Porsche 993 sista luftkyla 911:an tillverkades -98. Men de har legat över 400’ rätt många år vid det här laget.
Första årgången av 996:an var -98, men det var bara C2 och C4 utförande. GT3:an kom -99 och Turbo/4S -01 resp -00.
En lågmilad välutrustad -996:a kan säkert ha krupit upp i pris allt eftersom. Bakom ratten är det en mer analog körupplevelse än det som säljs idag. De är kompakta nästan i paritet med den äldre luftkylda 911:an som den ersatte. Ser man den i det perspektivet kan jag se att 996:an har fått upprättelse.
En modern 911:a av 991/992 generation är en stor klumpig bil i jämförelse. Full med diverse elektronik och elektroniska hjälpmedel som säkert uppskattas om man vill ha en 911:a som vardagsbil på 2020 talet.
Som entusiast 911:a hade jag personligen valt en 997:a och äldre generationer om inte GT bil beroende på syftet med bilen.
Som sommarbil är en gammal Boxster 986 rätt oslagbar. 1/4 eller 1/5 del av en modern Boxster och de är inte så mycket roligare att köra av samma skäl som de moderna 911

rna.
99% av tiden på allmän väg kan man lika gärna köra en modern valfri tysk coupe. Gränserna är så höga vilket inte lämpar sig bland folk och banbilar är de heller inte.