Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var det efter detta avsnitt det gick utför?


Typ:

images
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det finns ju enheter avsedda för takmontering, frågan är ju om någon är bra, snygg, effektiv.
Vi har en väggmonterad i stugan som är utmärkt, men där denna skulle sitta funkar det inte.
Det kanske har kommit en del nytt på marknaden, men när jag snokade runt för några år sedan var de takmonterade konstruerade för att sänkas (fel ord - höjas borde vara rätt) in i taket - de var ca 35cm tjocka så det krävdes en del utrymme ovanför. Egentligen var de nog gjorda för innertak i kontorslokaler o liknande. Har du plats finns också (ett fåtal) golvmodeller att välja på.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det kanske har kommit en del nytt på marknaden, men när jag snokade runt för några år sedan var de takmonterade konstruerade för att sänkas (fel ord - höjas borde vara rätt) in i taket - de var ca 35cm tjocka så det krävdes en del utrymme ovanför. Egentligen var de nog gjorda för innertak i kontorslokaler o liknande. Har du plats finns också (ett fåtal) golvmodeller att välja på.
Jag har gott om utrymme ovanför.
Största problemet just nu verkar vara rörlängder då jag vill ha utedelen i markplanet och innedelen på övervåningen.
Jag har tittat på golv/väggmodellerna och det funkar inte med tanke på befintliga element, dörrar och möblering. Hustrun envisas med att ha möbler, det skulle vara enklare utan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har gott om utrymme ovanför.
Största problemet just nu verkar vara rörlängder då jag vill ha utedelen i markplanet och innedelen på övervåningen.
Jag har tittat på golv/väggmodellerna och det funkar inte med tanke på befintliga element, dörrar och möblering. Hustrun envisas med att ha möbler, det skulle vara enklare utan.
Principiellt får du inte installera värmepumpen själv, men har du kontakt med en bra installatör så kan du göra jobbet med ute o innedel själv och låta installatören koppla rören, vacuumsuga och dra igång systemet. Har du riktigt bra känning så kanske du kan få tillräckligt med rör så att du kan dra ledningarna själv.
har för mig att utedelen innehåller köldmedium för max x meter rör - längre rör kräver påfyllnad.
Även elkopplingen kräver formellt en elinstallatör. Själv har jag installerat fyra system i hus, garage, sommarstuga så jobbet är svinenkelt bara man får tag på pump o rör. Verktyg som krävs är vacuumpump och koningsverktyg (Biltema) utöver den vanliga verktygslådan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det efter detta avsnitt det gick utför?


Typ:

Jag se ingen skillnad, det är samma bild? (meme referens)

Jag tyckte aldrig om svål-porcharna heller, men om man ska säga någonting positivt om den eran så hade dom i alla fall fortfarande gummi på fälgarna.

Idag har instegsmodellerna av en "köra till kyrkan" bil lågprofildäck
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Principiellt får du inte installera värmepumpen själv, men har du kontakt med en bra installatör så kan du göra jobbet med ute o innedel själv och låta installatören koppla rören, vacuumsuga och dra igång systemet. Har du riktigt bra känning så kanske du kan få tillräckligt med rör så att du kan dra ledningarna själv.
har för mig att utedelen innehåller köldmedium för max x meter rör - längre rör kräver påfyllnad.
Även elkopplingen kräver formellt en elinstallatör. Själv har jag installerat fyra system i hus, garage, sommarstuga så jobbet är svinenkelt bara man får tag på pump o rör. Verktyg som krävs är vacuumpump och koningsverktyg (Biltema) utöver den vanliga verktygslådan.
Jag har el framdraget och klart, vakuumpump finns i min närhet och kona rör är inget bekymmer.
Men, jag kommer att låta en installatör göra jobbet ändå, för garanti och försäkring osv.
Installationen i sommarhuset var inte särskilt dyr med 2 meter extra rör. I det här fallet är det ca 4 m extra rör och lite mer pyssel med takgenomföringar mm.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vad händer om man monterar en slutburk utan lambdasensor?
Bolt:ens system ser ut att ha en..

1656579740823.png

Jag skaffade en "lambda-eliminator" till en av mina tidigare hojar, men minns inte om det var enbart för att slippa varningslampa eller om det påverkade bränsleblandningen på något sätt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad händer om man monterar en slutburk utan lambdasensor?
Bolt:ens system ser ut att ha en..



Jag skaffade en "lambda-eliminator" till en av mina tidigare hojar, men minns inte om det var enbart för att slippa varningslampa eller om det påverkade bränsleblandningen på något sätt?

Min gissning (utan att veta någonting om modellen) är att den går på någon grundmapp istället för att justera efter lambdavärdet.
Svetsa på en mutter för sonden på det nya röret och använd sonden
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Säkert frågat detta tidigare men...

Varför har de flesta duvor missbildade/skadade fötter?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ända till du får in en geting eller humla i käften?
Fått in en geting i öronmusslan då jag hade visiret uppe. Trycktes in via tiningen.
Skit vad snabbt jag stannade och slet av mig hjälmen. Ett jäkla liv på den då den åkte runt och inte hottade ut, o blev mer o mer förbannad.
Stänger alltid visiret numera
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fått in en geting i öronmusslan då jag hade visiret uppe. Trycktes in via tiningen.
Skit vad snabbt jag stannade och slet av mig hjälmen. Ett jäkla liv på den då den åkte runt och inte hottade ut, o blev mer o mer förbannad.
Stänger alltid visiret numera

Ahh, jag ställde hjälmen på marken brevid hojen för det blåste så jäkligt en gång att jag var rädd att den skulle trilla om jag hängde den på styret.

När vi åkte därifrån trodde min kompis att jag hade fått epelepsi efter en bit...

Jag hade fått myror i hjälmen....

Säkert tio gånger efter det inbillade jag mig att jag hade myror i hjälmen :ROFLMAO:
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Myror i hjälmen har jag aldrig fått, men när jag var ung o skjutsade runt på en söt sak fick jag myror i trumpeten som tack?.
Sedan har jag fått in en humla innanför skinnställ via kragen, den humlan knallade nedåt naveln medans bakhjulet hängde i luften under färden100-0km, den stack mej o jävlar vad ont det gjorde, gick runt i ca 10 dagar med en svullnad motsvarande en normal djup tallrik på magen.

Har ju haft tomtar på loftet oso men det kan vi ju ta till jul??
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad tror vi om detta resonemanget.
I minn värld bör man köpa på sig lite diesel o bensin Nu.


G7-länderna kommer allt närmare ett beslut kring ett pristak på rysk olja.
Nu varnar expertanalytiker för att oljepriserna kan stiga till nivåer som aldrig tidigare skådats om taket införs.
– Det kan verka bra på papperet, men just nu ser det ut som ett katastrofrecept, säger Bjarne Schieldrop, chefsanalytiker för råvaror på SEB, enligt norska Dagbladet.


Avsikten med ett pristak är att strypa intäkterna från en av rysk ekonomis allra viktigaste viktigaste intäktskällor, meddelade man i anslutning till G7-mötet i tyska Elmau.
Men Bjarne Schieldrop på SEB tror att ett sådant beslut skulle kunna sporra Ryssland att dra ned på oljeproduktionen för att pressa länderna.
– Oljan är säljarnas marknad, inte köparnas marknad, säger han.
Storbanksanalytikern betonar att Ryssland är världens största exportörer av olja – och att reserverna i USA snabbt skulle sjunka vid en minskad produktion.
– Före hösten kommer en tredjedel av de amerikanska strategiska reserverna vara borta. Ryssland kan och kommer naturligtvis att säga nej till pristaket, säger Bjarne Schieldrop.
Han tror att priset för olja skulle kunna nå över 200 dollar per fat. Det högsta oljepriset är hittills 147,5 dollar, vilket uppmättes i juli 2008.

En grupp analytiker från amerikanska JP Morgan går ännu längre och sätter upp ett värsta scenario som skulle innebära ”stratosfäriska” 390 dollar per fat råolja.

”Den mest uppenbara och troliga risken med ett pristak är att Ryssland kan välja att inte delta och i stället hämnas genom att minska exporten. Det är troligt att regeringen kan hämnas genom att minska produktionen som ett sätt att tillfoga västvärlden smärta”, skriver bland annat JP Morgans Natasha Kaneva i ett nyhetsbrev enligt Bloomberg.
G7-länderna har inte kommit överens om vilken prisnivå de vill lägga sig på med ett pristak, men enligt Reuters ska nivån vara en sådan som säkerställer att Ryssland fortfarande vill producera olja.
EU har tidigare uppgett att de avser sätta ett stopp för 90 procent av ryska oljeimporten vid årsskiftet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top