Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Får du det då 3d printat i stål?Länge sen sist.
Jag lämnade bort framhjulet i början av sommaren för att jag skulle få hjälp att fräsa ur centrum.
Det gick sådär.
Jag beställde några plåtar från Proforger.se istället och tog tag i sticksågen.
Det är inte snyggt, det är inte jämnt. Det behöver fortfarande sättas upp i en fräs för att få det bra. Men nu är det åtminstone så pass så jag kan 3D printa navet och provpassa.
View attachment 503312
View attachment 503313
Det har gått segt i sommar. Som vanligt en kombination av en massa dåliga ursäkter. Men jag jobbar på att bli en bättre människa.En uppdatering! Roligt! Annat som hänt med bygget som du kan dela? #nyfikensomfan
Jag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.Får du det då 3d printat i stål?
Ah, logiskt. Inte så länge sen jag var i en diskussion om vilka legeringar man kan 3d printa i metall, och hur svetsbarheten är. Därför det var det första som kom upp i huvudetJag har en vanlig plastprinter hemma som jag kör för mock-up. Så får man lite känsla för delarna och kan kanske hitta nåt fel innan man lägger pengar på frästa delar.



Ifjol skulle den köras.Jag är imponerad av hur duktig och proffsigt det ser ut. Kul att följa
Har du någon tanke/plan när den ska bli såpass färdig att kan ta en premiär tur?
Omkretsen på ett 17" hjul med däck 120/70 är ca 1,9 meter, 200 rpm = 3,33 rps, dvs hastigheten blir 1,9 *3,33 =~6,3 m/s = ~23 km/hIdag är det navstyrningsfredag.
......
...axel med nållager på 3 ställen. Det är dom mörka områdena.
.....Men dom anger också ett max varvtal på 20.000rpm. Så jag har mailat deras tekniska support för att se vad max last är vid lite lugnare 100-200 rpm.
Nu tar vi lunch och så ska jag göra om hjulaxelns montering i svingen efteråt.
Nållagret tar bara rörelser när svingen fjädrar, det sitter andra "hjullager" i navet.Omkretsen på ett 17" hjul med däck 120/70 är ca 1,9 meter, 200 rpm = 3,33 rps, dvs hastigheten blir 1,9 *3,33 =~6,3 m/s = ~23 km/h
(nu har jag inte läst hela tråden men det ska väl inte bli en moped ?)
rimligare är väl varvtal i området 1000 - 2000 rpm ( ~115 - 230 km/h)
Eller ?





100mm lagren som jag använder som hjullager hade jag köpt kapslade. Men dom är trögrullande av nån anledning. När jag tog dom ur kartongen så kändes dom väldigt stabila. Väl ihopmonterat så går det trögt.






|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |