Frågor man vågar ställa

För att det ska fungera så krävs en viss konsekvens mellan orsak och felkod och om du träffat ett fruntimmer så vet du att något som är fel idag kan vara helt okej imorgon, och tvärtom.
För många if/then/else-satser och en sämre beta-kod som gått igenom en version 1 compiler!
(det funkade innan vi började demon)

För att det ska fungera så krävs en viss konsekvens mellan orsak och felkod och om du träffat ett fruntimmer så vet du att något som är fel idag kan vara helt okej imorgon, och tvärtom.

Ja då känns ju den där Opeln som inte startade för att säkringen till tutan var trasig heelt logisk i jämförelse (det var något elektriskt munstycke som också gick på den säkringen)

Hur går felsökningen?

Tror jag testade allt jag kunde utan något instrument men den förblev ostartad. Ur med tanken och det övriga för att kolla TDC och fick det till att svänghjulet istället för kvart över hamnade säg 17 över, rassla runt två ggr. Meken som vänligt nog hade ringt upp tidigare nämnde att det kunde handla om bara några mm när svänghjulet flyttat på sig p.g.a. utebliven kil så att säga.

Nåväl, första av denna motor jag glott på så jag tycker att deras verkstad borde titta på samma sak och inte döma ut maskin enkom av min obefintliga erfarenhet.

Förstår verkstan om de är tveksamma till isärplockad maskin fast samtidigt mest basic för att kolla detta. Jag satte tillbaka alla skruvar som behövs på motorn för hand, la dit tanken med en skruv, tejpade batteripoler, spännstropp över luftburk med styrenhet och tändkablar, kontaktstycke och givare i påse försluten med tejp, delbara delen av ramen och ventilkåpan fastskruvad för hand o.s.v.. Sen skrev jag en lättläst punktlista med det jag testat och i vilket utförande fyrhjulingen nu var i.

Enklare arbetsorder borde dom inte kunna få, hoppas dom tycker likadant :)

Naturligtvis erbjöd jag mig att skruva ihop den men att det kändes onödigt då jag är skapligt säker på att dom vill kolla TDC, ändå.

Tror jag testade allt jag kunde utan något instrument men den förblev ostartad. Ur med tanken och det övriga för att kolla TDC och fick det till att svänghjulet istället för kvart över hamnade säg 17 över, rassla runt två ggr. Meken som vänligt nog hade ringt upp tidigare nämnde att det kunde handla om bara några mm när svänghjulet flyttat på sig p.g.a. utebliven kil så att säga.

Nåväl, första av denna motor jag glott på så jag tycker att deras verkstad borde titta på samma sak och inte döma ut maskin enkom av min obefintliga erfarenhet.

Förstår verkstan om de är tveksamma till isärplockad maskin fast samtidigt mest basic för att kolla detta. Jag satte tillbaka alla skruvar som behövs på motorn för hand, la dit tanken med en skruv, tejpade batteripoler, spännstropp över luftburk med styrenhet och tändkablar, kontaktstycke och givare i påse försluten med tejp, delbara delen av ramen och ventilkåpan fastskruvad för hand o.s.v.. Sen skrev jag en lättläst punktlista med det jag testat och i vilket utförande fyrhjulingen nu var i.

Enklare arbetsorder borde dom inte kunna få, hoppas dom tycker likadant :)

Naturligtvis erbjöd jag mig att skruva ihop den men att det kändes onödigt då jag är skapligt säker på att dom vill kolla TDC, ändå.

Håll oss uppdaterade - nu är det spännande!

Inte löst detta ännu, tips är välkomna =)

Maskinen har rullat hela 1900 mil btw.

Bromsljuskontakten fung. inte, byglade kontakten, bromsljus lyser, startar ej.

Bränsle och kompression borde räcka för start åtminstone, den bumpade upp till 12 bar kanske:

Startar med startgas som sagt, kopplar jag ur vevaxelgivaren/CPS startar den inte ens med startgas.

Var påväg att beställa vevaxelgivaren till en åf, fick svar per mejl av vd'n om att dom kunde ha en från Polaris Östersund på någon dag för 1900 pengar. Tackade artigt och frågade om karln kunde fråga någon mekaniker eller Polaris om jag rimligtvis var rätt ute, snabb resumé vad jag ställt till med hitills.

Blev därefter uppringd av en mekaniker, säkert kompetent. Han mena på det att svänghjulet inte sitter med någon kil på dessa så om det flyttat på sig, om än bara några millimeter blir resultatet förmodligen detta. Inte helt ovanligt men vi prata nog aldrig om den sett till åldern låga mätarställningen. Maskinen går förhållandevis lugnt om dagarna, möjligtvis släpar dom en del med den.

TDC och kontrollera markeringar m.a.o., ser inte särskilt svårt ut men säkert ett par timmars skruvande för den oinvigde utan manual och tanken måste bort.

Om svänghjulet lossnat trodde mekanikern inte den var värd mer än som reservdelsmaskin.

Angående det där med svänghjulet så skulle jag kolla tändläget som på gamla bilar med stroboskåplampan. Då behöver man troligen göra en märkning för tdc på svänghjulet plus nåt tiotal grader på sidorna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg