Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Det var väl en Yamaha? Dom brukar ha en plattfräst sida på ändstycket av axeln, det ska glida in i motsvarande gap på hjuldistansen. Axeln måste alltså vara roterad i rätt läge när man drar åt. Jag är inte säker vad följden blir om axeln är i fel läge men jag skulle tro att friktionen gör att man ändå kan dra åt men jag skulle tro att man då mosar sönder stoppen på distansen.

View attachment 523248
Ja och det kom ju inte som en jätteöverraskning att det var ihopvåldat i fel läge.
Gissningsvis av nuvarande ägare då det inte lär vara första gången hjulet demonteras...
 
Tror det är svårt att dra åt axeln med rätt moment om den inte ligger i rätt läge. Men det är möjligt att det kanske var så illa och att jag inte uppmärksammade det.

En intressant iakttagelse idag var att muttern går att skruva av och på en halvt varv (alltså när den är nästa helt inskruvad). Sedan är det tvärnit.
 
Tror det är svårt att dra åt axeln med rätt moment om den inte ligger i rätt läge. Men det är möjligt att det kanske var så illa och att jag inte uppmärksammade det.

En intressant iakttagelse idag var att muttern går att skruva av och på en halvt varv (alltså när den är nästa helt inskruvad). Sedan är det tvärnit.

Är gängan skadad? Om den är det så kanske du kan fila till den.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top