Erfarenhet av GSX-R600 2009

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Är i tankar på att köpa en GSX-R 600 2009 :)

Någon som har Erfarenhet av denna...

Något speciellt jag skall tänka på?

Hur är den att köra till vardags, bana?

Mvh /Stefan
 
Jag har en 750 k9, och det enda som skiljer är motorn (vad jag vet) - och älskar verkligen den hojen, lagom balans mellan kvickstyrd och stadig. :) Stundtals är man sugen på mer riv i motorn, men så får man en dag på banan och endast öronen begränsar smajlet.

"Bekväm" är den med, sett ur supersportperspektiv.
 
Man sitter lägre på gsxr än på andra japs, det kan ha betydelse i vardagen. Många delar är bolt-on från K6 och framåt, fast modellerna förnyats.
 
Att det är lägre sitt höjd passar nog mig som är kort isf. :)

Hur är den att pendla med till och från jobbet eller långturer 20-30 mil +/-
 
Nu har jag aldrig provat min 600 K8 (samma modell) i originalskick, men vinklarna känns precis som den tidigare K5 1000. K5:an hade jäkligt smala/korta clip-ons. Om K9 600 har samma korta clip-ons, så vore det första åtgärden. På senare år verkar de flesta ha gått mot bredare styren, så det kanske är fixat från början. Man bör väl också skaffa högre kåpglas om man ska orka köra långt, men det är väl en smaksak. Suzuki drog till med en elektrisk styrdämpare till den där modellen, och den ska bli väldigt trög i hög fart. På bandagar ser man inte många som har kvar originaldämparen.

Suzuki har väl lite ratbike stämpel, vad gäller finish på detaljer. Kåporna på K5:an upplevde jag vara betydligt billigare/sladdrigare än på motsvarande yamaha/honda. Tekniskt sett verkar de skottsäkra. Alla gixxrar har bra lysen, en inte helt oväsentlig egenskap på våren och hösten. Fast alla vet att gsxr är küng, så måste man också inse att de är fulast. När man själv sitter på den, så lider man ju inte av den vanskapta fronten eller den groteskt breda bakändan. Storleken på bakändan gör dock att man kan lasta lika mycket som på en ATV, så den är ju lite praktisk ändå.

(nu blev det här mest tyckande, och dessutom om andra modeller...)
 
Nu har jag aldrig provat min 600 K8 (samma modell) i originalskick, men vinklarna känns precis som den tidigare K5 1000. K5:an hade jäkligt smala/korta clip-ons. Om K9 600 har samma korta clip-ons, så vore det första åtgärden. På senare år verkar de flesta ha gått mot bredare styren, så det kanske är fixat från början. Man bör väl också skaffa högre kåpglas om man ska orka köra långt, men det är väl en smaksak. Suzuki drog till med en elektrisk styrdämpare till den där modellen, och den ska bli väldigt trög i hög fart. På bandagar ser man inte många som har kvar originaldämparen.

Suzuki har väl lite ratbike stämpel, vad gäller finish på detaljer. Kåporna på K5:an upplevde jag vara betydligt billigare/sladdrigare än på motsvarande yamaha/honda. Tekniskt sett verkar de skottsäkra. Alla gixxrar har bra lysen, en inte helt oväsentlig egenskap på våren och hösten. Fast alla vet att gsxr är küng, så måste man också inse att de är fulast. När man själv sitter på den, så lider man ju inte av den vanskapta fronten eller den groteskt breda bakändan. Storleken på bakändan gör dock att man kan lasta lika mycket som på en ATV, så den är ju lite praktisk ändå.

(nu blev det här mest tyckande, och dessutom om andra modeller...)

Hehe, alla åsikter och tips är välkomna.

Nu verkar det tyvärr inte bli någon affär på just denna som jag tittat på, för min del.

Mycket är gjort på den men dock ej service på auktoriserat

Det som är gjort...

- Drev är bytt till ett kugg mindre fram samt 2 större bak, vilket skall ge bättre ax samt att den inte varvar ut på sexan. (vad nu menas att den inte varvar ut)

- Speedohealer monterad för korrekt hastighet/trippmätare.

- Tryck/temp givare i hjulen, ser värme å tryck under färd.

- Mörkt kåpglas lite förhöjt.

- Justerbar koppling/broms grepp (gul/guld aktiga)

- Fjädrande krachpuckar, no cut så inga kåpor är borrade i.

- Stompgripp på tanken för bättre fäste för ben, tank skydd för repor mot dragkedjan.

- Däck är Pirelli super corsa sp 120/ 180/55-17 körd ca 200 mil.


Dämparn bak upp schimsad ca 6mm (Styrningen förbättrad)

Körd i bänk för kontroll av bränsle/luft blandning.

Hojen har gått 1450 mil och endast olja och filter har byts av ägaren själv.

Då det inte finns någon dokumenterad service så känner jag inte att jag vill göra ett köp. Jag kanske är larvig kring detta men jag känner ändå att det är viktigt för mig.

I övrigt ser den väldigt välvårdad och fin ut.
 
Hehe, alla åsikter och tips är välkomna.

Nu verkar det tyvärr inte bli någon affär på just denna som jag tittat på, för min del.

Mycket är gjort på den men dock ej service på auktoriserat

Det som är gjort...

- Drev är bytt till ett kugg mindre fram samt 2 större bak, vilket skall ge bättre ax samt att den inte varvar ut på sexan. (vad nu menas att den inte varvar ut)

- Speedohealer monterad för korrekt hastighet/trippmätare.

- Tryck/temp givare i hjulen, ser värme å tryck under färd.

- Mörkt kåpglas lite förhöjt.

- Justerbar koppling/broms grepp (gul/guld aktiga)

- Fjädrande krachpuckar, no cut så inga kåpor är borrade i.

- Stompgripp på tanken för bättre fäste för ben, tank skydd för repor mot dragkedjan.

- Däck är Pirelli super corsa sp 120/ 180/55-17 körd ca 200 mil.


Dämparn bak upp schimsad ca 6mm (Styrningen förbättrad)

Körd i bänk för kontroll av bränsle/luft blandning.

Hojen har gått 1450 mil och endast olja och filter har byts av ägaren själv.

Då det inte finns någon dokumenterad service så känner jag inte att jag vill göra ett köp. Jag kanske är larvig kring detta men jag känner ändå att det är viktigt för mig.

I övrigt ser den väldigt välvårdad och fin ut.

Blev det köp ändå ?
 
Blev det köp ändå ?

Japp, det blev köp!
Gick på magkänslan och det kunde nog inte bli mer rätt :)
Bokade in en 1200 milars via mc förmedlaren, sen drog vi av lite av service kostnaden på priset. Hojen var färdig och klar när jag skulle hämta den.

Jag känner mig nöjd iaf, trevlig hoj :)

IMG_0026.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top