En elhoj med 40 kWh batteri kan alltså bli 24 kilo lättare än dagens elhojar med 20 kWh batteri bara genom batteriets minskade egenvikt.
Snabbare laddning och minst dubbel räckvidd, det blir snarare svårt att konkurrera för bensinhojar…
Med vänlig hälsning,
Jag är inte det minsta orolig för bensinhojarna, inte ens om batteriet som skulle komma 2020 kommer i tillverkning 2030 eller 2035 eller kanske 2040.
Först då kommer elhojarna att BÖRJA plocka andelar av marknaden, det som säljs nu är bara brus i statistiken.
Men vi kan ta din exempelhoj ovan, ANTINGEN blir den 24kg lättare, eller så får den anständig räckvidd och väger lika mycket.
Eller så delar man på det och den blit 12kg lättare och får lite bättre räckvidd...
Den stora vinsten ligger i laddtiden, OM dom tar tillvara på den möjligheten och monterar en laddare som klarar av det, men då blir ju hojen tyngre... Oh wait....
Det är jättebra att det kommer nya bättre batterier (om dom kommer den här gången)
Tills dess ska jag för mina barnbarn berätta "Sagan om han som ropade att solidstate batterier kommer"