Hur händig är du på att meka hoj?

Jag kan (multipoll)

• Antal röstningar
    0
kan göra det mesta och har så gjort för länge sedan..... nu för tiden har jag varken lust, tid eller ork.... fan folk jobbar ju med det där... försöker se till att jag får tag på en bra mek istället...:)

Gamla Hondan gör jag allt på, men Duccen har jag lämnat in för att få de åtråvärda(?) stämplarna i serviceboken.

Att Hondan bara kostade 9000 kr i inköp 1991 har väl också gjort sitt till, att jag vågat skruva på den. :hihi

På gamla goda tiden när men skruvade/trimmade moppe gjordes allt inkl fila halvmåne, polera kanaler, byta lameller och porta toppen mot garagegolvet :D Puch och Sacs prylar funkade ju hur man än gjorde!

Nu görs service och mindre skruvjobb själv, ventiljustering och totalrenovering får nån annan göra. Kanske om man hade eget garage med plats så kunde man ju pula med detta vintertid men...

Har normalt bara servat men lär mig göra det som behövs för stunden. Har inte varit speciellt pigg på att dela motorn däremot, inte för att det behövts tidigare. Nu har jag dock lyft av gammelmotorn och ska hänga dit en ny, så nu har jag en motor att "träna" renovering på om jag så vill. Alternativt sälja delarna som är felfria.

Allt allt allt :tummenupp Det man inte kan det lär man sig :)

Är man 18 år så har man fasiken inte råd å lämna in några mopeder / mc :tungan så byta ramlager, balansera vevar och renovera gafflar går bara man vill :)

å har man inte bussningar till sving/ dämpare så tillverkar jag såna i skolan :)

Vad har man annars internet till :D menar att det är där man skaffar fram allt man behöver veta :)

Last edited:
Jag är tyvärr ett hopplöst fall :brinnerup men jag har iaf kommit upp på alternativ 2, dvs att lärt mej att tvätta hojen (korrekt alltså!) :fakta

Sen hoppas jag att jag ska kunna komma upp på alternativ 3 och lära mej göra lite enklare saker framöver med, känns som ganska praktiskt :tummenupp

Och man måste ju vara realistisk emot sig själv så alternativ 4 är nog inget att försöka sig på för min del :näsblod

Jag gör allt själv om jag inte känner mig rik och lat,, rik är jag aldrig så det löser sig snart nog.

Om nån inte kan så PM.a

Meckade med moppen i yngre dar... Men knappast för att det var kul, utan endast för att den skulle gå fortare... Så jag skulle antagligen klara ett o annat på hojen själv om jag ville, men det vill jag inte. Därför lämnar jag alltid bort den, oavsett. Jag vill bara tuta och köra!:hojraket

Så länge jag har rätt verktyg brukar det vara smärtfritt att meka :) Dock har jag bara renoverat motor tillsammans med en polare, men mest för bekräftelse att jag gjorde allt rätt :)

Jag kan ingenting. Spänna kedjan iofs, men det är inte riktigt att meka. Jag såg en kille för ett par veckor sedan med ett sjätte finger som satt mitt i handflatan. Det kunde varit jag.

Eftersom en multipoll aldrig ljuger så visar statestiken att dom flesta kan renovera motorer men klarar dock inte av att tanka hojen utan hjälp.

Jag skulle aldrig våga ge mig på en motorrenovering, men jag kan ju själv serva, byta drivpaket osv osv.
Ställa ventiler kan jag med, och byta packningar. Byta kolv har jag gjort själv på 2t, när jag hade 4t körde jag alltid med en kompis, som är mc-meck, så det blev alltid att han tog över när jag tröttnade. Vilket oftast var ganska fort.. Tycker inte alls om att mecka, har alldeles för dåligt tålamod, och tycker faktiskt det är rätt äckligt med olja under naglarna... :gnissla
Det var faktiskt så det kom sig att jag började med svart nagellack, för att dölja oljan som jag inte fick bort. Numera sitter det svarta lacket där alltid.

Jag fyllde visserligen i att jag kan tvätta och polera, därmed inte sagt att jag gör det :fakta

Rivit motorer har jag dock fått göra några gånger, betydligt mycket roligare! :nicka

Det är ju så ohyggligt bökigt nuförtiden att göra även mindre avancerade ingrepp, så man tappar ju lusten fullständigt. Nog kan jag byta olja, belägg och liknande, men det är fan inget kul att pilla med moderna hojar. Om äldre hojar är roligare att mecka med på grund av att de är äldre eller om det beror på att jag då var yngre låter jag vara osagt.

Jag kan också men vill inte gärna. Plånboken styr. Det är tråkigt att meka!

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back