Bilrelaterade diskussioner

Jag har hittat BMWs motorkod på Mekonomen webbsida då man via regnummer kollar fordonsspecifika delar. I specifikationen står motorkoden.

Som jag förstår det kan man ha som minnesregel;
B - bra
N - nein

b980c6ba874ba8d11c94f387069c8223.jpg

Testade Mekonomen... fick upp att motorkod för en Mini vi kikat på är B38-A15A
Därmed "bra".
Tack.

Tack.

Rengöring av EGR på en diesel... Det fanns lite skit men inget extremt ändå.IMG_20250824_193534086_HDR.jpgIMG_20250824_195116388_HDR.jpg

Hittar den ingenstans förutom Instagram eller Tiktok. Tänker inte lägga ut någon länk till Tiktok, så Instagram får det bli. Men det går att titta utan att vara inloggad. Den säkringsboxen sitter bra :yopartyplacerad...

Min Renault har ovanan att bränna startmotorsäkringen (nåja, två gånger på 6 år). Säkringsboxen sitter lätt åtkomlig under motorhuven, men så har de jävla grodätarna gjort så att säkringarna sitter upponer under en pcb, och dessutom så att det inte går lyfta på den eftersom kablarna är för korta.

Min Renault har ovanan att bränna startmotorsäkringen (nåja, två gånger på 6 år). Säkringsboxen sitter lätt åtkomlig under motorhuven, men så har de jävla grodätarna gjort så att säkringarna sitter upponer under en pcb, och dessutom så att det inte går lyfta på den eftersom kablarna är för korta.

Jag har ett minne sedan jag var barn (70-80 tal) av min fasters renault som behövde en ny startmotor, tydligen skulle man lyfta ut motorn för att byta den, men det löste sig med en hålsåg i torpedväggen istället

Men det slår inte den engelska sportbilen där man skulle lyfta ur motorn för att byta fläktrem, dvs ända tills den delbara fläktremmen uppfanns.

Hittar den ingenstans förutom Instagram eller Tiktok. Tänker inte lägga ut någon länk till Tiktok, så Instagram får det bli. Men det går att titta utan att vara inloggad. Den säkringsboxen sitter bra :yopartyplacerad...

Det där var nog det värsta jag sett av Audi... De äldre modellerna som jag kört och ägt har varit vettigare konstruerade än så, men någonstans på vägen har de skevat iväg åt fanders. Sonen hade en diesel A3 där spridarna kostade 10 papp styck (!!!) istället för mer normala 1500-2000. Och den var ihopskruvad på ungefär lika illa vis som ovanstående bil.

Jahopp... Det slamrande ljudet från motorn, var inte bara någon grej som satt löst. Det är dubbelmassesvänghjulet som börjat ge sig. Nytt är beställt för ca 6 tusen och sen återstår ganska mycket jobb med att plocka ur växellådan för själva bytet.

Som om jag inte hade nog med mek att fixa.

Körning i tät dimma på motorväg och inte en enda 2020+(?) bil har bakljus eller dimljus påslagna. I tillägg kör de gärna omotiverat långsamt. Kanske är de så sjukt missnöjda med all elektronik i bilarna att de bara hoppas att någon ska smälla in i de och skrota bilen :va

Körning i tät dimma på motorväg och inte en enda 2020+(?) bil har bakljus eller dimljus påslagna. I tillägg kör de gärna omotiverat långsamt. Kanske är de så sjukt missnöjda med all elektronik i bilarna att de bara hoppas att någon ska smälla in i de och skrota bilen :va

Elbilarna är värst, dom vägrar i det längsta att slå på lyset för det sabbar deras förbrukningssiffror som dom kapprunkar till

Däremot har dom gärna LED lister kors och tvärs i grillen som ständigt lyser, och lysande emblem, för att visa att det är en elbil, gärna med blått ljus.

Fast dimbakljus skall släckas när du ser bakomvarande bil i backspegeln! Det är precis samma regler som med helljus.

Fast dimbakljus skall släckas när du ser bakomvarande bil i backspegeln! Det är precis samma regler som med helljus.
Det är inte många som fattar. Istället så ska folk gärna ha dom påslagna hela dagen.
Det är få saker som stör mig lika mycket i trafiken som dessa jävla dimbakljus som folk envisas med att slå på när det finns tendens att vara lite dis

Det här jävla plinget när bilen snappar upp en hastighetsskylt med lägre värde än hastighetsmätaren. Marginal på 2 knyck, WTF!? Särskilt på 60-väg parallellt löpande med 40-väg som bilen snappar upp och börjar låta.

Det allena får mig att vilja behålla min gamla bil med färre elektroniska kryckor och störningsmoment.

Blir fan vansinnig av alla aviseringar om allt mellan himmel och jord under färd när jag är tvungen att framföra en ny bil. Inte ville/kunde verkstaden heller avaktivera de funktioner jag inte vill veta av.

Fel tråd? Skulle postat i förbannad...

Det här jävla plinget när bilen snappar upp en hastighetsskylt med lägre värde än hastighetsmätaren. Marginal på 2 knyck, WTF!? Särskilt på 60-väg parallellt löpande med 40-väg som bilen snappar upp och börjar låta.

Det allena får mig att vilja behålla min gamla bil med färre elektroniska kryckor och störningsmoment.

Blir fan vansinnig av alla aviseringar om allt mellan himmel och jord under färd när jag är tvungen att framföra en ny bil. Inte ville/kunde verkstaden heller avaktivera de funktioner jag inte vill veta av.

Fel tråd? Skulle postat i förbannad...
Det finns "black box" för att åtgärda problemen, en dosa som skickar koderna till ecu'n för att slå av dessa "säkerhets/miljösaker" varje gång man startar upp bilen. Kopplas på diagnoskontakten eller direkt på CAN-bussen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D