Bilrelaterade diskussioner

Insåg i veckan att jag är färdig med bilen, den är bara en tråkig box nu, så det är dags att byta nu. Blev lite glatt överraskad när jag kollade blocket för prisbilden på dem och upptäckte att de gått upp i pris sedan jag köpte åbäket, så istället för ett tapp på 30% så får jag kanske ut 30% mer än jag betalade. Måste bara fixa lite småskit, sedan säljer jag den.
Sedan är frågan vad det ska bli istället. En corvette, xkr, alpine eller nåt sånt kanske?

Insåg i veckan att jag är färdig med bilen, den är bara en tråkig box nu, så det är dags att byta nu. Blev lite glatt överraskad när jag kollade blocket för prisbilden på dem och upptäckte att de gått upp i pris sedan jag köpte åbäket, så istället för ett tapp på 30% så får jag kanske ut 30% mer än jag betalade. Måste bara fixa lite småskit, sedan säljer jag den.
Sedan är frågan vad det ska bli istället. En corvette, xkr, alpine eller nåt sånt kanske?
Alpine har jag lockats av. Det är en av de väldigt få bilar där jag sitter bekvämt och inte alldeles för högt.

Hörde handlaren om en snubbe som sålt sin -98 911.
Köpt för 4-5 år sedan för 420' och fick nästan dubbla nu!
Kan det stämma och är det isf en allmän trend på sportbilar?

En '98 är väl en 996???
Det kan säkert stämma med vissa modeller, men vem fan är så kåt på en 996?

En '98 är väl en 996???
Ja, har för mig det sades 996 men är dålig på Porschemodeller.
Jag körde en när dom var hyfsat nya och den var såklart suverän men inte så suverän.

Verkar som det. Skåpbilen gick upp in i helvete under covid, men verkar ha fallit ner till vad jag köpte den för igen. Många bilmodeller jag hade lite koll på verkar ha gått upp i priserna. En del verkar mest ha följt inflationen, andra har gått upp lite mer.

Verkar som det. Skåpbilen gick upp in i helvete under covid, men verkar ha fallit ner till vad jag köpte den för igen. Många bilmodeller jag hade lite koll på verkar ha gått upp i priserna. En del verkar mest ha följt inflationen, andra har gått upp lite mer.

Det var väl många som fastnade i van-lifeträsket under pandemin. Tittade på Youtube och skulle bygga husbil.

Sen tar det väl ett tag innan de inser att det inte är så lätt som på Youtube särskilt om man saknar verktygslåda och har tummen mitt i handen.

Lifetime är 15000mil på BMW-språk.
Frågar man tillverkare av växellåda ska olja bytas. Ser bra ut att presentera lågt servicebehov

Recept på problemfrihet:

Växellådsolja automat = byte var 6.000 mil
Växellådsolja manuell = byte var 12.000 mil

Med vänlig hälsning,

En '98 är väl en 996???

Porsche 993 sista luftkyla 911:an tillverkades -98. Men de har legat över 400’ rätt många år vid det här laget.

Första årgången av 996:an var -98, men det var bara C2 och C4 utförande. GT3:an kom -99 och Turbo/4S -01 resp -00.

En lågmilad välutrustad -996:a kan säkert ha krupit upp i pris allt eftersom. Bakom ratten är det en mer analog körupplevelse än det som säljs idag. De är kompakta nästan i paritet med den äldre luftkylda 911:an som den ersatte. Ser man den i det perspektivet kan jag se att 996:an har fått upprättelse.

En modern 911:a av 991/992 generation är en stor klumpig bil i jämförelse. Full med diverse elektronik och elektroniska hjälpmedel som säkert uppskattas om man vill ha en 911:a som vardagsbil på 2020 talet.

Som entusiast 911:a hade jag personligen valt en 997:a och äldre generationer om inte GT bil beroende på syftet med bilen.

Som sommarbil är en gammal Boxster 986 rätt oslagbar. 1/4 eller 1/5 del av en modern Boxster och de är inte så mycket roligare att köra av samma skäl som de moderna 911:orna.

99% av tiden på allmän väg kan man lika gärna köra en modern valfri tysk coupe. Gränserna är så höga vilket inte lämpar sig bland folk och banbilar är de heller inte.

Ja, har för mig det sades 996 men är dålig på Porschemodeller.
Jag körde en när dom var hyfsat nya och den var såklart suverän men inte så suverän.
30 tusen € verkar köpa en hyfsad 996'a i Finland åtminstone, så att dubbla 460k känns som att det måste vara något i hästväg till exemplar i så fall.

Annars ska jag börja skeppa över några stycken tror jag. Vill någon ge en mille för en 996'a kan jag leverera på Tisdag. :hihi

Porsche 993 sista luftkyla 911:an tillverkades -98. Men de har legat över 400’ rätt många år vid det här laget.

Första årgången av 996:an var -98, men det var bara C2 och C4 utförande. GT3:an kom -99 och Turbo/4S -01 resp -00.

En lågmilad välutrustad -996:a kan säkert ha krupit upp i pris allt eftersom. Bakom ratten är det en mer analog körupplevelse än det som säljs idag. De är kompakta nästan i paritet med den äldre luftkylda 911:an som den ersatte. Ser man den i det perspektivet kan jag se att 996:an har fått upprättelse.

En modern 911:a av 991/992 generation är en stor klumpig bil i jämförelse. Full med diverse elektronik och elektroniska hjälpmedel som säkert uppskattas om man vill ha en 911:a som vardagsbil på 2020 talet.

