Är de bara jag som inbillar mig eller blir hojjarna sämre å sämre?

Sitter å letar lite efter ny banhoj men vet inte vad man skall handla riktigt. Verkar som alla hojjar har svagheter nu för tiden. Köper man oreggat utan garanti är de ju skönt å slippa dessa svagheter. De ja tänker på är följande.

r1-07: den hade väl problem med smörjning av vevaxel? problem med rasade ramlager eller va de vevlagrena? Va de oljepumpen som var dålig eller vad åtgärdades? hörde att även växellådorna var svaga på dom och så även på 08orna? E väl flera bara här på sh som lyckats rasa motorerna vid racing?

cbr 1000rr-08: garantiåtgärder på koppling? drog även mycket olja och garantiåtgärd på kolvringar?

gsxr 1000-07: hade väl problem med fjädringen bak? med följd att folk hade jätteproblem med detta på banorna? maskinellt klenare än k5-k6 påstår endel? 08an funkar den bättre?

zx10- 08 enda jag inte hört något om. dock har kawazaki aldrig fallit mig i smaken men man kanske ska ändra sig? har dom gjort ett kvalitetslyft?


va de inte bättre förr?

sukkas k1-k4 verkade bara hålla? aldrig hört något om dem iaf? K5-k6 hade väl problem med att knastrena på ventilerna inte alltid stannade kvar med ventilsallad som följd. Dock va väl de ganska ovanligt. Va väl nån ram som gick av me vid extrem vårdslös behandling. .


gamla r1or mellan 98-01 drack la endel olja när dom passerat många mil i maskinen och växellådorna var väl klena redan då.

hondas motorer bara gick å gick med 929-954 va la inga raketer på banan. Va väl först 04 som honda slutade med touring å jorde sportmaskiner. Dock oftast lite klenare effekt men bra register jämfört med andra literhojjar.

kawwa va ja dålig insatt i även då.


Blir ju kluven va man skall köpa:) har haft k1,k2,k4,k5,k6 sukka. både som gat å banhojjar å e nöjd som fan. Bara hållt. Men nu när man skall byta blir man jäkligt kluven vad man skall ha. alla verkar ju ha fel. Och inte bara småfel heller som general ras för r1orna och kolvringsproblem på hondorna.
 
Ännu en kontenta av denna effekt hysteri. Man kan inte plocka hur mycket som helst ur en såpass "liten" motor utan att det slits något djävulskt. Det är vad jag tycker iallafall.

Antar att denna diskussion kommer bli het :va
 
Så illa är det nog inte, och det är mycket billigare med hojar än bilar. Jobba över några timmar så har du till en bättre beggad motor om nåt händer. Jag hade slappnat av.
 
Får lägga till att Suzuki Gsxr -07 hade nåt krux med CDI boxen som gick på garanti har jag för mig. (Någon rätta mig?)

Fireblade 929 (vilket jag själv äger och är nöjd med) hade svag kopplingskorg vilket gick på garanti också.

Fireblade 954 vet jag faktiskt inte mycket om, men dom flesta jag har hört, mer eller mindre tvungna att ha styrdämpare p.g.a. styrfladder vid hård körning osv..

Honda CBR Super Blackbird 1100: Kamkedjesträckaren?(rätta mig om jag har fel)


I övrigt tycker jag att denna tråden bli kanon om folk fortsätter att fylla i och informerar varandra om kvalitén m.m. på våra kära Japs maskiner!
 
Last edited:
Barnsjukdomarna beror helt enkelt på den korta utvecklingstiden som de nya hojarna har. Efter varje tvåårsperiod ska det ju komma en ny sporthoj. Tycker ni att det är konstigt att man inte hinner upptäcka saker och ting under såpass kort tid av testning av den nya modellen?

Förmodligen,men jag är idel öra.

Nu vet jag inte hur nya Ducatis är, men äldre är skit i jämförelse med japshojarna från samma år.

Konstruktionsfel på 748:an, kamnockarnas beläggning slets ut i förtid om jag inte minns helt fel. + Kamrem och ålderdomlig teknik... det är bara avtändande. Korta serviceintervaller hade dem också vilket kostar ju mer...

Har fått intrycket att när man köper en lite äldre Ducce MÅSTE man se till att servicehistoriken möter kraven osv. När man under tiden kan köpa sig en gammelblejd som blivit plågad sitt hela liv och servats lite spontant hemma då och då... utan att behöva vara speciellt skraj. Så mitt intryck är helt klart att Ducati motorerna från "back in the days" är fragila.
 
Last edited:
Barnsjukdomarna beror helt enkelt på den korta utvecklingstiden som de nya hojarna har. Efter varje tvåårsperiod ska det ju komma en ny sporthoj. Tycker ni att det är konstigt att man inte hinner upptäcka saker och ting under såpass kort tid av testning av den nya modellen?



Nu vet jag inte hur nya Ducatis är, men äldre är skit i jämförelse med japshojarna från samma år.

Konstruktionsfel på 748:an, kamnockarnas beläggning slets ut i förtid om jag inte minns helt fel. + Kamrem och ålderdomlig teknik... det är bara avtändande. Korta serviceintervaller hade dem också.

Om man ska gå bakåt i tiden...så kan man börja klaga på kawas ventil sätten m.m som gick ner sig på gpz600/gpx600.

Jag tycker vi kan börja prata om 2000 talets hojar nu...det är väll en sån trådskaparen vill ha?

749/999 , 1098 m.m om det ska va ducati zx10r,gsx1000r,cbr1000rr,r1 04->, rsv1000r 04-> hur är kvaliten mellan de hojarna?
 
Motorcyklar började hålla dåligt cirka 1996, när alla tillverkare (Kawasaki undantagna :tungvikt)skulle följa i Hondas Fireblade-spår. Allt skulle plötsligt vara så lätt som möjligt. GSX-R750 höll faktiskt inget vidare way back when. Jag hade en sån då, och saker gick sönder på löpande band. Den gick så in i HELVET när den var hel, så jag var ganska nöjd ändå.

Nu är det ju än värre, när hojarna inte får väga nånting och helst ska ha 200 hk.
 
Nu vet jag inte hur nya Ducatis är, men äldre är skit i jämförelse med japshojarna från samma år.

Konstruktionsfel på 748:an, kamnockarnas beläggning slets ut i förtid om jag inte minns helt fel. + Kamrem och ålderdomlig teknik... det är bara avtändande. Korta serviceintervaller hade dem också vilket kostar ju mer...

Försvarar ingen,bara nyfiken på den allmäna uppfattningen.
1990-talet är passé,pastasnubbarna har lärt sig lite,kvaliteten är defenitivt bättre nu för tiden.
Serviceintervallerna är dessutom förlängda,inte till 4000 mil,men i alla fall till 1200.
Olika tekniklösningar,olika kontrollintervaller.
Visa mig en R1:a som har en charmig attityd :)
 
Om man ska gå bakåt i tiden...så kan man börja klaga på kawas ventil sätten m.m som gick ner sig på gpz600/gpx600.

Jag tycker vi kan börja prata om 2000 talets hojar nu...det är väll en sån trådskaparen vill ha?

Är inte en GPZ/GPZ från 80 talet också?

Försvara ingen,bara nyfiken på den allmäna uppfattningen.
1990-talet är passé,pastasnubbarna har lärt sig lite,kvaliteten är defenitivt bättre nu för tiden.
Serviceintervallerna är dessutom förlängda,inte till 4000 mil,men i alla fall till 1200.
Olika tekniklösningar,olika kontrollintervaller.
Visa mig en R1:a som har en charmig attityd :)

Jag gillar ju Ducati, speciellt utseendet på 748/916/996/998 men jag känner att jag får så mycket mer hoj för mindre pengar. För mig är det kul att köra hoj oavsett, vill helst inte serva sönder mig och vill ha en hoj som håller.

Själ? Jag behöver ingen motorcykel med själ för att ha kul... för det viktigaste för mig är att åka på två hjul faktiskt, tro det eller ej. Det är ju värsta hysterin på teknologi hit och dit vilket jag har aldrig förstått :)
 
Last edited:
Motorcyklar började hålla dåligt cirka 1996, när alla tillverkare (Kawasaki undantagna :tungvikt)skulle följa i Hondas Fireblade-spår. Allt skulle plötsligt vara så lätt som möjligt. GSX-R750 höll faktiskt inget vidare way back when. Jag hade en sån då, och saker gick sönder på löpande band. Den gick så in i HELVET när den var hel, så jag var ganska nöjd ändå.

Nu är det ju än värre, när hojarna inte får väga nånting och helst ska ha 200 hk.
Motvilligt så måste jag hålla med, det var mindre sämre förr.
 
Är inte en GPZ/GPZ från 80 talet också?



Jag gillar ju Ducati, speciellt utseendet på 748/916/996/998 men jag känner att jag får så mycket mer hoj för mindre pengar. För mig är det kul att köra hoj oavsett, vill helst inte serva sönder mig och vill ha en hoj som håller.

Själ? Jag behöver ingen motorcykel med själ för att ha kul... för det viktigaste för mig är att åka på två hjul faktiskt, tro det eller ej. Det är ju värsta hysterin på teknologi hit och dit vilket jag har aldrig förstått :)

Själv åker jag gärna japsfyra på 14000 rpm hela dagen lång,men jag har nog personligen kommit in i en annan fas av hojåka,en fas med muller,vrid och motorbroms.
Allt har sin tid.
 
GSX-R 1000 01-02. Jag är inne på min femte nu, och dom har faktiskt hållt
jävligt bra. Riktigt bra tryck i motorn också.
 
Är inte en GPZ/GPZ från 80 talet också?



Jag gillar ju Ducati, speciellt utseendet på 748/916/996/998 men jag känner att jag får så mycket mer hoj för mindre pengar. För mig är det kul att köra hoj oavsett, vill helst inte serva sönder mig och vill ha en hoj som håller.

Själ? Jag behöver ingen motorcykel med själ för att ha kul... för det viktigaste för mig är att åka på två hjul faktiskt, tro det eller ej. Det är ju värsta hysterin på teknologi hit och dit vilket jag har aldrig förstått :)

Jag tog upp gpz/gpx bara för att du tog upp gamla hojar från 1990 talet...Trådskaparen vill ha en 2000 tals hoj!

De hojar du har nämnt är inte aktuella samma med gpz/gpx! fattar du nu?
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top