Den amerikanska propagandamaskinen (film)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Titta gärna på filmen "Outfoxed" på SVT i morgon. Den handlar om FOXNews och de allt annat än trevliga herrarna Rupert Murdoch och Bill O´Reilly. Ganska intressant och skrämmande faktiskt. Speciellt för de som försöker begripa hur i hela friden man kan rösta på George W Bush.
 
Det ska jag garanterat göra. Intressant att det är Nordens största propagandamaskin som sänder den, och slänger sig med följande formuleringar:

"Filmen ger en inblick i Fox News och de avarter som uppstår när monopolföretag får kontroll över informationen. "

Edit: Vad är det som är skrämmande förresten, har du redan sett den?
 
Last edited:
SVT har iofs blivit snäppet bättre de senare åren att inte vara så extremt rödfärgade som man var under 70 och 80-talet.
Men efter att ha sett FOX under irak-kriget och när WTC inträffade, så märker man extremt tydligt att det är extrem propaganda, och väldigt dålig nyhetsförmedling.
Jämför man med CNN/NBC/ABC etc är det en jäkla skillnad.
 
Markus skrev:
Det ska jag garanterat göra. Intressant att det är Nordens största propagandamaskin som sänder den, och slänger sig med följande formuleringar:

"Filmen ger en inblick i Fox News och de avarter som uppstår när monopolföretag får kontroll över informationen. "

Edit: Vad är det som är skrämmande förresten, har du redan sett den?


Japp, jag har sett den, den har funnits på DVD ett tag nu.

Det är de stalinistiska förhållandena på nyhetsbolaget som skrämmer. Fel människor får inte intervjuas, att fel åsikter uttrycks stoppar programledarna.

Det är helt enkelt skrämmande att se hur ihåligt begreppet demokrati är.

Men den går ju imorgon så jag tycker definitivt du ska se den.

SVT propagandamaskin? Vad snackar du om egentligen?
 
oFFkeFF skrev:
SVT har iofs blivit snäppet bättre de senare åren att inte vara så extremt rödfärgade som man var under 70 och 80-talet.
Men efter att ha sett FOX under irak-kriget och när WTC inträffade, så märker man extremt tydligt att det är extrem propaganda, och väldigt dålig nyhetsförmedling.
Jämför man med CNN/NBC/ABC etc är det en jäkla skillnad.

Jag har i ärlighetens namn aldrig sett Fox, men jag har aldrig läst en dylik beskrivning som den på SVT:s hemsida (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...ate=20041014&shortVersion=true&searchDep=8744)

Beträffande SVT så satt jag och kollade på Aktuellt igår, så kom reportaget från Minnesota där Demokraterna har US starkaste fäste (oväntat val) och reportern rullar in med sin hyrbil som de klistrat SVT logo på ( :hihi ) och sedan intervjuade han demokrat efter demokrat, de flesta intelligenta medelklass. Till sist interrvjuade han en Republikan som var ungefär 99 år gammal men var egentligen demokrat. Det är också, illa dold, propaganda, följer de upp reportaget med att besöka t.ex. Texas (ocj intervjuar andra än trailer trash) så sätter jag på mig dumstruten. Samam sak var det under Republikanernas partikonvent i NY, de intervjuade intellektuella motdemonstranter varvat med intervjuer med Hillbillyrepublikaner med USA-bandana och boots.
 
Chris Ash skrev:
Japp, jag har sett den, den har funnits på DVD ett tag nu.

Det är de stalinistiska förhållandena på nyhetsbolaget som skrämmer. Fel människor får inte intervjuas, att fel åsikter uttrycks stoppar programledarna.

Det är helt enkelt skrämmande att se hur ihåligt begreppet demokrati är.

Men den går ju imorgon så jag tycker definitivt du ska se den.

SVT propagandamaskin? Vad snackar du om egentligen?
Har du inte fattat att SVT är knallrött? Vakna.
 
Chris Ash skrev:
SVT propagandamaskin? Vad snackar du om egentligen?

Såg du den här? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9603&a=257259 På vilket sätt har GwB religösa övertygelse ett allmänintresse i röda sverige?

Såg du Debatt igår? Varför bjuder alltid in SVT folk som tycker exakt samma sak, men vill angripa det gemensamma problemet på olika sätt? Hur vore det med att bredda åsiktsspektrat i SVT för ovanlighetens skull?
 
Markus skrev:
Såg du den här? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9603&a=257259 På vilket sätt har GwB religösa övertygelse ett allmänintresse i röda sverige?

Personligen tyckte jag den var ett minst sagt intressant inlägg med tanke på allt som ältas om muslimska fundamentalister o.s.v...
Reliigösa fanatiker är tydligen inget problem så länge de tillhör "rätt" religion!?
:rolleyes:

"- vem anser du vara den politiske författare eller filosof som påverkat dig mest?"
-" Jesus!"
:kocko

Synd bara att vissa budskap inte anammas.. älska din näste såsom dig själv. Vänd andra kinden till..

Näe, tacka vet jag:
Öga för öga!
 
Markus skrev:
Såg du den här? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9603&a=257259 På vilket sätt har GwB religösa övertygelse ett allmänintresse i röda sverige?

Såg du Debatt igår? Varför bjuder alltid in SVT folk som tycker exakt samma sak, men vill angripa det gemensamma problemet på olika sätt? Hur vore det med att bredda åsiktsspektrat i SVT för ovanlighetens skull?


