Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Det var väl en Yamaha? Dom brukar ha en plattfräst sida på ändstycket av axeln, det ska glida in i motsvarande gap på hjuldistansen. Axeln måste alltså vara roterad i rätt läge när man drar åt. Jag är inte säker vad följden blir om axeln är i fel läge men jag skulle tro att friktionen gör att man ändå kan dra åt men jag skulle tro att man då mosar sönder stoppen på distansen.

View attachment 523248
Ja och det kom ju inte som en jätteöverraskning att det var ihopvåldat i fel läge.
Gissningsvis av nuvarande ägare då det inte lär vara första gången hjulet demonteras...

Tror det är svårt att dra åt axeln med rätt moment om den inte ligger i rätt läge. Men det är möjligt att det kanske var så illa och att jag inte uppmärksammade det.

En intressant iakttagelse idag var att muttern går att skruva av och på en halvt varv (alltså när den är nästa helt inskruvad). Sedan är det tvärnit.

Tror det är svårt att dra åt axeln med rätt moment om den inte ligger i rätt läge. Men det är möjligt att det kanske var så illa och att jag inte uppmärksammade det.

En intressant iakttagelse idag var att muttern går att skruva av och på en halvt varv (alltså när den är nästa helt inskruvad). Sedan är det tvärnit.

Är gängan skadad? Om den är det så kanske du kan fila till den.

Är gängan skadad? Om den är det så kanske du kan fila till den.
Jag satt med extra-lampa och förstoringsglas igår och letade gängpaj men det är väldigt svårt att se. När muttern är så pass inskruvad (nästan hela vägen in) så syns endast ett varv på gängan. Man luras lite av den här muttern (se nedan) då den är lite av någon specialare längst ut. Jag gissar att det finns en skada på gängan som är på axeln och en av de här "vingarna" på muttern går in i den (hacket) på vägen ut och därför tar det helt stopp. Annars sitter varken axeln eller mutter speciellt hårt.

Jag har inte så bråttom att få av den men vore ju skönt att, iaf klara axeln så man inte behöver köpa en ny. Samma gäller även muttern. Vill ha så mycket original som möjligt. Undantaget kommer att bli de här "blocken" som är lite för enkla i sin konstruktion (enl. mig).
1764226184544.png

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...