Dreva?

bunny rabbiT

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Blata Quadard
Funderar att testa en annan drevning.
För enkelhetens skull tänkte jag på framdrevet.

Märker man någon skillnad om man minskar ett kugg fram?
Hur mycket ökar varven, på ett ungefär?

Fördelar?
Nackdelar?

Jag är inne lite på samma spår och skulle med vilja veta.

Ja man märker skillnad, rätt stor faktiskt. Fördelar = Bättre drag
Nackdelar = Lägre toppfart, man får växla mer.
Har ni inte haft moppe ? :)

Jag gick ner till 15 fram och allt vart bättre utom motorvögsåka och att inte hastighetsmätaren stämmer. Med originaldrevningen känns den så slö om man ligger och slökör och får för sig att gasa lite måste man ju växla ner 2-3 växlar. Nu är den mer explosiv, eller hur man ska säga. Klart värt att prova, kostar ju bara 115 såänn och några minuters jobb.

M 15 fram o ner ett kugg så ökar varvet 1/15 dvs. ca 7 %. Det märks tydligt. Jämför m steget mellan högsta växlarna som brukar ligga runt 15-20 %.
/u

Rigge skrev:
Jag gick ner till 15 fram och allt vart bättre utom motorvögsåka och att inte hastighetsmätaren stämmer. Med originaldrevningen känns den så slö om man ligger och slökör och får för sig att gasa lite måste man ju växla ner 2-3 växlar. Nu är den mer explosiv, eller hur man ska säga. Klart värt att prova, kostar ju bara 115 såänn och några minuters jobb.

Vad menar du med att inte mätaren funkar? Det går ju på framhjulet..?

cRoC skrev:
Vad menar du med att inte mätaren funkar? Det går ju på framhjulet..?
Många nyare knarrar mäter på utgående drevet ist för på frhjulet. Detta innebär att ett mindre drev = mätaren visar längre körsträcka och högre hastighet än den verkliga.

Jag kör 14 fram och 47 bak och det går hur bra som helst, den drar ruggigt bra jämfört med orginal... hojen toppar nu ca 230kmh men jag tycker det är roligara att stunta så det gör inte mig något...

Hastighets mätaren mäter från axeln där fram drevet sitter så det visar fel men det kostar att ligga på topp :rock vissa hojar mäter från framhjulet men inte alla...

Lika många % som du drevar ner den...
Ulf nämde 7% så vid 200 så visar den 214. Typ.
Fast jag har fått för mig att kjeda/ drev slits lite mindre om du går upp på bakdrevet istället för ner därfram. Inte för att någon någonsin har brytt sig om det men...

:tummenupp Klart att rekomendera. Jag har 15-44 istället för 16-42.
Känns som en mycket hetsigare båge. Mycket roligare.
Varvar lite mer, drar lite mer soppa men, kul, kul, kul. :bow

Original så varvar den inte ut ordentligt på sexan, går bara 260(mätarfart, vartal kommer jag inte ihåg). Nu orkar den varva till över 12000varv och 295 på mätaren. Vad det blir i verkligheten orkar jag inte räkna ut men det borde bli ungefär samma som original. Varvstoppet ligger på 12500varv så det känns ju inte bra att pressa mil efter mil på max(fast så fort får man ju inte köra :fakta )
/Sam

Från 16 till 15 fram gjorde ungefär 500 varvs skillnad vid 120km/h på min hoj.

Räkna omdrevningar är enkelt. Det enda man behöver komma ihåg är dessa siffror: 1 kugg fram 7 %, 1 kugg bak 2.5 %. Det räcker för alla vanliga omdrevningar.

Varför ? Förklaring nedan.

Enklaste fallet: 1 kugg på 15 är ca 1/15 = 0.067 = 7 % ungefär. Likadant för bakdrevet: 1 kugg på 42 = 1/42 = 2.4 %, 2 kugg 4.8 %, 3 kugg 7.2 5. Ungefär, men det duger gott.

Svåraste fallet, båda dreven: byta 16/42 mot 15/44.
Ändringen blir (16*44)/(15*42) = 16*44/15/42 = 1.1175 = ca 1.12 dvs ca 12 %. Den kommer alltså varva 12 %, 1.12 ggr mer än tidigare i alla hastigheter. (Med tumregeln överst skulle det blivit 7+2.5+2.5 % = 12 %)
Vill man räkna ut hastigheten tar man 1/1.1175 = 0.895. Den kommer att gå ca 10.5 %, 0.895 ggr långsammare f alla varv.

Byter man bara ett drev behöver man bara räkna med det bytta. 16 till 15 ger 16/15 = 1.07 dvs 7 %.
/u

Last edited:
Kan ni bara köra på sexan pojkar?!? Många av de hårigare drevningsförslagen i den här tråden är så extrema så ni lika gärna kan gå ner en växel istället ju och likt förbaskat ha kvar 6'an som transportväxel.

Och erkänn att ni ska dreva för att det ska bli lättare att köra på bakhjulet. ...har ni hört. ...har någon sagt.

Era hojar blir inte "starkare" egentligen, ni bara ändrar hastighet på växlarna...

Enklast för bakhjulsåkarsnackare är att numrera om växlarna, från t.ex. 3 och uppåt. Gratis.

Chrille: vi får väl anamma trampcykelvarianten: flera drev monterade och kedjeväxel.
/u

ulf_lundin skrev:
...

Chrille: vi får väl anamma trampcykelvarianten: flera drev monterade och kedjeväxel.
/u

Ja det hade varit något.... Jösses vilka haverier man hade kunnat fixa :D

Nä allvarligt skämtat. Jag anser att man faktiskt bör tänka sig för innan man drevar enr hojen för mycket.

Varför ska den varva ur på sexan? Dra den på 5'an istället.

Det är ju faktisk bara 1'an o 6'an som ger en konkret skillnad vid gatåka?

Last edited:
Chrille skrev:
Kan ni bara köra på sexan pojkar?!? Många av de hårigare drevningsförslagen i den här tråden är så extrema så ni lika gärna kan gå ner en växel istället ju och likt förbaskat ha kvar 6'an som transportväxel.

Och erkänn att ni ska dreva för att det ska bli lättare att köra på bakhjulet. ...har ni hört. ...har någon sagt.

Era hojar blir inte "starkare" egentligen, ni bara ändrar hastighet på växlarna...
Nä, jag kör inte på bakhjulet. :fakta
Däremot var det ett enkelt sätt att få lite längre hjulbas och snabbare starter på torsdagsrejsen. :hej

Samtidigt flyttade jag ett vibrationsområde nedåt i hastighet så jag lättare kan ligga i laglig fart. :fakta

Ugluk skrev:
....
Samtidigt flyttade jag ett vibrationsområde nedåt i hastighet så jag lättare kan ligga i laglig fart. :fakta

DET tycker jag faktiskt var en ganska god tanke. Planerad eller blev det bara så :crash

Chrille skrev:
DET tycker jag faktiskt var en ganska god tanke. Planerad eller blev det bara så :crash
Bidragande orsak, men jag måste medge att det inte var huvudskälet. :rodnar Å andra sidan tål jag vibrationer rätt bra.

Chrille skrev:

Självklart var det för bakhjulsåkningen som jag drevade om. skrev jag inte det. Det gör en markant skillnad att enkelt kunna dra upp den på tvåan(fortfarande med koppling) med originaldrevning så är det väldigt finkänsligt med varvtal för att få ett bra snabbt lyft. Nu kan man dra upp den utan större problem vid landsvägskörning i laglig hastighet(för det är väl så ni kör) vilket inte gick förut. Detta är naturligtvis ett hypotetiskt resonemang eftersom man inte får göra detta enligt gällande trafikregler. En båge som orkar dra upp den bra på tvåan eller trean typ gixxer1000, rettan eller 954an kanske inte är lönt att dreva om.

"6'an som transportväxel." vad skulle den annars vara till?? långsam transport eller snabb transport. Uffes fina räkneexempel visar ju dessutom att bågen går i princip lika fort eftersom den varvar ut bättre. Eller bryr ni er om soppaförbrukningen? jag ser det mer som investering i livskvalitet.

Ha en bra dag
/Sam

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back