Navstyrd supermono

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Herren verkar i mysteriska vägar brukar det ju heta och på nåt j-vla vis så har jag fått för mig att jag ska bygga en navstyrd hoj.
Det hela drog igång för över ett år sen när jag var hos Acke på ISR och pratade. Han berättade lite om navstyrningens under och hur stabilt deras bygge var trots ett väldigt litet försprång/trail. Ett antal timmar senare i excel så började jag förstå varför Acke är så förtjust i just navstyrningen och lite mer om varför det är en överlägsen konstruktion. På papperet i alla fall. :)

Så hur gör man för att lära sig hur en grej fungerar? Jag har ju ingen navstyrning hemma att skruva sönder, så då får jag väl helt enkelt bygga en för att försöka förstå fördelarna och nackdelarna. Hur svårt kan det vara?

Jag har suttit och ritat och räknat på det från och till i över ett år. Under 2023 så utannonserade jag att hojen ska provköras under 2024 för att sen köras i supermono-klassen hela säsongen 2025. Och tydligen så är det 2024 nu! Som tur är så är det 8-10 månader kvar innan den första deadlinen är körd.

Ursprungsplanen var att använda en 690 motor, men så kom ju Ducati ut med superquadro-motorn som dom placerade i ett Hypermotard-chassie. Man är väl inte sämre än att man kan ändra den plan som ligger. Så en Hyper beställdes och står i nu garaget.
(Nån som vill leka hitta hojarna och se om ni kan plocka ut 4 hojar utöver Hypern på bilden?) :)

1708897490841.png

Jag har också tur nog att känna en kille som är designer som hjälper till med projektet.
Den här skissen gjorde han ifjol, innan jag bestämde mig för att byta motor.

1708897675424.png

Nästa steg nu är att plocka ner Hypern så att jag får motorn lös och kan 3D scanna den. Planen är att ta fre-sön och få det gjort och få ihop den igen så att jag kan köra in motorn och provköra Hypern lite innan den riktiga slakten drar igång.

Så vad vill ni se här?
Har ni frågor?
Hejarrop?
Nån som vill skicka nakenbild.. nä just, lite fel forum för det kanske.

Jag är öppen för förslag. Vad vill ni att jag delar med mig av?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Bakom duccen och elementet står din varg och till höger är det en husabergare med 70 gradaren
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
I duccens färdriktning höger och vänster
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Herren verkar i mysteriska vägar brukar det ju heta och på nåt j-vla vis så har jag fått för mig att jag ska bygga en navstyrd hoj.
Det hela drog igång för över ett år sen när jag var hos Acke på ISR och pratade. Han berättade lite om navstyrningens under och hur stabilt deras bygge var trots ett väldigt litet försprång/trail. Ett antal timmar senare i excel så började jag förstå varför Acke är så förtjust i just navstyrningen och lite mer om varför det är en överlägsen konstruktion. På papperet i alla fall. :)

Så hur gör man för att lära sig hur en grej fungerar? Jag har ju ingen navstyrning hemma att skruva sönder, så då får jag väl helt enkelt bygga en för att försöka förstå fördelarna och nackdelarna. Hur svårt kan det vara?

Jag har suttit och ritat och räknat på det från och till i över ett år. Under 2023 så utannonserade jag att hojen ska provköras under 2024 för att sen köras i supermono-klassen hela säsongen 2025. Och tydligen så är det 2024 nu! Som tur är så är det 8-10 månader kvar innan den första deadlinen är körd.

Ursprungsplanen var att använda en 690 motor, men så kom ju Ducati ut med superquadro-motorn som dom placerade i ett Hypermotard-chassie. Man är väl inte sämre än att man kan ändra den plan som ligger. Så en Hyper beställdes och står i nu garaget.
(Nån som vill leka hitta hojarna och se om ni kan plocka ut 4 hojar utöver Hypern på bilden?) :)

View attachment 495565

Jag har också tur nog att känna en kille som är designer som hjälper till med projektet.
Den här skissen gjorde han ifjol, innan jag bestämde mig för att byta motor.

View attachment 495566

Nästa steg nu är att plocka ner Hypern så att jag får motorn lös och kan 3D scanna den. Planen är att ta fre-sön och få det gjort och få ihop den igen så att jag kan köra in motorn och provköra Hypern lite innan den riktiga slakten drar igång.

Så vad vill ni se här?
Har ni frågor?
Hejarrop?
Nån som vill skicka nakenbild.. nä just, lite fel forum för det kanske.

