Two stroke man
Gudomlig sporthojare
@Abrakadabra Du har ju en tränare. Han ser nog bäst vad du behöver göra så lyssna på honom istället för någon som sitter på internet och försöker ge råd utan att ha sett dig köra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Sen tycker jag det viktigaste är att ha kul och få en bra känsla och flow i körningen.Ja, sant, och det gör jag, men ville diskutera lite hur ni andra (proffsen) gör. Intressant att höra från fler håll och samtidigt så kanske det skapas lite matnyttig information här för de som sitter hemma och läser som vill komma igång.
Dessutom säger tränarna olika beroende på bakgrund. En (yngre) säger att fötterna ska vara på pinnarna hela tiden och en annan (äldre) säger att inner-benet/foten ska ut/fram.![]()
Precis, det ska vara roligt och det är även mitt mål. Jag kör för att inte behöva springa, som är fn så mycket tråkigare.Sen tycker jag det viktigaste är att ha kul och få en bra känsla och flow i körningen.
Något som har betydelse är att även få mängd träning och timmar på banan/skogen.
Jag har inte något mål mer än att ha kul och se det som en rolig motionsform. Så om det inte är helt rätt teknik och kanske inte snabbaste sättet jag kör på så länge det känns bra så är det lugnt.
En kille som slutade köra förra året han var snabb på enduro. Men han satt nästan hela tiden. Jag fråga varför står du knappt någonstans? Svaret blev "jag är så fet och det blir så jobbigt" men brutalt fort gick det ofta och såg galet ut
Om man söker på t ex Sid days från 1986 så får man se att de satt ner förr i tiden. De sparkade sig fram och studtsade och for i sadeln men fort gick det. Jag såg Jösse och Jens Scheffler i Enköping 1986 och de satt ner, men de körde brutalt fort och med en jäkla kontroll. Runt 1990 kom man på att stå upp och ser man filmer efter det så står alla mer eller mindre. Det är ju utveckling.Sen tycker jag det viktigaste är att ha kul och få en bra känsla och flow i körningen.
Något som har betydelse är att även få mängd träning och timmar på banan/skogen.
Jag har inte något mål mer än att ha kul och se det som en rolig motionsform. Så om det inte är helt rätt teknik och kanske inte snabbaste sättet jag kör på så länge det känns bra så är det lugnt.
En kille som slutade köra förra året han var snabb på enduro. Men han satt nästan hela tiden. Jag fråga varför står du knappt någonstans? Svaret blev "jag är så fet och det blir så jobbigt" men brutalt fort gick det ofta och såg galet ut
Jagh tror, om jag nu ska komma med ett råd, att du försöker lära dig väldigt många saker samtidigt. Fundera på om du inte ska träna på respektive enskild grej så mycket du kan, plocka bort så många parametrar som möjligt och nöt in olika tekniker utan fler stödande saker.Precis, det ska vara roligt och det är även mitt mål. Jag kör för att inte behöva springa, som är fn så mycket tråkigare.
Missuppfatta mig inte nu, för jag är inte ute efter att göra allt perfekt, jag funderar bara på vad som är den bästa och rek. tekniken för att undvika de största misstagen. Kul att grotta lite också. Att jag inte hittat det där "flow:et" ännu är förhoppningsvis bara en tidsfråga.
Precis, det ska vara roligt och det är även mitt mål. Jag kör för att inte behöva springa, som är fn så mycket tråkigare.
Missuppfatta mig inte nu, för jag är inte ute efter att göra allt perfekt, jag funderar bara på vad som är den bästa och rek. tekniken för att undvika de största misstagen. Kul att grotta lite också. Att jag inte hittat det där "flow:et" ännu är förhoppningsvis bara en tidsfråga.
Nu kör jag mest cross, men då vill man använda bakbroms in i kurvor. När det är stalp gäller det att flytta vikten långt bak. En bra teknikövning är att se till att höger häl håller vikten på fotpinnen. Står du på bromspedalen är det omöjligt att få känsla och du låser hjulet. Lösningen är att stå upp och ha vikten på fotpinnen, inte bromspedalen.Tack.
Såklart så ska jag inte använda kopplingen om jag använder mig av gasa med broms-tekniken. Så långt är jag med och det var även något jag fått träna på men som jag förstod det så är den här tekniken något man oftast endast använder i nedförsbackar. När jag är på tävlingar eller ser på filer så hör jag deras bakbroms typ hela tiden. Kan det vara så att de duktiga förarna aldrig riktigt släpper på gasen, utan sänker hastigheten genom att lägga på broms, också?
Bromsa "kärringstop" har jag gjort några gånger. Ibland blir det bra att "bumpstarta" och ingen märker något men ibland går det inte alls och då skrattar de andra.
Just nu är min teknik (just nu 450 4t) att ev. växla ner och bromsa med frambromsen. Ibland blir det bara frambromsen och ibland bara växla ner men jag skulle vilja lära mig att göra det på rätt sätt. Är lösningen kanske att behålla lite gas genom hela kurvan och fotbromsa in i den och sedan släppa på bromsen när man är på väg ur?
Gas+bakbroms gäller alltså inte endast när man kör utför?

Efter att jag justerade upp bromspedalen sist gång så kunde jag faktiskt göra det här.Nu kör jag mest cross, men då vill man använda bakbroms in i kurvor. När det är stalp gäller det att flytta vikten långt bak. En bra teknikövning är att se till att höger häl håller vikten på fotpinnen. Står du på bromspedalen är det omöjligt att få känsla och du låser hjulet. Lösningen är att stå upp och ha vikten på fotpinnen, inte bromspedalen.
Du verkar ta det här väldigt seriöst så kudos till dig för en imponerande ambition, du kommer att bli riktigt bra på det här tror jag!Kör-tekniskt
- Det händer det att jag släpper upp hälarna och börjar fjädra med knäna isf att låta fjädringen ta smällarna från alla djupa stalp. Just nu har vi en hel del gropar och stenar på banan så det finns gott om möjligheter. Jag står fortfarande ganska bra men tappar ofta knä-greppet om biken och då blir det väldigt ostadigt. Man vill väl egentligen stå ganska stabilt, alltid nypa med knäna och låta hojen rocka mellan fotpinnarna?
- Det är även här jag försöker lära mig att svänga med fötterna eller vad ni nu gör?
När jag tittar på filmer och läser vad ni skriver så känns det spontant som att ni egentligen trycker ner biken med ytterfoten/knät/benet och insidan, för de som sprätter ut benet, gör egentligen inte ett skit?
Jag kunde ha sålt en begagnad keihin åt dig. Jag har nog ett halvdussin från skrotade 250f.
Jag skulle gissa att går fett på lågfarten.
Är det en sån kinesisk FCR kopia? Tror det var en sån jag beställde.
Visa gärna en bild på den du har.
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|