Navstyrd supermono

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är såna här trådar som gör sporthoj så mycket bättre än övriga sociala medier! Vet inte hur jag kunna missa denna.

Kan för lite om chassigeometri för att kunna bidra med något annat än uppmuntran att köra på!

Skriv gärna ut om den nån gång ska testas i södra delen av landet.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du får gärna prata klartext, du har lite att vinna på att lägga ut rökridåer.
Eftersom teoring för navstyrningen är baserad på att man kan justera framänden så att den antingen dyker, är neutral eller stiger vid inbromsning beroende på vad våra önskemål är/eller vad som ska testas just det passet så har jag en excelsnurra där input är förarvikt, utväxling i fjädringens länkage, fjäderkonstant, svingvinkel och bromskraft (bland annat) och då får jag ut ett beteende vid inbromsning.
Vi får såklart se om den är korrekt i verkligheten, men fram tills dess att verkligheten motbevisar mina excelkunskaper så tänker jag förutsätta att dom är felfria. 😁
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11 bygge = KX500 lookalike, Husaberg FE450-09, Honda CRF450-05, CAKE Makka, KTM 250sxf-16
Svincoolt projekt! Ska bli spännande att följa. Inte varit inne på sporthoj på månader och så kommer ett sånt här avancerat bygge fram! :banana:yoparty

En fråga, är det inte bättre utrymmesmässigt att "bli av med" bakdämparen vertikalt framför bakhjulet med ett länkage? Som den sitter nu ser det ballt ut men mycket annat "nyttigt" kommer vilja ha samma volym däruppe tror jag. Men jag sitter och gissar lite förstås. :va

Som sagt, svincoolt! Allt lycka till!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Svincoolt projekt! Ska bli spännande att följa. Inte varit inne på sporthoj på månader och så kommer ett sånt här avancerat bygge fram! :banana:yoparty

En fråga, är det inte bättre utrymmesmässigt att "bli av med" bakdämparen vertikalt framför bakhjulet med ett länkage? Som den sitter nu ser det ballt ut men mycket annat "nyttigt" kommer vilja ha samma volym däruppe tror jag. Men jag sitter och gissar lite förstås. :va

Som sagt, svincoolt! Allt lycka till!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Japp, målet är att ha både på sidan med länkage.
Tanken är att man i princip ska kunna sträcka sig ner och justera komp/retur medans man kör. :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Med det här bygget har du faktiskt chansen att bli unik på riktigt. Inte unik som i en Blocket-annons, utan unik genom att bli den första motorcykeln som på riktigt har separata fjädringselement för chassiedynamikens olika rörelsemoder, istället för att traditionellt ha separata fjädringselement för de olika hjulen. Alltså sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...

Detta är gammal teknik på formelbilar, men relativt oprövat på motorcyklar eftersom man liksom tappar poängen om man är låst till en traditionell framgaffel. Det har funnits ett antal innovativa motorcykellösningar genom åren som nästan landat rätt, men ofta mer som en utkomst av andra kompromisser än avsiktligt och inriktat ingenjörsarbete.

Den uppenbara fördelen - fjädringselement inriktade på en (och bara en) av chassiedynamikens rörelsemoder, istället för fjädringselement som är otroligt dåliga kompromisser mellan alla rörelsemoder som en motorcykel kan utsättas för.

Den uppenbara nackdelen - komplicerade länkage som sannolikt kräver helt custombyggda fjädringselement. Och att få alla gamla depårävar att sluta tänka kompressionsdämpning fram, returdämpning bak och så vidare som isolerade egenskaper...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Eftersom teoring för navstyrningen är baserad på att man kan justera framänden så att den antingen dyker, är neutral eller stiger vid inbromsning beroende på vad våra önskemål är...
Varför skulle man vilja att den stiger?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...
Jag skissade på ett sådant system för många år sedan. Det bestod av tre fjädringselement per axel. Ett för Heave, ett för höger Roll och ett för vänster Roll (fram- och bakaxel var inte ihopkopplade).
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Varför skulle man vilja att den stiger?
Det vill man nog inte. Men justerar man den för hårda inbromsningar, bana, så kommer den nog att stiga vid lätt inbromsning. Ska man ha den på gata så är det en annan inställning.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Med det här bygget har du faktiskt chansen att bli unik på riktigt. Inte unik som i en Blocket-annons, utan unik genom att bli den första motorcykeln som på riktigt har separata fjädringselement för chassiedynamikens olika rörelsemoder, istället för att traditionellt ha separata fjädringselement för de olika hjulen. Alltså sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...

Detta är gammal teknik på formelbilar, men relativt oprövat på motorcyklar eftersom man liksom tappar poängen om man är låst till en traditionell framgaffel. Det har funnits ett antal innovativa motorcykellösningar genom åren som nästan landat rätt, men ofta mer som en utkomst av andra kompromisser än avsiktligt och inriktat ingenjörsarbete.

Den uppenbara fördelen - fjädringselement inriktade på en (och bara en) av chassiedynamikens rörelsemoder, istället för fjädringselement som är otroligt dåliga kompromisser mellan alla rörelsemoder som en motorcykel kan utsättas för.

Den uppenbara nackdelen - komplicerade länkage som sannolikt kräver helt custombyggda fjädringselement. Och att få alla gamla depårävar att sluta tänka kompressionsdämpning fram, returdämpning bak och så vidare som isolerade egenskaper...
Öhm, hm, öh, oooh..

Jag blev tvungen att läsa på lite vad du menade. Lätt intressant.
I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?
Eller, eftersom det inte är en hoj som måste följa homologisering, elektriskt kontrollerat/styrt.

Skitbra ide. Jag ska fundera på det. Det blir nog inte till version 1, men det tål att undersökas.
Ska det skötas av ett styrt system så måste jag nog hitta nån som är smart också.
Kanske en Martin skulle kunna lösa det.

Jag håller redan på och tänkte hutta några studenter för lite examensarbeten i ämnet. Och det där kän s ju so en klockren grej dit.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan erkänna att jag inte fattar speciellt mycket men sånt här är ju som hojbygge på riktigt och jäkligt kul att följa👍
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Öhm, hm, öh, oooh..

Jag blev tvungen att läsa på lite vad du menade. Lätt intressant.
I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?
Eller, eftersom det inte är en hoj som måste följa homologisering, elektriskt kontrollerat/styrt.

Skitbra ide. Jag ska fundera på det. Det blir nog inte till version 1, men det tål att undersökas.
Ska det skötas av ett styrt system så måste jag nog hitta nån som är smart också.
Kanske en Martin skulle kunna lösa det.

Jag håller redan på och tänkte hutta några studenter för lite examensarbeten i ämnet. Och det där kän s ju so en klockren grej dit.

Jag skulle vilja sänka tyngdpunkten vid inbromsning och det skulle ju den där kolven kunna ordna.
Kanske även sänka vid acceleration.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag skulle vilja sänka tyngdpunkten vid inbromsning och det skulle ju den där kolven kunna ordna.
Kanske även sänka vid acceleration.
Jag håller inte på med bilar så jag hade inte sett konceptet innan.
Men det verkar ju faktiskt vara skitsmart.

Gör man det hydrauliskt så kan man använda bromskraften fram för att sänka bak vid inbromsning. Jag vet inte, men gissar att det inte finns lika mycket "överflödig" energi vid en acceleration som gör att man kan nyttja till att sänka samtidigt som man ska ta sig framåt.

Elektroniskt däremot så går det ju att göra.

Men vid en inbromsning så känns det som att det är där det är mest intressant, spontant.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Öhm, hm, öh, oooh..

Jag blev tvungen att läsa på lite vad du menade. Lätt intressant.
I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?
Eller, eftersom det inte är en hoj som måste följa homologisering, elektriskt kontrollerat/styrt.

Skitbra ide. Jag ska fundera på det. Det blir nog inte till version 1, men det tål att undersökas.
Ska det skötas av ett styrt system så måste jag nog hitta nån som är smart också.
Kanske en Martin skulle kunna lösa det.

Jag håller redan på och tänkte hutta några studenter för lite examensarbeten i ämnet. Och det där kän s ju so en klockren grej dit.
Du får anställa Alatalo som konsult så får han bygga systemet åt dig :)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...sinnrika länkage som ger möjlighet att använda ett fjädringselement enbart för heave-rörelser och ett annat fjädringselement enbart för pitch-rörelser. Alltså så som en chassiedynamiker egentligen räknar på saker och ting...
Pitch genereras av longitudinell acceleration som är densamma på fram- och bakhjul. Så att koppla ihop dem för den rörelsen är självklart.
Heave, som genereras av vertikal acceleration, är klurigare. Om man åker över ett backkrön eller genom en svacka kommer den vertikala accelerationen att vara densamma på fram- och bakhjul, men om man kör på en knöl eller ner i en grop kommer den vertikala accelerationen att var olika på fram- och bakhjul. 😟
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...I princip vill man ha en hydraulkolv fram, separerad från stötdämparen, som bygger tryck i en kolv bak som är trycksatt för att vara utsträckt tills ett angivet tryck uppstår från främre?...
Nej, olinjära fjädringselement är satans verk. :devilish:
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top