Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Ja, sant, och det gör jag, men ville diskutera lite hur ni andra (proffsen) gör. Intressant att höra från fler håll och samtidigt så kanske det skapas lite matnyttig information här för de som sitter hemma och läser som vill komma igång.

Dessutom säger tränarna olika beroende på bakgrund. En (yngre) säger att fötterna ska vara på pinnarna hela tiden och en annan (äldre) säger att inner-benet/foten ska ut/fram. :va

Ja, sant, och det gör jag, men ville diskutera lite hur ni andra (proffsen) gör. Intressant att höra från fler håll och samtidigt så kanske det skapas lite matnyttig information här för de som sitter hemma och läser som vill komma igång.

Dessutom säger tränarna olika beroende på bakgrund. En (yngre) säger att fötterna ska vara på pinnarna hela tiden och en annan (äldre) säger att inner-benet/foten ska ut/fram. :va
Sen tycker jag det viktigaste är att ha kul och få en bra känsla och flow i körningen.
Något som har betydelse är att även få mängd träning och timmar på banan/skogen.

Jag har inte något mål mer än att ha kul och se det som en rolig motionsform. Så om det inte är helt rätt teknik och kanske inte snabbaste sättet jag kör på så länge det känns bra så är det lugnt.

En kille som slutade köra förra året han var snabb på enduro. Men han satt nästan hela tiden. Jag fråga varför står du knappt någonstans? Svaret blev "jag är så fet och det blir så jobbigt" men brutalt fort gick det ofta och såg galet ut

Sen tycker jag det viktigaste är att ha kul och få en bra känsla och flow i körningen.
Något som har betydelse är att även få mängd träning och timmar på banan/skogen.

Jag har inte något mål mer än att ha kul och se det som en rolig motionsform. Så om det inte är helt rätt teknik och kanske inte snabbaste sättet jag kör på så länge det känns bra så är det lugnt.

En kille som slutade köra förra året han var snabb på enduro. Men han satt nästan hela tiden. Jag fråga varför står du knappt någonstans? Svaret blev "jag är så fet och det blir så jobbigt" men brutalt fort gick det ofta och såg galet ut
Precis, det ska vara roligt och det är även mitt mål. Jag kör för att inte behöva springa, som är fn så mycket tråkigare.

Missuppfatta mig inte nu, för jag är inte ute efter att göra allt perfekt, jag funderar bara på vad som är den bästa och rek. tekniken för att undvika de största misstagen. Kul att grotta lite också. Att jag inte hittat det där "flow:et" ännu är förhoppningsvis bara en tidsfråga.

Om man söker på t ex Sid days från 1986 så får man se att de satt ner förr i tiden. De sparkade sig fram och studtsade och for i sadeln men fort gick det. Jag såg Jösse och Jens Scheffler i Enköping 1986 och de satt ner, men de körde brutalt fort och med en jäkla kontroll. Runt 1990 kom man på att stå upp och ser man filmer efter det så står alla mer eller mindre. Det är ju utveckling.

Det senaste från crossen nu är ju att inte sitta ner alls, inte ens i relativt snäva kurvor och man har kommit på att överkroppen är den tyngsta delen så man lutar sig framåt istället för att sitta med benet vid framhjulet.

MotoGP har ändrat körställning radikalt sen man började med armbågen i backen, detta för att stoppa luftströmmen bakom vingarna så de inte trycker hojen åt fel håll.

Det sker hela tiden utveckling av körteknik och körställning vilket ju är roligt! :)

Precis, det ska vara roligt och det är även mitt mål. Jag kör för att inte behöva springa, som är fn så mycket tråkigare.