Jag är öppen för förslag. Vad vill ni att jag delar med mig av?
Vi vill i alla fall INTE se en Blocket annons 2025 om ”avstannat projekt”.
Nä, men skämt å sido - grymt häftig utmaning på många sätt, blir intressant att följa din resa!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ambitiöst! Ska bli spännande att följa!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Coolt som fan!
Navstyrning är teoretiskt överlägset. Det svåra verkar vara att hitta en förare som kan omsätta det till praktiska fördelar.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Designbilden var ju riktigt frän. Det här blir spännande att läsa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det någon information att hitta beträffande hur geometrin i hjulupphängningen bör utformas? Eller får man tjuvkika på bilar och sedan tänka själv för att anpassa till tvåhjuligt?

Vad är fördelarna egentligen? Om jag minns rätt om vad jag läst ska den dyka mindre vid inbromsning men att gaffeln dyker sänker ju tyngdpunkten vilket är positivt vid inbromsning så jag är inte helt övertygad om att det är en positiv effekt för den som jagar varvtider även om det påverkar stabiliteten positivt.
Kanske fanns några andra positiva effekter jag glömt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det någon information att hitta beträffande hur geometrin i hjulupphängningen bör utformas? Eller får man tjuvkika på bilar och sedan tänka själv för att anpassa till tvåhjuligt?

Vad är fördelarna egentligen? Om jag minns rätt om vad jag läst ska den dyka mindre vid inbromsning men att gaffeln dyker sänker ju tyngdpunkten vilket är positivt vid inbromsning så jag är inte helt övertygad om att det är en positiv effekt för den som jagar varvtider även om det påverkar stabiliteten positivt.
Kanske fanns några andra positiva effekter jag glömt?
Man separerar de olika jobben som en gaffel gör samtidigt till olika delar, och borde rent teoretiskt få bättre beteende. Men jag skulle gissa att fördelarna äts upp av att feedback tas bort.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Kul projekt! Minns jag rätt från Bimota Tesin's tid så hade de problemet att de erfarna testförarna blev långsammare än med konventionell gaffel. Den absolut snabbaste på Tesi var deras Rookie så inte var så erfaren av andra cyklar. Han satte dock överlägset snabbast tid. Dags att lära om sig :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bakom duccen och elementet står din varg och till höger är det en husabergare med 70 gradaren
Bara 2 kvar att hitta då. 👍 Bonuspoäng till den som även plockar modellen på den vita kåpan som hänger på väggen.
Det är dock inte en 2-hjuling. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Finns det någon information att hitta beträffande hur geometrin i hjulupphängningen bör utformas? Eller får man tjuvkika på bilar och sedan tänka själv för att anpassa till tvåhjuligt?

Vad är fördelarna egentligen? Om jag minns rätt om vad jag läst ska den dyka mindre vid inbromsning men att gaffeln dyker sänker ju tyngdpunkten vilket är positivt vid inbromsning så jag är inte helt övertygad om att det är en positiv effekt för den som jagar varvtider även om det påverkar stabiliteten positivt.
Kanske fanns några andra positiva effekter jag glömt?
Börja med att läsa allt Tony Foale har skrivit i ämnet. Han har även tagit fram programvara som simulerar alla möjliga olika framhjulsupphängningar och är intressant att titta på för att simulera och förstå geometrins inverkan. https://motochassis.com/
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Coolt som fan!
Navstyrning är teoretiskt överlägset. Det svåra verkar vara att hitta en förare som kan omsätta det till praktiska fördelar.
Ja, det mesta man hittar kring navstyrning och feedback så är det en bristpunkt.
Om man googlar på tester osv så är det svårt att hitta nån som säger nåt negativt egentligen. Men det beror förmodligen mest på att man är artig och inte vill kasta skit på nåt som nån har lagt en massa tid och pengar på ett projekt.

Jag har en plan för hur man ska kunna göra feedbacken justerbar. Just för att försöka öka känslan för föraren. Vi får se hur bra det kommer gå.

Jag har rekryterat en testförare. Han får själv avgöra om han vill outa sig här i tråden. Men jag har insett att jag själv är inte rätt person för jobbet. Dels så är jag inte snabb nog men framför allt så får jag sån enorm placebo effekt när jag själv gör ändringar och sen ska testa det. Så jag behöver en oberoende part som kan säga åt mig att jag har gjort fel nu igen. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Finns det någon information att hitta beträffande hur geometrin i hjulupphängningen bör utformas? Eller får man tjuvkika på bilar och sedan tänka själv för att anpassa till tvåhjuligt?

Vad är fördelarna egentligen? Om jag minns rätt om vad jag läst ska den dyka mindre vid inbromsning men att gaffeln dyker sänker ju tyngdpunkten vilket är positivt vid inbromsning så jag är inte helt övertygad om att det är en positiv effekt för den som jagar varvtider även om det påverkar stabiliteten positivt.
Kanske fanns några andra positiva effekter jag glömt?
Tony Foale har gjort en del upptäcktsfärder på det. Han har också knappat ihop ett litet program som jag har köpt.

