Hur väljer du vilken hoj du ska köpa?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det här kan vara en intressant fråga och nåt jag stött på mellan varven.

Frågan lyder som i rubriken. Vad avgör vilken motorcykel du lägger dina pengar på?

Diskutera gärna om det måste vara den nyaste, en som vunnit flest GP 1967, en tvåtaktare, enstånka, drömhojen man hade som liten eller vad kollektivet tycker ”är den bästa”.

Själv visste jag redan vilken moped jag ville ha(men aldrig fick) när jag var 9år, 125a(som jag heller aldrig fick) och första hoj när jag var 11år. Det tog lite extra tid för jag fick spara ihop till både körkort och hoj själv men under tiden köpte jag en massa MC-tidningar och höll koll på alla annonser efter en grön/vit/blå ZXR400.
De var inte lätta att få tag i 1999. Med ett regnummer från en annons och telefonsamtal till Transportstyrelsen så fick jag reda på numret till dåvarande ägare. Ja, så fick vi göra på stenåldern…
Jag ringde upp honom och bara frågade om han gick i tankarna att sälja sin hoj men nej, det gjorde han inte. Det var ett trevligt samtal i övrigt så han fick mitt nummer om han ville sälja nån vacker dag.

Samma kväll ringer han mig och vi kommer överens om 30.000kr efter ett bra tag. Han började med 35’ men jag hade redan pratat med föregående ägarinna och hon sa att hon sålde den för 32’.

Jag och min kompis körde upp till Järva Krog i en lånad gammal skåpbil från 70-talet som läckte bensin om man tankade över 10L. Det slutade på 29.500kr och jag var lyckligast i hela världen. Min alldeles egna grön/vit/blåa ZXR400 -92!
Det var hösten 1999. Jag fick inte ihop pengar till körkortet förrän juni 2000, men väl därefter körde jag den precis varenda dag - oavsett väder.

Jag visste redan att jag skulle att ha storebror sen så 2 år senare sålde jag 400an och köpte ZXR750, också grön/vit/blå -92. Den var ett monster i jämförelse - och tyngre!
Jag blev tipsad att ZX-9Rmotorn passade rakt ner i den så det lät jag få fixat.

2006 ville jag ha nåt modernare så det blev en ZX-7R -99. Den råkade jag sälja 2012 så därför körde jag till Liverpool 2022 och hämtade en galet fin ZX-7R -03.

Jag råkade köpa en ny R1 -08 på ren impuls för att jag ville ha en helt ny hoj och den var jättefin tyckte jag. Påminde om den röd/vita ur-R1 som jag alltid hade gillat. Jag hann knappt köra den 500mil förrän nya R1M kom ut -2015 och den var ju revolutionerande upplevde jag den som. Så röd/vita R1an såldes och R1M köptes direkt över telefon på Mascot Motor i Nässjö. Det ingick en R1-upplevelse i Brno i Tjeckien så dit körde jag på hojen med OEM-R1Mpackväskor. Mycket trevlig upplevelse!
Jag hann med 600mil på den på de 4 månader jag fick lov att äga den innan nån stal den. Fan…..

Jag var sur i 2 år för den hojen gillade jag mest av alla och trots att jag fick världens bästa deal på en ny av Mascot Motor så tänkte jag på vilken min drömhoj egentligen var.

Vilken hoj hade man som poster på väggen i pojkrummet?
MV Agusta F4 såklart!
Till sist blev det en F4RC som jag beställde över telefon hos Supermotors. Efter 7 månader kom den till min dörr - och den kommer jag alltid att ha!

Så, låt höra vad som avgör hur du väljer hoj?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fruktansvärt många faktorer som spelar in skulle jag säga.

- Utseendet är absolut en del av det hela, man gillar det man gillar rent estetiskt helt enkelt. Jag har alltid varit svag för glidare, därav är min brukshoj en HD.

- Prestanda, har man "need for speed" så är man ju lite begränsad i sitt urval. Man köper inte en Harley om avsikten är att Brassa i helvet!!!!!11one :yoparty :hihi Men visst är det kul när det går undan ibland, så jag har min R1:a för att tillse att fartdåren i mig får sitt någon gång ibland. Väghållning och acceleration är de säljande punkterna när det kommer till den, även om jag tycker den ser helt ok ut så är det inte det viktigaste.

