Frågor man vågar ställa

Ja det finns ju alla möjliga dårar, men ofta så misstänker jag att det helt enkelt beror på att det inte finns några pengar.

Ja, men beaktar man värdet på deras fordon så är det oproportionerligt lite pengar de snålar in på. Dessutom en massa av deras egen arbetstid går till spillo.

Jämför med själv bytte jag nyss generator på en vw t5, jag passade samtidigt på att byta vattenpump och mitt i jobbet upptäckte jag att kraftöverföringen till generatorn är en gummimuff och den såg förvisso helt bra ut men jag beställde ändå en ny för jag vill inte stå där och vara tvungen riva lös hela fronten på bilen igen om några år.

Det kostade några kronor och förskjöt färdigställandet med 1 vecka men jag skulle inte förlåta mig själv ifall jag skulle tvingas göra om jobbet nästa år pga att jag snålat nu.

Och då betalar jag inte en mekaniker 1000 kr per timme utan jobbar själv.
 
Hur får man enklast överblick om vad som hänt på mc-marknaden de senaste 15åren?

Slutade läsa tidningar eller följa med när jag fick barn vid den tiden. Nu börjar jag få mer tid över och återupptäckt glädjen, men känner att hojen jag kört de senaste 18 åren borde bytas ut till något nyare och lite annorlunda men ingen aning om till vad och skulle vilja få en överblick vad som finns och bli inspirerad då jag knappt vet vilken typ av hoj jag vill ha.

Typ Bikes beg guide för 20 år sedan i ny tappning. Men just den har väl inte getts ut på ett tag. Men kanske något likartat? Pappers eller på nätet spelar mindre roll, men vill inte plöja tio år motorrad för att se vad som finns, och även bra om man får lite be perspektiv på det hela om det finns väldigt välkända barnsjukdomar.
 
Hur får man enklast överblick om vad som hänt på mc-marknaden de senaste 15åren?

Slutade läsa tidningar eller följa med när jag fick barn vid den tiden. Nu börjar jag få mer tid över och återupptäckt glädjen, men känner att hojen jag kört de senaste 18 åren borde bytas ut till något nyare och lite annorlunda men ingen aning om till vad och skulle vilja få en överblick vad som finns och bli inspirerad då jag knappt vet vilken typ av hoj jag vill ha.

Typ Bikes beg guide för 20 år sedan i ny tappning. Men just den har väl inte getts ut på ett tag. Men kanske något likartat? Pappers eller på nätet spelar mindre roll, men vill inte plöja tio år motorrad för att se vad som finns, och även bra om man får lite be perspektiv på det hela om det finns väldigt välkända barnsjukdomar.
Finns en del på nätet - ex. https://www.motorcyclistonline.com/used-motorcycles/
Men... någon form av sållning på sporthoj, adventure, glidare, retro har du väl gjort redan nu?
 
Men... någon form av sållning på sporthoj, adventure, glidare, retro har du väl gjort redan nu?
Det är väl delvis det jag försöker reda ut.

Vill egentligen inte starta en "vad ska jag köpa för hoj" tråd, men problemet är att jag tror jag har blivit för gammal (>50) för rena sporthojar men vill ändå ha relativt bra med effekt och inte för hög vikt men samtidigt lite mer avkopplande körställning men kanske mer sporttouring än äventyr.. Typ vad är 2020-25 års motsvarighet till 2004 års Trajja 955RS/ST, Honda VFR800 VTEC, Honda 1100 Blackbird (ja den senare var kanske lite tung men hade gott mos). Efterföljarna till dessa verkar mest ha blivit ännu tyngre och mest fått en massa ful plast. Så jag vill kolla igenom vad som egentligen finns i det området säg de senaste 5-10 åren. Skulle såklart kunna köpa en gammal hoj i bra skick men vill ha moderna säkerhetssystem som ABS och ev antispinn.

Eller så inser jag att alla 50-plusare ska köra en boxer-BMW. Vilket rent objektivt är väldigt fina hojar men av någon anledning tilltalar de inte mig. Och de är väl inte heller så lätta.

Eller så har jag missat något med äventyrshojar och egentligen är det en sådan jag borde ha.