Som entusiast 911:a hade jag personligen valt en 997:a och äldre generationer om inte GT bil beroende på syftet med bilen.

Som sommarbil är en gammal Boxster 986 rätt oslagbar. 1/4 eller 1/5 del av en modern Boxster och de är inte så mycket roligare att köra av samma skäl som de moderna 911:orna.

99% av tiden på allmän väg kan man lika gärna köra en modern valfri tysk coupe. Gränserna är så höga vilket inte lämpar sig bland folk och banbilar är de heller inte.
Just så, troligen var det en sen 993 då, så går väl historien ihop lite bättre. 800 papp för en 996 Carrera 2 låter ju sjukt, om det inte är en ny-i-låda museiföremål.

Enda 911 som jag har något intresse av egentligen är 930 Turbo, men de kostar mer än min kåk nuförtiden, så det får nog vara.

Porsche har haft en sjuk utveckling de sista typ 8 åren långt över inflationen. 996 har ju blivit en sk youngtimer och fina ex kostar därefter. Boxstern dock fortfarande relativt billig och i ngn mån undervärderad jmf mot 996.

Körde konbana med porscheklubben igår. Just 991 och 992 ser bra stora ut... lockar inte. Kul även att en 986 med 2.5 maskinen var uppe och slogs med bra mkt mer potenta bilar.

Min tid ska dock inte tala om😅

Kollade lite på Alpine men bra tråkigt med gamla peugeot delar i inredningen, hade inte lust att lägga en halv förmögenhet på den. Fina bilar dock. Tvekar dock på att den och även corvetten är lämplig i svensk vinter? Gå på en Porsche Cayman!

Kollade lite på Alpine men bra tråkigt med gamla peugeot delar i inredningen, hade inte lust att lägga en halv förmögenhet på den. Fina bilar dock. Tvekar dock på att den och även corvetten är lämplig i svensk vinter? Gå på en Porsche Cayman!
Jag tänkte ha en vinterbil med, något bakhjulsdrivet lik som får rosta bort. Jag kommer inte överens med Porsches designspråk annars hade den varit trevlig. Vi hade en snubbe här i byn körde en på vintern år efter år.

Jag tänkte ha en vinterbil med, något bakhjulsdrivet lik som får rosta bort. Jag kommer inte överens med Porsches designspråk annars hade den varit trevlig. Vi hade en snubbe här i byn körde en på vintern år efter år.
Ja. Då landar du nog i bmw träsket😅 E46 med högljutt system.

Ja. Då landar du nog i bmw träsket😅 E46 med högljutt system.
Hah, vinterbilens huvudsakliga krav är inte felhjulsdrift, billig och säker nog att det ska gå att plantera den i ett träd i sansade hastigheter utan skador på folk i bilen och att det bara är att skicka till skroten och köpa en annan utan att tänka mer på det.
Den får ha stora rosthål, bara den går igenom besiktningen. Nästan att det är bättre om den är så estetiskt risig som möjligt så folk undviker att parkera nära.

Sommarbilen ska ha minst 350 ponnies, stabil väghållning långt över laglig hastighet i Sverige, men ändå vara bekväm nog för att köra 100 mil om dagen. Vilket för mig går med nästan vad som helst så.. Eh...
Men jag får se vad det blir.
Oh, och jag köper helst begagnat, så nån annan tok äter den största förlusten i värde. Och bilen får under inga omständigheter vara någon variant av grå.

Just så, troligen var det en sen 993 då, så går väl historien ihop lite bättre. 800 papp för en 996 Carrera 2 låter ju sjukt, om det inte är en ny-i-låda museiföremål.

Enda 911 som jag har något intresse av egentligen är 930 Turbo, men de kostar mer än min kåk nuförtiden, så det får nog vara.

Skulle också kunna vara en 996 GT3 MK1 -99 om årtalet var fel med ett år. Annars är det nog frågan om en 993:a från -98. Men jag har svårt att se att de gick för så lite som 400+ för bara några år sedan. Särskilt inte de från sista året av tillverkning. En 993 C2:a oavsett årgång har nog aldrig kostat särskilt mycket under 300’.

Klassisk luftkylt är något helt annat. Det finns väl skäl att de har blivit så pass dyra som mycket annat. Tyvärr utom räckhåll för många genuina entusiaster. Det har blivit spekulationsobjekt.

Körde konbana med porscheklubben igår. Just 991 och 992 ser bra stora ut... lockar inte. Kul även att en 986 med 2.5 maskinen var uppe och slogs med bra mkt mer potenta bilar.

Min tid ska dock inte tala om😅

Boxstern handlar inte så mycket om motoreffekt utan balans. Det går att köra riktigt fort i dem på kurviga vägar. Välbalanserat chassi. Fint motorljud och känsla i bilen när den pressas och samtidigt bekväm och praktisk nog för en månads roadtrip till Sydeuropa för två.

Hatten av för Renault som tog fram Alpine A110. Renault sport division har tagit fram en del intressanta bilar genom åren. Har inte kört en A110 själv, men hade gärna provat en. Tveksamt att jag skulle köpt en här hemma i Sverige. En Porsche Cayman är nog bättre lämpad. Med vinterdäck skulle man kunna köra en året runt många år utan att det skulle märkas nämnvärt. Tveksam att samma sak skulle gälla en Alpine. Gordon Murray som designade och utvecklade McLaren F1 körde en till vardags i Storbritannien. Så helt värdelösa är de antagligen inte. Södra Sveriges vintrar är förhållandevis milda.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti