Hur händig är du på att meka hoj?

Jag kan (multipoll)

• Antal röstningar
    0
Fan vad duktiga ni är!
Tvätta är jag jävligt bra på och tanka är naturligtvis inga problem men meka är inte min grej. Jag är helt enkelt inte intresserad av den delen av MC-ägandet. Inte alls. Lämnar den till proffsen.

//Johan

Last edited:
övning ger färdighet har mekat sen ja var i 9 års åldern med allt
har just i skrivande stund renoverat en lastbilsnotor på jobbet

476 röster nu och dubbelt så många kan renovera motorer men inte tanka.

Tanka - Check!
Tvätta/putsa - Alldeles för noggrant!

+ allt annat förrutom att gå in i motorn/växellådan. Tyvärr så måste dom lite nyare hojjarna lämnas in för service pga att garantin ska gälla. Men "mellanservicarna" gör jag själv.

På moppen gjorde jag allt. Men hittills så har jag inte behövt göra något speciellt svårt än denna säsong. Bara bytt olja och filter typ.

Tvätta är jag jävligt bra på och tanka är naturligtvis inga problem men meka är inte min grej. Jag är helt enkelt inte intresserad av den delen av MC-ägandet. Inte alls. Lämnar den till proffsen.

Jag var precis som du tills hojen gick sönder och jag insåg att om jag skulle lämna in den skulle det kosta mer än vad hojen var värd, så då fick jag lära mig att tycka om att plocka ner motorn :tungan

Så länge tillgång till verktyg eller verkstad inte sätter käppar i hjulen försöker jag göra så gott som allt själv. Det jag inte kan, det kan jag lära mig, och ärligt talat... Hur ska jag kunna lita på att någon annan kan göra ett jobb om jag inte ens klarar ut det själv? :tungan

För övrigt är tvätt endast förberedelse för att meka med något som inte tål att det kommer in skit i! :arsele

gör alla renoveringsjobb, vxllåda, övrig hoj/bil.

lite av hela charmen att inte veta när man börjar o se de hela som en utmaning :)
när man sen är klar och beskådar resultatet känns de rätt najs. sen kanske de hjälper att man jobbar som mek occh inte har tummen mitt i handen :P

Jag gör det mesta själv, utom sånt som kräver jävligt avancerade verktyg (dvs jag kan inte fräsa ventilsäten, porta, plana och ha mig). Ibland får man ta hjälp av mekhandböcker och dylikt, men vanliga monteringsarbeten, service, tvätt, polering och enklare byggen fixar jag oftast själv. Har provat långt ifrån alla typer av mekjobb, så jag vet inte hur många jag klarar. Har exempelvis aldrig ställt in några ventiler, så det vetefan hur man gör. Däremot kan jag klyva en motor, byta de delar som behövs och få ihop den igen. Och det man inte redan kan kan amn ju alltid lära sig, så får jag bara läsa på lite kan jag säkert ställa ventiler också. Brukar köra lite på trial-and-error-metoden (montera isär och hoppas att du får ihop skiten igen), och det har funkat hittills. Ibland har det gått sämre än andra gånger, men det brukar läsa sig till slut:)

Fattade dock inte att man skulle klicka i flera alternativ (tyckte liksom att det översta alternativet täckte det mesta), så jag är väl en sån som kan meka men inte tanka då:D

Jag var precis som du tills hojen gick sönder och jag insåg att om jag skulle lämna in den skulle det kosta mer än vad hojen var värd, så då fick jag lära mig att tycka om att plocka ner motorn :tungan

Ahh... Trist.
Jag kör italienskt så jag behöver inte oroa mig för motorras etc.

Edit: Dessutom kan den fiktiva reparationskostnaden aldrig överstiga hojens reella värde.

//J

Ahh... Trist.
Jag kör italienskt så jag behöver inte oroa mig för motorras etc.

Edit: Dessutom kan den fiktiva reparationskostnaden aldrig överstiga hojens reella värde.

//J
Muahahahahaha detta va d roligaste jag läst på SH!!!!

476 röster nu och dubbelt så många kan renovera motorer men inte tanka.

Emedan dessa äro bättre på att skruva än läsa/fyllaipåll. Bekymret kommer när den överskattade verkstadshandboken skall uttydas och där har du också förklaringen till varför tankningen skrämmer trots färgmärkning.

I Häradsbäck kommer det ut en serviceminded gubbe i blåställ och spiller soppa på såväl mc som förare med samma goda humör och håller låda på sin (för utsocknes) obegripliga dialekt, himskans trävlitt!

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back