Ska ju då dona med nyförvärvet denna sommar är det tänkt och har väl ok koll på bitarna men åtgärda rost har jag nog aldrig satt mig in i på riktigt. Rostskydda däremot har jag gjort några vändor med bra resultat/medel.
Tror och förhoppningen är att det duger att slipa bort det som kommit, visar sig men utgår från det. Kollat lite klipp från någon Mojje som verkar duktig och informerar, dock i 200 gärna så inte helt glasklart alltid. Samtidigt vill man inte gärna rek. specifika produkter i dessa sammanhang.
Det jag vet är nederkant bakdörrar, sparklådor räknar jag med, plåten ovanför torkardiket samt något runt vindrutan som jag ev. lyfter ut.. velat testa det med induktionsvärmare.
Om jag förstår det rätt(inte):
Bort med rost
Blås/tvätta rent med silikonborttagning
Primer/rostgrund/grundfärg 1-2K???
Slipgrund/spackel?
Slipa
Blås/tvätta rent med silikonborttagning
Grundfärg 2K?
Vit lack.. gissar att det är solid på en gammal Volvo men är väl same same för detta, kanske
2K klarlack
Slipa bort rost är naturligtvis alltid vanskligt, hur gör proffsen? Slipar man djupt i den mån man anser att plåt inte behöver bytas ut eller finns det rostomvandlare etc. som faktiskt fungerar och tar bort det där sista lilla som ögat inte ser?
Som jag tittlyssnat är att man lägger typ 1K-2K-1K-2K.
Tacksam färg och det behöver inte bli utställningsskick, jag kan rent krasst måla med picka men en investering som inte känns helt nödvändig. Visst jag skulle nöja mig med något biltemakittt med kanske bättre färg om nödvändigt(ingen koll). Annars 1-2K sprayburkar har jag sett att det finns.
Det viktiga för mig som amatör är väl att lacken sedan tål en redig polering för att försöka gömma övergångarna eller vad det heter. Har roterande maskin jag behärskar ibland och fast cut. Viktigast är att rosten inte återvänder efter en kvart dock.
Tips på det jag missuppfattat enl. ovan + annat samt bra produkter inom någon budget tackar jag för
Edit; Stavfle