Frågor man vågar ställa

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I vilken värld och mängd menar du att man ska handla bempa och vad/i vilken utsträckning ska det lösa?
Om du menar min fråga så blir ju svaret.
Det man personligen har råd med och vad ditt egna behov behöver i ett tidsspann framåt som är överblickningsbart.

Köpte ju några 100 liter bensin o ställde i stålfat när soppan var billig förra vintern. O kör båten gräsklipparen på detta ännu. E jhu viss skillnad på 12-13 kronor o 22-23 kronor.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
”Den mest uppenbara och troliga risken med ett pristak är att Ryssland kan välja att inte delta och i stället hämnas genom att minska exporten.
Men kan man inte borra ner till deras olja härifrån då? Jag menar, dom behöver ju inte veta nåt.

Hur långt ner sträcker sig landsgränserna, typ innåt kärnan? Om vi här i sverige borrar först neråt, och sedan viker av ÖSTERUT, så kan vi blöda ryssarnas olja hela vägen hit till sverige.

Morsan jobbade på Atlas Copco Craelius i Sundbyberg när jag var liten. Ibland fick jag följa med mamma till jobbet, redan på 70-talet hade dom kapabla maskiner kan jag intyga. Vi snackar borrning på djupet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok =) Ja alla tänker vi olika men Om det kniper så skiter nog iaf jag både i gräsklipparen och båten.

Tror kanske mer på att göra sig oberoende av olja, ändå.
Sant men det tar tid o kostar i pengar att bli fri från olja.

Kanske ingen idé att byta hoj utan köra liket vidare tills hon stupar o lägga mera stålar på solceller o dyligt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sant men det tar tid o kostar i pengar att bli fri från olja.

Kanske ingen idé att byta hoj utan köra liket vidare tills hon stupar o lägga mera stålar på solceller o dyligt.

Helt sant och jag tänker inte försöka mig på något bilsäljarresonemang som ska försöka få fyra hjul för närmare miljonen låta billigt för att.. och... #lögn o jävel

Men men, är nöjd med elskåpa ett och två kan jag ändå erkänna, passerat två år med el nu vilket fungerar alldeles utmärkt till vardags och lättare utsvävningar för småpengar i inköp jämförelsevis. En bekant semestra runt i Europa med en leasad Fiat 500 el, inte helt utan drama men fick aldrig stopp åtminstone.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Helt sant och jag tänker inte försöka mig på något bilsäljarresonemang som ska försöka få fyra hjul för närmare miljonen låta billigt för att.. och... #lögn o jävel

Men men, är nöjd med elskåpa ett och två kan jag ändå erkänna, passerat två år med el nu vilket fungerar alldeles utmärkt till vardags och lättare utsvävningar för småpengar i inköp jämförelsevis. En bekant semestra runt i Europa med en leasad Fiat 500 el, inte helt utan drama men fick aldrig stopp åtminstone.
Spelar sällan roll vad för bränsle folk kör på dom flesta tankar inte förens reserv lampan lyser sedan en vecka ändå så det är skit samma el/diesel /bensin/gas eller vad man nu åker med tar bränslet slut stannar bilen, o det är verkligen inte ovanligt att bärja/tanka för bränslestopp, grabben kör ju bärare. Han brukar uttrycka sig.. Folk e fan dumma i huvudet. ?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..eller?

Polish-20220705-082659540.jpg
 

Kokosbjornen90

Gasglad
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
2018 Yamayay MT-10
Jag är på jakt efter en så kallad stegmuff för att få på en ljuddämpare på hojen. Behöver vara 54mm innermått på ena sidan och 61mm yttermått på andra sidan. Någon som har koll på vart jag kan få tag på sådant?
1657008737341.png
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur blir det med våra hojar som e helfordonsgodkända med detta tro.

Transportstyrelsen föreslår också hårdare straff för avgasmanipulation. Det ska bli förbjudet att köra manipulerade fordon och misstänkta fordon ska få stoppas vid vägkanten för kontroll. Man föreslår också ett totalförbud mot tillverkning, marknadsföring och försäljning av manipulationsutrustning. Om det rör sig om omfattande brott ska fängelse finnas med i straffskalan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur blir det med våra hojar som e helfordonsgodkända med detta tro.

Transportstyrelsen föreslår också hårdare straff för avgasmanipulation. Det ska bli förbjudet att köra manipulerade fordon och misstänkta fordon ska få stoppas vid vägkanten för kontroll. Man föreslår också ett totalförbud mot tillverkning, marknadsföring och försäljning av manipulationsutrustning. Om det rör sig om omfattande brott ska fängelse finnas med i straffskalan.

På vilket sätt är något av det här nytt?
Helfordonsgodkända fordon får inte ändras, manipulerar man avgaserna har man ändrat ett helfordonsgodkänt fordon.

Det som är nytt är förslaget om att förbjuda "tillverkning, marknadsföring och försäljning av manipulationsutrustning" vilket man i alla tider har kommit runt genom att ange "Not for road use" eller "Only for competition, not road legal"

Samt det sista " omfattande brott ska fängelse finnas med i straffskalan" för att få möjlighet att göra husrannsakan i verkstäder och fordon.

Av den anledningen har många brott, tillexempel innehav av radarvarnare, fängelse i straffskalan, för annars är det bara att neka polisen tillträde till bilen när dom vill titta om du har en.

Jag gissar att väldigt många av er har ett avgassystem som är stämplat "not for road use" trots att tävlingsbanorna har ännu hårdare bullerkrav...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ahh, jag ställde hjälmen på marken brevid hojen för det blåste så jäkligt en gång att jag var rädd att den skulle trilla om jag hängde den på styret.

När vi åkte därifrån trodde min kompis att jag hade fått epelepsi efter en bit...

Jag hade fått myror i hjälmen....

Säkert tio gånger efter det inbillade jag mig att jag hade myror i hjälmen :ROFLMAO:
Vilken mardröm
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är detta framtiden?? Inga små summor dom satsar.

SUZUKI BYGGER FLYGANDE BIL

FOTO: SKYDRIVE

Suzuki bygger flygande bil​

PUBLICERAD: 22 MAR 2022, KL 13:32
ÄMNEN I ARTIKELN: JAPAN INDIEN SUZUKI VISA FLER...
Suzuki inleder samarbete med den japanska startupen Skydrive för att utveckla och tillverka flygande bilar.


ROBIN TÖRNROSrobin.tornros@teknikensvarld.se
Suzuki meddelar att de inlett ett nytt samarbete med det japanska företaget Skydrive. Enligt Suzuki det ledande företaget i landet inom utveckling av flygande bilar. I nuläget jobbar de med utvecklingen av en tvåsitsig eldriven flygande bil och planer på fullskalig produktion finns.
Skydrive och Suzuki kommer att samarbeta inom affärs- och teknikområden som inkluderar teknisk forskning och utveckling, planering av tillverknings- och massproduktionssystem. Enligt Suzuki siktar de på att utveckla den internationella marknaden men med ett initialt fokus på Indien. Ett land där Suzuki har cirka 50 procent av marknaden.
Suzuki har tidigare meddelat att de satsar 1,37 miljarder dollar, cirka 13 miljarder kronor, på en av sina indiska fabriker med syfte att tillverka eldrivna fordon och batterier.
Skydrive siktar på att använda sina flygande bilar som taxiservice under världsutställningen i Osaka som går av stapeln 2025.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Flygande bilar har varit precis runt om hörnet i hundra år nu.
Närsomhelst kommer dom att bli mainstream.

Fast ingen har löst problemet med vem som ska flyga dom.
Det finns inget regelverk som tillåter dom att flygas (annat än korta demoflighter)
Hur många kommer att ta den pilolicens som behövs?

Självkörande/flygande fordon är inte heller aktuellt att tillåta.

Jag bor brevid en flygplats, dom stänger ner hela luftrummet när en mäklare ska flyga en DJI Mavic för att ta fräna bilder till hemnet.

För en vecka sedan fick en Ambulanshelikopter med en patient ombord gå en omväg för att flygledningen inte fick tag på en drönarpilot, och ambulanshelkoptern fick inte komman in i TMA innan drönaren hade landat (det löste sig i sista sekund)

Tänk dig då dussintals om inte hundratals sådana där farkoster som ska flyga omkring i Stockholm?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top