Missuppfatta mig inte nu, för jag är inte ute efter att göra allt perfekt, jag funderar bara på vad som är den bästa och rek. tekniken för att undvika de största misstagen. Kul att grotta lite också. Att jag inte hittat det där "flow:et" ännu är förhoppningsvis bara en tidsfråga.
Jagh tror, om jag nu ska komma med ett råd, att du försöker lära dig väldigt många saker samtidigt. Fundera på om du inte ska träna på respektive enskild grej så mycket du kan, plocka bort så många parametrar som möjligt och nöt in olika tekniker utan fler stödande saker.
Ett hett tips som jag har använt för många enduroförare som jag har jobbat med är att börja på en grusplan med lite koner. Då plockar du bort spår och gropar och du kan med hjälp av konerna bygga kurvor med olika radier. Sen nöter du in sekvenserna lite i taget. Inbromsning för sig, gas för sig, sitta när du ska, stå när du ska osv, sen syr du ihop teknikerna när du har nött in dem.
Det är ett skittråkigt jobb att göra men det är oerhört nyttigt. Jag testade detta själv när jag körde roadracing för många år sen och det fungerar väldigt bra.

Sen får man ju blanda lite för att det inte ska bli för trist. Kör några pass på grusplanen med att nöta teknik, sen ut på banan för att köra av sig men utan att tänka så mycket, satsa på flow.
Sen tillbaka på grusplanen och nöt vidare...

Den här övningen tror jag passar dig.
Tror jag ska köra den med dottern nästa träning också.

Tack.

Såklart så ska jag inte använda kopplingen om jag använder mig av gasa med broms-tekniken. Så långt är jag med och det var även något jag fått träna på men som jag förstod det så är den här tekniken något man oftast endast använder i nedförsbackar. När jag är på tävlingar eller ser på filer så hör jag deras bakbroms typ hela tiden. Kan det vara så att de duktiga förarna aldrig riktigt släpper på gasen, utan sänker hastigheten genom att lägga på broms, också?

Bromsa "kärringstop" har jag gjort några gånger. Ibland blir det bra att "bumpstarta" och ingen märker något men ibland går det inte alls och då skrattar de andra. :tuttar

Just nu är min teknik (just nu 450 4t) att ev. växla ner och bromsa med frambromsen. Ibland blir det bara frambromsen och ibland bara växla ner men jag skulle vilja lära mig att göra det på rätt sätt. Är lösningen kanske att behålla lite gas genom hela kurvan och fotbromsa in i den och sedan släppa på bromsen när man är på väg ur?
Gas+bakbroms gäller alltså inte endast när man kör utför?
Nu kör jag mest cross, men då vill man använda bakbroms in i kurvor. När det är stalp gäller det att flytta vikten långt bak. En bra teknikövning är att se till att höger häl håller vikten på fotpinnen. Står du på bromspedalen är det omöjligt att få känsla och du låser hjulet. Lösningen är att stå upp och ha vikten på fotpinnen, inte bromspedalen.

@Niklasinorr Jo, det blir ju många saker på samma gång här i forumet men när jag sitter på biken brukar jag ta en sak i taget (och kanske t.o.m. endast en sak på en hel träning). Jag har en del erfarenheter från andra idrotter och har iaf lite koll på hur jag kan gå tillväga, process-mässigt. Teknikträning och körning är två olika saker. Liknande i simning, ishockey, alpint eller golf. Det är varför jag först tränar teknik på crossbanan och sedan kör enduro i spåret.

Grundera
Just nu lägger jag inte så mycket tid på fotpositionen då jag har hört att den är bra.
Samma sak med min grundposition, som självklart kan utvecklas och beroende lite på var jag kör och här försöker jag komma bak lite mer och fram/upp med bröstet, vilket verkar vara en svår kombination för mig. Jag kan alltid bli bättre men annars har jag fått bra feedback här.

Kör-tekniskt
- Det händer det att jag släpper upp hälarna och börjar fjädra med knäna isf att låta fjädringen ta smällarna från alla djupa stalp. Just nu har vi en hel del gropar och stenar på banan så det finns gott om möjligheter. Jag står fortfarande ganska bra men tappar ofta knä-greppet om biken och då blir det väldigt ostadigt. Man vill väl egentligen stå ganska stabilt, alltid nypa med knäna och låta hojen rocka mellan fotpinnarna?

- Det är även här jag försöker lära mig att svänga med fötterna eller vad ni nu gör?
När jag tittar på filmer och läser vad ni skriver så känns det spontant som att ni egentligen trycker ner biken med ytterfoten/knät/benet och insidan, för de som sprätter ut benet, gör egentligen inte ett skit?

