Hur händig är du på att meka hoj?

Jag kan (multipoll)

• Antal röstningar
    0
köpte mig ett rullande dragracing chassi från Danmark, byggde färdigt under vintern och våren, det visade sig dock tråkigt nog att ramen var klen och sprack samt drog snett så jag bestämde mig efter första tävlingen att bygga en ny ram, första veckan ordnade jag med lån av ramjigg samt tigsvets, under vecka 2-4 byggde jag efter ordenarie arbetstid en ny ram, vecka 5 gjorde jag justeringar samt provstarter utanför verkstan, vecka 6 åkte jag på tävling, att det gick åt skogen ändå berode inte på ramen utan att motorn inte fungerade som den skull, men det blev fixat till tävlingen därefter :)
bilder finns på bygget i min blogg om man backar :tummenupp

Emedan dessa äro bättre på att skruva än läsa/fyllaipåll. Bekymret kommer när den överskattade verkstadshandboken skall uttydas och där har du också förklaringen till varför tankningen skrämmer trots färgmärkning.

I Häradsbäck kommer det ut en serviceminded gubbe i blåställ och spiller soppa på såväl mc som förare med samma goda humör och håller låda på sin (för utsocknes) obegripliga dialekt, himskans trävlitt!

Hela Italien är fylld av sådana tankgubbar, gärna med tänd fimp i munnen så sölar dom ner hela hojen.

Hela Italien är fylld av sådana tankgubbar, gärna med tänd fimp i munnen så sölar dom ner hela hojen.

Känns bara så 80-tal och då var det inte farligt minsann...

(Jag har inte varit i Italien som vuxen heller, Mr globetrötter. Skit me).

Upplever att jag blivit mer rädd för att ta ihop med grejerna, lättare att dra ihop sekiner och lite geschwinnt få saker åtgärdade av någon som (förhoppningsvis) kan. Man såg inte så mycket hinder då när borsten var fjun och den generande hårväxten mindre, (även om man bryr sig/noterar/ser mindre idag).

På nästa hoj skall jag ha servicebok, garanti, kardan så man slipper kletet, ett telefonnr att ringa när/om problem uppstår och en manual på facktyska jag slipper fatta ett jota av, tror jag. Efter ett kvartssekel med mc tror jag mig kunna tanka, men långt erfarnare människor har dunkat på fel bränsle. Vågar därför inte göra dylika utfästelser såpass offentligt.

Ain´t dead yet!

Renovering av motor fixar jag så länge det handlar om att mäta, kontrollera och byta trasiga/dåliga delar typ kolvar, ringar mm. Jag tillverkar eller moddar inga delar själv, det är en annan nivå.

Jag är sämre på att få till puts å stuts. Där räcker inte motivationen till :rolleyes:

// Fredrik

Jag har en Victorinox fällkniv med nagelsax, nagelfil, tandpetare och knivblad på nyckelringen... man kan säkert renovera motorn med den... tills jag har lärt mig det nöjer jag med att försöka träffa hålet i tanken... det är lite som att pissa, ibland skvätter det lite överallt :D

Det enda jag inte vågat mig på är att ställa ventiler... Allt annat har jag gjort. I hojväg givetvis.

Nej det har du inte :D ..och inte jag heller ska jag villigt tillägga :D

Bra att det inte bara var jag som tyckte det var roligt. Själv har jag gjort allt man kan göra med en hoj; gasat, svängt och bromsat... :D
Undra vad allt utom kollat ventilerna innebär, kan ju vara allt från att ha smörjt kedjan till bytt framgaffelolja.

Bra att det inte bara var jag som tyckte det var roligt. Själv har jag gjort allt man kan göra med en hoj; gasat, svängt och bromsat... :D
Undra vad allt utom kollat ventilerna innebär, kan ju vara allt från att ha smörjt kedjan till bytt framgaffelolja.

Eller en så enkel sak som att ha renoverat en simpel 2T-crossmotor. Det klarar inte jag tex. Då ska man ju kunna mäta upp, pressa isär och ihop vevpartiet, rikta detta mot v-block och mätklockor tills det är perfekt. Sedan ska man kunna borra och hona loppet, eller nicasila av och på och hona.

För att inte tala om den maskinpark och kunskap som krävs för att renovera ett 4T-topplock fulständigt, med nya säten och styrningar, planing etc. Eller mäta upp och slipa en vevaxel. Sånt har jag inte kunskap och maskiner till heller :D

Så den översta kompetensnivån i pollen skulle då inte jag aspirera på :D

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back