Frågor man vågar ställa

Jag tror att tanken är att man ska komma åt bättre i hörn när man listar, typ i ramar och fönster, men jag har sett många elektriker använda dom till att klammra kabel också

Var min hammare när jag var installatör. Klockren till Letti och andra klammer nära hörn.

Dörren går inte upp på Volvo V40, det är väl ca -10C i Göteborg.
Några förslag ?
Jag föreslog sonen att fylla en vanlig ICA-kasse med varmt vatten från kran och hålla kassen mot dörren där låset är. Funkade inte :huvet
ANDRA FÖRSLAG EMOTSES TACKSAMT !

Inte en enda dörr går att öppna men bakluckan så han kan komma in och krypa fram.
:Bugar

Det är alltså låset och handtaget som frusit och inte listerna runt dörren som är ihopfrusna?

Jag undviker oavsett vatten, man vill ju helst att allt ska bli så torrt som möjligt. Vatten i in påse blir förstås torrt men man vill ju helst ha kokhett vatten och då smälter ju påsen.

Handtagen och dörrlåsen smörjer man lämpligast med låsolja den löser isen.
Värma låsen gör jag helst med nåt annat än varmvatten helst någon torr värmekälla varmluftpistol, tändare, handen,
Har dörrlisterna frusit upp så brukar man kunna öppna dörren inifrån genom att tackla den.

Risken finns ju sen att låsen är frysta så det blir svårt att stänga. Och då bli det ju låsolja och torr värme igen.

Det är alltså låset och handtaget som frusit och inte listerna runt dörren som är ihopfrusna?

Jag undviker oavsett vatten, man vill ju helst att allt ska bli så torrt som möjligt. Vatten i in påse blir förstås torrt men man vill ju helst ha kokhett vatten och då smälter ju påsen.

Handtagen och dörrlåsen smörjer man lämpligast med låsolja den löser isen.
Värma låsen gör jag helst med nåt annat än varmvatten helst någon torr värmekälla varmluftpistol, tändare, handen,
Har dörrlisterna frusit upp så brukar man kunna öppna dörren inifrån genom att tackla den.

Risken finns ju sen att låsen är frysta så det blir svårt att stänga. Och då bli det ju låsolja och torr värme igen.
Tack för förslagen TwoStroke man. Det kan mycket väl vara listerna för det satt is i springorna mellan dörrar och dörrkarmar. Han tog bilen till en biltvätt och sedan gick det öppna dörrarna. Därefter en rulle av mitt hushållspapper som han tog med sig från mig för torka allt rent från vatten.
Nu håller vi tummarna för att han kommer in i bilen imorgon och kommer iväg till tentamen i Byggnadsmaterial i Borås.

Last edited:
LåsOLJA löser inte isen, det är ""Låsvätska" oftast någon spritbaserad vätska man sprutar in, den löser isen och desvärre också oljan/fettet ur låsen så att problemet återkommer.

Det finns låsvätskor med grafit, som lämnar kvar grafit som smörjmedel, men även efter dom kan det vara bra att smörja upp låset extra.

Att "tackla upp" frysta lister kan leda till att man sliter sönder dom, bättre är att starta och köra värme tills dom går upp lätt, och sedan smörja med siliconbaserade listvätskor.
Man torkar givetvis bort fukt innan man smörjer så gott det går.

Jag har på min nyckelring ett multiverktyg liknande Gerber Mullet, som funkar att försiktigt bända upp frusna dörrar med, men har man en bil man är mera rädd om lacken på bör man nog hitta ett verktyg av plast, eller tillverka ett skydd av en gammal spolarvätskedunk att lägga mellan.

EDIT: en av mina favoritoljor är VBG oljan, jag började använda den till allt på 80 talet då vi hade den på mitt dåvarande jobb, den kostar tyvärr en slant och kan vara svår att hitta, men den funkar fan till allt, det senaste var att rostlösa ett Gerber multitool som hade varit tappad utomhus och legat och rostat ihop så att det inte ens gick att bryta ut dom olika bladen med en skruvmejsel som bräckjärn.

Jag hade tur och fick av en mek en sprayburk VBG olja som hade fått punktering så att all drivgas hade pyst ut, jag klippte upp burken färdigt och ställde ner Gerbern, en vecka senare gick bladen lättare än på en helt ny.

Last edited:
Gerber Mullet, om man inte vill bära på ett helt multiverktyg hela tiden:

VBG oljan:

Last edited:
Jag filosoferade lite härom kvällen.
Vi som uppnått mogen ålder, vad ska vi göra med alls kunskap vi samlat som inte längre är användbar?
- Hur man tankar fullt för en tia.
- Att de gamla stora körkorten var perfekta som bladmått till brytarspetsar.
- Konduktörerna på tågen kom så sällan så det lönade sig att köpa biljetten av dem för en tia extra.
Så mycket kunskap till spillo, om man defraggade hjärnan skulle man få kapacitet som en ungdom igen.

fyller på.
plåtlocken till de gamla snusdosorna funkade också till brytarspetsar.

Att man hade mynt så man kunde ringa från telefonkioskerna som fanns lite överallt.

Hur man lindade runt ekrarna på cykeln med sprängtråd som fanns att få tag på lätt på grund av alla byggen i miljonprogrammet

Att man som 13-14 åring fick lära sig att var man för full på mellanöl så kom man inte in på ungdomsgården förrens man hade gått runt en stund innan man blev insläppt.

Last edited:
På tal om mynttelefoner så kunde man ringa rikssamtal hur länge som helst från automater om man kunde klykknepet.
Tioöresautomater var enklast.

*/ ?>
Back