Elvisir/vinterkit, någon som testat?

Inte testat men annars så brukar väl crosshjälm och ett par bra glasögon fixa ev problem med imma.

Frågan är väl hurdan hjälmen kitet är till är.

Den är rätt tung med 1750 g standard.

Vill man verkligen skruva fast en kabel från hjälmen i hojen? :va Om man inte fastnar i något man åker förbi i skogen så lär det kunna göra ont dom gånger man tippar omkull :död

Balaklava, crosshjälm och nån variant av slalomglasögon är ett vettigare alternativ än att hålla på och mickla med en massa el o tjafs i hjälmen.

Jag tror du får leta länge om du ska hitta en erfaren off roadare som åker omkring med elvisir på en vanlig integralhjälm.

Off road är oftast = svettigt o då faller integral snabbt fetbort.

Vill du ha bättre vindskydd än en balaklava kan ge så leta efter hals/ansiktsskydd i neopren. I lumpen körde jag mc och skoter med öppen hjälm, balaklava, slalombrillor och neopren och de var då absolut inga problem ens när det stod -25 på termometern.

Verkar luta åt glasögon då även om vi mest pratar vintertransport och inte så mycket vid sidan om...

ska du köra gata så smörj in visiret med flytande tvål, låt torka och ta sedan en torr trasa och torka bort. Det håller imman borta ett bra tag. Så gjorde jag när jag körde mcbud back in the days.

En av de bästa balaklavorna på marknaden hittar du här
http://www.hecamc.se/coldkillers-hot-hood-p-1296-c-241.aspx

F.ö. har jag en Marushin crosshjälm (storlek S) med tillhörande Scott enduroglasögon (dubbelglas) till övers om nån är intresserad. Använda knappt en säsong.

Har ditt förslag på balaclava membran över hela? - kan ju va en bra för mixade aktiviteter isfall

Ja vet iaf en som är kvalite som fan http://www.amazon.com/Bikers-Comfort-In-Action-Balaclava/dp/B000WJDJVG

Har haft en sedan 2002 - den har hängt med många tusen mil,hundratals vintercampingnätter som komplement till mössa/keps eller som tunnmössa - fan still going strong:tummenupp

http://www.amazon.com/Bikers-Comfort-In-Action-Balaclava/dp/B000WJDJVG

Den har dock inte membran förutom i halsen vilket inte är nödvänigt heller för rent mc bruk

Har dock inte sett den i Sverige på många år

finns el-visir-kit till en del marushin med har jag sett u katalog.

Har ditt förslag på balaclava membran över hela? - kan ju va en bra för mixade aktiviteter isfall
Vet faktiskt inte helt säker men den har i.a.f. membran runt hela nacken och en bit upp, men inte uppe på själva huvet. Jag tror du kan se "skarven" på bilden.

Jag kanske skulle ha skrivit "en av de bästa på den svenska marknaden". Jag har ingen själv (ännu) men har bara hört gott om den och den är tydligen populär bland snöskoteråkare. Passerade Sundsvall i somras och var faktiskt in i Heca's butik och stod och fingrade på huvan, och det kändes i.a.f. som det var bra kvalitet på den men det blev inget köp då jag hade en otålig familj som stod och stampade för vi skulle vidare.

Jag har aldrig testat el-visir, har inte heller kört vinter något nämnvärt.

Däremot balaklavas har jag testat ett par stycken. Dom "vanliga" i enbart bomull hjälper föga om man ska ha dom uppdragna över munnen, blir bara vått, kallt och obehagligt. Däremot har jag kört en hel del med Biltemas Vindtäta"vindtäta" i crosshjälmen och blev positivt överaskad! Visst blev det fuktigt runt munnen men betydligt bättre än en i enbart bomull. Skyddar bra mot fartvind och hagelskurar. Fungerar dock inte bra i tighta hjälmar, det där jävla brodderade märket skaver i pannan då.

Vet faktiskt inte helt säker men den har i.a.f. membran runt hela nacken och en bit upp, men inte uppe på själva huvet. Jag tror du kan se "skarven" på bilden.

Jag kanske skulle ha skrivit "en av de bästa på den svenska marknaden". Jag har ingen själv (ännu) men har bara hört gott om den och den är tydligen populär bland snöskoteråkare. Passerade Sundsvall i somras och var faktiskt in i Heca's butik och stod och fingrade på huvan, och det kändes i.a.f. som det var bra kvalitet på den men det blev inget köp då jag hade en otålig familj som stod och stampade för vi skulle vidare.

Jo prismässigt ligger den ju som Bcia prylarna så det blir nog och testa Coldkillern - dom är nog likvärdiga.

Hitta ett test - hinner inte läsa måste brassa hjärnet på jobb:hojraket fanns båda märkena iaf

http://www.webbikeworld.com/r4/neck-gaiters/

Hitta ett test - hinner inte läsa måste brassa hjärnet på jobb:hojraket fanns båda märkena iaf

http://www.webbikeworld.com/r4/neck-gaiters/
Testet är gjort i januari 2008 så det är på den tidigare modellen av Hot Hood. Vad jag förstått så uppgraderades den 2009 och förhoppningsvis till det bättre. Vet dock inte vad som skiljer mer än det som kan utläsas på Heca's hemsida För den intresserade så har Heca även andra masker bl.a. i neopren men jag har ingen koll på om de har bäst pris.

Last edited:
Pinlock

men El visir i ordets rätta bemärkelse kittlar min prylbögs nerv ... då menar jag elekrisk öppning av visir :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT