Dagen då underarmen tackade för sig - STCC Falkenberg!

det där med kramp e märkligt ibland
när jag körde superbike fick jag kramp ibland, men nu när jag kör endurance får jag inte det.
då tränade jag 8pass i veckan, nu slappar jag bara... njae..
dock så gäller det att dricka mycket, vätskebrist ger kramp.
ska du träna underarmarna alls så ta 2-3kg vikter och och kör uthållighetsövningar, cirkla framför och rakt ut.
buk/rygg axlar insida lår är det som behövs tränas för att minska belastningen på armar/händer, vilket är vad man vill uppnå, inte ha stora biffiga underarmar.

Last edited:
Just uthållighetsträning sågas duktigt i artikeln som jag refererar till.
Hans recept, nu vet jag inte om det är det rätta men artikeln är välargumenterad, är att köra intensiv och snabb intervallträning och smidighetsträning.
Ingen styrketräning med annat än den egna kroppen, ingen löpning, cykling och ingen statsik stretching.

Ett vanligt problem är att det blir trångt för nerverna i handleden och det domnar ut i olika fingrar beroende på vilken nerv som är inklämd.
Annars kan det vara sk ansträngnings compartment syndrom underarmarna dvs trycket i muskelbukarna överstiger fyllnadstrycket så att det blir syre brist och kramp i underarmarna men inga domningar i fingrarna det skulle likväl kunna vara ett för tajt skinnställ som ger samma symtom.

En annan sak som kan ställa till det är om du har brutit nyckelbenet.Har du otur så kan det komma att klämma på blodartärerna som går till armen,
Det behöver dock inte va hela tiden utan när du har axel/arm i vissa lägen.Har själv råkat ut för det. Fick kramp under en endurotävling i vintras som varade i 3dagar. På mig så har dom hackat bort benmassa runt nyckelbenet och allt känns prima efteråt.

Ni som har problem med att armarna "pumpas upp" och blodflödet minskar, ska genast ringa Tonyz PR Look. Jag vet inte hur många "slitsar" i underärmen av stretch material han har lagt in på förares skinnställ under årens lopp, men många är det speciellt ju längre in i säsongen det går..desstu "krallaigare" blir ni :tummenupp

Mvh//ZS

Goodstuff skrev:
Just uthållighetsträning sågas duktigt i artikeln som jag refererar till.
Hans recept, nu vet jag inte om det är det rätta men artikeln är välargumenterad, är att köra intensiv och snabb intervallträning och smidighetsträning.
Ingen styrketräning med annat än den egna kroppen, ingen löpning, cykling och ingen statsik stretching.
Tidningen beställd. Ska bli intressant att läsa - mest för att det låter så konstigt, det hela :3freak

Bingo skrev:
Tidningen beställd. Ska bli intressant att läsa - mest för att det låter så konstigt, det hela :3freak
Det samma har jag gjort. Blir trevlig läsning på stranden :)
Tack för tipset :tummenupp

Andas...

En liten tanke bara...
Som ex. cross åkare har man diskuterat och testat en massa för att slippa/minimera kramp eller "pump" i armarna.
Nummer ett är att ANDAS! Detta är oxå det enklaste att "lära sig".
Låter kanske knas MEN faktum är att många är dålig på detta.
Detta resulterar i dålig syreomsättning i musklerna och detta kan givetvis ge kramp (och "mjölksyra")

Faktum är att jag kan komma på mig själv, t.ex. efter starten och typ halva varvet, att jag mer eller mindre har hållt andan/inte andats. Inte bra.
Prova att tänka på andningen ordentligt. Ni kommer då märka hur "dåligt" ni andas.
En annan sak är att inte glömma stretcha ut underarmarna ordentligt efter passen. (ta ena handen till hjälp, vid fingertopparna, tänj försiktigt bak, drygt 90 grader. Håll i 20 sekunder)

Håll inte för hårt i styret!!! Många håller tag som om håller på att dö... ("deathmans grip") Slappna av.
Personligen måste jag lära mig att knipa mer med knäna, då detta oxå avlastar armarna i t.ex. inbromsningar.

Om man nu tvunget vill träna armarna (vilket jag inte tror e det primära) , så är det SMÅ vikter och MÅNGA repetitioner.
Kapa ett kvastskafft, borra hål i mitten, trä i snöre med knut, ca 60 cm långt, och häng en 2kg vikt i änden på snöret.
Rulla upp vikten LÅNGSAMT och rulla ner vikten igen LÅNGSAMT. Inga ryckiga rörelser.

