Hayabusa-tråden

Grattis till en godkänd besiktning av muskelhojen, powertourern, sporttourern Hayabusa.

En "sporthoj" i grunden utan bara dess like när det begavs sig (1999)

Man tog en GSXR 750 SRAD och modifierade den till fullo för att gå så stabilt och fort som möjligt i en rak linje, då det rådde ett topfartskrig mellan japanerna.

Obildat folk känner inte till detta.
Dags för lite Bildning.

Last edited:
Mina bromsok jag har är inte alls från Busa Gen 2. Men de ser exakt likadana ut och jag trodde alltid att det var exakt samma ok på gsxr 1000 k5-k8

Fick reda på detta från firman jag beställde tätningar ifrån, att de stora kolvarna är 34mm i diameter på gsxr 1000 och 32mm på Busa Gen2 (2008-2011)
De små kolvarna har samma diameter på de båda, dvs 30mm. (Pratar Tokico 4-kolvs radialok)

Mina beg ok jag köpte för 10 år sedan var alltså felmärkta. Lite sent ett begära "refound" 🤣

Att jag skriver detta är för att jag fick alltså fel renoveringssats när jag skulle montera nedanstående, men bara för att jag själv trodde jag hade Busa Gen2-ok.

Så Apex Braking kan jag rekommendera, de har full koll.
20260505_000112.jpg
20250520_165814.jpg

Last edited:
Så är Busan besiktigad. Fick ett papper och läser
KONTROLLBESIKTNING
Besiktningsresultat
Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras

Innan fordonet har blivit reparerat får det inte användas mer än nödvändigt för få brister reparerade. Om ditt fordon inte har besiktigats eller intygats inom angiven tid inträder körförbud. :huvet
Vad in in h-e. Dom har ju inte sagt nått utom att det är bara 2 eller 3 Busor om året, Busor har blivit ovanliga. Och det står ju inget regnummer ??? Vänder papperet och på framsidan regnummer och en liten rad: Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning. :)
Besiktade min FrankensteinBusa i måndags.
Gick rakt igenom. Tystlåten besiktningsman.

Det var bara: -Hej, liten titt, provkörning, betala och Hej då : )

Många vändor med tempgivaren, men slutade med att jag fick för mig att kapa slangen, trycka dit AN4-kopplingar i aluminium. Visar 80 grader vid helt varm motor och normal körning. Och det verkar väl vara inom det normala.

Men man kanske skulle isolera kabeln till givaren och sätta den mot slangen?

20260324_132717.jpg20260324_132653.jpg

Vanlig AN4 för gummislang är egentligen fel, men den här stålomspunna teflonslangen var varken AN6 eller AN4 utan snarare AN5 i så fall, vilket jag aldrig har sett några kopplingar till.
Den klämdes fast bra iallafall med AN4 och oljetrycket är ju som sagt inte så hysteriskt högt.

Inga tendenser till läckage men jag satte ändå en liten blå tejp på slangen för att se om den skulle krypa ur med tiden.
Screenshot_20260528_000324_Gallery.jpg

Jo, just det....Mina billiga LED på hel och halv anmärkdes det inte heller på. Bra ljusbild alltså.

Last edited:
Besiktade min FrankensteinBusa i måndags.
Gick rakt igenom. Tystlåten besiktningsman.

Det var bara: -Hej, liten titt, provkörning, betala och Hej då : )

Många vändor med tempgivaren, men slutade med att jag fick för mig att kapa slangen, trycka dit AN4-kopplingar i aluminium. Visar 80 grader vid helt varm motor och normal körning. Och det verkar väl vara inom det normala.

Men man kanske skulle isolera kabeln till givaren och sätta den mot slangen?

View attachment 529023View attachment 529024

Vanlig AN4 för gummislang är egentligen fel, men den här stålomspunna teflonslangen var varken AN6 eller AN4 utan snarare AN5 i så fall, vilket jag aldrig har sett några kopplingar till.
Den klämdes fast bra iallafall med AN4 och oljetrycket är ju som sagt inte så hysteriskt högt.

Inga tendenser till läckage men jag satte ändå en liten blå tejp på slangen för att se om den skulle krypa ur med tiden.
View attachment 529026
Så snyggt montage ! :)

Jag besiktigade med Halogen. För det var enklast så. ....
Har du några länkar till dina billiga LED ?

Jag besiktigade med Halogen. För det var enklast så. ....
Har du några länkar till dina billiga LED ?
Ok!

Länken eller Item-nr på Ebay tror jag du fick tidigare, men jag ska kika.

Men dessa LED ger inte något mera ljus än Halogen vad jag kunde se, mer än att jag tror man syns något bättre på dagtid för andra trafikanter med det något blåaktiga skenet.
Ingen fläkt på dem heller.

Jag bytte mest av den anledningen.

Ebay Item-nr 205842136541

Inte samma säljare men samma grejer.

Du får göra test och se hur de står sig mot "Lyx-led's"

Men som tidigare, Busa Gen2 har inte HB3 på helljus.
View attachment 529045View attachment 529046

Ett riktigt FYNDPRIS för Godkänd LEDbelysning, GRATTIS ! :)
Nej Busa Gen2 har H9 som har mindre diameter på fattningen än HB3. Vilket jag upptäckt genom att beställa HB3 LED och konstaterat att "sockeln" inte passade i strålkastaren.
Av någon anledning verkar det som att diametern på "skaftet" på många LED-lampor är lika så det gick att lossa HB3 sockeln på LEDn (lossa en skruv och dra av sockeln) och sätta på en H9 sockel (från en H9 LED) på den inköpta HB3 LEDn och så passade "HB3 LEDn" i Gen2 strålkastaren med H9.

Last edited:
Ett riktigt FYNDPRIS för Godkänd LEDbelysning, GRATTIS ! :)
Nej Busa Gen2 har H9 som har mindre diameter på fattningen än HB3. Vilket jag upptäckt genom att beställa HB3 LED och konstaterat att "sockeln" inte passade i strålkastaren.
Av någon anledning verkar det som att diametern på "skaftet" på många LED-lampor är lika så det gick att lossa HB3 sockeln på LEDn (lossa en skruv och dra av sockeln) och sätta på en H9 sockel (från en H9 LED) på den inköpta HB3 LEDn och så passade "HB3 LEDn" i Gen2 strålkastaren med H9.
Här hittade jag till Gen2, inkl parkeringljus
Två uppsättningar, 6 lampor

Någon mer som är lite småallergisk mot att ha tex en M8 med 13mm skalle på en japansk hoj? Jag är ingen putsnisse annars eller så och kör hellre än putsar.

Beställde några M8-muttrar med JIS 12mm skalle i titan och utan låsmekanism för att kunna ha dem exempelvis på avgasrör etc.

Letade efter rostfria men hittade inga så fick bli titan.

Firman i Portugal jag beställde ifrån skickade mig M8 Nyloc med 13mm skalle ändå av misstag. Men vilken service, jag meddelade dem och fick svar efter 2 minuter att de återbetalar och att jag kan behålla dem.

De hade inga med 12mm skalle i lager tyvärr.

Jag har M8 med 10 mm skalle och sexkanten på en rund platta som ingår i skruven till avgasrören. På utsidan.
På insidan rund stålplatta som täcker hela hålet i avgasfästet (40mm ?) med fastsvetsad M12(?) mutter, ingick när jag köpte Busan.

Jag har M8 med 10 mm skalle och sexkanten på en rund platta som ingår i skruven till avgasrören. På utsidan.
På insidan rund stålplatta som täcker hela hålet i avgasfästet (40mm ?) med fastsvetsad M12(?) mutter, ingick när jag köpte Busan.
Bonnmeck, eller ska det vara så? Gärna bilder 😁

10, 8, 12, 14 på diverse bultar har jag inget emot även om det skulle vara 8mm skalle på en m10-bult. Men 13mm är helt off på en Japan.

Gillar att kunna plocka isär hojen med så få verktyg som möjligt.

Har gjort lite småändringar vid drevkåpan och växelmekanismen bla, så att man bara behöver en 10a och en 8a i princip för att demontera grejerna.

Enda stället nu som jag har 13mm är på grenröret till turbon. Men det plockar man ju inte av särskilt ofta.

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back