Den amerikanska propagandamaskinen (film)

valmers skrev:
Inte häxjakt, endast exempel på medier/föreningar/företag som kontrolleras av vänstermaffian.
Hmm... du är väl medveten om att det här landet för övrigt styrs av "vänstermaffian". Det är svenska folket som valt in den. Men det här med så starka band till medie-/förenings-/företagvärlden vet jag inte om jag köper. Har ni några exempel?

I andra länder är mönstret mer tydligt, t.ex. italien när det högern.
 
mb skrev:
Det är svenska folket som valt in den. Men det här med så starka band till medie-/förenings-/företagvärlden vet jag inte om jag köper. Har ni några exempel?

Exempel:
LO (Regimtrogen maffia)
TV4 (Någorlunda regimtrogna, äckligt politiskt korrekta)
Aftonbladet (No comment)

mb skrev:
I andra länder är mönstret mer tydligt, t.ex. italien när det högern.

Det är precis samma fenomen i Sverige, Italien och Ryssland. Att du set up:n passar dig i Sverige men inte i Italien är karakteristiskt för vänstern, för min del är det lika illa var det än är.

EDIT:
Här har du din ädla, jämställda, arbetarekultur för övrigt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=330987&previousRenderType=6

Logotypebyte, kärnkraftsnedläggning, samarbete med icke-demokrater, svikna vallöften... Ja, bara de får tyst på Maud så har vi en något ljusare framtid om sisådär 700 dagar.
 
Last edited:
Markus skrev:
Åh fan, f.d. extremist? Kul! :rofl

Nje, det skulle jag inte påstå att jag var. Min grundideologi har alltid varit åt det nyliberala/liberala hållet. Dock läste jag väldigt många olika politiska tidskrifter/skrifter för att bilda mig en egen uppfattning.
Eftersom man även inom partierna kör med ganska hård propaganda.
 
Markus skrev:
Exempel:
LO (Regimtrogen maffia)
TV4 (Någorlunda regimtrogna, äckligt politiskt korrekta)
Aftonbladet (No comment)



Det är precis samma fenomen i Sverige, Italien och Ryssland. Att du set up:n passar dig i Sverige men inte i Italien är karakteristiskt för vänstern, för min del är det lika illa var det än är.

Just aftonhoran tycker jag har blivit lite roligare sen man tog in Hakelius kolumner. Aftonhoran är inte heller lika tokröd som den var för 10-15 år sedan.
Med det inte sagt att det är en bättre tidning nu än då..
 
Chris Ash skrev:
Japp, jag har sett den, den har funnits på DVD ett tag nu.

Det är de stalinistiska förhållandena på nyhetsbolaget som skrämmer. Fel människor får inte intervjuas, att fel åsikter uttrycks stoppar programledarna.

Det är helt enkelt skrämmande att se hur ihåligt begreppet demokrati är.

Men den går ju imorgon så jag tycker definitivt du ska se den.

SVT propagandamaskin? Vad snackar du om egentligen?

Hahaha, e du så blåögd så du tror man behöver kolla på foxnews för detta? Jag skulle nog anse att FOX är ärligare än media i Sverige då FOX så överdrivet går ut med sin propaganda att ingen undgår att det inte är sant.
 
oFFkeFF skrev:
Just aftonhoran tycker jag har blivit lite roligare sen man tog in Hakelius kolumner. Aftonhoran är inte heller lika tokröd som den var för 10-15 år sedan.
Med det inte sagt att det är en bättre tidning nu än då..

Är det tönten med polisonger? Det finns bara en bra kvällstidningskolumnist - Marie Söderquist på Expressen. :tummenupp
 
mb skrev:
Hmm... du är väl medveten om att det här landet för övrigt styrs av "vänstermaffian". Det är svenska folket som valt in den. Men det här med så starka band till medie-/förenings-/företagvärlden vet jag inte om jag köper. Har ni några exempel?

I andra länder är mönstret mer tydligt, t.ex. italien när det högern.
Markus skrev:
Folksam tror jag att jag är med på, kanske konsum, definitivt bibliotek - kan du utveckla lite? PRO och HSB har jag inte en aning om.
Titta på vilka som sitter i styrelserna för exempelvis PRO och HSB; väldigt vanligt med LO-pampar som sitter på flera stolar. Sedan hävdar PRO att man är politiskt oberoende. :lol

Det är förövrigt svenska bidragstagare (f.n. en dryg miljon människor) som fixar majoriteten för vänstermaffian. Inte fan röstar man höger eller liberalt när man riskerar att bli av med de bidrag som man blivit uppfostrad med av trygga pappa staten. Beklämmande.
 
Markus skrev:
Är det tönten med polisonger? Det finns bara en bra kvällstidningskolumnist - Marie Söderquist på Expressen. :tummenupp

Anser väl att Marie S, är rätt vinglig i sina åsikter..
 
oFFkeFF skrev:
Anser väl att Marie S, är rätt vinglig i sina åsikter..