Ja det blev ett "vad ska jag köpa för hoj" inlägg i alla fall... :gnissla
 
Det är väl delvis det jag försöker reda ut.

Vill egentligen inte starta en "vad ska jag köpa för hoj" tråd, men problemet är att jag tror jag har blivit för gammal (>50) för rena sporthojar men vill ändå ha relativt bra med effekt och inte för hög vikt men samtidigt lite mer avkopplande körställning men kanske mer sporttouring än äventyr.. Typ vad är 2020-25 års motsvarighet till 2004 års Trajja 955RS/ST, Honda VFR800 VTEC, Honda 1100 Blackbird (ja den senare var kanske lite tung men hade gott mos). Efterföljarna till dessa verkar mest ha blivit ännu tyngre och mest fått en massa ful plast. Så jag vill kolla igenom vad som egentligen finns i det området säg de senaste 5-10 åren. Skulle såklart kunna köpa en gammal hoj i bra skick men vill ha moderna säkerhetssystem som ABS och ev antispinn.

Eller så inser jag att alla 50-plusare ska köra en boxer-BMW. Vilket rent objektivt är väldigt fina hojar men av någon anledning tilltalar de inte mig. Och de är väl inte heller så lätta.

Eller så har jag missat något med äventyrshojar och egentligen är det en sådan jag borde ha.

Ja det blev ett "vad ska jag köpa för hoj" inlägg i alla fall... :gnissla
Tiger sport 800.

Till orginalfrågan. De senaste decenniet så har nog tryckta magasin fått lämna mycket plats åt Youtube, och poddar.
Och det kan man väl tycka vad man tycker om, personligen så föredrar jag det. Och tydligen många andra också, annars skulle inte tryckt media tappa så mycket.
 
Det är väl delvis det jag försöker reda ut.

Vill egentligen inte starta en "vad ska jag köpa för hoj" tråd, men problemet är att jag tror jag har blivit för gammal (>50) för rena sporthojar men vill ändå ha relativt bra med effekt och inte för hög vikt men samtidigt lite mer avkopplande körställning men kanske mer sporttouring än äventyr.. Typ vad är 2020-25 års motsvarighet till 2004 års Trajja 955RS/ST, Honda VFR800 VTEC, Honda 1100 Blackbird (ja den senare var kanske lite tung men hade gott mos). Efterföljarna till dessa verkar mest ha blivit ännu tyngre och mest fått en massa ful plast. Så jag vill kolla igenom vad som egentligen finns i det området säg de senaste 5-10 åren. Skulle såklart kunna köpa en gammal hoj i bra skick men vill ha moderna säkerhetssystem som ABS och ev antispinn.

Eller så inser jag att alla 50-plusare ska köra en boxer-BMW. Vilket rent objektivt är väldigt fina hojar men av någon anledning tilltalar de inte mig. Och de är väl inte heller så lätta.

Eller så har jag missat något med äventyrshojar och egentligen är det en sådan jag borde ha.

Ja det blev ett "vad ska jag köpa för hoj" inlägg i alla fall... :gnissla
Honda NT1100?
Inte testat men dom jag pratat med dom haft en har varit nöjda.
 
Det är väl delvis det jag försöker reda ut.

Vill egentligen inte starta en "vad ska jag köpa för hoj" tråd, men problemet är att jag tror jag har blivit för gammal (>50) för rena sporthojar men vill ändå ha relativt bra med effekt och inte för hög vikt men samtidigt lite mer avkopplande körställning men kanske mer sporttouring än äventyr.. Typ vad är 2020-25 års motsvarighet till 2004 års Trajja 955RS/ST, Honda VFR800 VTEC, Honda 1100 Blackbird (ja den senare var kanske lite tung men hade gott mos). Efterföljarna till dessa verkar mest ha blivit ännu tyngre och mest fått en massa ful plast. Så jag vill kolla igenom vad som egentligen finns i det området säg de senaste 5-10 åren. Skulle såklart kunna köpa en gammal hoj i bra skick men vill ha moderna säkerhetssystem som ABS och ev antispinn.

Eller så inser jag att alla 50-plusare ska köra en boxer-BMW. Vilket rent objektivt är väldigt fina hojar men av någon anledning tilltalar de inte mig. Och de är väl inte heller så lätta.

Eller så har jag missat något med äventyrshojar och egentligen är det en sådan jag borde ha.

Ja det blev ett "vad ska jag köpa för hoj" inlägg i alla fall... :gnissla
Kan bara referera till mig själv. Vill helst köra någon Ducati Hypersport, men kan inte längre klämma ihop mig på en sådan. "Senaste omstarten" blev 2019 då jag skaffade en 1200GS, sitter bekvämt, hyfsat med kraft. I år började den kännas för tung o svårhanterlig så det blev en F900XR, lättare men bara en bit över 100 hp. Sportigare hojar jag har körs bara korta sträckor och på bana. Alla hojarna har 2cm sänkta fotpinnar
Om jag var i din ålder och ville ha något bekvämt, modernt och med mycket pulver så hade det blivit en S1000XR, nu är jag ca 20 år äldre så därav blev det en några kilo lättare hoj och inte fullt så mycket kraft.
 
Det är väl delvis det jag försöker reda ut.

Vill egentligen inte starta en "vad ska jag köpa för hoj" tråd, men problemet är att jag tror jag har blivit för gammal (>50) för rena sporthojar men vill ändå ha relativt bra med effekt och inte för hög vikt men samtidigt lite mer avkopplande körställning men kanske mer sporttouring än äventyr.. Typ vad är 2020-25 års motsvarighet till 2004 års Trajja 955RS/ST, Honda VFR800 VTEC, Honda 1100 Blackbird (ja den senare var kanske lite tung men hade gott mos). Efterföljarna till dessa verkar mest ha blivit ännu tyngre och mest fått en massa ful plast. Så jag vill kolla igenom vad som egentligen finns i det området säg de senaste 5-10 åren. Skulle såklart kunna köpa en gammal hoj i bra skick men vill ha moderna säkerhetssystem som ABS och ev antispinn.

Eller så inser jag att alla 50-plusare ska köra en boxer-BMW. Vilket rent objektivt är väldigt fina hojar men av någon anledning tilltalar de inte mig. Och de är väl inte heller så lätta.

Eller så har jag missat något med äventyrshojar och egentligen är det en sådan jag borde ha.

Ja det blev ett "vad ska jag köpa för hoj" inlägg i alla fall... :gnissla
Själv köpte jag en Monster 1200R -16, trevlig motor, funkar på bana och så kör man inte så fort som med en sporthoj. Sista snygga monstern om ni frågar mig.
 
Det är väl delvis det jag försöker reda ut.

Vill egentligen inte starta en "vad ska jag köpa för hoj" tråd, men problemet är att jag tror jag har blivit för gammal (>50) för rena sporthojar men vill ändå ha relativt bra med effekt och inte för hög vikt men samtidigt lite mer avkopplande körställning men kanske mer sporttouring än äventyr.. Typ vad är 2020-25 års motsvarighet till 2004 års Trajja 955RS/ST, Honda VFR800 VTEC, Honda 1100 Blackbird (ja den senare var kanske lite tung men hade gott mos). Efterföljarna till dessa verkar mest ha blivit ännu tyngre och mest fått en massa ful plast. Så jag vill kolla igenom vad som egentligen finns i det området säg de senaste 5-10 åren. Skulle såklart kunna köpa en gammal hoj i bra skick men vill ha moderna säkerhetssystem som ABS och ev antispinn.

Eller så inser jag att alla 50-plusare ska köra en boxer-BMW. Vilket rent objektivt är väldigt fina hojar men av någon anledning tilltalar de inte mig. Och de är väl inte heller så lätta.

Eller så har jag missat något med äventyrshojar och egentligen är det en sådan jag borde ha.

Ja det blev ett "vad ska jag köpa för hoj" inlägg i alla fall... :gnissla
Indian FTR? Inte alls lik sporttouring, men ändå. 🙃

Har för mig att något nyare årsmodeller har 17 tum både fram och bak så du kanske har fler däck att välja mellan.
 
Varför? Finns det inte smidigare sätt att göra saker?

Kan finnas smidigare sätt men:
Vill man ha lastvikt som bil+släp med stor odelad lastyta kan man göra så. Sen gissar jag att det räcker med BE för den kombinationen.

Men hade jag byggt hade jag satt släpet längst bak istället för inunder.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top