Har NÅGON sporthoj toppfartsspärr?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag läser en del amerikanska forum, och där nämns ofta att sporthojar är begränsade i toppfart och att det finns metoder för att komma runt detta. Är detta verkligen sant? Vad jag vet har ingen sporthoj toppfartsspärr, men jag kanske har fel. Däremot vet jag att mätaren är begränsad till 299km/h eller 186mph.

Så vad gäller? Finns det någon spärr?
 
Nej, inte har det varit så på mina hojar.
Det som sätter stopp för "toppfarten" där verkar vara effekten.
:)
 
Hyabusa och ZZR1400 lär ju vara spärrade strax under 300.

Så har vi ju fotpinnespärren som vissa hojar har ...
 
Jo det är smidigt med de hojjar som har fotpinnspärr, går väl inte fortare än 185km/h då.

Busa -02? gick väl över 300 och nyare typ -06-> är strypta till 299, men med några mod får man väl dom att gå över 300 utan att "trimma", alltså genom att ta bort "strypningar".
Rätta mig den som vet mera.:)
 
Puch har haft toppfartspärr sen 70talet. Min dakota måste varit spärrad eftersom ingen modifiering i världen gjorde att den kunde gå fortare än 60km/h.
Dessutom var de först med traction control.
 
Puch har haft toppfartspärr sen 70talet. Min dakota måste varit spärrad eftersom ingen modifiering i världen gjorde att den kunde gå fortare än 60km/h.
Dessutom var de först med traction control.

Och låsningsfria bromsar.
 
Den kan ju alltid vara spärrad genom utväxlingen, så att den går i varvstoppet på högsta växeln när man når 299km/h (de japanska bolagen har en överenskommelse att hojarna inte ska gå fortare än 300). Så drar den väldigt kraftigt upp till 300 kan man ju dreva om ifall man vill köra fortare, men drevar man för mycket så blir det istället så att den inte orkar ta sig upp till varvstoppet. Eventuellt att det kan sitta någon elektronisk spärr i de värsta sporttouringhojarna som busan och zzr1400, men den kanske man får bort med en powercommander, en del hojar är ju strypta på de två/tre första växlarna också.
 
Den fartspärren som finns på tex Hayabusa är ett slags varvtalsstopp på högsta växlen, då finns det en så kallad "TRE-Modd" för par hundringar som fixar detta, den gör så att du lurar motorn att alltid 5:ans växel ligger i, den tar även bort momentneddragningar som kan vara på dom lägsta växlarna med annars.
Iaf med en sån på så har du full effekt å varv på alla växlar å hayabusan gör lätt över 300 efter det :)
 
Har för mig att en B-king har toppfartsspärr på ca 250?... Tar man bort den ska den visst göra nästan 300 på mätaren (vilket måste vara ganska intressant utan kåpa)...
 
Haha, jag visste direkt när jag öppnade denna tråd att jag inte skulle hinna först med att skriva att ALLA motorcyklar är spärrade till 185km/h om man fäller ner bakre fotpinnarna. sporthoj.se klassiker det där nu. I love it. ;)
 
Haha, jag visste direkt när jag öppnade denna tråd att jag inte skulle hinna först med att skriva att ALLA motorcyklar är spärrade till 185km/h om man fäller ner bakre fotpinnarna. sporthoj.se klassiker det där nu. I love it. ;)

Man måste va snabb som en vessla. :banana
 
Hayabusa 08/09 har ett extra övervarvningsskydd på 6an som går in vid 10200 rpm. Det begränsar toppfarten till ca 300 km/h. Genom att koppla in ett 22kohm motstånd mellan den rosa sladden från växellägesgivaren och jord lurar man ECU att hojen går på 5an och eliminerar därmed fartspärren på 6an. Det gör att växelindikatorn då visar 1-O-2-3-4-5-5 men det går också enkelt att lösa om man vill lägga ner lite jobb så att den visar 1-0-2-3-4-5-6...Det går även att koppla ingången på RPM-switchen till blå/gul TACH-kabel på ECU (tror jag) så slipper man koppla in dioder på tändspolarna.
 

Bifogat

  • RPM_Switch_on_Busa_08.JPG
    RPM_Switch_on_Busa_08.JPG
    22.4 KB · Visningar: 123
Var det inte någon utav Busorna som dety visade sig bara var spärrade på pappret. Mätaren stannade vid 300 men farten fortsatte att öka?

Min gammla gjorde iaf strax över 340 på mätaren :banana
 
undrar med om vissa hojar har spärr....min tjejkompis hoj kommer upp i max 100 och jag ser inga fotpinnar som e nere....
hon tjatar o tjatar om att jag ska hjälpa henne men jag hittar ta mig fanken inte felet....
HJÄLP!!!
 

Bifogat

  • fat_chick_on_motorcycle.jpg
    fat_chick_on_motorcycle.jpg
    43.3 KB · Visningar: 144
Last edited:
Man går väl efter vad som står på mätaren va??
Min står det 350 på....:yoparty :2cool
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top