Frågor man vågar ställa

:rofl Om inte du vet, så vet nog ingen av oss andra heller.

Jag har ett skäggstrå som brukar komma ut, dubbelt så tjockt som de andra stråna och det har kliat så jag har dragit bort det i åratal men nu när ni påminner mig om ämnet så inser jag att det var länge sedan sist.
- Endast en gång.
När du dragit ut det o kastat det, slutar det växa.

(sen får du dra ut nästa som växer ut från samma hårsäck.)
Amenkukhelveterå...
Jag har inget emot hår i allmänhet, men så finns det ju dom där decimetertjocka stålborsten som kommer på samma ställen hela tiden. Har några i skägget samt massor i öronen. ?

Varför säger folk växelspak och bromspedal på motorcyklar?

Är det inte en växelpedal?

Eller är det kanske en bromsspak man har på andra sidan?

På gamla tankväxlade/jockeyshiftade motorcyklar med fotkoppling kan jag förstå att man säger växelspak, men på fotväxlade är det väl för bövelen en pedal?

Varför säger folk växelspak och bromspedal på motorcyklar?

Är det inte en växelpedal?

Eller är det kanske en bromsspak man har på andra sidan?

På gamla tankväxlade/jockeyshiftade motorcyklar med fotkoppling kan jag förstå att man säger växelspak, men på fotväxlade är det väl för bövelen en pedal?
Jag har nog aldrig varken sagt eller hört någon som säger "växelspak". Kanske är dialektalt?

Varför benämns gravitationskraften vid ekvatorn "svagare" pga jordens rotation?
Gravitationskraften är väl densamma oavsett motverkande centrifugalkraft?

Ja.
Fast har den inte smärre verkan runt ekvatorn mest för att du är längre från jordens mittpunkt?

Ja.
Fast har den inte smärre verkan runt ekvatorn mest för att du är längre från jordens mittpunkt?
- Jo men vetenskapen hänvisar till rotationen som orsak, det är det jag blir lite :unsure: över.
Kan det vara språkförbistring där man egentligen menar att gravitationen har svagare påverkan där pga centrifugalkraften alstrad av jordrotationen, kanske..

Eftersom jorden inte är rund utan lite bredare runt ekvatorn så blir ju gravitatonskraften svagare, större avstånd till centrum än vid nordpolen.
Dessutom gör jordrotationen att den uppmätta accelerationen mot jordcentrum är ännu lägre vid ekvatorn än vid polerna.

Eftersom jorden inte är rund utan lite bredare runt ekvatorn så blir ju gravitatonskraften svagare, större avstånd till centrum än vid nordpolen.
Dessutom gör jordrotationen att den uppmätta accelerationen mot jordcentrum är ännu lägre vid ekvatorn än vid polerna.
- Mm, det var formuleringen "..svagare pga jordens rotation" jag tyckte var förvillande. Det är avstånd från masscentrum som avgör gravitationskraften, tänkte jag. Oavsett rotation.

- Mm, det var formuleringen "..svagare pga jordens rotation" jag tyckte var förvillande. Det är avstånd från masscentrum som avgör gravitationskraften, tänkte jag. Oavsett rotation.
Gravitationskraften avgörs givetvis av avståndet till masscentrum, ca 6,4 miljoner meter. #
Men jorden roterar och gör ett varv på 24 timmar, vid ekvatorn är hastigheten V = ca 463 m/s.
Detta betyder med en vanliga formeln v*v/r = 463*463/6366198=0,034 m/s2 dvs den uppmätta jordacceleration vid ekvatorn är
jordacceleration orsakad av gravitationskraften minskad med ca 0,034 m/s2

# Jag fuskade och utgick från avståndet 1000 mil pol till ekvator. Trots jorden inte är rund.

Gravitationskraften avgörs givetvis av avståndet till masscentrum, ca 6,4 miljoner meter. #
Men jorden roterar och gör ett varv på 24 timmar, vid ekvatorn är hastigheten V = ca 463 m/s.
Detta betyder med en vanliga formeln v*v/r = 463*463/6366198=0,034 m/s2 dvs den uppmätta jordacceleration vid ekvatorn är
jordacceleration orsakad av gravitationskraften minskad med ca 0,034 m/s2

# Jag fuskade och utgick från avståndet 1000 mil pol till ekvator. Trots jorden inte är rund.
Skillnaden i avstånd till masscentrum beror i sin tur just på rotationen ;)
- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?

- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?
Jag uttryckte mig otydligt, nytt försök.

Gravitationen är statisk.
Men tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid ekvatorn så kommer fjädervågen inte visa gravitationskraften
utan gravitationskraften - kraften orsakad av jordrotationen
Medan tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid nordpolen så kommer fjädervågen att visa gravitationkraften.

Jag uttryckte mig otydligt, nytt försök.

Gravitationen är statisk.
Men tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid ekvatorn så kommer fjädervågen inte visa gravitationskraften
utan gravitationskraften - kraften orsakad av jordrotationen
Medan tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid nordpolen så kommer fjädervågen att visa gravitationkraften.
- Jaja okey : )

Rotation har gjort att kroppen inte är riktigt sfärisk utan tillplattad, det är alltså längre till mittpunkten från ekvatorn än det är från någon av polerna.

Jag letar efter en luftvärmepump där innedelen kan sitta skruvad i taket istället för i ytterväggen.
I de rum det är aktuellt att sätta den är det så lågt mellan fönster och innertaket.

Jag letar efter en luftvärmepump där innedelen kan sitta skruvad i taket istället för i ytterväggen.
I de rum det är aktuellt att sätta den är det så lågt mellan fönster och innertaket.
Jag har lite samma problem, men dom med tunnast innerdel borde funka för mig.

Sen behöver dom ju inte sitta över ett fönster, även om det oftast är snyggast

Jag har lite samma problem, men dom med tunnast innerdel borde funka för mig.

Sen behöver dom ju inte sitta över ett fönster, även om det oftast är snyggast
Tänk bara på att innerdelen har ett kondenstråg som det kommer en 3/4" avvattnings ledning ur hänger man en sådan i taket så blir det nog blött på golvet..

Tänk bara på att innerdelen har ett kondenstråg som det kommer en 3/4" avvattnings ledning ur hänger man en sådan i taket så blir det nog blött på golvet..
Det finns ju enheter avsedda för takmontering, frågan är ju om någon är bra, snygg, effektiv.
Vi har en väggmonterad i stugan som är utmärkt, men där denna skulle sitta funkar det inte.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back