Men som sagt, prova först att ANDAS. :tummenupp

copyright KSP Racing 2005 :hihi

flykay76 skrev:
Om man nu tvunget vill träna armarna (vilket jag inte tror e det primära) , så är det SMÅ vikter och MÅNGA repetitioner.
Blir lite fundersam här... Givet att man inte håller tokhårt om handtagen, varför skall man behöva uthålligheten i underarmarna? Klämmer man så hårt om handtagen så att det blir stypmärken på dem så åtgärdas det enklast genom att man lär sig att inte krama så hårt. Den enda gången underarmarna behöver belastas är under inbromsning och, i mindre mån, växling. Är man svag i underarmarna/fingrarna (har klen grepp/krosstyrka) så måste man ta i hårdare för en given bromseffekt än om man har greppstyrkan. Och att ta i allt vad man pallar, låt säga, fem gånger varje minut i tjugo minuter suger musten ur de belastade musklerna - med mjölksyra, krampkänningar osv som följd. Den "greppklene" måste ta i som fan när han bromsar medan den "greppstarke" bara behöver ta i nästan som fan, vilket borde ge den greppstarke en relativ fördel. Ju lägre belastning desto kortare återhämtningstid. Greppstyrka är inget man tränar upp med små vikter och många repetitioner.

Jag är inne på att skaffa en sån här för att orka bromsa max under längre tid:

http://www.extremepower.se/captains-of-crush-gripper-p-256.html

Tänker jag fel här :va

Observera att artikeln i Motorcycle Racer inte har några konkreta träningstips utan är en text om hur de tänker om träningen och varför.

När jag kör ERF så brukar jag få kramp i händerna efter 30-40 minuter, dock släpper det efter ett par varv eftersom jag inte orkar hålla hårt i styret med kramp i händerna, först då brukar jag lägga mina snabbaste varv eftesom hojen får göra jobbet, jag vet att man inte ska hålla för hårt i styret men jag gör det omedvetet i första stint, sen orkar jag inte mer och då funkar körningen bättre.

Jag körde pass på 73 minuter i Falken & 90 minuter på Anderstorp non stop, på Falken fick jag dessutom kramp i högerbenet, men det släppte inte förens efter 2 timmar i mitt andra pass.

Körstilen påverkar nog mer än vad man tror, man behöver inte ha jättebiceps för att köra RR.

Bingo skrev:
Blir lite fundersam här... Givet att man inte håller tokhårt om handtagen, varför skall man behöva uthålligheten i underarmarna? Klämmer man så hårt om handtagen så att det blir stypmärken på dem så åtgärdas det enklast genom att man lär sig att inte krama så hårt. Den enda gången underarmarna behöver belastas är under inbromsning och, i mindre mån, växling. Är man svag i underarmarna/fingrarna (har klen grepp/krosstyrka) så måste man ta i hårdare för en given bromseffekt än om man har greppstyrkan. Och att ta i allt vad man pallar, låt säga, fem gånger varje minut i tjugo minuter suger musten ur de belastade musklerna - med mjölksyra, krampkänningar osv som följd. Den "greppklene" måste ta i som fan när han bromsar medan den "greppstarke" bara behöver ta i nästan som fan, vilket borde ge den greppstarke en relativ fördel. Ju lägre belastning desto kortare återhämtningstid. Greppstyrka är inget man tränar upp med små vikter och många repetitioner.

Jag är inne på att skaffa en sån här för att orka bromsa max under längre tid:

http://www.extremepower.se/captains-of-crush-gripper-p-256.html

Tänker jag fel här :va

Som nybörjare gör man generellt av med mer kraft än man behöver. Man håller hårt i styret, man är inte helt säker på banan och pulsen går onödigt högt.
Men som R2 skriver, ryggen är det som ska ta upp mesta av krafterna, inte armarna. Behöver man ta i för att få stopp, då har man pissiga bromsar..

oFFkeFF skrev:
Som nybörjare gör man generellt av med mer kraft än man behöver. Man håller hårt i styret, man är inte helt säker på banan och pulsen går onödigt högt.
Men som R2 skriver, ryggen är det som ska ta upp mesta av krafterna, inte armarna. Behöver man ta i för att få stopp, då har man pissiga bromsar..
Javisst självklart, buk och rygg är mycket viktigare och lite triceps är bra. Jag har inget allmänt problem att hålla emot, däremot känner jag att styrkan i bromshanden avtar efterhand - jag bromsar hårdare i början och det beror på trötthet i handen.

Bingo skrev:
Javisst självklart, buk och rygg är mycket viktigare och lite triceps är bra. Jag har inget allmänt problem att hålla emot, däremot känner jag att styrkan i bromshanden avtar efterhand - jag bromsar hårdare i början och det beror på trötthet i handen.

För egen del bromsar jag mjukare för att jag inet orkar hålla mot i slutet av rejset. Inte för att jag inte orkar bromsa upp cykeln i en stoppie, det kan jag göra med ett finger på bromsen..
Köp nya bromsar :D

oFFkeFF skrev:
För egen del bromsar jag mjukare för att jag inet orkar hålla mot i slutet av rejset. Inte för att jag inte orkar bromsa upp cykeln i en stoppie, det kan jag göra med ett finger på bromsen..
Köp nya bromsar :D
Haha, jag bromsade upp den på bakhjulet i 250 senast på Anderstorp. Materialet är bra, den lata skiten som sitter på är dåligt. Det är alltså min greppstyrka/krossuthållighet som är problemet. Stålomspunnet hjälper nog också.

Bingo skrev:
Haha, jag bromsade upp den på bakhjulet i 250 senast på Anderstorp. Materialet är bra, den lata skiten som sitter på är dåligt. Det är alltså min greppstyrka/krossuthållighet som är problemet. Stålomspunnet hjälper nog också.
Hur bromsar man upp en hoj på bakhjulet, man gasar väl upp en hoj på bakhjulet.

/M.Esserwissern

Don Quixote skrev:
oFFkeFF skrev:
Mina underarmar har ...QUOTE]

Jag lurade på om det kunde vara nått sånt. Det hela är märkligt för på Knutstorp-rejset och SM på Anderstorp hade jag samma skinnställ som nu och kände ingenting. På STCC på Atorp var det halv-illa och nu senast katastrof. Skumt! Men nått måste göras. Det känns meningslöst att bara kunna rejsa några varv...

Det var väl extremt varmt, det påverkar ju. Jag tror inte du ska träna underarmarna, de lär bara svälla ännu mer när du anstränger dem. Jag själv tränar bara lätt styrka, mest kondis o smidighet, ingen övning för underarm. Förra året hade jag lite av dina problem men inget av det i år.

R2 skrev:
det där med kramp e märkligt ibland
när jag körde superbike fick jag kramp ibland, men nu när jag kör endurance får jag inte det.
då tränade jag 8pass i veckan, nu slappar jag bara... njae..
dock så gäller det att dricka mycket, vätskebrist ger kramp.
ska du träna underarmarna alls så ta 2-3kg vikter och och kör uthållighetsövningar, cirkla framför och rakt ut.
buk/rygg axlar insida lår är det som behövs tränas för att minska belastningen på armar/händer, vilket är vad man vill uppnå, inte ha stora biffiga underarmar.

Jag tog kontakt med en friidrottstränare i vintras. Jag beskrev hur man jobbar på hojen. Jag fick ett gäng nya, roliga och skumma övningar. Väldigt mycket för just buk, rygg o insida lår, dock inget för underarmar. Och mycket smidighet. I år har jag aldrig blivit ens i närheten av trött.

Sen att jag inte kan köra är ju en annan sak. :huvet

Det där med muskelproblem verkar oglamoröst och jobbigt och därför väljer jag att ignorera det ämnet och istället bara kommentera den fantastiska stämningen i depån. Satan, vilken skillnad från SM. STCC-evenemangen verkar bara bli större och större. Jag tog tillfället i akt och riktigt kände in mig i fjortiskänslan och tog autografer av alla som hade färdigtryckta blad. Björn behöver förresten inte skämmas. Alla som kör med STCC är automatiskt hårda inne...

Två små reflektioner:
Filip Backlund har vinnarskalle. Jag har aldrig sett en surare människa efter en vurpa. Det kommer att få honom att gå långt. Han har inte bara talangen, han har viljan också.
Freddy Papunen är en satans trevlig kille. Alltid glad och supersocial. Och han kom ihåg grejer jag sade för två år sedan! Vilken kille!

Mad Moose skrev:
Jag tog kontakt med en friidrottstränare i vintras. Jag beskrev hur man jobbar på hojen. Jag fick ett gäng nya, roliga och skumma övningar. Väldigt mycket för just buk, rygg o insida lår, dock inget för underarmar. Och mycket smidighet. I år har jag aldrig blivit ens i närheten av trött.

Sen att jag inte kan köra är ju en annan sak. :huvet
Ungefär som den engelska killen rekommendera också. Inte mycket löpträning heller antar jag?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti