Om hojen säljs för reparation så gör FB en uppföljning på reparationen när den är klar (iaf det bolag jag jobbar på). Detta är för att det inte ska dyka upp dåligt reparerade på gatan och som eventuellt,som du skrev, ska lösas in igen. Det är ju svårt att göra en riktig värdering på en dåligt reparerad hoj. Det är även därför som rester endast säljs till MC-verkstäder.
Försäkringsbolag och skadereglerare är skurkar. Jag ringngde på en annons i sommras där det såldes en Rs 250 till ett vrakpris. Denna visade sig vara ett inlösenobjekt. Åkte och kollade ,defekten var dekalrepor på höger sida, lite grussprut på ram. Priset var ca 1/3 del av vad en firma normalt tar. Reparationskostnad för hojen för att kunna bruka den var noll kr, Perfekt skick skulle givet gå på massor. Jag fick betala X kr för hojjen men på kvittot står det Y kr(y är ca 5000 lägre än X). Detta var för att skaderegleraren tog ,hör och häpna svart betalt för hojjen. Handlaren betalade en summa till f bolaget(snorlite) och överskottet vid fsg delas det på av handlare och skadereglerare. Så har det varit i många år i denna branch enligt handlaren. Har kollat upp vilken skadereglerare detta är och skall vid tillfälle konfrontera honom med dessa fakta. Har han inte en bra förklaring skall jag polisanmäla honom. Han kan inte gärna neka då jag har kvitto på vad jag betalt (nästan) samt att bolagen (både verkstad och fbolag)bokför intäkt för hoj i sina register. Kan inte han förklara vart mellanskillnaden tagit vägen är han rökt. Detta kanske kan sprida lite ljus varör hojförsäkringar är dyra ?? I slutändan är det du och jag som betalar detta svinaktiga beteende från skadereglerarna, ingen annan. Vad gäller kontroll är det bara blajj, ingen sådan har skett på min hij det är jag säker på då jag som privatperson köpte hojjen i skadat skick.
MVH R