Bilrelaterade diskussioner

Jag hade kunnat låna en sådan, men nya damasken är dock av en mer robust longlife-typ, så den kan inte expandera så mycket som behövs. I sammanhanget så var ändå isärtagning av drivaxeln inte det stora jobbet, även om låsringen var lite jäklig att få till vid återmontering

Många byter hela drivaxeln iom att en ny inkl allt, inte kostar mer än kanske dryga tusenlappen och lite uppåt, beroende på kvalitet. Men den gamla är det inga fel på och kommer hålla många år till.
Sätt en katrastrypare över låsringen innan du trycker dit drivknuten.
 
Här ska det inte strypas några katter.. för inte alltför många år sedan sades det att dom, Bmw inte sålde gummin löst. Kan iofs ha varit knuten men i vilket fall så var priset för en komplett drivaxel då 3000kr på ett ungefär.

Kan naturligtvis blivit till det sämre men kanske.
Edit; Hade inte läst hela tråden ;)
 
Last edited:
Handbromsen tar jättedåligt.
Har slipat skivan och jämnat till klossarna och spänt wiren men det hjälper inte. Dessutom tar den dåligt på båda sidor trots att andra sidan inte strulat tidigare.

Vad är fel?
 
Ska ju då dona med nyförvärvet denna sommar är det tänkt och har väl ok koll på bitarna men åtgärda rost har jag nog aldrig satt mig in i på riktigt. Rostskydda däremot har jag gjort några vändor med bra resultat/medel.

Tror och förhoppningen är att det duger att slipa bort det som kommit, visar sig men utgår från det. Kollat lite klipp från någon Mojje som verkar duktig och informerar, dock i 200 gärna så inte helt glasklart alltid. Samtidigt vill man inte gärna rek. specifika produkter i dessa sammanhang.

Det jag vet är nederkant bakdörrar, sparklådor räknar jag med, plåten ovanför torkardiket samt något runt vindrutan som jag ev. lyfter ut.. velat testa det med induktionsvärmare.

Om jag förstår det rätt(inte):

Bort med rost

Blås/tvätta rent med silikonborttagning

Primer/rostgrund/grundfärg 1-2K???

Slipgrund/spackel?

Slipa

Blås/tvätta rent med silikonborttagning

Grundfärg 2K?

Vit lack.. gissar att det är solid på en gammal Volvo men är väl same same för detta, kanske

2K klarlack
_____________________________________________________________

Slipa bort rost är naturligtvis alltid vanskligt, hur gör proffsen? Slipar man djupt i den mån man anser att plåt inte behöver bytas ut eller finns det rostomvandlare etc. som faktiskt fungerar och tar bort det där sista lilla som ögat inte ser?

Som jag tittlyssnat är att man lägger typ 1K-2K-1K-2K.

Tacksam färg och det behöver inte bli utställningsskick, jag kan rent krasst måla med picka men en investering som inte känns helt nödvändig. Visst jag skulle nöja mig med något biltemakittt med kanske bättre färg om nödvändigt(ingen koll). Annars 1-2K sprayburkar har jag sett att det finns.

Det viktiga för mig som amatör är väl att lacken sedan tål en redig polering för att försöka gömma övergångarna eller vad det heter. Har roterande maskin jag behärskar ibland och fast cut. Viktigast är att rosten inte återvänder efter en kvart dock.

Tips på det jag missuppfattat enl. ovan + annat samt bra produkter inom någon budget tackar jag för :)

Edit; Stavfle
 
Last edited:
Handbromsen tar jättedåligt.
Har slipat skivan och jämnat till klossarna och spänt wiren men det hjälper inte. Dessutom tar den dåligt på båda sidor trots att andra sidan inte strulat tidigare.

Vad är fel?

Ja med färskt minne av samma symptom så säger jag att chansen är stor att ena vajerhöljet har släppt…


Med vänlig hälsning,
 
Sätt en kattstrypare över låsringen innan du trycker dit drivknuten.
Jo, det provade jag med, men de jag hade hemma (och hittade - resten var "borta") var tyvärr lite för klena, så de orkade inte hålla ihop tillräckligt. Bra grej att göra annars som förenklar :tummenupp
 
Peugeot 307 SW -08.
Jag hade en SEAT jag bytte allt på och fick inte skiten att ta mer än lätt anliggande broms. Lyfte på baksätet när jag skulle fälla ryggstödet och ser då att det ligger 15-16 mm rör i fin 90 graders vinkel och bägge två är sönderrostade, så när jag drog handbromsen så drogs rören bara ihop ännu mer
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top