Det har i allra högsta grad ett allmänintresse, att världens mäktigaste man tror på sagor och myter. Samt att han i andetaget efter bekämpar fundamentalism.... :rolleyes:
 
korvgubbe skrev:
Personligen tyckte jag den var ett minst sagt intressant inlägg med tanke på allt som ältas om muslimska fundamentalister o.s.v...
Reliigösa fanatiker är tydligen inget problem så länge de tillhör "rätt" religion!?

Har jag någon gång angripit någon för att den utövar sin religion? Det skiter jag fullständigt i om folk vill pyssla med. Jag har angripit det folk gör i religionens namn, antar att det är det du syftar på.
:rolleyes:

korvgubbe skrev:
"- vem anser du vara den politiske författare eller filosof som påverkat dig mest?"
-" Jesus!"
:kocko

Vad är problemet med det? Jesus var väl en typ av filosof, vars ord sprids än idag. Menar du att man är " :kocko " om man är kristen?

korvgubbe skrev:
Synd bara att vissa budskap inte anammas.. älska din näste såsom dig själv. Vänd andra kinden till..

Näe, tacka vet jag:
Öga för öga!

Trams.
 
Chris Ash skrev:
Det har i allra högsta grad ett allmänintresse, att världens mäktigaste man tror på sagor och myter. Samt att han i andetaget efter bekämpar fundamentalism.... :rolleyes:

Om man är religös, då är man per automatik en sämre ledare? Fjantigaste jag läst, och ett bevis på att SVT:s indoktrinering fungerar.
 
Markus skrev:
Har jag någon gång angripit någon för att den utövar sin religion?
Jag syftade inte på dig utan på Herr Buske! Han bedriver politik som han motiverar med "det kristna budskapet" eller de delar av de kristna budskapet han finner passande för stunden.. Vari ligger den stora skillnaden?

Markus skrev:
Vad är problemet med det? Jesus var väl en typ av filosof, vars ord sprids än idag. Menar du att man är " :kocko " om man är kristen?

Jag tycker det är skrämmade om USA:s president försöker ta politiken tillbaka till det vi såg på medeltiden. Där bibeln skulle vara någon form av "lagbok".
Se bara på hans motstånd mot stamcellfoskning, absoluta motstånd mot abort och hans försök att lagstifta mot homo-vigslar... Bara några exempel...
 
Last edited:
Markus skrev:
Om man är religös, då är man per automatik en sämre ledare? Fjantigaste jag läst, och ett bevis på att SVT:s indoktrinering fungerar.

Japp utan tvekan, hans fanatiska motstånd mot tex abort har sin grund i detta, religiös fanatism är oförenligt med ett öppet sinne. Jag kollar på SVT kanske 5-10 timmar om året. Så de har knappast skuld i detta.
 
Chris Ash skrev:
Knallrött? Socialdemokratiskt möjligtvis. Det är dock inte samma sak som att det är en propagandamaskin. Jämför FOX nyhetssändningar med SVT.
Ja, eller hur. Kolla in de anställda journalisterna på SR/SVT och kolla hur många kommunister/socialister du hittar. Allt ifrån kommunistiska Dagens Eko till smygsosse-Rapport.
 
korvgubbe skrev:
Jag tycker det är skrämmade om USA:s president försöker ta politiken tillbaka till det vi såg på medeltiden. Där bibeln skulle vara någon form av "lagbok".

Det vore i högsta grad skrämmande, kan du visa exempel på att det verkligen förhåller sig så?

korvgubbe skrev:
Se bara på hans motstånd mot stamcellfoskning,

Viss stamcellsforskning. Vet du varför?

korvgubbe skrev:
absoluta motstånd mot abort

Fel igen, absolut motstånd mot vissa aborter. Samma motstånd som varje sund individ skulle visa motstånd emot (punktera fostrets huvud med en nål så att det dör)

korvgubbe skrev:
och hans försök att lagstifta mot homo-vigslar...

Korrekt, dock delar jag hans uppfattning i frågan så jag opponerar mig inte.
 
Såg du den här? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9603&a=257259 På vilket sätt har GwB religösa övertygelse ett allmänintresse i röda sverige

Själv tyckte jag programmet var intressant. Oavsett om man är röd eller blå i sin läggning så kan det bara intressant att veta på vilka grundvalar USA:s president driver sin politik.

Värt att minnas är ju att WTC fortfarande stod upp när han gick till val. Och att USA:s allmänhet efter Clintons snedsteg med Lewinsky och efterföljande "I did not have sex with that woman" (eftersom oralsex tydligen inte uppfattades som sex av herr Clinton), ville ha en president med en tydlig moralisk kompass är i det sammanhanget inte särskilt underligt.

Att ha en president som säger att han är kristen, tror på gud, kommit över missbruk tack vare gud osv fick säkert folk att känna sig trygga. Och i sak är det ju inte så fel. Så länge åsikterna inte är fundamentalistiska (för landet där man bor) så har de flesta religioner starka budskap om rätt och fel som majoriteten av medborgarna sympatiserar med och uppskattar.

I Sverige är vi nog lite religions-fobiska.

/SSB
 
Chris Ash skrev:
Du anser alltså att SVT sänder kommunistpropaganda? Och att socialdemokrater är kommunister, eller vad menar du?

Jag menar att SVT sänder socialistpropaganda, och att det är trams att antingen acceptera det (som du gör) eller förneka det (som du gör).
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top