Den amerikanska propagandamaskinen (film)

t-rex skrev:
Det är inte klokt. Vill vi å andra sidan ha den amerikanska modellen, som i dagsläget producerat 39 miljoner (fel siffra förut) fattiga amerikaner? Det verkar, imho, inte helt produktivt för samhället det heller.

Nej, det är ju inget bra alternativ heller. Det finns dock ganska många därimellan... Intressant är också att medellönen är 22.000 i Sverige, man måste alltså som arbetslös, i en familj med två förvärvsarbetande, gå upp till en "hög" lön direkt för att det ska bli lönsamt. Hur stor är den chansen/risken för en långtidsarbetslös...

Henkka skrev:
"Neutralt" kanske inte var det bästa ordvalet, men budskapet framgick iaf.

Jag tycker Michael Moore är rätt bra,allt sitt fifflande och vinklande till trots, han tar upp saker som är intressanta att debattera och dessutom behövs en motpol till den skamlöst ljugande högern.

Fast Al Franken är mästerlig, honom har de inte lyckats ställa mot väggen.....

Chris Ash skrev:
Jag tycker Michael Moore är rätt bra,allt sitt fifflande och vinklande till trots, han tar upp saker som är intressanta att debattera och dessutom behövs en motpol till den skamlöst ljugande högern.

Fast Al Franken är mästerlig, honom har de inte lyckats ställa mot väggen.....

Vet faktiskt inte om "motlögner" är botemedlet, filmerna är iofs lite roliga, och träffar väldigt rätt.
Just träffarna är roliga, men att fejka dokumentärer på det sätt han gör, känns ändå jävligt fel. Precis som vissa stenhårt tror på Bush lögner, finns det ju dem som tror på Moores lögner. Vissa lögner blir jäkligt farliga om de uppfattas som sanning..

oFFkeFF skrev:
Vet faktiskt inte om "motlögner" är botemedlet, filmerna är iofs lite roliga, och träffar väldigt rätt.
Just träffarna är roliga, men att fejka dokumentärer på det sätt han gör, känns ändå jävligt fel. Precis som vissa stenhårt tror på Bush lögner, finns det ju dem som tror på Moores lögner. Vissa lögner blir jäkligt farliga om de uppfattas som sanning..

Japp i sak håller jag egentligen med dig (det är mitt skarpa hat mot högermoguler som Murdoch och O´Reilly som får mig att dunka Moore i ryggen ibland) Det är därför jag tar upp Al Franken istället, han angriper på ett betydligt mer sofistikerat sätt. Sättet han klär av högermedia på är helt enkelt magnifikt.

Goodstuff skrev:
De skulle i varje fall inte erkänna det offentligt.

Nej det skulle Dom [tm] aldrig göra, de svinen. Hur faaaaaan kan man föreslå att det ens ska löna sig att jobba? Vilka spån, jag vill löka hela livet. Hahahaha

Markus skrev:
Nej det skulle Dom [tm] aldrig göra, de svinen. Hur faaaaaan kan man föreslå att det ens ska löna sig att jobba? Vilka spån, jag vill löka hela livet. Hahahaha

Nu var mitt dåliga försök till "humor" mest riktad mot valmers, som jag förövrigt känner irl, och jag gjorde fel som skrev de. Var inte meningen att påskina moderater som svin, min far är det och min faster har suttit i riksdagen för dem, och jag håller med dig om att det måste löna sig att jobba. Dock tycker jag att det är samhällets humanistiska plikt att se till att stötta de människor som av olika anledningar inte kan tjäna sitt uppehälle.

Goodstuff skrev:
Nu var mitt dåliga försök till "humor" mest riktad mot valmers, som jag förövrigt känner irl, och jag gjorde fel som skrev de. Var inte meningen att påskina moderater som svin, min far är det och min faster har suttit i riksdagen för dem, och jag håller med dig om att det måste löna sig att jobba. Dock tycker jag att det är samhällets humanistiska plikt att se till att stötta de människor som av olika anledningar inte kan tjäna sitt uppehälle.

All humor uppskattas! :tummenupp
Jag gillar faktiskt inte moderater, alla partier är olika grader i helvetet...
Visst ska man ta hand om de svagaste, men inte med så pass generösa medel som det är idag. Ingen ska behöva vara utan mat eller tak över huvudet, men heller ska ingen ha så höga bidrag som det är idag.

Jag tycker SVT ska göra ett nytt program med hela det vanliga sporthojsgänget istället för "Debatt". För att motverka dagens kommuniststämpel. Programledare är Valmers. :hihi

Markus skrev:
Visst ska man ta hand om de svagaste......
Ingen ska behöva vara utan mat eller tak över huvudet.,,,,

Nedtecknat och sparat!
Det finns kanske hopp...

Inte helt utan att jag kommer att tänka på Star Wars!

"- Father, I know there's still som good in you!"
...och till slut finner Darth detta sissta goda och kastar ner "Kejsaren" i avgrunden..

CorbenDallas skrev:
Har du varit arbetslös en längre tid nångång?
Ja, och jag kämpade till mig ett bra jobb, utan hjälp av vuxendagisförmedlingen, och med minimal ersättning (KAS hette det under denna forntid).
Goodstuff skrev:
Moderater blir aldrig arbetslösa.
Härligt, äntligen generaliserar vi lite.

Skillnaden är att en Moderat kämpar till sig en ny anställning fortast möjligt; sossen sätter sig i soffan med A-kassa och väntar på att pappa Göran ska fixa en ny vuxendagisplats, alternativt "sysselsättning" i AMS regi.

Så, då var det färdiggeneraliserat.
mb skrev:
Varför är det horribelt? Finns det jobb så är ju bidragstagaren skyldig att ta det. Problemet är att vi inte har jobb åt alla. Ska vissa tryckas ner i skiten totalt för det?
Visst, så funkar det ju alltid i verkliga livet. Vet hur många som helst som endast kämpar för att få nya A-kassedagar. Möjligen kan någon vuxendagissysselsättning i AMS regi komma i fråga.
Goodstuff skrev:
Jag är Moderat i brist på annat trovärdigt högerparti. Fanns det ett riktigt högerparti utan brunskjortetendenser, skulle jag rösta på det utan en sekunds tvekan.

valmers skrev:
Visst, så funkar det ju alltid i verkliga livet. Vet hur många som helst som endast kämpar för att få nya A-kassedagar. Möjligen kan någon vuxendagissysselsättning i AMS regi komma i fråga.
Ok, jag känner inte så många såna alls. De flesta kämpar på med sitt, men det finns likt förbannat inte jobb åt alla så några måste ju va arbetslösa också.

valmers skrev:
Ihåligt? Det faktum att ersättningsnivåerna gör det fullt möjligt att välja att vara arbetslös, garanterar många röster till S/V/MP. I min värld är det horribelt att inte ersättningsnivåerna i exempelvis A-kassan är lägre, samt kraftigt minskande med tiden.

Det finns olika synvinklar på det mesta. Om du på fullaste allvar tror att en betydande del av de som uppbär A-kasseersättning i Sverige gör det av egen fri vilja, och hellre än att arbeta, så säger det förmodligen mer om den miljö och de personer du omger dig med - eller väljer att se - än om verkligheten i ett större perspektiv.

I den verklighet och bland de personer där jag befinner mig finns flera som har uppburit A-kasseersättning under kortare, eller i enstaka fall längre, tid men bidragssnyltare i den form du avser är i klar minoritet. Faktiskt snudd på försumbara.

Last edited:
69:an skrev:
Det finns olika synvinklar på det mesta. Om du på fullaste allvar tror att en betydande del av de som uppbär A-kasseersättning i Sverige gör det av egen fri vilja, och hellre än att arbeta, så säger det förmodligen mer om den miljö och de personer du omger dig med - eller väljer att se - än om verkligheten i ett större perspektiv.

I den verklighet och bland de personer där jag befinner mig finns flera som har uppburit A-kasseersättning under kortare, eller i enstaka fall längre, tid men bidragssnyltare i den form du avser är i klar minoritet. Faktiskt snudd på försumbara.
Du missar poängen; det är det faktum att det lönar sig att skita i att arbeta som är det horribla. Samt att inte ersättningsnivåerna minskar med tiden. Samt att man inte villkorslöst drar in ersättningen för personer som vägrar ta anvisade jobb.

Oj, även högersidan har visst TV-kanaler som tjänar deras intressen. Det måste vi förbjuda. :3freak

Goodstuff skrev:
FOX bleknar i jämförelse medpropagandamaskinen SVT/SR. :fakta

Det är väl ändå en rätt stor skillnad på att ett media är färgad av en politisk åskådning och agera propagandamaskin!?

Om nu SVT är värre vänsterpropaganda än Fox borde dina svar vara självklara:

- Tror du Fox skulle ägna tid att gräva i Bush:s bakgrund som SVT grävde i i vänsterpartiets och framförallt Ohlys?

- Tror du Fox skulle ha lika många soffdebatter om felanvända pengar(som t.ex. Metall-skandalen) om det istället varit, låt säga delar av den republikanska ledningen som varit en aning vidlyftiga?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back