- Användningsområde, jag hojsemestrar en hel del med sambon och kör runt i Europa så därav äger jag en mer touringinriktad HD med fokus på bekvämlighet och packmöjlighet. Att jag tycker att den ser bra ut och låter gott är bara ett plus :tuttar

- Ljud, kanske en mindre viktig punkt för många men jag uppskattar ett gott motorljud. Inte så att en hoj nödvändigtvis måste låta på ett visst sätt, men en hoj med ett allmänt tråkigt motorljud kan jag mycket väl välja bort på grund av det. Jag gillar ljudet av Harleymotorer, har ägt japscustom tidigare men HD låter helt klart bättre enligt mig så därav min preferens.

- Karaktär. För att jag ska vilja ha en hoj så måste den inte nödvändigtvis vara snygg, låta bra eller gå som fan. Så länge jag anser att den är spännande/intressant så väcker det ha-begär. Det kan handla om hojar som är udda, sällsynta, innovativa, fulsnygga, märkliga och så vidare... Är nog därför jag även äger ett par tvåtaktare som Yamaha RD350 och DT125 samt ett antal småhojar som exempelvis en Kawasaki KV75, Suzuki OR50 och en Yamaha YSR80. Några hojar jag väldigt gärna skulle vilja äga är exempelvis en Honda Rune, Yamaha RD500, Laverda Jota, Kawasaki H2 750 2t,Taurus 2x2, Honda CBX1000, Honda monkeybike etc... De är kanske inte nödvändigtvis är de allra snyggaste, mest praktiska, snabbaste eller välljudande inom sina respektive kategorier, men jag tycker att de är intressanta av olika anledningar och därför vill jag ha dem.

Så motiverar jag mina inköp :)
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar vara missnöjd med någon egenskap på den cykel jag har så jag köper en annan som inte har den egenskapen.
Hittills har det inneburit att jag har fått nya irriterande egenskaper att byta ut så småningom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uuh, oftast har jag ett behov som jag itne får fyllt av mina nuvarande hojar.
Min Z1000SX köpte jag för att jag bnlev tjär när jag provkördde, och den var en hoj som gick att köra långt och hårt på.
Min RD350 köptes för att jag saknade en tvåtaktare.
Min R6 köptes för att ta licens och köra jEttEFåRt på bananer.
Min WR260 köptes för att jag ville köra på vintern med.
Min GSXR750 köptes för att nöta bana lite mer.
Min GSXR1000 köptes för att jag ville ha en sportigare hoj än min Z1000SX att köra långt och hårt på.
Min Shiver 750 köptes för att det blev lite ohållbart att pendla på GSXR1000, och polisen började dyka upp längs pendlingsvägen sådär mystiskt ofta. En acceptabelt tråkig hoj som är ganska okej och inte lika mellanmjölkig som Hornet och andra nakenhojar. Hade egentligen velat ha en Brutale 800RR, men den var lite dyrare än vad jag var villig att lägga på en pendlarmoppe.

Nu börjar jag bli lite sugen på att köpa en H2 SX och trimma den lite för att ha till långresor och pendling.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Väääldigt blandat....

Jag vill ha hojar som fyller ett behov för mig. Har bara ägt sporthojar men vissa har varit mint condition och andra lagade och lappade för att just då orkar jag inte bry mig utan vill bara köra. Var och kollade på en Intruder bobber förra sommaren för att använda under semester med sambon men det blev inget pga omöjligt med passagerare och den skulle säljas efter semestern isf....
Skulle kunna tänka mig en enduro för träningen och upplevelsen. Har aldrig varit någon som fokuserar på resan utan mer tiden mellan A-B och hatar mc som inte är gjorda för ett specifikt syfte. Nakenhojar, custom eller tunga äventyrshojar som knappt tål grus går bort och långtouring är bättre i bil(eller bara flyga dit man ska...).

Nu har jag inte ägt hoj på några år utan kört skoter istället då jag både har för mkt barn för och för lite pengar för att reguljärt köra bandagar och rejsa. Dock så är jag sugen på att skaffa en literklubba från 05-09 som jag kan lufta när lusten faller på.
Skulle jag mot förmodan någonsin få ett jobb som kräver att jag är på samma plats 5dagar i veckan skulle jag absolut kunna tänka mig en pendlarhoj på 400-750cc.

När jag sen väljer hoj är det en kombination av utrustning, skick, snygg och hur mkt begär den väcker. Märke och färg spelar inte riktigt lika mkt roll även om en svart K5 vinner alla dagar i veckan...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bra fråga, det har liksom bara ramlat på plats vad som för tillfället kännts rätt.
Har man som jag jobbat med mc hela livet (typ) så har man fått prova allt som marknaden erbjudit, dock har jag i alla fall kunnat bestämma mig rätt omgående efter en provtur att en sån här vill jag ha.
Haft skitrakor, 500-Kawa, R-hojar, Hayabusa, Duccar och fan och hans moster och varit nöjd med det ett tag, innan nästa byte.
Idag är jag väldigt kluven, ramlade av Duccen för några år sen och har inte varit så het att köpa ny hoj pga bristande förvaringsmöjligheter, men i dagarna fick jag hint om en kanske garageplats och jag har faktiskt inte en susning vad jag ska välja för hoj.

Mina hojkompisar har ju antingen lagt av eller gått hädan så nån gruppkörning blir det ju inte tal om.

Well, får la provköra lite :tungan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Föll för BMW R100 RS när jag var sex år och läste farsans MOTORRAD där det fanns en utviksbild på en sådan i genomskärning. Därför köpte jag en sådan när det var dags för kortet, renoverade den och körde upp på den. Drog till Lofoten veckan efter och insåg att om man vill köra mycket hoj i dagens trafik och överleva är det bra med bromsar och väghållning förutom körkunskaper. Köpte därför en R1100RS (billigaste dugliga hojen med ABS) och anmälde mig till SMC-s kursverksamhet.

Eftersom jag gillar att köra hoj så innebär det rätt många mil varje år inbegripet grusvägar då jag bor i en sådan landsända. Hade därför sporttouringhoj men insåg när instrumenteringen skakade loss på en fjällväg i Norge att det där med fjädringsväg är en bra grej. Vid nästa byte blev det en såndär konstig GSA som alla tjatade om skulle vara så bra för mig. Provade faktiskt en sådan redan innan sista sporttourern men den föll helt bort.

Det tog mig 400 mil och två KNIX innan jag kände mig bekvä. Först kändes den bynglig, alldeles för brett styre, enorm tank, högbent och totalt annorlunda. Men med milen ramlade sakerna på plats och nu känns den hemtam. Hustrun har det bekvämt de gånger hon åker med, jag blir inte trött och jag kör den överallt där det finns en väg markerad på kartan.
Men såklart behöver man ju inte bara ha en hoj och därför finns det alltid minst en till hoj i garaget. Märke är inte så viktigt, jag är egentligen Yamahakille men har två BMW-hojar just nu.

Nästa hoj? Ingen aning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mest tror jag det handlar om en känsla jag får när jag se hojen, och vad för typ av hoj det är. Och sen att kolla om den känslan uppfylls i verkligheten vid provkörning.

Första hojen köpte jag helt oprövad (kanske misstag förvisso), enbart för att jag tyckte den var snygg och var inom min budget/rimlig försäkring. Under tiden jag ägt olika sorters hojar så har den eftersökta känslan ändrats, var tex helt ointresserad av sporthojar i början av min mc-karriär.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har ju min rygg som krånglar. Den jag har nu har ingen mjuk gång å jag vill ha nåt mindre.
Så det blir väl nån Kawa 230cc för vill varken köra fortare än 100 å ingen raket
Har gjort 2 magnetröntgen å varit hos åtskilliga sjukgymnaster. Så steloperation i framtiden 😢
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Min första hoj (Bandit 600) köptes för att jag ville ha en nakenhoj att övningsköra och köra upp på. Inköptes av en advokat i Stockholm som sålde den billigt. Vart dock aldrig riktigt kompis med den, den kändes tung och trög och såldes efter en säsong.

I september 1997 var jag och kollade på SM i radiostyrda bilar (1:8 buggy) i Vällingby. Bredvid banan stod en Triumph Speed Triple och jag vart helt såld. Således har jag alltid haft ögat mot dem, men vis av erfarenheten av min Bandit så ville jag ha något smidigare. Street Triple således. Helst ville jag ha en tidig med de runda framlyktorna men eftersom jag också ville ha ABS så fick det bli en -17. Med tiden har jag lärt mig gilla det insektsliknande utseendet.

