Biltemas olja?

Alla som har läst till maskiningenjör vid Luleå Tekniska Universitet har haft möjlighet att gå en eller flera kurser inom tribologi, alltså vetenskapen om friktion och smörjning. Luleå Tekniska Universitet anses vara världsledande på detta område och framförallt smörjning vid kall väderlek. De som gick dessa kurser fick göra en laboratorieuppgift som gick ut på att jämföra helt vanlig motorolja - vill minnas att det var Mobil 1 - med exakt samma motorolja spetsad med Slick 50 enligt Slick 50's anvisningar.

Jag vill minnas att man mätte bl.a. densitet och viskositet och naturligtvis friktion i ett antal olika standardiserade friktionsriggar. De som gick dessa kurser vet därför att skillnaden i friktion med och utan Slick 50 var mycket liten, men om något LITE SÄMRE med Slick 50...
Nektar ska de va!

Och dom körde någon motor i en bänk, med en massa hästkrafter, och under svåra ångestskrik - typiskt amerikanskt.
Och folk viftade med sedlar för att köpa produkten......fan....saknar ibland dom reklamerna, dom var ändå lite roliga.
Men kommer inte ihåg om det var just Slick50, men något "undermedel" var det i alla fall.
Kanske dax att vi gör en egen reklamsnutt.....för Biltemas olja!
Vem är duktig på att filma och redigera? :fyllisar
Jo jag minns också. Slick50 var det inte.
TV-shop. Alla satt och kollade på dessa jättelånga reklamfilmer oavsett om de var i målgruppen eller inte.
De körde flera mil med en bil utan olja, endast produkten. Vi kollade, vi visste att motorn kommer att explodera, vi kan ju motorer…
Men motorn höll. En reklamfilm ljuger aldrig. Vart skickar vi pengarna? 😄

Det var en om vax också på en massa skrotbilars motorhuvar och tak.

Det pratades om varför alla satt fängslade och tittade på dessa. Dessutom såg de/vi om samma 10-minuters reklamfilmer om och om igen.

Samma tv-era, aerobics. Den otroligt intensiva instruktören i Kalifornien med havet i bakgrunden och en grupp snygga tjejer. Vi var väldigt aerobic-intresserade då. Man kanske ska börja, ska bara kolla lite till hur dom gör. Nya avsnitt varje dag.

Ja, vi märker hur historien är genomsyrad av diverse mytbildande trollerier kring motoroljan.

Sen vill man naturligtvis också tänka på oljans långtidsinverkan på motorns lager och packningar, och alla små gummibussningar och genomföringar. Men sådant visar sig ju bara efter 15-20 år.

Lite som att tro på gud; man köper den dyra 'bra oljan' för att vara säker, "det skadar ju inte att lägga en extra slant på den goda oljan". Men vad säger att den dyra oljan är bättre än t ex Biltemas billigare med samma spec? Det finns inga garantier. Vi skulle behöva två exakt likadana motorer, och testa dom under exakt samma förhållanden, exakt samtidigt, med dom två oljorna.

Enda jag kan intyga med säkerhet är att "delsyntet" sotar ner och luktar godare än "helsyntet" som verkar rengörande och skonar t ex katalysator och ventiler från långsiktig nedsotning / kolbeläggning.

Mycket bra klipp med Rickard där.

Last edited:
Min gode vän Rafael använde i sin BMW R90S Biltemas 5W-50 när han bodde i Sverige. Resultat: Borrning av Cylindrarna till nästa överdimension vid 19000 mil och 38000 mil.
Med en märkesolja hade detta väl inte drabbat Rafael ?
Detta är ju dessvärre lite anekdotiskt, som mycket annat man hör om tillfällen det skiter sig, liksom övernaturligt beröm kring allt från köksrengöring och superlim, till motoroljor och naturmediciner.

Vi vet att Raffe köpte en billigare olja hos Biltema. Och vi vet att motorn pajade. Saker vi INTE vet är t ex vilka exakta specifikationer oljan hade, vilken olja motorn var specad för (den verkar ju vara en prestandabil), samt om Raffe fyllt på rätt mängd och satt i / på oljefiltret korrekt, (i fall filtret kanske var igensatt?). Samt vad annat är det vi inte vet om Raffe som mekaniker? En "god vän" kan dessvärre också vara en "värdelös mekaniker".