Störtskön, rakt emot strömmen, säger rakt ut vad hon tycker och skiter i om hon är bekväm. Hur menar du vinglig?
 
valmers skrev:
Det är förövrigt svenska bidragstagare (f.n. en dryg miljon människor) som fixar majoriteten för vänstermaffian. Inte fan röstar man höger eller liberalt när man riskerar att bli av med de bidrag som man blivit uppfostrad med av trygga pappa staten. Beklämmande.

Stämmer, men även den konstgjorda andningen på Landstinget är strategiskt riktig av (s). Fimpar man en sådan onödig koloss så kanske folk måste börja jobba också och då kanske de inser att (s) är förlegat.
 
Markus skrev:
Störtskön, rakt emot strömmen, säger rakt ut vad hon tycker och skiter i om hon är bekväm. Hur menar du vinglig?

Jo, men oftast med helt utan underbyggda argument. D.v.s även om hon har ett uns rätt i det hon säger, så kan hon sällan argumentara för det.
Så när hon är med i tv-sofforna gör hon bort sig istället.
 
oFFkeFF skrev:
Jo, men oftast med helt utan underbyggda argument. D.v.s även om hon har ett uns rätt i det hon säger, så kan hon sällan argumentara för det.
Så när hon är med i tv-sofforna gör hon bort sig istället.

Aldrig sett henne på tv, var/när/hur?
Expressens läsare hör väl inte till dem som vill läsa analyser á DN Debatt (9 av 10 skulle ändå inte förstå dem), man får ta det för vad det är och uppskatta en rebell tycker jag.
 
Värre kommunist propaganda än vad tv3/metro bjuder på får man leta länge efter på hemma plan! :dummer

Kan hålla med om att USA har en väldigt propaganda inriktad tv/media. Se Michael Moores filmer så förstår man hur jävla illa de är. Visst, de är också proaganda i dessa filmer, men han lägger upp det på ett ganska neutralt sätt och redovisar sin fakta ordentligt, skulle nog kalla det för dokumentär film istället för propaganda....

Den där dokumentären som tråden från början handlade om jag jag nog ta och se.
 
Henkka skrev:
Se Michael Moores filmer så förstår man hur jävla illa de är. Visst, de är också proaganda i dessa filmer, men han lägger upp det på ett ganska neutralt sätt och redovisar sin fakta ordentligt, skulle nog kalla det för dokumentär film istället för propaganda....
:hihi :lol :rofl :3freak
 
valmers skrev:
Det är förövrigt svenska bidragstagare (f.n. en dryg miljon människor) som fixar majoriteten för vänstermaffian. Inte fan röstar man höger eller liberalt när man riskerar att bli av med de bidrag som man blivit uppfostrad med av trygga pappa staten. Beklämmande.
Ihåligt resonemang. Vänd på det och säg "inte fan skulle man rösta socialistiskt om man riskerade att bli av med de vräkiga samhällsförmånerna som man blivit uppfostrad med av trygga pappa staten. Beklämmande." Lika innehållstomt uttalande.

För övrigt är väl röstfrekvensen låg bland socialbidragstagare?
 
Gixxer-Anders skrev:
Vilket du med säkerhet vet eftersom din "uppfattning om SVT är ganska vag på grund av att jag sällan ser på TV överhuvudtaget" .

Du är inte trovärdig.


Japp, en kvälls strötittande på FOX News under brinnande Irakkrig fick mig nästan att spy. Jag har kompisar som är nästan lika blåa som Markus och de stämmer in i klagokören. En kvälls strötittande på SVT och jag märker inga som helst tendenser till socialistisk propaganda.

Men det är givetvis ingen absolut sanning, bara det att skillnaden mellan kanalerna nästan är påtaglig för den som både är blind och döv.

Edit: Om SVT skulle spridit rena lögner gång på gång skulle vi dessutom fått veta det. Det är nämligen vad FOX gör.
 
Last edited:
mb skrev:
Ihåligt resonemang. Vänd på det och säg "inte fan skulle man rösta socialistiskt om man riskerade att bli av med de vräkiga samhällsförmånerna som man blivit uppfostrad med av trygga pappa staten. Beklämmande." Lika innehållstomt uttalande.

För övrigt är väl röstfrekvensen låg bland socialbidragstagare?
Ihåligt? Det faktum att ersättningsnivåerna gör det fullt möjligt att välja att vara arbetslös, garanterar många röster till S/V/MP. I min värld är det horribelt att inte ersättningsnivåerna i exempelvis A-kassan är lägre, samt kraftigt minskande med tiden.
 
Henkka skrev:
Se Michael Moores filmer så förstår man hur jävla illa de är. Visst, de är också proaganda i dessa filmer, men han lägger upp det på ett ganska neutralt sätt och redovisar sin fakta ordentligt, skulle nog kalla det för dokumentär film istället för propaganda....

Är det verkligen så? Faktagranskar du Moore inser du tyvärr att det inte är så. Nog för han har poänger men han har tyvärr inte heller rent mjöl i påsen...
 
valmers skrev:
Ihåligt? Det faktum att ersättningsnivåerna gör det fullt möjligt att välja att vara arbetslös, garanterar många röster till S/V/MP. I min värld är det horribelt att inte ersättningsnivåerna i exempelvis A-kassan är lägre, samt kraftigt minskande med tiden.
Har du varit arbetslös en längre tid nångång?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top