Den amerikanska propagandamaskinen (film)

Henkka skrev:
Visst, de är också proaganda i dessa filmer, men han lägger upp det på ett ganska neutralt sätt och redovisar sin fakta ordentligt, skulle nog kalla det för dokumentär film istället för propaganda....

Och vad kallar du faktumet att öppningsscenen i Bowling for Columbine är bluff? (Den med geväret vs bankkonto)

Michael Moore bjuder säkert på en hel del sanningar, och belyser många intressanta problem - men han bör också tas med en nypa salt.
 
valmers skrev:
Ihåligt? Det faktum att ersättningsnivåerna gör det fullt möjligt att välja att vara arbetslös, garanterar många röster till S/V/MP. I min värld är det horribelt att inte ersättningsnivåerna i exempelvis A-kassan är lägre, samt kraftigt minskande med tiden.
Varför är det horribelt? Finns det jobb så är ju bidragstagaren skyldig att ta det. Problemet är att vi inte har jobb åt alla. Ska vissa tryckas ner i skiten totalt för det?

Hur många är det som inte vill jobba förresten? Väldigt få.. långtidsarbetslösa mår ofta väldigt dåligt så det är inget särskilt förmånligt liv att leva.
 
Chris Ash skrev:
En kvälls strötittande på SVT och jag märker inga som helst tendenser till socialistisk propaganda.

Du tittar 1-2 kvällar om året (Melodi och Schlagerfestivalen?) och anser dig ändå kunna bedöma detta?


Chris Ash skrev:
Edit: Om SVT skulle spridit rena lögner gång på gång skulle vi dessutom fått veta det. Det är nämligen vad FOX gör.

Vilket är vad vi fått veta också, Uppdrag Granskning har fällts i granskningsnämnden. Kommer inte ihåg vilket reportage men det innehöll uppenbara felaktigheter.
 
valmers skrev:

Jo att det inte är neutralt utan väldigt vinklat håller väl de flesta med om. Men Henkka har rätt i att han redovisar sina fakta ordentligt. Han har en omfattande lista med litteratur och andra källor där man kan gå in och granska det Moore har tolkat.
 
mb skrev:
Varför är det horribelt? Finns det jobb så är ju bidragstagaren skyldig att ta det. Problemet är att vi inte har jobb åt alla. Ska vissa tryckas ner i skiten totalt för det?

Hur många är det som inte vill jobba förresten? Väldigt få.. långtidsarbetslösa mår ofta väldigt dåligt så det är inget särskilt förmånligt liv att leva.

Enkel fråga, är det bra eller dåligt för samhället att en familj med två arbetslösa människor förlorar pengar på att ta ett arbete med en lön som understiger 24.000kr ? Det här är nu en enkel och rak fråga, hoppas svaret blir det samma.
 
Markus skrev:
Du tittar 1-2 kvällar om året (Melodi och Schlagerfestivalen?) och anser dig ändå kunna bedöma detta?

Vilket är vad vi fått veta också, Uppdrag Granskning har fällts i granskningsnämnden. Kommer inte ihåg vilket reportage men det innehöll uppenbara felaktigheter.
Nä det räcker inte... nu får ni allt ro fram med mer konkreta och övertygande belägg. Har hört det här om "vänstermaffians lobbande bla bla bla" hur många gånger som helst nu utan att få någon konkret vink om vad det handlar om.
 
Markus skrev:
Och vad kallar du faktumet att öppningsscenen i Bowling for Columbine är bluff? (Den med geväret vs bankkonto)

Michael Moore bjuder säkert på en hel del sanningar, och belyser många intressanta problem - men han bör också tas med en nypa salt.

Har aldrig påstått att jag dyrkar han blint, men han belyser saker i samhället som den politiskt korrekta median döljer. Tex att större delen av den svarta befolkningen i Florida mm misste sin demokratiska röst rätt för att Bush visste att de inte skulle rösta republikanskt utan var stora stödjare motståndet mot buish.
 
Domifuling skrev:
Hahaha, e du så blåögd så du tror man behöver kolla på foxnews för detta? Jag skulle nog anse att FOX är ärligare än media i Sverige då FOX så överdrivet går ut med sin propaganda att ingen undgår att det inte är sant.

Vad är poängen med FOX-news om ingen tar det på allvar? Självklart finns det folk som tror på dem. Och i min värld kan det aldrig vara ärligt att ljuga, lika lite som att jag vill att media ska vara färgade intill extremism. Fast i din värld tror jag säkert att både lögner och extremism är något bra.
 
Chris Ash skrev:
Jo att det inte är neutralt utan väldigt vinklat håller väl de flesta med om.

"Neutralt" kanske inte var det bästa ordvalet, men budskapet framgick iaf.
 
mb skrev:
Nä det räcker inte... nu får ni allt ro fram med mer konkreta och övertygande belägg. Har hört det här om "vänstermaffians lobbande bla bla bla" hur många gånger som helst nu utan att få någon konkret vink om vad det handlar om.

Nu svamlar du...
Jag bemötte:

a) Chris Ass inlägg om hur mycket han tittat på svt, och ifrågasatte hur han kan bedöma det
b) Påtalade att SVT blivit dömt för att "sprida lögner"

Nu börjar du skriva om "vänstermaffians lobbande" som svar på det inlägget? :confused:

Förtydliga, tack.
 
Markus skrev:
Enkel fråga, är det bra eller dåligt för samhället att en familj med två arbetslösa människor förlorar pengar på att ta ett arbete med en lön som understiger 24.000kr ? Det här är nu en enkel och rak fråga, hoppas svaret blir det samma.
Det är inte alls en enkel fråga, men tvingar du mig in i ett simplistiskt hörn så måste svaret i så fall bli nej. Man ska tjäna på att arbeta, men när inte jobben räcker till ska folk naturligtvis kunna leva ett drägligt liv ändå.
 
mb skrev:
Det är inte alls en enkel fråga, men tvingar du mig in i ett simplistiskt hörn så måste svaret i så fall bli nej. Man ska tjäna på att arbeta, men när inte jobben räcker till ska folk naturligtvis kunna leva ett drägligt liv ändå.

...och de ska lockas tillbaka till arbetsmarknaden genom att söka ett jobb som kommer förstöra deras ekonomi? Förstår du inte att det är fel på bidrags och skattepolitiken? Det här är verklighet!
 
Markus skrev:
Nu börjar du skriva om "vänstermaffians lobbande" som svar på det inlägget? :confused:

Förtydliga, tack.
Nja... direkt svar på inlägget var det inte menat som; det var en spinoff. Skrev ju "ni" också så det var inte menat för enbart dig.

Ni liberaler är så individualistiska :hihi ;)
 
Markus skrev:
Du tittar 1-2 kvällar om året (Melodi och Schlagerfestivalen?) och anser dig ändå kunna bedöma detta?


Jag ser då och då nyheter på både SVT och FOX news. Det är en påtaglig skillnad däremellan. För att inte tala om Bill O Reillys program, något sådant skulle öht inte gå att sända i Sverige.

Markus skrev:
Vilket är vad vi fått veta också, Uppdrag Granskning har fällts i granskningsnämnden. Kommer inte ihåg vilket reportage men det innehöll uppenbara felaktigheter.

Det är naturligtvis illa, men samtidigt börjar diskussionen bli meningslös då du inte ens har sett FOX news, det är främst skillnaderna däremellan jag vill belysa eftersom diskussionen har börjat handla om det. Att SVT är politiskt färgad är jag medveten om.
 
mb skrev:
Nja... direkt svar på inlägget var det inte menat som; det var en spinoff. Skrev ju "ni" också så det var inte menat för enbart dig.

Ni liberaler är så individualistiska :hihi ;)

Är Markus liberal så är jag jultomten.
 
Markus skrev:
Enkel fråga, är det bra eller dåligt för samhället att en familj med två arbetslösa människor förlorar pengar på att ta ett arbete med en lön som understiger 24.000kr ? Det här är nu en enkel och rak fråga, hoppas svaret blir det samma.

Det är inte klokt. Vill vi å andra sidan ha den amerikanska modellen, som i dagsläget producerat 39 miljoner (fel siffra förut) fattiga amerikaner? Det verkar, imho, inte helt produktivt för samhället det heller.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top