Men fram och bakhjul kommer fortfarande fungera som en motorcykel är tänkt. Det är styrinput, fjädring och lastriktningar som vi ändrar på.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kul projekt! Minns jag rätt från Bimota Tesin's tid så hade de problemet att de erfarna testförarna blev långsammare än med konventionell gaffel. Den absolut snabbaste på Tesi var deras Rookie så inte var så erfaren av andra cyklar. Han satte dock överlägset snabbast tid. Dags att lära om sig :)
Jag har hört via djungeltrumman att det finns en motorcykeltillverkare som jobbat väldigt mycket med det här. Dom hade testförare från olika race-nivåer och enligt det så blev alla förare snabbare med navstyrningen förutom dom som tävlade på högsta nivån.
Rykten som sagt. Men det ska ha skett efter 2000-talet åtminstone.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det som är väldigt intressant att tänka på är hur mycket massa en konventionell gaffel har som ligger framför styrlagret. Gaffelben, styrkrona hjul. Allting är massa som ligger framför rotationspunkten för framänden.

Ungefär som att man ska ta släpvagnen med sig och kopplar den framför bilen. Du kan sitta och justera din styrning så att du håller vagnen framför dig. Men då kör du inte fort.
Så för att kompensera det så fäster du en balk under vagnen med ett guidehjul. Balken får gå in under bilen och ha markkontakt bakom bilen.
Nu kommer vagnen alltid att peka i den riktningen du vill åka.

Balken är ditt försprång.
Med en konventionell gaffel så har vi ett antal mm/cm försprång som bara existerar för att kompensera den vikten.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, det mesta man hittar kring navstyrning och feedback så är det en bristpunkt.
Om man googlar på tester osv så är det svårt att hitta nån som säger nåt negativt egentligen. Men det beror förmodligen mest på att man är artig och inte vill kasta skit på nåt som nån har lagt en massa tid och pengar på ett projekt.

Jag har en plan för hur man ska kunna göra feedbacken justerbar. Just för att försöka öka känslan för föraren. Vi får se hur bra det kommer gå.

Jag har rekryterat en testförare. Han får själv avgöra om han vill outa sig här i tråden. Men jag har insett att jag själv är inte rätt person för jobbet. Dels så är jag inte snabb nog men framför allt så får jag sån enorm placebo effekt när jag själv gör ändringar och sen ska testa det. Så jag behöver en oberoende part som kan säga åt mig att jag har gjort fel nu igen. :)
Jag tror inte det framförallt är den faktiska feedbacken som är huvudproblemet utan att när hojen inte beter sig som man är van vid så saknar man den feedback man är van att få.

Jag har kört några hundra bandagar med BMWs Telelever och lärt mig uppskatta att broms och fjädring är mer separerade än hos en konventionell gaffel men när gaffeln inte packar ihop sig under bromsning och belastar framhjulet så upplever man inte samma feedback från framdäckets kontakt med marken. Däremot får man mer feedback från fjädringsrörelserna som inte hämmas på samma sätt. Fördel? Kanske. Annorlunda? Definitivt.

Sedan är inte en Telelever särskilt bra på bana även om min HP2 Sport var en grym hoj. Dess nackdelar kan man dock välja bort om man går på Hossack eller navstyrning.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tror inte det framförallt är den faktiska feedbacken som är huvudproblemet utan att när hojen inte beter sig som man är van vid så saknar man den feedback man är van att få.

Jag har kört några hundra bandagar med BMWs Telelever och lärt mig uppskatta att broms och fjädring är mer separerade än hos en konventionell gaffel men när gaffeln inte packar ihop sig under bromsning och belastar framhjulet så upplever man inte samma feedback från framdäckets kontakt med marken. Däremot får man mer feedback från fjädringsrörelserna som inte hämmas på samma sätt. Fördel? Kanske. Annorlunda? Definitivt.

Sedan är inte en Telelever särskilt bra på bana även om min HP2 Sport var en grym hoj. Dess nackdelar kan man dock välja bort om man går på Hossack eller navstyrning.
Jag hade en bra konversation med en annan herre.
Han påpekade att ett av problemen med att sätta en journalist på en hoj med navstyrning är ju just det du säger. Man hoppar från en hoj med en konventionell gaffel till nånting som beter sig helt annorlunda. Och så får man 2-3 pass på bana och förväntas inse hur jävla bra tekniken är och hur bra dom ställt in grejerna.
En hel del av mina timmar i excel har gått åt till att försöka förutse främre svingvinkel och fjäderkonstant just för att kunna ha den justeringsmånen i framänden. Om man kan skapa inställningar som ger nya piloter en 3-4 pass övergång där man börjar med en framände som niger ordentligt vid inbromsning och succesivt justerar det till det läget där man tror att hojen ska jobba. Då tillåter man piloten att bli mer bekväm med tekniken och förhoppningsvis hjälpa dom i övergången så att man kan få lite bättre feedback ur deras tester.


1708944335572.png
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top