Instruktionsfilm
@Two stroke man

Svårt, för det är omöjligt att få feedback på min egna körning men jag satt och tittade på den här igår och tyckte den var bra. Alltså, med en EL-hoj så kan man ju göra en bana lite vart som helst utan att bli upptäckt. :clown
https://youtu.be/ekbshMsNrsg?si=OGHd3VkMPbfrG6Oj

Last edited:
Nu kör jag mest cross, men då vill man använda bakbroms in i kurvor. När det är stalp gäller det att flytta vikten långt bak. En bra teknikövning är att se till att höger häl håller vikten på fotpinnen. Står du på bromspedalen är det omöjligt att få känsla och du låser hjulet. Lösningen är att stå upp och ha vikten på fotpinnen, inte bromspedalen.
Efter att jag justerade upp bromspedalen sist gång så kunde jag faktiskt göra det här.
Alltså, stå upp med hålfoten på pinnen och dutta med tårna för att bromsa. Jag hade så klart noll känsla men fortfarande så har jag iaf kommit vidare och vet lite mer vad jag behöver få till. Tack.

Tidigare har jag endast använt fotbromsen när jag övningskörde och på uppkörningen. Annars är det mest frambromsen som används.

Kör-tekniskt
- Det händer det att jag släpper upp hälarna och börjar fjädra med knäna isf att låta fjädringen ta smällarna från alla djupa stalp. Just nu har vi en hel del gropar och stenar på banan så det finns gott om möjligheter. Jag står fortfarande ganska bra men tappar ofta knä-greppet om biken och då blir det väldigt ostadigt. Man vill väl egentligen stå ganska stabilt, alltid nypa med knäna och låta hojen rocka mellan fotpinnarna?

- Det är även här jag försöker lära mig att svänga med fötterna eller vad ni nu gör?
När jag tittar på filmer och läser vad ni skriver så känns det spontant som att ni egentligen trycker ner biken med ytterfoten/knät/benet och insidan, för de som sprätter ut benet, gör egentligen inte ett skit?
Du verkar ta det här väldigt seriöst så kudos till dig för en imponerande ambition, du kommer att bli riktigt bra på det här tror jag! 👍

Vad det gäller att förankra sig så är det väldigt individuellt och väldigt beroende på vad du kör. Ju fortare det går desto mer knäförankring. Testa sharkskinz eller stompgrips motsvarande, du får ett MYCKET bättre fäste än mot hal plast.
Tänk också på att när du kör enduro och ska in i trånga passager, långsamkörning, balansering så ska du inte ha knäslut, flytta ut fötterna på fotpinnarna så du får mer luft och kan luta åt bägge hållen när du balanserar.

Vad det gäller att styra med fötterna så kan du öva det på en grusplan, kör slalom och styr genom att trampa på fotpinnarna åt det håll du vill svänga. Testa sen med koner och öva på precisionen.

Grunden är att använda innerpinnen för att initiera en sladd, sen fångar du på ytterpinnen och låter vikten ligga där under resten av svängen.
Innerpinne = starta sväng
Ytterpinne = stoppa sväng eller fortsatt sväng med stabilitet i kombination med gaspådrag
Öva powerslides på grus där du står med en fot på ytterpinnen och vänster fot ut i luften under rejält gaspådrag.

Nästa del är att starta sväng med innerpinne, förstärk med en kort "brapp" för att få hjulet att spinna till och svänga in snabbare, var beredd på att fånga sladden på ytterpinnen så att den inte blir för snäv och du går omkull.

Du kan även träna samma sak med en kort bromssladd för att ändra riktning.

När du fått till tajmingen så är det ett utmärkt sätt att svänga snabbt och kontrollerat men utan ansträngning, man står bara upp och trampar/viktar åt det håll man ska, gärna i kombo med gaspådrag.
Precis samma funktion som när man åker utför på skidor och trycker till med dalsidan för att öka farten. Fungerar suveränt på snabba stigar/slalom mellan träden i skogen.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard