Hojar som löses in...

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Hmmm jag har en fundering - vad händer med hojar som "löses in" av försäkringsbolagen egentligen?

Jag hade min första motorcykel försäkrad hos SUSAB. Som sig bör med en första motorcykel så kraschade jag den. Närmare bestämt in i en bil, så att hojen fick en lite brantare styrvinkel om man säger så.

Jag lämnade in hojen hos Schneiders i Upplands-Väsby som skakade på huvudet :). Inte helt oväntat så löste försäkringsbolaget in den och jag fick pengar att köpa ny hoj för, vilket jag också gjorde. Detta var tre år sedan.

När jag nu mest på skoj sökte på regnumret så visare det sig att den har haft en massa ägare och är i trafik hos nån snubbe i Vallentuna, typ. Hur kommer det sig?

Var det nån som bytte ram på den och alltihopa då? Vem sålde hojen till honom och hur kan det ha vart värt att fixa till den? Den var inte värd mer än typ 50 kkr totalt - innan jag smällde med den...

Förklara för mig så jag förstår hur det funkar, tack... :)

Antagligen är det någon som känner någon eller så och kom över den billigt från försökringsbolaget, de tjänar ju lixom mer om de säljer den för 20 tusen eller vad den kan varit värd efter olyckan och sen att den som köpte den la ner nån lapp o fixa iordning på den.

Men det är med en gissning än fakta.

Verkstaden köper den för en skitsumma av bolaget och lagar den. det är inte helt ovanligt att de överdriver skadorna när skaderegleraren kommer så att de löser hojen och nån av killarna på verksaden får köpa en hoj skitbilligt som han sedan lagar skitbilligt. Kul va? Undrar varför premierna går upp.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Verkstaden köper den för en skitsumma av bolaget och lagar den. det är inte helt ovanligt att de överdriver skadorna när skaderegleraren kommer så att de löser hojen och nån av killarna på verksaden får köpa en hoj skitbilligt som han sedan lagar skitbilligt. Kul va? Undrar varför premierna går upp.

Ja beter du dig på det viset lär du fan inte göra jobb för försäkringsbolagen länge...Rent nonsens..klart det finns puckon även i vår bransch men dem sorterar bort sig ruskigt fort,skadereglerarna/besiktningskillarna är definitivt inga amatörer. Idag går nästan alla inlösta cyklar till demontering.Betydligt bättre avans på att göra jobbet än att handla och återställa hojjen.Är det inte lönt för fb att göra iordning hojjen så är det sällan lönt att göra och finansiera jobbet själv.Då är i regel delarna som finns kvar värda mer som just delar. Mvh Johan / Sandström MC-Service AB

När ramen m.m. är knäckt så är det oftast mc-skrotar som köper "objektet" , är hojen i sådan skick att den går att göra iordning men att kalkylen för att låta en verkstad reparera överstiger lösen så har f-bolagen listor som dom skickar ut till ett antal verkstäder. Flera mc-firmor får alltså lägga bud, inte alltid givet att verkstaden där den står köper den kvaddade hojen.

Eller har jag fel ?

F-bolagen är precis som alla andra hojåkare, säljer till högstbjudande!

/Nitrous

thundrace skrev:
Ja beter du dig på det viset lär du fan inte göra jobb för försäkringsbolagen länge...Rent nonsens..klart det finns puckon även i vår bransch men dem sorterar bort sig ruskigt fort,skadereglerarna/besiktningskillarna är definitivt inga amatörer. Idag går nästan alla inlösta cyklar till demontering.Betydligt bättre avans på att göra jobbet än att handla och återställa hojjen.Är det inte lönt för fb att göra iordning hojjen så är det sällan lönt att göra och finansiera jobbet själv.Då är i regel delarna som finns kvar värda mer som just delar. Mvh Johan / Sandström MC-Service AB

Du verkar ju kunna detta bra eftersom du är i branschen. Min personliga uppfattning av skadereglerarna är precis som du skriver "inga puckon direkt, dom kan sin sak"!