I somras så insåg jag att jag behövde en hoj att skjutsa barn och eventuellt fru på, så då spontanköptes en Honda Varadero -99 som komplement till Triumphen. Gillar motorn, är inte så såld på något annat. Den känns topptung och otymplig så kanske kommer den bytas mot något mindre men fortfarande skjutsvänligt. BMW F800S kanske? Eller någon av Triumphs retromodeller?

Street Triplen har jag kvar, om jag skulle sälja den så är jag säker på att jag skulle sakna den direkt.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tekniknörd som man är fastnade jag för lovorden om VFR 800 Gen 5 och dess kugghjulsdrivna kamaxlar. Är riktigt nöjd med den men är även sugen på att göra ett rejält hopp till KTM 1290 GT. Kompisen har en sådan och är riktigt nöjd med den.
Min Tenere köpte jag som ett projekt med rasad motor, får se vad som händer men den är helt ok på grusvägar även om man vill ha lite mer effekt.
Min Gasgas blev för att den var billig och jag var sugen på att prova på köra enduro.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gillar att köra men fordonen har bestått av en oändlig räcka dåliga kompromisser och jag har aldrig varit nöjd. Kanske inte kan bli pga hur jag är skapt och div förändringar, naturliga och onaturliga. Nu köpte jag mig ett beprövat allroundverktyg, som dessvärre inte går som den ska.
Funderar på att ge upp, ta smällen och lägga av med mc.
Vedermödorna står inte riktigt i proportion till vad jag får ut.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Måste få plats med benen - oavsett vad andra säger om träning m.m. så har jag uppnått den åldern att benen krampar om jag sitter med böjda knän för länge.
Så det jag helst vill köra - italienska sporthojar - det går bort, samma med egentligen alla sporthojar. Kompromissen har blivit 1200GS - får plats, sitter bekvämt långa turer o bra chassie. 1200S, en "stor" sporthoj men var ändå tvungen att justera fotpinnarna neråt/bakåt (har ett par 46or som skall funka mot pedalerna också). Tuono 1000 - kul på alla sätt och lätt att svänga in till stan med - trevlig på bana men f-n så blåsigt över 160 (även den har justerade fotpinnar)

Ett tillägg - helst inte mer än två cylindrar..... av flera skäl
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
1. Utseende.
2. Prestanda.
3. Vad jag ska ha den till.

När det gäller 1 måste jag haft en dubbelsidig stroke när jag köpte min R1250GSA, där blev det snarare 3 som fick gå före då jag ville kunna åka långt vilket jag inte gör med ZX10R som valdes utefter 1 och 2. Men med träning och stretchning funkar ZX10R fortfarande några timmars körning och jag är 50+.

Men utseende är oftast det jag går på först :hihi
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
1. Utseende.
2. Prestanda.
3. Vad jag ska ha den till.

När det gäller 1 måste jag haft en dubbelsidig stroke när jag köpte min R1250GSA, där blev det snarare 3 som fick gå före då jag ville kunna åka långt vilket jag inte gör med ZX10R som valdes utefter 1 och 2. Men med träning och stretchning funkar ZX10R fortfarande några timmars körning och jag är 50+.

Men utseende är oftast det jag går på först :hihi
Lille pôjk - vänta tills du blir lite äldre, då är funktionen prio 1:lol
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
90% känsla och 10% känsla.
Vad sedan känslan är varierar:
När jag kände att jag inte hade råd att krascha på bandagar köpte jag en motard.
När jag kände att kroppen inte orkade med alla krascher på motarden köpte jag en R1200GS.
När jag kände att GS:en satte för mycket begränsningar på bana köpte jag en CBR600RR.
När BMW släppte HP2 Sport kände jag bara att jag måste ha den.
När jag såg en Sovjetisk sidvagnshoj i delar för en femhunka kände jag att den dealen får man inte missa.
När jag hittade en Dieselhoj för någorlunda rimliga pengar kände jag att den chansen kommer kanske inte igen.

Det enda som satt gränser för vad känslan tillåter mig att köpa är väl ekonomi. Och kanske utrymme ibland.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top