Frågor man vågar ställa

Varför benämns gravitationskraften vid ekvatorn "svagare" pga jordens rotation?
Gravitationskraften är väl densamma oavsett motverkande centrifugalkraft?
 
Varför benämns gravitationskraften vid ekvatorn "svagare" pga jordens rotation?
Gravitationskraften är väl densamma oavsett motverkande centrifugalkraft?
Ja.
Fast har den inte smärre verkan runt ekvatorn mest för att du är längre från jordens mittpunkt?
 
Ja.
Fast har den inte smärre verkan runt ekvatorn mest för att du är längre från jordens mittpunkt?
- Jo men vetenskapen hänvisar till rotationen som orsak, det är det jag blir lite :unsure: över.
Kan det vara språkförbistring där man egentligen menar att gravitationen har svagare påverkan där pga centrifugalkraften alstrad av jordrotationen, kanske..
 
Varför benämns gravitationskraften vid ekvatorn "svagare" pga jordens rotation?
Gravitationskraften är väl densamma oavsett motverkande centrifugalkraft?
Eftersom jorden inte är rund utan lite bredare runt ekvatorn så blir ju gravitatonskraften svagare, större avstånd till centrum än vid nordpolen.
Dessutom gör jordrotationen att den uppmätta accelerationen mot jordcentrum är ännu lägre vid ekvatorn än vid polerna.
 
Eftersom jorden inte är rund utan lite bredare runt ekvatorn så blir ju gravitatonskraften svagare, större avstånd till centrum än vid nordpolen.
Dessutom gör jordrotationen att den uppmätta accelerationen mot jordcentrum är ännu lägre vid ekvatorn än vid polerna.
- Mm, det var formuleringen "..svagare pga jordens rotation" jag tyckte var förvillande. Det är avstånd från masscentrum som avgör gravitationskraften, tänkte jag. Oavsett rotation.
 
- Mm, det var formuleringen "..svagare pga jordens rotation" jag tyckte var förvillande. Det är avstånd från masscentrum som avgör gravitationskraften, tänkte jag. Oavsett rotation.
Gravitationskraften avgörs givetvis av avståndet till masscentrum, ca 6,4 miljoner meter. #
Men jorden roterar och gör ett varv på 24 timmar, vid ekvatorn är hastigheten V = ca 463 m/s.
Detta betyder med en vanliga formeln v*v/r = 463*463/6366198=0,034 m/s2 dvs den uppmätta jordacceleration vid ekvatorn är
jordacceleration orsakad av gravitationskraften minskad med ca 0,034 m/s2

# Jag fuskade och utgick från avståndet 1000 mil pol till ekvator. Trots jorden inte är rund.
 
Gravitationskraften avgörs givetvis av avståndet till masscentrum, ca 6,4 miljoner meter. #
Men jorden roterar och gör ett varv på 24 timmar, vid ekvatorn är hastigheten V = ca 463 m/s.
Detta betyder med en vanliga formeln v*v/r = 463*463/6366198=0,034 m/s2 dvs den uppmätta jordacceleration vid ekvatorn är
jordacceleration orsakad av gravitationskraften minskad med ca 0,034 m/s2

# Jag fuskade och utgick från avståndet 1000 mil pol till ekvator. Trots jorden inte är rund.
Skillnaden i avstånd till masscentrum beror i sin tur just på rotationen ;)
- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?
 
- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?
Jag uttryckte mig otydligt, nytt försök.

Gravitationen är statisk.
Men tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid ekvatorn så kommer fjädervågen inte visa gravitationskraften
utan gravitationskraften - kraften orsakad av jordrotationen
Medan tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid nordpolen så kommer fjädervågen att visa gravitationkraften.
 
Jag uttryckte mig otydligt, nytt försök.

Gravitationen är statisk.
Men tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid ekvatorn så kommer fjädervågen inte visa gravitationskraften
utan gravitationskraften - kraften orsakad av jordrotationen
Medan tar hen en vikt med massan 1 kg och hänger upp den i en fjädervåg vid nordpolen så kommer fjädervågen att visa gravitationkraften.
- Jaja okey : )
 
- Förklara för mig som inte hajar det? Om gravitationen orsakas av massan centralt, och avtar med avståndet perifert...hur påverkar rotation den kraften? Jorden är inte rund, men visst är väl gravitationen vs. avstånd statiskt?
Rotation har gjort att kroppen inte är riktigt sfärisk utan tillplattad, det är alltså längre till mittpunkten från ekvatorn än det är från någon av polerna.
 
Jag letar efter en luftvärmepump där innedelen kan sitta skruvad i taket istället för i ytterväggen.
I de rum det är aktuellt att sätta den är det så lågt mellan fönster och innertaket.
 
Jag letar efter en luftvärmepump där innedelen kan sitta skruvad i taket istället för i ytterväggen.
I de rum det är aktuellt att sätta den är det så lågt mellan fönster och innertaket.
Jag har lite samma problem, men dom med tunnast innerdel borde funka för mig.

Sen behöver dom ju inte sitta över ett fönster, även om det oftast är snyggast
 
Jag har lite samma problem, men dom med tunnast innerdel borde funka för mig.

Sen behöver dom ju inte sitta över ett fönster, även om det oftast är snyggast
Tänk bara på att innerdelen har ett kondenstråg som det kommer en 3/4" avvattnings ledning ur hänger man en sådan i taket så blir det nog blött på golvet..
 
Tänk bara på att innerdelen har ett kondenstråg som det kommer en 3/4" avvattnings ledning ur hänger man en sådan i taket så blir det nog blött på golvet..
Det finns ju enheter avsedda för takmontering, frågan är ju om någon är bra, snygg, effektiv.
Vi har en väggmonterad i stugan som är utmärkt, men där denna skulle sitta funkar det inte.
 
Var det efter detta avsnitt det gick utför?


Typ:

images
 
Det finns ju enheter avsedda för takmontering, frågan är ju om någon är bra, snygg, effektiv.
Vi har en väggmonterad i stugan som är utmärkt, men där denna skulle sitta funkar det inte.
Det kanske har kommit en del nytt på marknaden, men när jag snokade runt för några år sedan var de takmonterade konstruerade för att sänkas (fel ord - höjas borde vara rätt) in i taket - de var ca 35cm tjocka så det krävdes en del utrymme ovanför. Egentligen var de nog gjorda för innertak i kontorslokaler o liknande. Har du plats finns också (ett fåtal) golvmodeller att välja på.
 
Det kanske har kommit en del nytt på marknaden, men när jag snokade runt för några år sedan var de takmonterade konstruerade för att sänkas (fel ord - höjas borde vara rätt) in i taket - de var ca 35cm tjocka så det krävdes en del utrymme ovanför. Egentligen var de nog gjorda för innertak i kontorslokaler o liknande. Har du plats finns också (ett fåtal) golvmodeller att välja på.
Jag har gott om utrymme ovanför.
Största problemet just nu verkar vara rörlängder då jag vill ha utedelen i markplanet och innedelen på övervåningen.
Jag har tittat på golv/väggmodellerna och det funkar inte med tanke på befintliga element, dörrar och möblering. Hustrun envisas med att ha möbler, det skulle vara enklare utan.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top