Sedan fattas också en oerhört viktig statistik över när det skiter sig *med märkesprodukter*. Vi mobbar gärna Biltema för att dom är 'billiga', men hur känner vi när det går åt hlvete med nåt dyrt som är 'bäst i test'? Blir skammen för stor då för att ens nämna? - ".. jag gräver ner min BMW här i natt och köper en ny, så märker folk inget... hnnngghuuUUUÄÄÄHHH!! "

På 1970-talet fanns en tillsats som hette LiquiMoly och som påstods ha liknande effekt, dvs lägre inre friktion, ökad effekt och ökat vridmoment. :yes

Dvs snäppet bättre än STP… ;)

Mvh
Och precis som Slick 50 så hänger LiquiMoly fortfarande med, snart är det dags för
MotoGP 11 – 13 Juli 2025 Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland

Ja, vi märker hur historien är genomsyrad av diverse mytbildande trollerier kring motoroljan.

Sen vill man naturligtvis också tänka på oljans långtidsinverkan på motorns lager och packningar, och alla små gummibussningar och genomföringar. Men sådant visar sig ju bara efter 15-20 år.

Lite som att tro på gud; man köper den dyra 'bra oljan' för att vara säker, "det skadar ju inte att lägga en extra slant på den goda oljan". Men vad säger att den dyra oljan är bättre än t ex Biltemas billigare med samma spec? Det finns inga garantier. Vi skulle behöva två exakt likadana motorer, och testa dom under exakt samma förhållanden, exakt samtidigt, med dom två oljorna.

Enda jag kan intyga med säkerhet är att "delsyntet" sotar ner och luktar godare än "helsyntet" som verkar rengörande och skonar t ex katalysator och ventiler från långsiktig nedsotning / kolbeläggning.

Mycket bra klipp med Rickard där.
Jag lade in den som ett skämt och för att @Alatalo skulle få lyssna på proppmätt, belåten skånska. Jag tycker han är rätt kul, särskilt som han pratar och tänker precis som en gammal bekant. En som alltid har rätt, enligt sig själv. Obändigt optimistisk om inte annat och sånt behövs!
Den som vet hur man jämför med relevans riskerar nog tarmvred av att kolla.

Det fanns ju tabletter att stoppa i tanken som renoverade motorn medans man körde
Har för mig dom hette Motaloy eller något sådant 🤪

"Fakta" jag hört ett flertal gånger från olika håll, som möjligtvis skulle kunna hålla i alla fall lite poäng generellt. Vet inget säkert, men värt att vädra funderingar kring oljetypernas nackdelar och fördelar i förhållande mot varandra. Så rätta mig gärna.

DELSYNTET
Fördelar:
Smörjer bättre än helsyntet (?)
Stannar kvar / sitter på mekaniska delar längre, skonsammare starter.
Generellt tjockare vilket gör den mer lämplig för grövre / äldre motorer

Nackdelar:
Ryker potentiellt.
Sotar ner, vilket på sikt kan sätta igen ventiler och smutsa ner tändstift.
Ansamling av sot i cylinder (ventiler) och katalysator, så manuell rengöring blir aktuellt.
Luktar mer (om det nu är en nackdel)

HELSYNTET
Fördelar:
Håller motorn renare.
Bättre för nyare hojar med kat och trängre oljeledning då den inte sotar ner.
Finns oftast tillgänglig i lägre W-värde, tunnare och kommer åt att smörja fortare vid kall start.

Nackdelar:
Smörjer inte lika effektivt som delsyntet, där delsyntet rekommenderas.

Vad kan vi mer tycka skiljer dessa två typer av olja? Vågar vi t ex använda delsyntet i dom moderna högprestandahojarna med snabba varv och noggrannare toleranser i motorn?

Och vågar vi använda helsyntet i äldre lite sladdrigare motorer som antagligen skulle trivas med lite extra 'gegg' i lager och packningar för att hålla tätt och rulla smort?

Fler frågor:
Hur beter sig respektive oljetyp vid överhettning?
Är egenskaper för skumning liknande mellan dom?
Kocks / avlagringar, finns risken hos både helsyntet som delsyntet?

En viktig punkt till; är t ex en märkesolja konsistent i sina specs, annat än API S(X)? Om vi tar exempelvis ELFs delsyntet 10W-50 (API SL), annat än "SL" som verkar stiga i alfabetet varannat år, är det samma 'recept' på oljan? För att Biltema och andra noname-oljor köper ju sina oljor från tillgängliga grossister, så den oljan varierar ju garanterat. Jag menar; vågar man vara trogen ett märke?

Som sagt dessa funderingar är något jag kan grubbla över, det är inget som direkt tar det roliga ur åkningen, så länge jag inte direkt märker något drastiskt för då byter jag olja bums.

Last edited:
  • Haha
Reaktioner: DaK
En möjlig myt men jag minns att jag läste om det i Popular Hotrodding sent 70-tal.
Tror det var Castrol som satte ett antal motorer i bänk, varmkörde, bytte olja o filter, varmkörde och tappade ur oljan.
Sedan startade de motorerna och de fick gå till de stannade.
Om jag minns rätt så var den en småblockscheva, Ford något, någon mer amerikansk och en Volvo B18 eller B20.
När de i labbet ville gå hem för dagen fick de stänga av volvomotorn, de andra hade redan dött.

Den som vill söka på forumet kan nog hitta rapport från ett labtest av Slick50 samt ett annat "undermedel". Testet är gjort i Luleå på uppdrag av återförsäljaren till företaget som skulle konkurrera med slick50.

Såg på tuben att the oilgeek testade zddp tillsats i oljan och det höjde friktionen så det är nog lite ormolja det med

Vill minnas att salig MrBike redan för +20 år sedan redde ut det där med oljor på ett riktigt bra sätt. Någon som minns?

Mvh

Vill minnas att salig MrBike redan för +20 år sedan redde ut det där med oljor på ett riktigt bra sätt. Någon som minns?

Mvh

Om jag minns rätt så var den en småblockscheva, Ford något, någon mer amerikansk och en Volvo B18 eller B20.
När de i labbet ville gå hem för dagen fick de stänga av volvomotorn, de andra hade redan dött.

Den sedan länge insomnade svenska tidningen Start & Speed gjorde en liknande test tidigt sjuttiotal. En Volvo med B18 eller B20, en Folka och en Ford Taunus om jag minns rätt. Oljan tappades ut och sedan körde man bilarna som vanligt.

Alla andra havererade inom någon timme. Volvon skramlade och levde rövare, men den gick fortfarande efter två veckor när det var dags att trycka tidningen...

Den sedan länge insomnade svenska tidningen Start & Speed gjorde en liknande test tidigt sjuttiotal. En Volvo med B18 eller B20, en Folka och en Ford Taunus om jag minns rätt. Oljan tappades ut och sedan körde man bilarna som vanligt.

Alla andra havererade inom någon timme. Volvon skramlade och levde rövare, men den gick fortfarande efter två veckor när det var dags att trycka tidningen...
Under mina 150 år som bil/mc-mekaniker så har jag hört 3700 versioner av den storyn, no offence...

Vi testade en sån grej när jag var tekniker i Försvarsmakten.
Jag skulle döda en gammal Volvo 142:a med B20.
Steg 1 var att sätta en pinne mot gaspedalen, så gasen i botten med ventilflyt tills kasernvakten kom på grund av klagande omgivning, uppskattad tid mellan en halv och en timme - testet fick allstå avbrytas.
Steg 2 var ett test om den gick att köra på smält margarin.
Sagt och gjort, vi tappade ur oljan, smälte motsvarande fyra liter margarin, hällde i, och körde hårt igen.
Gick precis lika bra som alltid, körde hårt tills det blev tråkigt.
Steg 3 aktiverades då, vilket var att tappa ur kylvattnet och köra den hårt runt på kasernområdet, utan kylvatten och med smält margarin.
Det slutade med att motorn började gå tung, för att sedan stanna, efter mindre än en timme.
Succe....trodde vi - men efter en fika så skulle vi bogsera bort den, och då startade den jäkeln igen, och gick som vanligt.
Plågade den en halvtimme ungefär, innan den började gå tung, och stannade igen.

Spiken i kistan kom dagen efter.
Vi lämnade den över natten, och på morgonen startade den som vanligt, men med lysande oljetryckslampa.
Margarinet hade troligvis återgått till sin ursprungsform, och nu gick den inte länge, kanske 10 minuter, sedan stannade det den på ett "stummare" sätt än tidigare, vi körde naturligvis hårt med den från start, precis som man ska.
Nu var det färdigt, veven satt pall, och förblev så.
Så, helt utan olja vettetusan om ens en B20 blir så långlivad.
Vi hade i och för sig gett den mycket stryk till att börja med, men ändå.

Inget vetenskapligt test kanske, men kul där och då....fler borde prova...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back