Den sedan länge insomnade svenska tidningen Start & Speed gjorde en liknande test tidigt sjuttiotal. En Volvo med B18 eller B20, en Folka och en Ford Taunus om jag minns rätt. Oljan tappades ut och sedan körde man bilarna som vanligt.
Alla andra havererade inom någon timme. Volvon skramlade och levde rövare, men den gick fortfarande efter två veckor när det var dags att trycka tidningen...
Vi testade en sån grej när jag var tekniker i Försvarsmakten.
Jag skulle döda en gammal Volvo 142:a med B20.
Steg 1 var att sätta en pinne mot gaspedalen, så gasen i botten med ventilflyt tills kasernvakten kom på grund av klagande omgivning, uppskattad tid mellan en halv och en timme - testet fick allstå avbrytas.
Steg 2 var ett test om den gick att köra på smält margarin.
Sagt och gjort, vi tappade ur oljan, smälte motsvarande fyra liter margarin, hällde i, och körde hårt igen.
Gick precis lika bra som alltid, körde hårt tills det blev tråkigt.
Steg 3 aktiverades då, vilket var att tappa ur kylvattnet och köra den hårt runt på kasernområdet, utan kylvatten och med smält margarin.
Det slutade med att motorn började gå tung, för att sedan stanna, efter mindre än en timme.
Succe....trodde vi - men efter en fika så skulle vi bogsera bort den, och då startade den jäkeln igen, och gick som vanligt.
Plågade den en halvtimme ungefär, innan den började gå tung, och stannade igen.
Spiken i kistan kom dagen efter.
Vi lämnade den över natten, och på morgonen startade den som vanligt, men med lysande oljetryckslampa.
Margarinet hade troligvis återgått till sin ursprungsform, och nu gick den inte länge, kanske 10 minuter, sedan stannade det den på ett "stummare" sätt än tidigare, vi körde naturligvis hårt med den från start, precis som man ska.
Nu var det färdigt, veven satt pall, och förblev så.
Så, helt utan olja vettetusan om ens en B20 blir så långlivad.
Vi hade i och för sig gett den mycket stryk till att börja med, men ändå.
Inget vetenskapligt test kanske, men kul där och då....fler borde prova...