Navstyrd supermono

Är såna här trådar som gör sporthoj så mycket bättre än övriga sociala medier! Vet inte hur jag kunna missa denna.

Kan för lite om chassigeometri för att kunna bidra med något annat än uppmuntran att köra på!

Skriv gärna ut om den nån gång ska testas i södra delen av landet.
 
Du får gärna prata klartext, du har lite att vinna på att lägga ut rökridåer.
Eftersom teoring för navstyrningen är baserad på att man kan justera framänden så att den antingen dyker, är neutral eller stiger vid inbromsning beroende på vad våra önskemål är/eller vad som ska testas just det passet så har jag en excelsnurra där input är förarvikt, utväxling i fjädringens länkage, fjäderkonstant, svingvinkel och bromskraft (bland annat) och då får jag ut ett beteende vid inbromsning.
Vi får såklart se om den är korrekt i verkligheten, men fram tills dess att verkligheten motbevisar mina excelkunskaper så tänker jag förutsätta att dom är felfria. 😁
 
Svincoolt projekt! Ska bli spännande att följa. Inte varit inne på sporthoj på månader och så kommer ett sånt här avancerat bygge fram! :banana:yoparty

En fråga, är det inte bättre utrymmesmässigt att "bli av med" bakdämparen vertikalt framför bakhjulet med ett länkage? Som den sitter nu ser det ballt ut men mycket annat "nyttigt" kommer vilja ha samma volym däruppe tror jag. Men jag sitter och gissar lite förstås. :va

Som sagt, svincoolt! Allt lycka till!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Svincoolt projekt! Ska bli spännande att följa. Inte varit inne på sporthoj på månader och så kommer ett sånt här avancerat bygge fram! :banana:yoparty

En fråga, är det inte bättre utrymmesmässigt att "bli av med" bakdämparen vertikalt framför bakhjulet med ett länkage? Som den sitter nu ser det ballt ut men mycket annat "nyttigt" kommer vilja ha samma volym däruppe tror jag. Men jag sitter och gissar lite förstås. :va

Som sagt, svincoolt! Allt lycka till!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Japp, målet är att ha både på sidan med länkage.
Tanken är att man i princip ska kunna sträcka sig ner och justera komp/retur medans man kör. :D
 
Med det här bygget har du faktiskt chansen att bli unik på riktigt. Inte unik som i en Blocket-annons, utan unik genom att bli den första motorcykeln som på riktigt har separata fjädringselement för chassiedynamikens olika rörelsemoder, istället för att traditionellt ha separata fjädringselement för de olika hjulen. Alltså sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...

Detta är gammal teknik på formelbilar, men relativt oprövat på motorcyklar eftersom man liksom tappar poängen om man är låst till en traditionell framgaffel. Det har funnits ett antal innovativa motorcykellösningar genom åren som nästan landat rätt, men ofta mer som en utkomst av andra kompromisser än avsiktligt och inriktat ingenjörsarbete.

Den uppenbara fördelen - fjädringselement inriktade på en (och bara en) av chassiedynamikens rörelsemoder, istället för fjädringselement som är otroligt dåliga kompromisser mellan alla rörelsemoder som en motorcykel kan utsättas för.

Den uppenbara nackdelen - komplicerade länkage som sannolikt kräver helt custombyggda fjädringselement. Och att få alla gamla depårävar att sluta tänka kompressionsdämpning fram, returdämpning bak och så vidare som isolerade egenskaper...
 
Eftersom teoring för navstyrningen är baserad på att man kan justera framänden så att den antingen dyker, är neutral eller stiger vid inbromsning beroende på vad våra önskemål är...
Varför skulle man vilja att den stiger?
 
...sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...
Jag skissade på ett sådant system för många år sedan. Det bestod av tre fjädringselement per axel. Ett för Heave, ett för höger Roll och ett för vänster Roll (fram- och bakaxel var inte ihopkopplade).
 
Varför skulle man vilja att den stiger?
Det vill man nog inte. Men justerar man den för hårda inbromsningar, bana, så kommer den nog att stiga vid lätt inbromsning. Ska man ha den på gata så är det en annan inställning.
 
Med det här bygget har du faktiskt chansen att bli unik på riktigt. Inte unik som i en Blocket-annons, utan unik genom att bli den första motorcykeln som på riktigt har separata fjädringselement för chassiedynamikens olika rörelsemoder, istället för att traditionellt ha separata fjädringselement för de olika hjulen. Alltså sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...

Detta är gammal teknik på formelbilar, men relativt oprövat på motorcyklar eftersom man liksom tappar poängen om man är låst till en traditionell framgaffel. Det har funnits ett antal innovativa motorcykellösningar genom åren som nästan landat rätt, men ofta mer som en utkomst av andra kompromisser än avsiktligt och inriktat ingenjörsarbete.

Den uppenbara fördelen - fjädringselement inriktade på en (och bara en) av chassiedynamikens rörelsemoder, istället för fjädringselement som är otroligt dåliga kompromisser mellan alla rörelsemoder som en motorcykel kan utsättas för.

Den uppenbara nackdelen - komplicerade länkage som sannolikt kräver helt custombyggda fjädringselement. Och att få alla gamla depårävar att sluta tänka kompressionsdämpning fram, returdämpning bak och så vidare som isolerade egenskaper...
Öhm, hm, öh, oooh..

Jag blev tvungen att läsa på lite vad du menade. Lätt intressant.
I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?
Eller, eftersom det inte är en hoj som måste följa homologisering, elektriskt kontrollerat/styrt.

Skitbra ide. Jag ska fundera på det. Det blir nog inte till version 1, men det tål att undersökas.
Ska det skötas av ett styrt system så måste jag nog hitta nån som är smart också.
Kanske en Martin skulle kunna lösa det.

Jag håller redan på och tänkte hutta några studenter för lite examensarbeten i ämnet. Och det där kän s ju so en klockren grej dit.
 
Jag kan erkänna att jag inte fattar speciellt mycket men sånt här är ju som hojbygge på riktigt och jäkligt kul att följa👍
 
Öhm, hm, öh, oooh..

Jag blev tvungen att läsa på lite vad du menade. Lätt intressant.
I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?
Eller, eftersom det inte är en hoj som måste följa homologisering, elektriskt kontrollerat/styrt.

Skitbra ide. Jag ska fundera på det. Det blir nog inte till version 1, men det tål att undersökas.
Ska det skötas av ett styrt system så måste jag nog hitta nån som är smart också.
Kanske en Martin skulle kunna lösa det.

Jag håller redan på och tänkte hutta några studenter för lite examensarbeten i ämnet. Och det där kän s ju so en klockren grej dit.

Jag skulle vilja sänka tyngdpunkten vid inbromsning och det skulle ju den där kolven kunna ordna.
Kanske även sänka vid acceleration.
 
Jag skulle vilja sänka tyngdpunkten vid inbromsning och det skulle ju den där kolven kunna ordna.
Kanske även sänka vid acceleration.
Jag håller inte på med bilar så jag hade inte sett konceptet innan.
Men det verkar ju faktiskt vara skitsmart.

Gör man det hydrauliskt så kan man använda bromskraften fram för att sänka bak vid inbromsning. Jag vet inte, men gissar att det inte finns lika mycket "överflödig" energi vid en acceleration som gör att man kan nyttja till att sänka samtidigt som man ska ta sig framåt.

Elektroniskt däremot så går det ju att göra.

Men vid en inbromsning så känns det som att det är där det är mest intressant, spontant.
 
Öhm, hm, öh, oooh..

Jag blev tvungen att läsa på lite vad du menade. Lätt intressant.
I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?
Eller, eftersom det inte är en hoj som måste följa homologisering, elektriskt kontrollerat/styrt.

Skitbra ide. Jag ska fundera på det. Det blir nog inte till version 1, men det tål att undersökas.
Ska det skötas av ett styrt system så måste jag nog hitta nån som är smart också.
Kanske en Martin skulle kunna lösa det.

Jag håller redan på och tänkte hutta några studenter för lite examensarbeten i ämnet. Och det där kän s ju so en klockren grej dit.
Du får anställa Alatalo som konsult så får han bygga systemet åt dig :)
 
...sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...
Pitch genereras av longitudinell acceleration som är densamma på fram- och bakhjul. Så att koppla ihop dem för den rörelsen är självklart.
Heave, som genereras av vertikal acceleration, är klurigare. Om man åker över ett backkrön eller genom en svacka kommer den vertikala accelerationen att vara densamma på fram- och bakhjul, men om man kör på en knöl eller ner i en grop kommer den vertikala accelerationen att var olika på fram- och bakhjul. 😟
 
...I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?...
Nej, olinjära fjädringselement är satans verk. :devilish:
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top