För långsam för rookie - klassa upp sig?

För att återkoppla till topic så hade jag aldrig vågat anmäla mig till förra helgens race i karlskoga (min tävlingsdebut) om jag vetat vilka tider som skulle köras i rookie 1000.

Jag tror väldigt många helt enkelt inte vågar köra för att det är så högt tempo i rookie nu. Jag tror att en separering av pro superbike och challenge kan lösa situationen då fler rookies antagligen klassar upp sig och det blir jämnare startfält.

Ingen vill väl titta på eller köra i en klass där man blir varvad efter 10 varv. Så jag förstår folk som stannar i rookie så länge det bara går.

Så sant.
Tror att många fler hade vågat prova på racing om det vore bättre uppdelat, en anledning till att jag inte provat på än...
+att det skulle va roligare racing om det var jämnare

För att återkoppla till topic så hade jag aldrig vågat anmäla mig till förra helgens race i karlskoga (min tävlingsdebut) om jag vetat vilka tider som skulle köras i rookie 1000. Jag tror väldigt många helt enkelt inte vågar köra för att det är så högt tempo i rookie nu. Jag tror att en separering av pro superbike och challenge kan lösa situationen då fler rookies antagligen klassar upp sig och det blir jämnare startfält. Ingen vill väl titta på eller köra i en klass där man blir varvad efter 10 varv. Så jag förstår folk som stannar i rookie så länge det bara går.
Jag tror du är långt ifrån ensam om att resonera i dessa banor och det är en nöt att knäcka för Svemo. Det måste bli lättare och gå fortare att flytta folk upp och ner i serierna. En snabb rookie ska kunna ansöka om wildcard och prova sina vingar utan att behöva klassa upp sig.

Vet att de inte direkt är populärt men istället för dagens 2 nivåer i fyrtaktsklasserna kanske man skulle ha 3 där det inte går att hoppa ner en nivå när det passar den egna agendan.

I Australien har dom satt varvtider på dom olika banorna som gäller för deras licenser. Så när dom klarat en viss varvtid så blir dom direkt uppklassade från D-licensen till C osv upp tills att dom är så snabba så att dom får en A-licens.

Vet att de inte direkt är populärt men istället för dagens 2 nivåer i fyrtaktsklasserna kanske man skulle ha 3 där det inte går att hoppa ner en nivå när det passar den egna agendan.

Men kör man låga nior på åsen måste man ju klassa upp sig. Eller ska du fortsätta i rookieträsket med mig nästa år oxå?

Ja man kan ju alltid hoppas. Den gamla går ju nästan lika fort som din Honda. :tungan
Har nästan bestämt mig för att köra 600 nästa år.

Japp jag hade säkert kört snabbare på din gamla känns det som just nu;)
ja en lättviktare som du hör hemma på en 600:D:tummenupp

Japp jag hade säkert kört snabbare på din gamla känns det som just nu;)
ja en lättviktare som du hör hemma på en 600:D:tummenupp

Man får rätt mycket mer för pengarna om man sneglar åt 600. Så behöver man inte köpa dyra magnesiumfälgar för att blåsa halva budgeten när man mular de i första race. Nån har sagt att det är bara nyttigt att byta klass ibland. Jag kanske blir skitsnabb på en 600:a. Nu kommer ju min bästa säsong. Jag är aldrig så snabb som på vintern, in my dreams! :banana

I Australien har dom satt varvtider på dom olika banorna som gäller för deras licenser. Så när dom klarat en viss varvtid så blir dom direkt uppklassade från D-licensen till C osv upp tills att dom är så snabba så att dom får en A-licens.
Hur funkar det i praktiken om man är toksnabb på en bana och kör sakta som satan på en annan? Kör man då ex. C-racet på "karlskoga" och d-racet på "anderstorp" som exempel?

Man får rätt mycket mer för pengarna om man sneglar åt 600. Så behöver man inte köpa dyra magnesiumfälgar för att blåsa halva budgeten när man mular de i första race. Nån har sagt att det är bara nyttigt att byta klass ibland. Jag kanske blir skitsnabb på en 600:a. Nu kommer ju min bästa säsong. Jag är aldrig så snabb som på vintern, in my dreams! :banana

Du går i helt rätt tankebanor 1000 kubik är för talanglösa som inte vet hur man svänger med lite fart :D

Någon som vet om man kan få Wildcard? Vad jag har förstått så finns inte detta!

Jag tror att man ska vara lite hårdare på ex 110% regel eller liknande ta sedan dom långsamare och låt dom köra ett b race.

Vad det gäller superbike så är det ju så att det kommer prokillar och "tar plats" hade det varit två olika regelementen och inte ok att komma och träningsköra så hade nog den serien sett väldigt annorlunda ut.

Att det går fort i toppen i R1000&600 är ju bra det höjer hela statsuen på klassen en aning. Vad jag har sett så är det väll ytterst få som borde varit uppklassade i våras som körde hela sesongen i rookie?

Jag har själv startat som topp 8 i de flesta av årets tävlingar och det känns inte alls aktuellt att köra rookie ett år till.(startade som bäst på ruta 20 2008) Då det är jobbigt med de stora fartskillnaderna mm på kval och träning. Nästa år är det jag som är bromsklossen (igen).

Problemet är godartat det är helt enkelt för många som vill köra!!!

MVH Oskar

Jag tror att man ska vara lite hårdare på ex 110% regel eller liknande ta sedan dom långsamare och låt dom köra ett b race.
Problemet i dagsläget är att det inte finns tid så det räcker. Du kan ju tänka dig att Knutstorp skulle försöka få med B-finaler också, då skulle väl deras "helg" börja på onsdagen.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup