Navstyrd supermono

Jag har tillbringat några timmar i sadeln på en Yamaha GTS1000 med navstyrning och jag tyckte den ändå kändes ganska normal. Det var mest att den inte dök vid broms och det redan nämnda bristen på feedback från framdäcket. Det var svårt att känna vad däcket gjorde helt enkelt. Jag tror att med rätt mängd timmar så kommer man att finjustera sina sinnen nog mycket för att få den här feedbacken, den är bara mycket mer precis men den finns där!

Ricken, jag kommer såklart att följa det här med spänning, som jag brukar när det gäller dina projekt...

...men garaget!?!?!?? Det första du behöver är att städa och skaffa ett större garage... :D
 
Jag har tillbringat några timmar i sadeln på en Yamaha GTS1000 med navstyrning och jag tyckte den ändå kändes ganska normal. Det var mest att den inte dök vid broms och det redan nämnda bristen på feedback från framdäcket. Det var svårt att känna vad däcket gjorde helt enkelt. Jag tror att med rätt mängd timmar så kommer man att finjustera sina sinnen nog mycket för att få den här feedbacken, den är bara mycket mer precis men den finns där!

Ricken, jag kommer såklart att följa det här med spänning, som jag brukar när det gäller dina projekt...

...men garaget!?!?!?? Det första du behöver är att städa och skaffa ett större garage... :D
Vet du, i år är det 3:e året på rad som vi säger att vi ska bygga det där garaget. 😬

Nu är det bara för litet så det är svårt att hålla ordning. Om man ska hämta momentnyckeln så klättrar man över en hoj. Ska man använda bänken så får man bära ut en motor. Svetsen står längst in höger, så ska man ha den så vill man ha lite mer plusgrader ute så man kan ställa ut nån hoj.
Japp, ett större garage finns på önskelistan.
 
Jag hade en bra konversation med en annan herre.
Han påpekade att ett av problemen med att sätta en journalist på en hoj med navstyrning är ju just det du säger. Man hoppar från en hoj med en konventionell gaffel till nånting som beter sig helt annorlunda. Och så får man 2-3 pass på bana och förväntas inse hur jävla bra tekniken är och hur bra dom ställt in grejerna.
En hel del av mina timmar i excel har gått åt till att försöka förutse främre svingvinkel och fjäderkonstant just för att kunna ha den justeringsmånen i framänden. Om man kan skapa inställningar som ger nya piloter en 3-4 pass övergång där man börjar med en framände som niger ordentligt vid inbromsning och succesivt justerar det till det läget där man tror att hojen ska jobba. Då tillåter man piloten att bli mer bekväm med tekniken och förhoppningsvis hjälpa dom i övergången så att man kan få lite bättre feedback ur deras tester.
Min erfarenhet är att du kan(=ska) ha en betydligt mjukare fjäder om du har lite till ingen pro-dive under inbromsning än om du simulerar en vanlig gaffel men metoden med tillvänjning är intressant.

Jag själv som överanalyserar körning och teknik men underpresterar gravt när det gäller att få fart i sadeln skulle nog rätt snabbt komma upp i samma blygsamma tempo som vanligt men en någorlunda vass RR-förare som har lagt tusentals timmar i sadeln på en vanlig hoj kan nog få svårt att anpassa sig. Dessutom har vassa RR-förare ofta svårt att känslomässigt acceptera att något som är långsammare skulle kunna vara bättre men att det kräver några säsongers tillvänjning. Det ligger inte i deras natur att acceptera att bli långsammare.
 
Min erfarenhet är att du kan(=ska) ha en betydligt mjukare fjäder om du har lite till ingen pro-dive under inbromsning än om du simulerar en vanlig gaffel men metoden med tillvänjning är intressant.

Jag själv som överanalyserar körning och teknik men underpresterar gravt när det gäller att få fart i sadeln skulle nog rätt snabbt komma upp i samma blygsamma tempo som vanligt men en någorlunda vass RR-förare som har lagt tusentals timmar i sadeln på en vanlig hoj kan nog få svårt att anpassa sig. Dessutom har vassa RR-förare ofta svårt att känslomässigt acceptera att något som är långsammare skulle kunna vara bättre men att det kräver några säsongers tillvänjning. Det ligger inte i deras natur att acceptera att bli långsammare.
Låter som att du är frivillig att testa Rickens projekt när det är färdigt :)
 
Spännande planer du har Ricken!
Den här projektet ska följas nogsamt (från insidan ;)).
/BG
Japp, BG ska få äran att sätta sig på nånting som kanske är en skitdålig ide. 😁
Men det är ok, jag är villig att offra ett eller två av Björns nyckelben för att vi ska kunna lära oss hur en sån här motorcykel fungerar. 😉
 
Låter som att du är frivillig att testa Rickens projekt när det är färdigt :)
Så in i helvete. Men jag är tämligen övertygad om att Björn är en mycket bättre testförare än jag.

En gång i tiden var tanken att jag skulle konstruera och bygga en navstyrd elracer som kanske hade landat i bg:s händer på tävlingsbanan. Jag hoppas att Ricken lyckas bättre med att ro iland projektet än vi gjorde och kan jag hjälpa till med att bolla idéer eller annat så står jag till förfogande.
 
Så in i helvete. Men jag är tämligen övertygad om att Björn är en mycket bättre testförare än jag.

En gång i tiden var tanken att jag skulle konstruera och bygga en navstyrd elracer som kanske hade landat i bg:s händer på tävlingsbanan. Jag hoppas att Ricken lyckas bättre med att ro iland projektet än vi gjorde och kan jag hjälpa till med att bolla idéer eller annat så står jag till förfogande.
Aha, vad kul!
Hur långt kom ni?

Det kanske finns en kebab eller pizza nånstans i framtiden med lite navstyrningssnack helt enkelt? #mandate
 
Aha, vad kul!
Hur långt kom ni?

Det kanske finns en kebab eller pizza nånstans i framtiden med lite navstyrningssnack helt enkelt? #mandate
Jag gjorde en hel del research/design och hade möten med Acke och Stellan Egeland. Harriern var klar och var mycket spännande att titta närmare på men tyvärr blev det ingen provkörning.
Vi kom 7:a i el-VM (TTXgp) med en köpehoj 2010 och tanken var att bygga något eget som kunde vinna innan de stora drakarna kom in på scenen.

Den ekonomiska delen låg inte på mitt bord och vi fick aldrig ihop pengar till satsningen. Jag har fortfarande framhjulet vi skulle använda hemma i garaget men det är så långt bygget kom.

Jag står som sagt till förfogande, säg bara till.
 
Last edited:
Jag gjorde en hel del research/design och hade möten med Acke och Stellan Egeland. Harriern var klar och var mycket spännande att titta närmare på men tyvärr blev det ingen provkörning.
Vi kom 7:a i el-VM (TTXgp) med en köpehoj 2010 och tanken var att bygga något eget som kunde vinna innan de stora drakarna kom in på scenen.

Den ekonomiska delen låg inte på mitt bord och vi fick aldrig ihop pengar till satsningen. Jag har fortfarande framhjulet vi skulle använda hemma i garaget men det är så långt bygget kom.

Jag står som sagt till förfogande, säg bara till.
Då ska vi absolut boka nån mat med skitsnack.

Du har ett BMW-hjul alltså?

Jag har gjort en konstruktion som får plats i ett Dymag/R1 hjul.
Jag har pratat med Dymag om det. Jag har också ett namn på en person på OZ som eventuellt kan hjälpa till.
Skiter det sig helt så tar jag ett standard R1 hjul och fräser ur för en hylsa.

Jag har varit hos Acke ett gäng ggr och pratat. Han har ju en del erfarenhet den gubben.
 
Då ska vi absolut boka nån mat med skitsnack.

Du har ett BMW-hjul alltså?

Jag har gjort en konstruktion som får plats i ett Dymag/R1 hjul.
Jag har pratat med Dymag om det. Jag har också ett namn på en person på OZ som eventuellt kan hjälpa till.
Skiter det sig helt så tar jag ett standard R1 hjul och fräser ur för en hylsa.

Jag har varit hos Acke ett gäng ggr och pratat. Han har ju en del erfarenhet den gubben.
Vi hörs om käk via PM så slipper vi spamma sönder din fina tråd.
Jag har ett set smidda fälgar från en HP2 Sport. Jag sparade extrafälgarna när jag sålde HP2an och tänkte använda framhjulet till elhojen men de kommer säkert till nytta ändå så småningom så de får ligga.
 
Jag tänkte egentligen inte lägga mig i denna diskution men då jag ju är ägare till just en navstyrd Nico Bakker QCS och då rimligtvis bör ha lite erfarenhet i ämnet vore det kanske läge att ändå lägga ett par ord. Som jag upplever min Bakker är det största problem just bristen på backfeet. Jag har kört mc i typ 50år men det är ändå en helt annan lite difus känsla att köra Bakkern. Den har justeringsmöjligheter som övergår min fattningsförmåga men ändå lyckas man inte få just den där finkänsla som en mc med tradisionell framgaffel vilket antagligen är som nån i tidigare inlägg påpekat orsaken till begränsad framgång vid bankörning. Dock finns nått gäng i endurance VM (Metiss tror jag) som försöker övertygga omvärlden om navstyrningens förträfflighet.
 
Honda Elf, fanns flera varianter av den, men den enda riktiga framgången var 1986 då Ron Haslam vann Macaus GP med Elf 5
 
Jag tänkte egentligen inte lägga mig i denna diskution men då jag ju är ägare till just en navstyrd Nico Bakker QCS och då rimligtvis bör ha lite erfarenhet i ämnet vore det kanske läge att ändå lägga ett par ord. Som jag upplever min Bakker är det största problem just bristen på backfeet. Jag har kört mc i typ 50år men det är ändå en helt annan lite difus känsla att köra Bakkern. Den har justeringsmöjligheter som övergår min fattningsförmåga men ändå lyckas man inte få just den där finkänsla som en mc med tradisionell framgaffel vilket antagligen är som nån i tidigare inlägg påpekat orsaken till begränsad framgång vid bankörning. Dock finns nått gäng i endurance VM (Metiss tror jag) som försöker övertygga omvärlden om navstyrningens förträfflighet.
Klart du ska lägga dig i. Är det inte det som är hela syftet med internet? 🙂
Nu vet jag inte måtten på den hojen du har, hur upphängning och styrning är utfört.
Men du får gärna beskriva mer i vilka lägen du känner att du saknar känsla?
Inbromsning, insvängning, på gas eller är det till och med på raksträckor?
Ju mer data man har desto mer kan man lära sig.
 
Jag är som du förstår till åren kommen och åker inte med bredsladd och knä och armbåge i asfalten så med andra ord ingen vidare avanserad körning. Vidare har jag inte lagd ner nån större energi på att analysera beteendet utan kan bara konstatera att den destinkta känsla man har i styret på en framgaffelmonterad cykel har man inte på min Bakker QCS. Ungefär som skilnaden på en bil med servostyrning och utan. Jag kan varmt rekommendera dig att leta upp artiklar skrivna av tex Mat Oxley mm som provkörd QCSn då de till skilnad från mig vet vad de pratar om.
 

Bifogat

  • NicoBakkerQCS325%.jpg
    NicoBakkerQCS325%.jpg
    234.3 KB · Visningar: 61
  • NicoBakkerQCS125%.jpg
    NicoBakkerQCS125%.jpg
    253.8 KB · Visningar: 62
  • NicoBakkerQCS225%.jpg
    NicoBakkerQCS225%.jpg
    250.8 KB · Visningar: 63
Riktigt vågat projekt! Det ska bli spännande att följa detta!
Själv har jag många timmar med min Ducati med Hossack-gaffel som inte är navstyrning men som jag kan tänka mig ger likande körkänsla. Det häftigaste är att den inte ”dyker” vid kraftiga inbromsningar utan det sker helt odramatiskt och man kan trycka på riktigt hårt. En annan fördel är att tyngdpunkten inte förflyttas nämnvärt vid kraftig inbromsning som med traditionell gaffel när den komprimeras. Som sagt, häftigt att se dessa specialare.
 

Bifogat

  • IMG_0353.png
    IMG_0353.png
    5.8 MB · Visningar: 63
  • IMG_0354.png
    IMG_0354.png
    6.1 MB · Visningar: 60
Jag är som du förstår till åren kommen och åker inte med bredsladd och knä och armbåge i asfalten så med andra ord ingen vidare avanserad körning. Vidare har jag inte lagd ner nån större energi på att analysera beteendet utan kan bara konstatera att den destinkta känsla man har i styret på en framgaffelmonterad cykel har man inte på min Bakker QCS. Ungefär som skilnaden på en bil med servostyrning och utan. Jag kan varmt rekommendera dig att leta upp artiklar skrivna av tex Mat Oxley mm som provkörd QCSn då de till skilnad från mig vet vad de pratar om.
Jag letar fortfarande efter Oxley´s artikel men jag sprang på den här. Där verkar dom säga att hojen ska vara trögstyrd i lågfart och kännas normal när det börjar rulla. Så det kanske är nån som justerat din lite åt fel håll?
 
Jag letar fortfarande efter Oxley´s artikel men jag sprang på den här. Där verkar dom säga att hojen ska vara trögstyrd i lågfart och kännas normal när det börjar rulla. Så det kanske är nån som justerat din lite åt fel håll?
Lite kommentarer från Haslam
1709068409113.png
o ett reportage med den avklädd
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top