Bilrelaterade diskussioner

Jar förstått att Minin är behäftad med lite rostproblematik på chassidelar innanför framhjulen. Någon rörkonstruktion som håller i motorvaggan. Samlas en massa skräp där och dräneringshålet sätts igen. Sen blir det kexchoklad av allt.

Auris ja... jo.... jag gillar Toyota.
Men, dels är det inte jag som skall ha den, och dels är hybrid troligen inget för oss.
Vi har bara några hundra meter till 90-väg... och minimal "stadskörning".
Den laddar därmed inget (svärfar hade och gjorde precis detta "misstag"... han bor vid landsvägen och har fem mil ner till jobbet.

Nä, Mini som sagt.
Max tio år gammal... el vetefan, 10-15 mils räckvidd är ju inte mycket att hänga i granen.

Rost är nog nästan den största dealbreakern för mig, man kan laga och byta mycket på en bil med enkla handverktyg, men fy fan för rost....

En bekant försökte hålla liv i en ganska kul entusiastbil från södra europa.
En vacker dag bestämde han sig för att den skulle säljas ASAP.

Jag frågade varför, och det var den årliga rostlagningen som hade knäckt honom, när han hade börjat slipa för att se hur mycket han behövde byta så var det all plåt mellan två tidigare lagningar...

Jag hade själv en golf som var biologiskt nedbrytbar, en släkting skulle hjälpa mig att lappa ihop några små hål inför besiktning, men ju mer han slipade och knackade, ju mer behövde bytas, när vi hade bytt flera decimeter tröskel sa han "den här sätter du ut på blocket efter besiktning" och så penslade han på tjock underredsmassa och spraymålade trösklarna.

Rost är nog nästan den största dealbreakern för mig, man kan laga och byta mycket på en bil med enkla handverktyg, men fy fan för rost....

En bekant försökte hålla liv i en ganska kul entusiastbil från södra europa.
En vacker dag bestämde han sig för att den skulle säljas ASAP.

Jag frågade varför, och det var den årliga rostlagningen som hade knäckt honom, när han hade börjat slipa för att se hur mycket han behövde byta så var det all plåt mellan två tidigare lagningar...

Jag hade själv en golf som var biologiskt nedbrytbar, en släkting skulle hjälpa mig att lappa ihop några små hål inför besiktning, men ju mer han slipade och knackade, ju mer behövde bytas, när vi hade bytt flera decimeter tröskel sa han "den här sätter du ut på blocket efter besiktning" och så penslade han på tjock underredsmassa och spraymålade trösklarna.
Som min Polo... Rosten äter upp underredet...

Köpråd... från icke-nördar...
Sambon behöver bil och jag tyckte en tio år gammal Ford Focus kändes lämpligt.
Diesel, kombi osv... men nä.
Tydligen skall det vara en Mini!
Vet att BMW är där och petar, men vet också att det är en engelsk bil... och BMW är inte alltid samma som kvalité.
Budget typ 100k, tredörrars...

(sen råkade jag se att de hade en version med el... kass räckvidd men kanske något att kika på? Budgeten får isf dubbleras, men...?)
De nyare är det inte så mycket fel på. Det är BMWs grejer det mesta och tex den längre Clubman har samma platta som X1 osv.

Bensinare, ta 2017 eller senare för lite mer knuff i motorn, men inte efter 2020 eller vad det nu var, för då ströps de ner igen pga avgaskrav.

Diesel minns jag inte årtalen, men det är generellt bra maskiner. Byt olja ofta (5W40 eller 5W50, inte 30-olja!!) och i växellådan och slutväxel (för det är garanterat inte gjort). Manuell eller automat spelar mindre roll. Fantastiskt roliga att köra. Leta något exemplar och posta länk här så kan jag kolla närmare och sonen har jobbat som mek på dessa och har koll...

Polering av lykta blev inte helt hundra och orken tog slut. Tyvärr lite trött i reflektor och vänstra strålkastaren gick inte att justera upp till rätt nivå. Så jag beställde nya från Trodo (Magneti Marelli) och det visade sig vara exakt vad som sitter original. Nu riktigt bra halvljus och går troligen att konvertera med "lagliga" LED utan att det bländar. Sitter H4 i dessa och priset var överkomligt.IMG_20250818_142308499.jpg

Auris ja... jo.... jag gillar Toyota.
Men, dels är det inte jag som skall ha den, och dels är hybrid troligen inget för oss.
Vi har bara några hundra meter till 90-väg... och minimal "stadskörning".
Den laddar därmed inget (svärfar hade och gjorde precis detta "misstag"... han bor vid landsvägen och har fem mil ner till jobbet.

Nä, Mini som sagt.
Max tio år gammal... el vetefan, 10-15 mils räckvidd är ju inte mycket att hänga i granen.
Har för mig att det sitter PSA Prince-motor i några Mini, så undvik just dessa. Är det däremot PSA 1.6 eller 2.0 HDi så är de skottsäkra.

Svårt för en oinvigd att veta vad en Prince-motor är... tyvärr.

Hon vill ha en tredörrars, och de flesta heter ONE.
Vet inte om det är för att det är tredörrars, eller om det är en utrustningsnivå...
Tanken är iaf att vi kollar en på lördag, trecylindrig bensinare från -16... 10 000 mil...
(jag är skeptisk)

Har för mig att det sitter PSA Prince-motor i några Mini, så undvik just dessa. Är det däremot PSA 1.6 eller 2.0 HDi så är de skottsäkra.
Nä 1.6 Hdi är defenitivt inte skottsäker. Ring GIK och fråga om ett turbohaveri på en Peugeot och de säger en 1.6 Hdi innan du hunnit säga vilken motor du har i den. Kocksar igen pga ett läckage på trean spridare och sätter igen det lilla filtret på oljeledningen till turbon.

Hdi... diesel?
Och vad är då en Prince-motor..?

Från 2015 och framåt har de 1,2 och 1,5....
1,6 är de tidigare och då får man alltså låta bli dem.

Ok... hur ser man dessa motorkoder på bilarna?
Edit: Eller rättare sagt... vad SKALL man köpa för att minska risker?
(vi tänker väl 2014 och framåt med vettig bränsleförbrukning... dvs inte S)

Besiktade en av våra bilar och ena släpkärran. Gick över förväntan. Bilen från 2006 och kärran från 1993.

1755971353696.png

1755971370372.png

Ok... hur ser man dessa motorkoder på bilarna?
Edit: Eller rättare sagt... vad SKALL man köpa för att minska risker?
(vi tänker väl 2014 och framåt med vettig bränsleförbrukning... dvs inte S)
Jag har hittat BMWs motorkod på Mekonomen webbsida då man via regnummer kollar fordonsspecifika delar. I specifikationen står motorkoden.

Som jag förstår det kan man ha som minnesregel;
B - bra
N - nein

b980c6ba874ba8d11c94f387069c8223.jpg

Nä, jag gjorde missen att rekommendera en Toyota åt en kollega och hon önskade sen att hon aldrig hade gjort sig av med sin Lancia Y10 eller Autobianchi eller vad det nu var hon hade innan. Inte nog med att den var tråkig att köra. Den var konstant på verkstad.

Det är få biltillverkare som har lika stor andel reklamationer som Toyota i modern tid.
Känner jag inte igen, är inne på min fjärde Toyota nu, har haft långmilade 15 år gamla och flång nya. Det är otroligt sällan ens ”normala” fel. En startmotor på en bil med 20000 mil är väl det värsta. Galet slittåliga.

När jag körde väl begagnad Toyota kändes det som att alla slet med länkarmar, styrleder, hjullager osv osv på sina bilar medan min gamla Toyota med samma ålder och mil fortsatte fungera och rinna igenom Bilprovningen år efter år.

Tråkig att köra håller jag med om, men jag har roligare bil och hojar när jag vill. Frugan älskar sin RAV4. Happy wife happy life.

Känner jag inte igen, är inne på min fjärde Toyota nu, har haft långmilade 15 år gamla och flång nya. Det är otroligt sällan ens ”normala” fel. En startmotor på en bil med 20000 mil är väl det värsta. Galet slittåliga.

När jag körde väl begagnad Toyota kändes det som att alla slet med länkarmar, styrleder, hjullager osv osv på sina bilar medan min gamla Toyota med samma ålder och mil fortsatte fungera och rinna igenom Bilprovningen år efter år.

Tråkig att köra håller jag med om, men jag har roligare bil och hojar när jag vill. Frugan älskar sin RAV4. Happy wife happy life.
Fast 15 år är ju flång-nytt.
En gammal bil är från 80-talet! (Eller 70)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna