För långsam för rookie - klassa upp sig?

Hur menar du nu?
I framtiden kommer alla klasser bestå utav likadana motorcyklar?
Jag antog att du med "likadana motorcyklar" menade fyrtaktare med tanke på vilket inlägg du citerade. För någon ny enhetsklass med likadana motorcyklar känner jag inte till. Men utveckla gärna vad du menar med likadan motorcyklar.

Det är ju surt att man ska behöva vara rädd för att vara för långsam... Jag har planer på att köra nått race nästa år men jag är orolig att jag kommer vara i vägen, men jag ska nog försöka ändå, får skrapa av lite på tiderna på åsen först bara ;)

Det är ju surt att man ska behöva vara rädd för att vara för långsam... Jag har planer på att köra nått race nästa år men jag är orolig att jag kommer vara i vägen, men jag ska nog försöka ändå, får skrapa av lite på tiderna på åsen först bara ;)

Köp Mattias grymma RS250 så kan du vara kung där istället för sopa i R600. :D

Eller, kör race. Massor, det är snabbaste sättet att bli snabbare. Kör bah.

Jag antog att du med "likadana motorcyklar" menade fyrtaktare med tanke på vilket inlägg du citerade. För någon ny enhetsklass med likadana motorcyklar känner jag inte till. Men utveckla gärna vad du menar med likadan motorcyklar.

Jag menade det jag skrev, ännu fler klasser med identiska cyklar. Läs det koss skrev.

Varför du drar in fyrtakt förstår jag inte, jag skulle inte uppskatta flera 125 eller 250 klasser heller. Ur en publikmässig synvinkel så fungerar det inte att köra "samma" klasser (dvs. med likadana, eller snarlika, klasser). Särskilt inte om de ska gå efter varandra (minns EM/SO/SM Karlskoga ett par år bakåt).

Köp Mattias grymma RS250 så kan du vara kung där istället för sopa i R600. :D

Eller, kör race. Massor, det är snabbaste sättet att bli snabbare. Kör bah.

NÄVER!

Ja, jag ska ta licensen i vår och köra lite tisdagsträning i Mittsverige och köra något race med =)

Kan inte låta bli o lägga mig i här. (Lite fingerdiare oxå förstås...) :yoparty

Tittar en del på motors tv och dom sänder från Thundersport Gb (Alltså englands motsvarighet till våra amatörklasser) Ganska kul att kolla på. Det finns många klasser och det är många förare hela tiden. Sedan finns det bättre/billigare instegsklasser än här, som t.ex. minitwins, moto450, fighters osv. vilket bidrar till att fler utövar sporten. Detta utöver "vanliga" 125, 250, 600 och 1000 hojar. Engelsmännen kan de här me racing... :tummenupp

Appropå moto450 så verkar det vara en växande trend och dom hojarna ser sjukt coola ut, ljudet påminner om små duccar typ. :banana Går i princip ut på o ta en 450 enstånka cross/enduro och utrusta den med annan gaffel samt 17" fälgar och racekåpor. Googla så får ni se... Klassen har dessutom växt enormt sista två åren så det kan vara något vi får se här i Sverige snart!

Last edited:
Appropå moto450 så verkar det vara en växande trend och dom hojarna ser sjukt coola ut, ljudet påminner om små duccar typ. :banana Går i princip ut på o ta en 450 enstånka cross/enduro och utrusta den med annan gaffel samt 17" fälgar och racekåpor. Googla så får ni se... Klassen har dessutom växt enormt sista två åren så det kan vara något vi får se här i Sverige snart!

Det har skrivits en del om dessa hojar här tidigare. Det är inte mindre service på en CRF450 i RR bruk än en Honda RS250 och priset är inte så mycket lägre, så vad vinner man egentligen? Man förlorar däremot ganska mycket, vad gäller effekt och chassieegenskaper.

Last edited:
Det har skrivits en del om dessa hojar här tidigare. Det är inte mindre service på en CRF450 i RR bruk än en Honda RS250 och priset är inte så mycket lägre, så vinner man egentligen? Man förlorar ganska mycket däremot, vad gäller effekt och chassieegenskaper.

Sant.

Det kom väll upp någon länk för några månader sedan där en jänkare förklarade hur deras flattrack 450-motorer sköttes.

Ingen Sandstream-klass om man säger så...

Kan inte låta bli o lägga mig i här. (Lite fingerdiare oxå förstås...) :yoparty

Tittar en del på motors tv och dom sänder från Thundersport Gb (Alltså englands motsvarighet till våra amatörklasser) Ganska kul att kolla på. Det finns många klasser och det är många förare hela tiden. Sedan finns det bättre/billigare instegsklasser än här, som t.ex. minitwins, moto450, fighters osv. vilket bidrar till att fler utövar sporten. Detta utöver "vanliga" 125, 250, 600 och 1000 hojar. Engelsmännen kan de här me racing... :tummenupp

Inte att förglömma att de har lite fler utövare, på en vanlig klubbtävling i England är det MINST 300 FÖRARE. Det ger större möjligheter att ha mer avvikande klasser.

Och hojar med stånkor, både små och stora finns sedan över 10 år. Öppna ögonen :krama Se www.supermono.se

Inte att förglömma att de har lite fler utövare, på en vanlig klubbtävling i England är det MINST 300 FÖRARE. Det ger större möjligheter att ha mer avvikande klasser.

Och hojar med stånkor, både små och stora finns sedan över 10 år. Öppna ögonen

Jo, det förstår jag oxå. Tyckte det var intressant att plocka in ett annat perspektiv bara. Det är synd att man inte har samma intresse här som i t.ex. England.

Öhum, som "racingvirgin" känner jag inte till exakt alla klasser vi har. Att BoTT finns det visste jag, men att vi har en mindre instegsklass (med twins) det visste jag inte! Jag tycker iaf. det verkar spännande med en såpass effektbegränsad och förhållandevis billig klass som UK's "minitwins". :tummenupp

Last edited:
För att återkoppla till topic så hade jag aldrig vågat anmäla mig till förra helgens race i karlskoga (min tävlingsdebut) om jag vetat vilka tider som skulle köras i rookie 1000.

Jag tror väldigt många helt enkelt inte vågar köra för att det är så högt tempo i rookie nu. Jag tror att en separering av pro superbike och challenge kan lösa situationen då fler rookies antagligen klassar upp sig och det blir jämnare startfält.

Ingen vill väl titta på eller köra i en klass där man blir varvad efter 10 varv. Så jag förstår folk som stannar i rookie så länge det bara går.

För att återkoppla till topic så hade jag aldrig vågat anmäla mig till förra helgens race i karlskoga (min tävlingsdebut) om jag vetat vilka tider som skulle köras i rookie 1000.

Jag tror väldigt många helt enkelt inte vågar köra för att det är så högt tempo i rookie nu. Jag tror att en separering av pro superbike och challenge kan lösa situationen då fler rookies antagligen klassar upp sig och det blir jämnare startfält.

Ingen vill väl titta på eller köra i en klass där man blir varvad efter 10 varv. Så jag förstår folk som stannar i rookie så länge det bara går.

Nyfiken fråga. Hur snabbt kör dom bästa i r1000/r600 på Gelleråsen?

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup