Frågor man vågar ställa

I vilken värld och mängd menar du att man ska handla bempa och vad/i vilken utsträckning ska det lösa?
Om du menar min fråga så blir ju svaret.
Det man personligen har råd med och vad ditt egna behov behöver i ett tidsspann framåt som är överblickningsbart.

Köpte ju några 100 liter bensin o ställde i stålfat när soppan var billig förra vintern. O kör båten gräsklipparen på detta ännu. E jhu viss skillnad på 12-13 kronor o 22-23 kronor.
 
”Den mest uppenbara och troliga risken med ett pristak är att Ryssland kan välja att inte delta och i stället hämnas genom att minska exporten.
Men kan man inte borra ner till deras olja härifrån då? Jag menar, dom behöver ju inte veta nåt.

Hur långt ner sträcker sig landsgränserna, typ innåt kärnan? Om vi här i sverige borrar först neråt, och sedan viker av ÖSTERUT, så kan vi blöda ryssarnas olja hela vägen hit till sverige.

Morsan jobbade på Atlas Copco Craelius i Sundbyberg när jag var liten. Ibland fick jag följa med mamma till jobbet, redan på 70-talet hade dom kapabla maskiner kan jag intyga. Vi snackar borrning på djupet.
 
Ok =) Ja alla tänker vi olika men Om det kniper så skiter nog iaf jag både i gräsklipparen och båten.

Tror kanske mer på att göra sig oberoende av olja, ändå.
Sant men det tar tid o kostar i pengar att bli fri från olja.

Kanske ingen idé att byta hoj utan köra liket vidare tills hon stupar o lägga mera stålar på solceller o dyligt.
 
Sant men det tar tid o kostar i pengar att bli fri från olja.

Kanske ingen idé att byta hoj utan köra liket vidare tills hon stupar o lägga mera stålar på solceller o dyligt.

Helt sant och jag tänker inte försöka mig på något bilsäljarresonemang som ska försöka få fyra hjul för närmare miljonen låta billigt för att.. och... #lögn o jävel

Men men, är nöjd med elskåpa ett och två kan jag ändå erkänna, passerat två år med el nu vilket fungerar alldeles utmärkt till vardags och lättare utsvävningar för småpengar i inköp jämförelsevis. En bekant semestra runt i Europa med en leasad Fiat 500 el, inte helt utan drama men fick aldrig stopp åtminstone.
 
Helt sant och jag tänker inte försöka mig på något bilsäljarresonemang som ska försöka få fyra hjul för närmare miljonen låta billigt för att.. och... #lögn o jävel

Men men, är nöjd med elskåpa ett och två kan jag ändå erkänna, passerat två år med el nu vilket fungerar alldeles utmärkt till vardags och lättare utsvävningar för småpengar i inköp jämförelsevis. En bekant semestra runt i Europa med en leasad Fiat 500 el, inte helt utan drama men fick aldrig stopp åtminstone.
Spelar sällan roll vad för bränsle folk kör på dom flesta tankar inte förens reserv lampan lyser sedan en vecka ändå så det är skit samma el/diesel /bensin/gas eller vad man nu åker med tar bränslet slut stannar bilen, o det är verkligen inte ovanligt att bärja/tanka för bränslestopp, grabben kör ju bärare. Han brukar uttrycka sig.. Folk e fan dumma i huvudet. ?
 
..eller?

Polish-20220705-082659540.jpg
 
Jag är på jakt efter en så kallad stegmuff för att få på en ljuddämpare på hojen. Behöver vara 54mm innermått på ena sidan och 61mm yttermått på andra sidan. Någon som har koll på vart jag kan få tag på sådant?
1657008737341.png
 
Biltema har en 54-60, lite oklart hur dom mäter men kanske nära nog.. kanske:

Tack. Ja den kanske skulle fungera om jag tar bort fjäderfästena på dämparen och sätter klämma istället. Hade helst velat ansluta inuti dämparen, föra ljuddämparen över.
 
Hur blir det med våra hojar som e helfordonsgodkända med detta tro.

Transportstyrelsen föreslår också hårdare straff för avgasmanipulation. Det ska bli förbjudet att köra manipulerade fordon och misstänkta fordon ska få stoppas vid vägkanten för kontroll. Man föreslår också ett totalförbud mot tillverkning, marknadsföring och försäljning av manipulationsutrustning. Om det rör sig om omfattande brott ska fängelse finnas med i straffskalan.
 
Hur blir det med våra hojar som e helfordonsgodkända med detta tro.

Transportstyrelsen föreslår också hårdare straff för avgasmanipulation. Det ska bli förbjudet att köra manipulerade fordon och misstänkta fordon ska få stoppas vid vägkanten för kontroll. Man föreslår också ett totalförbud mot tillverkning, marknadsföring och försäljning av manipulationsutrustning. Om det rör sig om omfattande brott ska fängelse finnas med i straffskalan.

På vilket sätt är något av det här nytt?
Helfordonsgodkända fordon får inte ändras, manipulerar man avgaserna har man ändrat ett helfordonsgodkänt fordon.

Det som är nytt är förslaget om att förbjuda "tillverkning, marknadsföring och försäljning av manipulationsutrustning" vilket man i alla tider har kommit runt genom att ange "Not for road use" eller "Only for competition, not road legal"

Samt det sista " omfattande brott ska fängelse finnas med i straffskalan" för att få möjlighet att göra husrannsakan i verkstäder och fordon.

Av den anledningen har många brott, tillexempel innehav av radarvarnare, fängelse i straffskalan, för annars är det bara att neka polisen tillträde till bilen när dom vill titta om du har en.

Jag gissar att väldigt många av er har ett avgassystem som är stämplat "not for road use" trots att tävlingsbanorna har ännu hårdare bullerkrav...
 
Ahh, jag ställde hjälmen på marken brevid hojen för det blåste så jäkligt en gång att jag var rädd att den skulle trilla om jag hängde den på styret.

När vi åkte därifrån trodde min kompis att jag hade fått epelepsi efter en bit...

Jag hade fått myror i hjälmen....

Säkert tio gånger efter det inbillade jag mig att jag hade myror i hjälmen :ROFLMAO:
Vilken mardröm
 
Är detta framtiden?? Inga små summor dom satsar.

SUZUKI BYGGER FLYGANDE BIL

FOTO: SKYDRIVE

Suzuki bygger flygande bil​

PUBLICERAD: 22 MAR 2022, KL 13:32
ÄMNEN I ARTIKELN: JAPAN INDIEN SUZUKI VISA FLER...
Suzuki inleder samarbete med den japanska startupen Skydrive för att utveckla och tillverka flygande bilar.


ROBIN TÖRNROSrobin.tornros@teknikensvarld.se
Suzuki meddelar att de inlett ett nytt samarbete med det japanska företaget Skydrive. Enligt Suzuki det ledande företaget i landet inom utveckling av flygande bilar. I nuläget jobbar de med utvecklingen av en tvåsitsig eldriven flygande bil och planer på fullskalig produktion finns.
Skydrive och Suzuki kommer att samarbeta inom affärs- och teknikområden som inkluderar teknisk forskning och utveckling, planering av tillverknings- och massproduktionssystem. Enligt Suzuki siktar de på att utveckla den internationella marknaden men med ett initialt fokus på Indien. Ett land där Suzuki har cirka 50 procent av marknaden.
Suzuki har tidigare meddelat att de satsar 1,37 miljarder dollar, cirka 13 miljarder kronor, på en av sina indiska fabriker med syfte att tillverka eldrivna fordon och batterier.
Skydrive siktar på att använda sina flygande bilar som taxiservice under världsutställningen i Osaka som går av stapeln 2025.
 
Flygande bilar har varit precis runt om hörnet i hundra år nu.
Närsomhelst kommer dom att bli mainstream.

Fast ingen har löst problemet med vem som ska flyga dom.
Det finns inget regelverk som tillåter dom att flygas (annat än korta demoflighter)
Hur många kommer att ta den pilolicens som behövs?

Självkörande/flygande fordon är inte heller aktuellt att tillåta.

Jag bor brevid en flygplats, dom stänger ner hela luftrummet när en mäklare ska flyga en DJI Mavic för att ta fräna bilder till hemnet.

För en vecka sedan fick en Ambulanshelikopter med en patient ombord gå en omväg för att flygledningen inte fick tag på en drönarpilot, och ambulanshelkoptern fick inte komman in i TMA innan drönaren hade landat (det löste sig i sista sekund)

Tänk dig då dussintals om inte hundratals sådana där farkoster som ska flyga omkring i Stockholm?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top