Senaste veckan.. ja det har inte gått fort men men.
Drevkugg och vattenpump väck:
Kåpan runt vev/mellanaxeln var ett aber att få loss. Snabbinternetta och kom fram till att den förmodligen är svår att få tag på. Härja därav fram som en arkeolog, två stycken styrpinnar eller vad det kan heta som var största boven tror jag även om det var noll tecken på korrosion. Löst rakblad med rygg och två sorters spackelspadar senare var det gjort i.a.f..
Nya packboxar och pump, hade inte bytt packboxen till kamaxeln ännu på denna bild tydligen. Den satt också som sju svåra, drog i en skruv som man gör och sen kunde jag ha dragit fram bilen med den. Ramla åtminstone inte baklänges när den väl lossna, hade jag förutsett men såg förmodligen ut som Gösta Ekman i någon snubbelroll där jag veva omkring. Sen var jag dumlat, klockan var säkert mycket men men.. Största hylsan jag hade bredvid mig var 32 mm vilket inte räckte runt. Istället för att, jo jag testa för hand men det var tight, leta reda på en större tog jag ett dorn och tryckte till.. kula. Ja den for in väl långt men jag hade ingen extra att börja om med, precisionsknacka med näven och tänkte att den kanske backar lite när andra ändensidanmotsatta delen av cirkeln skulle inte. Det gjorde den faktiskt men någon millimeter för långt är det säkert.
Lyxa till det med avklippt skruv istället, kan inte minnas att jag köpt spik sen man byggde kojor.. typ.
Starta på ett halvvarv, inte sett något läckage ännu men knappt varmkört ännu.
Sen var det vevhusventilationen, eller brist av. Lite ont om plats men hanterbart utan att demontera insug, gasspjället kunde i.o.f.s... men jag har ingen ny packning och då vet man att den kommer loss i 5 delar. Provflåsa allt och nog var det stopp.
Blev lite nyfiken och precisionsdremla, nåja.
Det var i princip tvärstopp när jag blåste men vibrationerna från när jag öppna gjorde säkert att det ser lite bättre ut, dom böjda smala kanalerna är där det blir strul. Kanske 5 mm förkolnat elände i den stora delen men hitta inga diamanter. Högst sannolikt orörd sedan 1998 och 26 000 mil senare. Hitta dock inget flamfilter jag tror är original så det kanske någon servat bort = bra.
Slangen blåste tungt och Y-skarven stjälpte till med det.