Bilrelaterade diskussioner

Jag kör också gammal Toyota för tillfället, och har bekanta som kör splirrans nya, visst har dom haft irriterande småbuggar på "infotejnment-systemet" men absolut inget som har påverkat deras användning av bilen.

Ytterligare en orsak till att behålla knappar och spakar till klimatkontroll, torkare och blinkers.

Jag pratade med en som säljer "S3XY Stalks och buttons" till Tesla, det var tydligen en storsäljare, folk vill ha knappar och spakar, men det gör ju inget åt att det inte fungerar om man får en bugg i mjukvaran då kommandona fortfarande går via infotejnment datorn.

Jag är en stark anhängare av "knapp/spak i bilen, dedikerade kablar, relä under huven"

Can-bussar och skit bara komplicerar saker

Det de har problem med är modern elektronik. Drivlinan funkar, men resten påverkar mängden reklamationer.
Du kan ju inte titta på 10 år gamla saker och uttala dig om nutid.
Min nuvarande Toyota är en 2022:a som vi ska lämna in nu för en 2025:a.

Jag tycker du ska sluta uttala dig om saker du inte vet något om.

Min nuvarande Toyota är en 2022:a som vi ska lämna in nu för en 2025:a.

Jag tycker du ska sluta uttala dig om saker du inte vet något om.
Jag tittar på rapporter för vad återkallelser och reklamationer kostar Toyota globalt. Att du är nöjd med skiten är irrelevant.
Fakta kvarstår att de har enorma problem med säkerhetssystem som inte fungerar och adaptiva farthållare som inte är färdigutvecklade.

Toyota har alltid jobbat med återkallelser så fort det är det minsta problem.

Minns när de återkallade flera miljoner Prius i hela världen för att ett fäste till golvmattan eventuellt kunde släppa, och i värsta fall kunde då golvmattan åka upp under pedalerna och kanske påverka bromspedalen i en paniksituation… innebar det att det var många fel på Prius? Nej, det var till och med Toyotas mest felfria bil, vilket då inte säger lite.

Jag tror att det fortfarande finns fog för att påstå att Toyota i allmänhet är att de som problemfria, men det utesluter ju inte att några kan ha upplevt problem.

Minns också ett reportage tidigt 90-tal när Teknikens Värld hade en Camry Touring vars elbakruta inte fungerade. ”-Ha! Äntligen ett fel på en Toyota!” Toyota svarade ”omöjligt” och skickade en delegation för att undersöka saken. De hittade glassplitter under baksätet. Det visade sig att bakrutan krossats vid lossning i Göteborg och den lokala glasfirman lyckats klämma ena kabeln vid montering av den nya rutan. Toyota fortsatt med obrutet rykte.

Med vänlig hälsning,

Minns när de återkallade flera miljoner Prius i hela världen för att ett fäste till golvmattan eventuellt kunde släppa, och i värsta fall kunde då golvmattan åka upp under pedalerna och kanske påverka bromspedalen i en paniksituation… innebar det att det var många fel på Prius? Nej, det var till och med Toyotas mest felfria bil, vilket då inte säger lite.

Jag tror att det fortfarande finns fog för att påstå att Toyota i allmänhet är att de som problemfria, men det utesluter ju inte att några kan ha upplevt problem.

Minns också ett reportage tidigt 90-tal när Teknikens Värld hade en Camry Touring vars elbakruta inte fungerade. ”-Ha! Äntligen ett fel på en Toyota!” Toyota svarade ”omöjligt” och skickade en delegation för att undersöka saken. De hittade glassplitter under baksätet. Det visade sig att bakrutan krossats vid lossning i Göteborg och den lokala glasfirman lyckats klämma ena kabeln vid montering av den nya rutan. Toyota fortsatt med obrutet rykte.

Med vänlig hälsning,
Det där är ju bara trams. Det här handlar inte om någon slags goodwill av Toyota utan att de har tvingats till det. På marknader där det krävs mer robusta bilar är de fortfarande bra, men där kraven på annat än att bara komma fram finns har de problem.

Det där är ju bara trams. Det här handlar inte om någon slags goodwill av Toyota utan att de har tvingats till det. På marknader där det krävs mer robusta bilar är de fortfarande bra, men där kraven på annat än att bara komma fram finns har de problem.

Om du menar det där så verkar det vara bilmodeller tillverkade i USA enbart för den amerikanska marknaden. I så fall kanske inte helt relevant för tråden.

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,
Morsan köpte en CH-R i våras. (Kandidat för världens fulaste bil, förövrigt)
Den har redan haft haveri på laddluckan (laddhybrid). Intressant nog exakt samma problem som farsgubbens merca också hade efter några månader.
Det är som man undrar om lycka och laddkontakt görs av en underleverantör, som har stor nog marknadsandel för att kunna spara sig till en urusel kvalitet och fortfarande sälja sin produkt.

Den har också en massa varningar och meddelanden hela tiden som inte går att stänga av, och det är ju ett FEL, även om det inte är trasigt....

Morsan köpte en CH-R i våras. (Kandidat för världens fulaste bil, förövrigt)
Den har redan haft haveri på laddluckan (laddhybrid). Intressant nog exakt samma problem som farsgubbens merca också hade efter några månader.
Det är som man undrar om lycka och laddkontakt görs av en underleverantör, som har stor nog marknadsandel för att kunna spara sig till en urusel kvalitet och fortfarande sälja sin produkt.

Den har också en massa varningar och meddelanden hela tiden som inte går att stänga av, och det är ju ett FEL, även om det inte är trasigt....
Det är som med min Polestar. Det går inte att köra utan att det varnar för problem med SOS-funktionen. Jag kommer dit jag ska, men inte sjutton funkar eländet som det ska. Hittills har jag lagt nära 10000:- för att få det löst utan resultat.
Skitbil!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...