Om en skadereglerare dömer ut en hoj så borde det väl även vara lite i f-bolagets intresse att hojen inte dyker upp på gata igen och med risk att f-bolaget får lösa samma hoj ännu En gång? Finns ju trots allt risk för att allt inte stod tip top till med hojen innan krasch nummer två.

/Nitrous

thundrace skrev:
........Är det inte lönt för fb att göra iordning hojjen så är det sällan lönt att göra och finansiera jobbet själv.Då är i regel delarna som finns kvar värda mer som just delar......... Mvh Johan / Sandström MC-Service AB
Det gäller ju bara när du relaterar till det enskilda fallet. Är du beredd att få lite delar över så blir det ganska billigt att köpa 2st krockade och bygga 1st komplett Mc av.

Sen tror jag att Fb inte har verkstäder vilket gör att de släpper hojjen bra mycket billigare än den är värd i delar.

ja vet en som tappade sin hoj från en lastkaj å FB löste in den å så köpte mekanikern den där dom lämna in den för en billig summa å gjorde den körduglig för 7k å enligt försäkringsbolaget skulle de hela gå på 35k

thundrace skrev:

Finns många exempel på just det agerandet som jag beskriver, men nej, självklart gör inte alla så.

Klart det blir dyrt för FS bolaget att repa hojen. När ett par kåpor kostar en hel halv förmögenhet och sen ska skiten klistras ner med klistermärken gjorda av guld. Nä möjligheten att teckna försäkring på hojen som täcker allt utom kåpor skulle va nått snacka om att FS bolag skulle spara stålar dvs försäkringstagarna skulle spara i premie.

Qwerty skrev:
Klart det blir dyrt för FS bolaget att repa hojen. När ett par kåpor kostar en hel halv förmögenhet och sen ska skiten klistras ner med klistermärken gjorda av guld. Nä möjligheten att teckna försäkring på hojen som täcker allt utom kåpor skulle va nått snacka om att FS bolag skulle spara stålar dvs försäkringstagarna skulle spara i premie.
Japp! En sidokåpa till min hoj kostar 8.000:- = 16.000:- för underdelen. Toppkåpan kostar säkert 4-5.000:- vilket är helt horribelt om man betänker vad de är gjorda av. Tanken 8.000:- osv...

Skulle vara kul att sätta sig med en reservdelskatalog från Suzuki och räkna på vad hojen skulle kosta att köpa i lösa delar :D

marcusj skrev:
Kan inte Swedie ordna med automatisk banning på alla som gör ett inlägg med endast den där djävla popcorngubben. Om du tycker det är så djävla spännande så läs eller gör ett vettigt inlägg. Hatar verkligen de där inläggen.

Hur som haver, jag har också exempel på folk "i branschen" som har dömt ut objekt och sedan sålt för en strunt summa till en mekaniker som återställer hojen för egen användning. I "mitt" (alltså det exemplet jag hänvisar till) fall hade en kraschad R1a kostat 5000kr.

//Fredda

Nitrous skrev:
Du verkar ju kunna detta bra eftersom du är i branschen. Min personliga uppfattning av skadereglerarna är precis som du skriver "inga puckon direkt, dom kan sin sak"!

Om en skadereglerare dömer ut en hoj så borde det väl även vara lite i f-bolagets intresse att hojen inte dyker upp på gata igen och med risk att f-bolaget får lösa samma hoj ännu En gång? Finns ju trots allt risk för att allt inte stod tip top till med hojen innan krasch nummer två.

/Nitrous

Utan att det blir en massa inlägg av detta

MEN. det kan finnas fall där bolaget dömer ut hojen (en repa på ramen och svingen som ägaren inte accepterar) Detta innebär att man måste byta ram och sving om ägaren skall bli nöjd och bolaget dömer ut den.
firman som räknar på detta kan då säga. oki vi köper "skrotet" för tex 25.000 och det enda de gör är att byta alla andra delar som behövs för att få motorcykeln i bra skick. kanske de låter en kåpa vara lite repad samt låter bli repan i ramen och svingen. därefter säljer de hojen. orsaken till att detta bara kan göras via seriösa firma är att OM det visar sig att ramen är sne eller ngt o man inte byte ramen och hojen är med i en vurpa till. javisst då får det bolaget döma ut hojen och betala denna skadan en gång till.

Sorry för den( :corn ). Tycker att det är kul att se alla spekulationer i ämnet. Om ett FB löser in en hoj så kan de göra vad de vill med resterna. Får de tillräckligt betalt så säljs givetvis resterna annars går det till demontering.

M

Min R600 löstes in av FB. Jag gav bud på den men verkstan hade förtur och köpte den för 10K... Jag som ville bygga fighter...

Den var böjd i ramen. Men endast i den lilla 3 kanten man fäster kraschpuckarna i. FB såg då att dom behövde byta ram för att få hojen till skicket den va i innan.
Medans en normal svensson skulle skitit i att montera puckar bara... Eller möjligen böja tillbaka den snea delen, som inte har något med huvud ramen eller körbarheten att göra.

Därför köpte verkstaden den billigt!

(pratat både med FB och verkstad)

Kungen skrev:
Utan att det blir en massa inlägg av detta

MEN. det kan finnas fall där bolaget dömer ut hojen (en repa på ramen och svingen som ägaren inte accepterar) Detta innebär att man måste byta ram och sving om ägaren skall bli nöjd och bolaget dömer ut den.
firman som räknar på detta kan då säga. oki vi köper "skrotet" för tex 25.000 och det enda de gör är att byta alla andra delar som behövs för att få motorcykeln i bra skick. kanske de låter en kåpa vara lite repad samt låter bli repan i ramen och svingen. därefter säljer de hojen. orsaken till att detta bara kan göras via seriösa firma är att OM det visar sig att ramen är sne eller ngt o man inte byte ramen och hojen är med i en vurpa till. javisst då får det bolaget döma ut hojen och betala denna skadan en gång till.

Om hojen säljs för reparation så gör FB en uppföljning på reparationen när den är klar (iaf det bolag jag jobbar på). Detta är för att det inte ska dyka upp dåligt reparerade på gatan och som eventuellt,som du skrev, ska lösas in igen. Det är ju svårt att göra en riktig värdering på en dåligt reparerad hoj. Det är även därför som rester endast säljs till MC-verkstäder.

M

GSX-R Micke skrev:
ja vet en som tappade sin hoj från en lastkaj å FB löste in den å så köpte mekanikern den där dom lämna in den för en billig summa å gjorde den körduglig för 7k å enligt försäkringsbolaget skulle de hela gå på 35k
Det är skillnad på körduglig och "ursprungligt skick" som försäkringsbolaget går efter! Två hojjar tippade mot varran i våran släp (pga ETT dåligt spännband). Reparationerna på EN hoj gick på 35000kr för försäkringsbolaget. Det handlar alltså om två hojjar som stod 3dm ifrån varrandra. dvs ungefär som en lowsider i 20km/h från full nerlägg... Lite silvertejp där (6kr) så var den funktionsduglig resten av helgen på banan...

RSV_R skrev:
Min R600 löstes in av FB. Jag gav bud på den men verkstan hade förtur och köpte den för 10K... Jag som ville bygga fighter...

//

Därför köpte verkstaden den billigt!

(pratat både med FB och verkstad)

borde inte du som tidigare ägare ha förtur? :confused:

kan man som privatperson köpa hojar av FB?
vart vänderman sig i så fall, skulle va sofft å ha en Fighter oxå.

thundrace skrev:

Det där händer dagligen. Som flera påpekat så räcker det med en repa på ramen eller så så löser f-bolaget in hojen. Har sedan alla kåpor förstörts också så räknar dom väl 25-30 000 för det. Om man jobbar på en verkstad och fixa så dom köper in en vurpad R1:a tex med repa i ramen o alla kåpor kass för 5-10 000. Sen skiter man i repan i ramen och slänger på krashkåpor elternativt gör en Street Fighter av den.
Det händer OFTA

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...