Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
:rofl Om inte du vet, så vet nog ingen av oss andra heller.

Jag har ett skäggstrå som brukar komma ut, dubbelt så tjockt som de andra stråna och det har kliat så jag har dragit bort det i åratal men nu när ni påminner mig om ämnet så inser jag att det var länge sedan sist.
- Endast en gång.
När du dragit ut det o kastat det, slutar det växa.


(sen får du dra ut nästa som växer ut från samma hårsäck.)
Amenkukhelveterå...
Jag har inget emot hår i allmänhet, men så finns det ju dom där decimetertjocka stålborsten som kommer på samma ställen hela tiden. Har några i skägget samt massor i öronen. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför säger folk växelspak och bromspedal på motorcyklar?

Är det inte en växelpedal?

Eller är det kanske en bromsspak man har på andra sidan?

På gamla tankväxlade/jockeyshiftade motorcyklar med fotkoppling kan jag förstå att man säger växelspak, men på fotväxlade är det väl för bövelen en pedal?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Varför säger folk växelspak och bromspedal på motorcyklar?

Är det inte en växelpedal?

Eller är det kanske en bromsspak man har på andra sidan?

På gamla tankväxlade/jockeyshiftade motorcyklar med fotkoppling kan jag förstå att man säger växelspak, men på fotväxlade är det väl för bövelen en pedal?
Jag har nog aldrig varken sagt eller hört någon som säger "växelspak". Kanske är dialektalt?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Varför benämns gravitationskraften vid ekvatorn "svagare" pga jordens rotation?
Gravitationskraften är väl densamma oavsett motverkande centrifugalkraft?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför benämns gravitationskraften vid ekvatorn "svagare" pga jordens rotation?
Gravitationskraften är väl densamma oavsett motverkande centrifugalkraft?
Ja.
Fast har den inte smärre verkan runt ekvatorn mest för att du är längre från jordens mittpunkt?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja.
Fast har den inte smärre verkan runt ekvatorn mest för att du är längre från jordens mittpunkt?
- Jo men vetenskapen hänvisar till rotationen som orsak, det är det jag blir lite :unsure: över.
Kan det vara språkförbistring där man egentligen menar att gravitationen har svagare påverkan där pga centrifugalkraften alstrad av jordrotationen, kanske..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför benämns gravitationskraften vid ekvatorn "svagare" pga jordens rotation?
Gravitationskraften är väl densamma oavsett motverkande centrifugalkraft?
Eftersom jorden inte är rund utan lite bredare runt ekvatorn så blir ju gravitatonskraften svagare, större avstånd till centrum än vid nordpolen.
Dessutom gör jordrotationen att den uppmätta accelerationen mot jordcentrum är ännu lägre vid ekvatorn än vid polerna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom jorden inte är rund utan lite bredare runt ekvatorn så blir ju gravitatonskraften svagare, större avstånd till centrum än vid nordpolen.
Dessutom gör jordrotationen att den uppmätta accelerationen mot jordcentrum är ännu lägre vid ekvatorn än vid polerna.
- Mm, det var formuleringen "..svagare pga jordens rotation" jag tyckte var förvillande. Det är avstånd från masscentrum som avgör gravitationskraften, tänkte jag. Oavsett rotation.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Mm, det var formuleringen "..svagare pga jordens rotation" jag tyckte var förvillande. Det är avstånd från masscentrum som avgör gravitationskraften, tänkte jag. Oavsett rotation.
Gravitationskraften avgörs givetvis av avståndet till masscentrum, ca 6,4 miljoner meter. #
Men jorden roterar och gör ett varv på 24 timmar, vid ekvatorn är hastigheten V = ca 463 m/s.
Detta betyder med en vanliga formeln v*v/r = 463*463/6366198=0,034 m/s2 dvs den uppmätta jordacceleration vid ekvatorn är
jordacceleration orsakad av gravitationskraften minskad med ca 0,034 m/s2

# Jag fuskade och utgick från avståndet 1000 mil pol till ekvator. Trots jorden inte är rund.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gravitationskraften avgörs givetvis av avståndet till masscentrum, ca 6,4 miljoner meter. #
Men jorden roterar och gör ett varv på 24 timmar, vid ekvatorn är hastigheten V = ca 463 m/s.
Detta betyder med en vanliga formeln v*v/r = 463*463/6366198=0,034 m/s2 dvs den uppmätta jordacceleration vid ekvatorn är
jordacceleration orsakad av gravitationskraften minskad med ca 0,034 m/s2

# Jag fuskade och utgick från avståndet 1000 mil pol till ekvator. Trots jorden inte är rund.
Skillnaden i avstånd till masscentrum beror i sin tur just på rotationen ;)
- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?
Jag uttryckte mig otydligt, nytt försök.

Gravitationen är statisk.
Men tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid ekvatorn så kommer fjädervågen inte visa gravitationskraften
utan gravitationskraften - kraften orsakad av jordrotationen
Medan tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid nordpolen så kommer fjädervågen att visa gravitationkraften.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag uttryckte mig otydligt, nytt försök.

Gravitationen är statisk.
Men tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid ekvatorn så kommer fjädervågen inte visa gravitationskraften
utan gravitationskraften - kraften orsakad av jordrotationen
Medan tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid nordpolen så kommer fjädervågen att visa gravitationkraften.
- Jaja okey : )
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?
Rotation har gjort att kroppen inte är riktigt sfärisk utan tillplattad, det är alltså längre till mittpunkten från ekvatorn än det är från någon av polerna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag letar efter en luftvärmepump där innedelen kan sitta skruvad i taket istället för i ytterväggen.
I de rum det är aktuellt att sätta den är det så lågt mellan fönster och innertaket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag letar efter en luftvärmepump där innedelen kan sitta skruvad i taket istället för i ytterväggen.
I de rum det är aktuellt att sätta den är det så lågt mellan fönster och innertaket.
Jag har lite samma problem, men dom med tunnast innerdel borde funka för mig.

Sen behöver dom ju inte sitta över ett fönster, även om det oftast är snyggast
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har lite samma problem, men dom med tunnast innerdel borde funka för mig.

Sen behöver dom ju inte sitta över ett fönster, även om det oftast är snyggast
Tänk bara på att innerdelen har ett kondenstråg som det kommer en 3/4" avvattnings ledning ur hänger man en sådan i taket så blir det nog blött på golvet..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk bara på att innerdelen har ett kondenstråg som det kommer en 3/4" avvattnings ledning ur hänger man en sådan i taket så blir det nog blött på golvet..
Det finns ju enheter avsedda för takmontering, frågan är ju om någon är bra, snygg, effektiv.
Vi har en väggmonterad i stugan som är utmärkt, men där denna skulle sitta funkar det inte.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top