Elhojar

En elhoj med 40 kWh batteri kan alltså bli 24 kilo lättare än dagens elhojar med 20 kWh batteri bara genom batteriets minskade egenvikt.

Snabbare laddning och minst dubbel räckvidd, det blir snarare svårt att konkurrera för bensinhojar…


Med vänlig hälsning,

Jag är inte det minsta orolig för bensinhojarna, inte ens om batteriet som skulle komma 2020 kommer i tillverkning 2030 eller 2035 eller kanske 2040.

Först då kommer elhojarna att BÖRJA plocka andelar av marknaden, det som säljs nu är bara brus i statistiken.

Men vi kan ta din exempelhoj ovan, ANTINGEN blir den 24kg lättare, eller så får den anständig räckvidd och väger lika mycket.
Eller så delar man på det och den blit 12kg lättare och får lite bättre räckvidd...

Den stora vinsten ligger i laddtiden, OM dom tar tillvara på den möjligheten och monterar en laddare som klarar av det, men då blir ju hojen tyngre... Oh wait....

Det är jättebra att det kommer nya bättre batterier (om dom kommer den här gången)

Tills dess ska jag för mina barnbarn berätta "Sagan om han som ropade att solidstate batterier kommer"
 
En elhoj med 40 kWh batteri kan alltså bli 24 kilo lättare än dagens elhojar med 20 kWh batteri bara genom batteriets minskade egenvikt.

Snabbare laddning och minst dubbel räckvidd, det blir snarare svårt att konkurrera för bensinhojar…


Med vänlig hälsning,

En bit kvar är det allt med solid state batterier innan elhojarna är överlägsna. En hoj oavsett typ av drivlina behöver ca 1,35 kWh per mil* om den körs i inspirerat motorcykeltempo. Då ger 40 kWh ger ca 30 mil räckvidd i inspirerat tempo om man kör tills energilagringen är helt tom.

30 mil är inte dåligt alls men någon dubbel räckvidd mot typisk bensinhoj är det inte. Å andra sidan, om det går nästan lika fort att ladda som att tanka så spelar det kanske inte så stor roll.


*Baserat på att en bensinhoj drar ca 0,5-0,6 liter/mil och bensin innehåller ca 9 kWh/l varav endast ca 25% är omvandlas till framdrift. Dvs 2,25 kWh tillgänglig energi per liter gånger 0,6 ger en kompenserad energiförbrukning på ca 1,35 kWh nettoenergi per mil.
 
Jag är tvärtom väldigt orolig för bensinhojarna, vi är en sån liten marknad. Vi i norra europa och i viss mån USA tycker om stora motorcyklar, massor med kubik och effekt. I resten av världen frågar man efter små hojar, lätta hojar, hojar som kan användas för både nytta och nöje.
Den asiatiska marknaden är giganttisk, lägg till sydeuropa och sydamerika så blir plötsligt behovet av stora hojar med massor med kubik en fotnot i den totala tillverkningen. Lägg då till att alla dessa mindre hojar tillverkas som elhojar och plötsligt ids de stora tillverkarna inte utveckla bensinhojar alls, marknaden är för liten och utvecklingskostnaden blir för stor.

OM det blir så så kommer förändringen att gå blixtsnabbt, vi får välja mellan en svindyr, exklusiv Ducati eller HD för dubbla pengen mot idag, eller en elhoj som vi vanliga dödliga har råd med...
 
OM det blir så så kommer förändringen att gå blixtsnabbt, vi får välja mellan en svindyr, exklusiv Ducati eller HD för dubbla pengen mot idag, eller en elhoj som vi vanliga dödliga har råd med...

Eller alla dom miljontals bensinhojar som redan tillverkats och finns ute på marknaden.

Inom min livslängd lär dom inte ta slut
 
Jag är tvärtom väldigt orolig för bensinhojarna, vi är en sån liten marknad. Vi i norra europa och i viss mån USA tycker om stora motorcyklar, massor med kubik och effekt. I resten av världen frågar man efter små hojar, lätta hojar, hojar som kan användas för både nytta och nöje.
Den asiatiska marknaden är giganttisk, lägg till sydeuropa och sydamerika så blir plötsligt behovet av stora hojar med massor med kubik en fotnot i den totala tillverkningen. Lägg då till att alla dessa mindre hojar tillverkas som elhojar och plötsligt ids de stora tillverkarna inte utveckla bensinhojar alls, marknaden är för liten och utvecklingskostnaden blir för stor.

OM det blir så så kommer förändringen att gå blixtsnabbt, vi får välja mellan en svindyr, exklusiv Ducati eller HD för dubbla pengen mot idag, eller en elhoj som vi vanliga dödliga har råd med...
Du kan nog ha en poäng där
Den poängen har nog iofs inte direkt med elhojar att göra utan jag tror att rena nöjes mc är på väg att dö ut
Det beror nog mest på att dataspelsgenerationen är helt ointresserade av både bilar,mc och sex när man kan sitta vid datorn å pilla på sig själv och spela spel
Min gissning "hoppas jag har fel"
 
Du kan nog ha en poäng där
Den poängen har nog iofs inte direkt med elhojar att göra utan jag tror att rena nöjes mc är på väg att dö ut
Det beror nog mest på att dataspelsgenerationen är helt ointresserade av både bilar,mc och sex när man kan sitta vid datorn å pilla på sig själv och spela spel
Min gissning "hoppas jag har fel"
Hoppas verkligen att du har fel...
 
Eller alla dom miljontals bensinhojar som redan tillverkats och finns ute på marknaden.

Inom min livslängd lär dom inte ta slut
Jag pratar bara om nyförsäljning, de som redan finns därute finns ju såklart kvar förutom att de kraschas bort eller ställs i förråd och försvinner från vägarna...
 
Du kan nog ha en poäng där
Den poängen har nog iofs inte direkt med elhojar att göra utan jag tror att rena nöjes mc är på väg att dö ut
Det beror nog mest på att dataspelsgenerationen är helt ointresserade av både bilar,mc och sex när man kan sitta vid datorn å pilla på sig själv och spela spel
Min gissning "hoppas jag har fel"
Förhoppningsvis har du i alla fall lite fel.
 
Jag pratar bara om nyförsäljning, de som redan finns därute finns ju såklart kvar förutom att de kraschas bort eller ställs i förråd och försvinner från vägarna...

Ja kommande generationer är kokta i bajs, i många avseenden...

Men dom behöver ju bara vattenskotrar om vi ska tro klimatalarmisterna
 
Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Back
Top